Volgens de laatste geruchten krijgt de leukst sturende hothatch van het moment extra pep.
De Ford Fiesta ST is de leukst sturende hatchback in het B-segment op dit moment, maar de concurrentie zit niet stil. Met name de Fransen hebben stappen gemaakt met extra gepeperde versies zoals de 208 GTi by Peugeot Sport en Clio RS Trophy. En dus wordt het tijd dat ook Ford dit spelletje mee gaat spelen, want hun Fiesta ST gaat al een tijdje mee en loopt qua specs (180 pk, 200 in overboost) een stukje achter. Bovendien zijn er nieuwe concurrenten ten tonele verschenen, zoals de Seat Ibiza Cupra en de Opel Corsa OPC.
De geruchten over een Fiesta RS gaan al een poos rond, maar ze worden ook elke keer weer de kop ingedrukt. Het probleem: een Fiesta RS zou qua performance al snel grote broer Focus overklassen. In ieder geval de ST, maar een optimaal geprepareerde Fiesta is natuurlijk ook al snel leuker dan een Focus RS, dankzij de compactere buitenmaten. Dus wil men bij Ford het gat iets groter houden, en zie daar: de Fiesta ST Plus.
Huistuner Mountune doet al mooie dingen met de Fiesta ST, waardoor deze nu al tot 215 pk kan ophoesten zonder verlies van garantie. Volgens zacht pratende mannen in lange regenjassen is er een dikke kans dat Ford in Genève een vergelijkbare vermogensupgrade onder eigen naam gaat uitbrengen. De naam zou Fiesta ST Plus moeten worden. Kom maar op met dat ding, Ford!
martinus zegt
Leuk bommetje.
Maar ik zou toch doorsparen voor de nieuwe focus RS!
Smokey zegt
@martinus: scheelt wat centen.. Minstens 20000
dutchcorvette zegt
@smokey: is te doen toch
henrie zegt
@dutchcorvette: Jawel, maar tegen die tijd is de Focus RS niet meer leverbaar… ;)
smoothoperator zegt
Zal vast goed rijden enzo lekker spijkerhard blabla… Maar doe mij maar de clio of 208 :) die zien er ook fijner uit
thefmanl zegt
Klinkt goed, als ze dit doen is het natuurlijk al een gewonnen wedsrrijd, want de clio is semi automatisch.
e1000bmw zegt
Noem het gewoon de ST-plus, het zal iets Duits zijn (refererend naar M-performance).
w0o0dy zegt
@casperh: Een oprecht goede morgen! Einde laatste alinea Focus vervangen door Fiesta
CasperH zegt
@w0o0dy: Goedemorgen :) Et merci!
Edge zegt
Ik zei het gisteren nog, hadden ze maar vastgehouden aan het XR label voor de snelle versies. Dan hadden ze ST mooi XR3 of 4 kunnen noemen, en RS XR5 of 6. Dan had je nu mooi ruimte gehad voor een “ST Plus” een van die overgebleven nummers kunnen geven.
clarkson zegt
@Edge: De XR2 benaming is/was voor de fiesta.
w0o0dy zegt
@w0o0dy einde 1 na laatste alinea
viezefreddyw zegt
Dit zal de Fiesta echt goed doen. Het is sowieso al de beste in zijn segment, stuurt verreweg het beste van allemaal. En ook al gaat ie al een tijdje mee, hij ziet er nog steeds prima uit ook. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en naar het aantal extra PK’s. Ik vermoed zo’n 210PK.
mrrallycross zegt
Leuk! Wanneer man ik hem ophalen?
amnesia zegt
Oei, extra pep in de morgen is nooit verkeerd!
Ford, doe mij aub een dubbele dosis!
87sandyd zegt
Moet ik mijne maar inruilen. Overigens heeft de ST nu ookal gewoon 200pk. Ze hebben die “overboost” functie erop gezet omdat in bepaalde afzetlanden van ford de verzekering lager is bij een bepaald vermogen. Nu staat er op de papieren 182 pk, maar die overboost is zo lang dat je gewoon altijd 200 pk hebt.
