Wat er waar van is weten we niet, maar een Italiaanse vakbond heeft het gerucht de wereld ingeslingerd dat BMW interesse heeft in het failliete DeTomaso.
In een verklaring, die de vakbond gisteren de deur uit deed, is te lezen dat er nog steeds wordt gepraat met enkele potentiële kopers, waaronder BMW. Mochten de gesprekken tot niets leiden, dan zal het Italiaanse ministerie van Industrie medio oktober met een verkoopproces starten.
Waarom BMW interesse zou tonen in DeTomaso is mij niet duidelijk, maar de Duitse fabrikant werd in mei ook al in verband gebracht met het roemruchte merk. Destijds werd overigens direct ontkend dat er interesse was. De vakbondsverklaring luidde als volgt:
“We had confirmation that talks with possible Italian partners [who would buy the structural assets] and with BMW continue”
Ik zou er persoonlijk niet te hard op hopen. BMW heeft het de komende tijd al druk genoeg met zijn eigen lange-termijn strategie, en als ze extra capaciteit nodig hebben, dan lijkt Italië me niet bepaald het land dat bovenaan de lijst staat.
Vooralsnog zitten de 1.000 werknemers van de voormalige Pininfarina-fabriek nabij Turijn (waar DeTomaso zijn glorieuze doorstart zou maken) nog zonder werk. Ik zou me om laten scholen. Tot pizzabakker of zoiets. (via Automotive News)
raphael zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lambohenkie zegt
@raphael: AAAAAAAAAAAAAAHHHH een typfout omg!!
kaasboerin zegt
@raphael: Koop anders bloemetjesbehang ofzo, misschien wordt je daar wat liever (lees: reëler) van!
harie zegt
@kaasboerin: ‘wordt’ is in dit geval zonder ’t’…….
harie zegt
@kaasboerin: En reëel is natuurlijk met 3 e’s…….
notsobig zegt
@harie: egt?
harie zegt
@notsobig: :-)
kaasboerin zegt
Hoe zet ik mijn autocorrectie uit hier??
harie zegt
@kaasboerin: Hahaha… ik hou al op…. :-)
kaasboerin zegt
@harie: Reëler is trouwens wel correct!
raphael zegt
@kaasboerin: Haha nice try jochie
kaasboerin zegt
@raphael: Probeer niks dude, blijf jij lekker de man uithangen op internet! :)
Getuigd van ballen hebben.. Ja echt..
Vinny_93 zegt
@kaasboerin: Getuigt*
:)
raphael zegt
@Vinny_93: Hahaha priceless!
dheep zegt
@raphael: boerin/ jochie?
fep739 zegt
zou geen slechte move zijn.
robbie zegt
Ze hebben hoogstens interesse in de productiecapaciteit, maar het lijkt me sterk dat ze interesse hebben in het merk.
awesome zegt
@robbie: Lamborghini/Audi tegengewicht?
RazorHead zegt
@awesome:
hope so!!
een pantera met twinturbo V8 van BMW, me gusta!
jordy14 zegt
@RazorHead: dat zou mooi zijn!
mmot05 zegt
Blufff
potver7 zegt
Hahaha BMW de redder van alle noodlijdende autofabrieken.
Eerst werden ze genoemd als de redder van SAAB
Toen moesten ze NedCar redden (en het lijkt erop dat dat nog lukt ook)
En nu De Tomaso?
Thelis zegt
Victor M. is ook gespot in Turijn. Na appartementen in Zeewolde, Trollhattan en ergens in China staat nu Turijn op zijn lijst.
bentley1969 zegt
Het zou mooi zijn… ‘DeTomaso Deauville’ bekt nog steeds goed!
Alfarobert zegt
De Tomaso Pantera met 1.6je van BMW achterin?Of zelf een 3 cilindertje.Ziet iemand dat zitten?
kaasboerin zegt
@Alfarobert: Nee, wat de huidige/vorige eigenaar heeft gedaan is goed zeker..
En ik denk dat ze DeTomaso net als VAG/FIAT met Lambo/Ferrari dit als supercar willen neerzetten??
mout zegt
Het lijkt mij onzin.
Ik kan hooguit bedenken dat BMW zijn niche-modellen erin wil stoppen. Want het is lastig om ‘sportief en zuinig’ te willen heten met hoge, zware modellen als de X-jes.
Aan de andere kant, ik zie ze nog geen X1 als DeTomaso uitbrengen.
desjonnies zegt
Wees eens eerlijk, zo echt bijzonder zijn de Tomaso’s nou nooit geweest.
Ze hebben nooit een baanbrekende vormgeving gehad noch interessante krachtbronnen.
