Ergens werd genoemd dat Fiat iets gaat doen met een derde deur op hun 500e, een vleugje MINI Clubman dus. Of cooler gezegd, een combinatie tussen de Mazda RX-8 en Hyundai Veloster.
Fiat is weer back in business met de 500. Het oud wordende stadsautootje was aan pensioen toe en een nieuwe versie vervangt hem met verve. Het is namelijk nu te allen tijde een elektrische auto. De nieuwe Fiat 500e is klaar voor de toekomst.
Open en dicht
Het begon met de cabriolet, want de 500C was een leuke versie voor het kopend publiek van de kleine Italiaan.
Maar zoals collega @willeme ook al aangaf, mannen (of vrouwen, je weet het nooit) die hun haardos hebben vervangen met een vleespet, zien waarschijnlijk liever gewoon een vast dak. Dus ook die volgde spoedig.
Even concreet: de Fiat 500e heeft een batterij die 42 kWh aan capaciteit heeft. Daarmee komt de auto 320 km ver op één lading. Snelladen gaat tot 85 kW.
Nieuwe versie
Om even terug te gaan naar of je een cabrio of coupé wil: dat zijn dan ook de smaakjes die je mag verwachten. Of nou vooruit, misschien dat er ooit nog een 500Le komt. Of zelfs een 500Xe. Maar voor de echte stadsautoversie blijft het bij die twee. Of toch niet? Volgens Automotive News Europe komt er een derde versie. Het gaat om een Fiat 500e met een derde deur.
‘Coach Door’
Hoe het in werking gaat: het wordt een combinatie tussen een Mazda RX-8 en een Hyundai Veloster. Dat is de coole versie, in de realiteit is het meer zoals we het ooit zagen op de eerste generatie New MINI Clubman. Een enkele deur aan de passagierskant van de auto (zoals een Veloster), die openzwaait als een zelfmoorddeur (zoals een RX-8). Het verbaast ons ook niks als de deur niet van zichzelf open kan, maar alleen als de voordeur geopend is. Niet precies een luxueuze coach door dus, meer een reden om de voorstoelen te besparen van zo’n ellendige hendel waarmee de stoel naar voren klapt.
Praktisch
Een derde deur maakt de nieuwe Fiat 500e wel een lekker praktisch ding. De extra deur voegt zo’n 30 kg toe aan het gewicht. Echt een enorme hap uit je WLTP-radius is het dus niet. Wat de versie gaat kosten is nog niet bekend, wel werd het termijn ‘vroeg in 2021’ genoemd.
tweetyv6 zegt
Dat ze eerst maar eens beginnen met leveren van de ‘La Prima’ versie.
Duurt te lang.
Edge zegt
@tweetyv6: Het is en blijft een FCA product, hè. Wanneer hebben die ooit iets op tijd af gekregen? Als dat ding voor eind 2022 bij de eerste eigenaren op de stoep staat hebben ze het gewoon heel goed gedaan.
karaya zegt
@edge
Ze kunnen beter een voorbeeld aan VW nemen. Die liggen op schema.
Richmond zegt
@karaya: je meent dat niet serieus
karaya zegt
@benja01
Nee natuurlijk niet!
moveyourmind zegt
Blijft een leuk wagentje om te zien. Grille is één van de mooiste die ik tot nu toe op een electrische auto heb gezien. Nu heeft de 500 het voordeel dat die altijd al vanaf het allereerste model van vroeger een dichte voorkant heeft gehad en dat gewoon bij de auto hoort. Maar hoe de cijfers 500 in combinatie met een paar chromen lijntjes de grille vormen is even eenvoudig als briljant.
basman147 zegt
@ Fiat, Maak er dan maar gelijk een “Giardinieri” van, dank U!
Robert zegt
Het is ‘Giardiniera’. Maar ja, dat zouden ze zeker moeten doen.
mashell zegt
Maar het is toch al gewoon een driedeurs hatchback?
tortuga zegt
Noemen ze dat geen 4 deurs?
moveyourmind zegt
Normaal wel,
Maar omdat Maserati de naam Quattroporte al in gebruik heeft gaat deze om verwarring te voorkomen
Nuovocinqecentoelletrastilodelminiclubuomotreporte heten.
luckyluck zegt
Waarom is het suïcide deurtje op de Clubman minder cool dan op een RX8 of Veloster? :S
Richmond zegt
@luckyluck: omdat dat sportauto’s zijn
luckyluck zegt
@benja01: Eh, liever een Clubman Cooper S dan zo’n Veloster gebakje…
Joost zegt
@luckyluck: dan wel de oude clubman. Die huidige, met 6 deuren (inclusief achterkant) vind ik echt niets
luckyluck zegt
@ijoost: helemaal eens, daarom staat er ook zo één op de oprit ;)
vetnek zegt
De Hybrid blijft er naast draaien :-)
goodvibrations zegt
Mooie auto.. Heb 4 deur of des noods dit.. Altijd gemist op de Mito (daardoor viel hij af). Zou cool zijn als dit er wel komt.. Blijft toch een mooie toevoeging als de auto een beetje mooi smoelt.. En dat doet deze zeker! Van buiten & binnen ?
mashell zegt
@goodvibrations: als driedeurs liefhebber vraag ik me af waarom zou je op zo’n kleine auto vier deuren willen? Je kunt nog altijd alleen maar kinderen vragen achterin gaan zitten en die kinderen vinden klauteren juist leuk. En zelf moet je door de mini portieren ook telkens krap in- en uitstappen.
knapzuur zegt
En je kijkt als lang persoon tegen de B-stijl
goodvibrations zegt
@mashell: je geeft het antwoord al ik heb 2 jonge kinderen in kinderstoeltjes..heb naast een 4 deurs auto ook een 3 deurs (huidige 500) en vind het veel gedoe.. De Panda die we ervoor hadden was veel relaxter.. Wat dat betreft.. Je krijgt bijna een hernia om die gordel goed vast te doen ?.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik hoop nog steeds op een nieuwe Punto. Ik begrijp dat de 500 een succes is, en dat ze dat tot het uiterste gaan uitmelken, maar ooit houdt het op. Ik had het al veel eerder verwacht, maar het succes zal toch stagneren, en dan moet Fiat met iets heel futuristisch komen. Jaguar had ook die retro-periode, ingezet door de S, maar de nieuwe XJ was een verademing. Eindelijk vooruitgang. Rover is er met de 75 aan onderuit gegaan. Als Fiat te lang blijft rekenen op het succes van de 500, riskeren ze hetzelfde lot. Dus: dump die 500XXL-varianten, en maak een futuristische Punto…
Loek zegt
@Esprit_de_Flandre: technisch gezien is die er al in de vorm van de Tipo. Maar ik weet niet of ‘futuristisch’ de juiste term is.