Overigens is het interieur nu wel écht gedateerd. De fiesta moet echt vernieuwd worden. Ik denk ook dat ze de ST-plus maken om de laatste Fiesta ST’s te slijten.
jordydeknecht zegt
210pk met overboost naar 235pk. Sign me up!
clarkson zegt
Gaaf hoor. Mooier was geweest als ze hem naar de 230? Pk kunnen brengen. Dan is een RS model ook overbodig. En blijft de Focus RS toch echt een stuk sneller. Maar dit is ook wel heel erg gaaf hoor! De huidige ‘normale’ Fiesta is ook al verschrikkelijk snel als je er mee rijdt.
racy zegt
@clarkson: er zijn al diverse tuners die met de standaard turbo 245 halen
clarkson zegt
@racy: Al wil je 1000PK in je Fiesta, er zal vast een tuner zijn die dat voor elkaar krijgt. Ik heb liever een standaard snelle wagen. Of speciale uitvoering. Absoluut niet door een of andere tuner. Mountune is touwens wel oke, maar dat is logisch.
mrrallycross zegt
@racy: kijk eens bij pumaspeed, halen ze er dik 300 uit
racy zegt
@mrrallycross: bedankt voor de tip. Kon ze al zit in dezelfde branche
baasbas zegt
@clarkson: Mountune heeft een MR215 kit die de Ford fabrieksgarantie behoudt, maar ook een MR230 versie. Maar dan vervalt de fabrieksgarantie.
clarkson zegt
@baasbas: Ja maar dan is het nog steeds niet origineel? Ik wil een ORIGINELE uitvoering van Ford. Een tuner kan het vermogen wel omhoog brengen, maar maakt de auto daar niet speciaal door.
Bijvoorbeeld een Focus ST laat je tunen tot 350PK. Hartstikke leuk.. maar het is nog steeds geen RS. Snapje?
racy zegt
@clarkson: je hebt goede tuners en mindere klopt. Je moet inderdaad voorzichtig zijn. Ik heb liever een auto die vrij is van restrictie als een standaard productie auto.
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed! Doe maar Ford. Jammer dat de sportieve VAG rakkers uit het B-segment een stuk minder leuk zijn. Dan hadden we echt een heleboel mooie bommetjes gehad.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Echt he? Ik kan niet begrijpen dat de Polo GTI en Ibiza Cupra zó ontieglijk saai zijn. Van de Polo was het te verwachten (alleen de Polo G40 was leuk, voor de rest zijn alle GTI’s slaapverwekkend, op de 180pk Cup Edition na misschien), maar vroegáh waren de Seatjes ware monsters. De eerste Cupra was een bommetje, en de 2001 Cupra R vloog ook als een malle, maar sinsdien zijn ze een beetje afgegleden naar huurauto’s met een grote motor.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Inderdaad. De Ibiza Cupra R met 20VT was geweldig. De Polo G40 heb ik nooit gereden maar naar verluid moet die ook heerlijk geweest zijn. Hij ziet er ook nog eens gaaf uit. En een Polo R WRC lijkt me ook wel geinig, maar daar heb ik niet mee gereden, en ik heb er ook geen fatsoenlijke rijtest van gezien. De A1 Quattro was geniaal, maar ook extreem duur. De S1 is ook heel duur, en ondanks dat het een best goede auto is, maakt hij de meerprijs absoluut niet waar.
Misschien wil Alfa ons ooit verblijden met een Mito 1750TBI 200pk……..
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Ooit een keer een G40 op Zandvoort gereden. Qua sturen is het niet onaardig, maar dat motortje is heerlijk. Trekt vanaf elk toerental en klinkt goed. De Polo R WRC, A1 quattro en S1 quattro zijn ongetwijfeld toppers, maar ik zou ze niet overwegen. Ja, je hebt de motor van de Golf R. Maar ook voor de prijs van een Golf R. Dus zou ik een Leon Cupra R doen ;-)
Alfa gaat niet komen met een snelle Mito, deze word binnenkort uitgefaseerd en later uit productie genomen zonder opvolger.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Een Leon is uiteraard een slimmere keuze, maar is al wel C-segment. Een A1 Quattro is echt wel een speciale wagen maar voor dat geld. Dat jij met jou lengte in een G40 past is mij trouwens wel een raadsel. Maar goed, voor een B-segment hot hatch met een prijs rond de 30k moeten we dus niet bij VAG zijn. Dan toch maar weer naar Frankrijk. Net als vroeger.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Hahaha, nou ja, passen. Het is meer wurmen.