Uiteraard maakte de Pantera geen slechte indruk, maar het ding had gewoon een Amerikaanse Ford V8 onder de kap, wat best wel een voordeel was met onderhoud en onderdelen prijzen.
maar echt bijzonder, zoals een Iso Grifo of een Facel Vega (beide merken leenden ook hun krachtbronnen van andere merken) is deTomaso nou echt nooit geweest.
Waar bij beide andere merken het vakmanschap en individualisme van de auto’s afspatte, is deTomaso altijd een poor man’s Ferrari gebleven.
lincoln zegt
@desjonnies:
welk dood automerk zou jij willen adopteren na dat je 10X de staatsloterij hebt gewonnen en je bedrijf belastingvrij verkocht had en nix meer omhanden behalve een loods met spiegelgladde epoxie vloer vol met gereedschap en een tekentafel ??
lincoln zegt
@lincoln:
en nou niet meteen gaan brommen dat RIP rest in peace betekent ..
je hebt de financiele middelen ..
de ruimte ..
gereedschap ..
historische kennis ..
nu alleen een naam uitzoeken + alle bijbehorende patenten om lekker voor je zelf een one-off Darl,Mat of Graf&Stift in elkaar te bakken ..
tromgeroffel ..
lincoln zegt
de Mangusta is/was de bijna meest perfecte auto ooit ..
ding oogt anno 2012 nog steeds modern ..
sterker nog .. zou zonder cosmetische wijzigingen zo weer in productie kunnen ..
de rest is eigenlijk butt-ugly ..
ja .. ook de Pantera is eigenlijk zo ugly als een DeLorean ..
maarja .. DeTomaso is al 3X begraven ..
de laatste keer nog met staatssubsidie !!
opzouten met die Frankenstein praktijken dus ..
doe iets met het noodlijdende Artega ofzo ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Pfff, zeg dat wel!
norge zegt
Moet elk merk gered worden ?Vond de Pantera prachtig maar kan me niet voorstellen dat daar ooit nog een opvolger voor gemaakt wordt.
Emile_Benz zegt
BMW zou dan wel weer een supersporter onder haar vleugels hebben… Qua concurrentie met VAG (Lamborghini), Fiat (Ferrari) en Daimler-Benz (Mercedes SLS) beslist geen verkeerde zet…
Rick-dos zegt
Het lijkt mij sterk maar als je er wat langer over nadenkt…
BMW zit al langer in een tweestrijd. Bouwen we een M1 of niet? Ze hebben in het verleden al geroepen dat daar geen goede business case voor te maken is. Wat, op zich, wel aannemelijk is. Denk dat je deze stap dan als de stap met Rolls Royce moet zien. Een BMW boven de 7 serie positioneren en dan er 5 ton voor vragen is niet realistisch. Plak er een Rolls Royce badge op en alles is ineens mogelijk. Zo ook met deTomaso. Wil je een auto bouwen dat met Ferrari en Lamborghini moet concurreren dan kun je niet met een BMW badge aan komen zetten. deTomaso, alhoewel lang niks van gehoord, blijft het toch wel een gerenommeerde naam of op zijn minst een naam die tot de verbeelding spreekt. Maak een Ferrari/Lambo killer met een BMW badge en je zal matige succes hebben, maak een Ferrari/Lambo met een deTomaso badge en je zal veel meer succes hebben.
Als ik er nog wat langer over nadenk dan kan het nog leuk worden in die uithoeken van de automarkt. Een deTomaso met de volledige BMW M know-how er in verwerkt dat kan alleen maar iets moois opleveren.
lincoln zegt
@Rick-dos:
buiten een verschrikkelijk mooi logo is DeTomaso een merk met een smet ..
wat zouden ze er van moeten bakken ??
een Viper killer ??
een Spyker (handtasje) overtreffer ??
DeTomaso had toen al geen “toegevoegde” waarde dat em deed uitblinken boven de bestaande meuk ..
alhoewel .. als je het historische aspect helemaal vergeet en BMW willens en wetens in de Ferrari/Lambo vijver wil gaan vissen is de merknaam idd een betere optie dan een synthetisch merkje te verzinnen ..
emile_benz zegt
@rick-dos, @Lincoln: en BMW heeft dit truukje al vaker toegepast met andere merken… Dat heeft ze geen windeieren gelegd…
lincoln zegt
@Emile_Benz:
koop dan een obscuur Frans merknaam huppeldepupje ..
er zijn er een stuk of 500 met fatsoenlijke race historie ..
en “mooie” naam/logo ..
en zonder personeel ..
de dooie Duitsers hebben stuk voor stuk “sukkelige” namen ..
en deden meestal micro-car meuk ..
ixjeer1300 zegt
sir_pizzalot
ixjeer1300 zegt
http://www.pantera-gallery.com/pics/pantera5313rear.jpg
Kopen?
kickass zegt
BMW is goed in merken reïncarneren. Het zou leuk zijn.