Dat hele badge gedoe is wel grappig, want je hebt aan de Seat een veel betere auto dan de S1.
Audi:
231pk, 370nm, 0-100 in 5.8, top van 250, 1290kg, EUR 41.610
Seat:
290pk, 350nm, 0-100 in 5.8, top van 250, 1275kg, EUR 37.950
Daarbij zit de Seat aanmerkelijk beter in zijn spulletjes (voor gescheiden airco, parkeersensoren, navigatiesysteem moet bij de Audi nog bijbetaald voor worden).
Schiet mij maar lek, maar de Seat troeft de Audi bijna op alle punten af.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Klopt helemaal. Maar ja, speciale editie…. looks…… Maar ik zou denk ik voor de GTI clubsport gaan, IPV de Leon of S1/A1 Quattro. En ja, dan is de Leon weer beter (lijkt wel een 159) maar die vind ik gewoon heeeel gaaf. Heb je overigens al een nieuwe auto?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Dit is de S1 quattro, niet eens de A1 (die met 333 stuks wel bijzonder is). Leon is net als de 159 inderdaad: prima auto voor de liefhebber.
De 325i loopt aan zijn einde, en ik heb nog geen nieuwe besteld (in verband met andere baan). Privé nu een 10 jaar oude Audi A8. Niets is zo fijn als een ruime auto :-D
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Aha, lekker genieten van de A8 zolang het kan ;)
87sandyd zegt
@gtwillem: mito komt binnenkort met een facelift toch?
volvologisch zegt
Tijdens het onderhoud van mijn Fiesta MK6,5 ST, een keer mogen rijden in de MK7(,5) ST.
Maar ik vind de Fiesta ST MK7(,5) ondanks zijn betere prestaties, toch een stuk minder “hardcore” dan de MK6(,5) ST. Stuk meer comfort (softer geveerd en stuk stiller) die MK7(,5), maar gaat naar mijn idee wel sterk ten koste van de rijbeleving. Maar ja waarschijnlijk hecht de grootste groep kopers toch meer waarde aan een enigszins comfort dan die echte rijbeleving
metal zegt
@volvologisch: Het komt meer door de stoelen dat de Mk 7,5 ST zachter aanvoelt. Ik heb de MK 7,5 ST zelf. Een vriend van mij heeft de voorganger. Ik snap heel goed wat je bedoelt maar volgens mij komt het toch echt door de stoelen. En het voelt inderdaad een stuk meer comfy maar dat is heel fijn voor de mensen die de MK 7,5 ST als daily gebruiken (zoals ik). Ik rij er vaak meer naar Duitsland, Frankrijk. Ik kom ondanks dat het een hard sportwagentje is altijd uitgerust aan op bestemming. Geen last van je rug omdat het onderstel zo hard is. En dat heb ik wel met de voorganger. Wat mij betreft 2 geweldige auto’s. Liever allebei in mijn garage :).
87sandyd zegt
@metal: de MK.6 was toch echt wel iets meer hardcore, maar niet echt geweldig uitgebalanceerd. Daarnaast had je natuurlijk ook een atmosferische motor wat een ander gevoel geeft.
De mk.7 is wel iets comfortabeler maar ook veel bruikbaarder. Ik (mijn vrouw het meeste btw) rij alweer bijna 2 jaar mk 7(.5) en hij is altijd en overal bruikbaar
metal zegt
Ik zou liever zien dat ze de ST wat lichter maken zoals de MK7 modellen. Ik heb hiervoor een Fiesta MK 7 Metal gehad met een gewicht van rond de 950 kilo. De ST gaat al richting de 1100 kilo. Als ze het gewicht weten terug te brengen naar onder de 1000 kilo gaat het een nog leuker autotje worden. Alleen voor het dagelijks gebruik wat minder omdat je de extra kilo’s wel voelt en het daarom de auto meer volwassen aanvoelt. Zeker op hogere snelheden (200+). Zie zelf niet in waarom ze extra vermogen moeten geven. Heb nou nooit echt het gevoel gehad dat er wat meer pk in die auto moet.
racy zegt
@metal: kun je niet vergelijken de ST heeft een turbo met alle benodigdheden.
Dus altijd zwaarder
PunicaOase zegt
Oubollig ding om te zien naar mijn mening… komt er een nieuwe Fiesta, waardoor de oudjes met wat extra pep worden weggedaan..?