Ik geloof niet alles dat ik lees, maar sommige dingen wil ik maar wat graag geloven. Het bericht dat een Bugatti Veyron Sport versie met 1.200 pk wordt overwogen, is een schitterend voorbeeld van een bericht dat ik erg graag zou willen geloven.
In een artikel in een Duitse krant over de Duitse maximum snelheid, staat een quote over de Veyron, die hoop doet leven:
Das Spitzenmodell von Bugatti, das 1000 PS hat, solle demnächst in einer Sportversion mit 1200 PS auf den Markt kommen. Resch: „So starke Motoren sind in der Formel 1 nicht zugelassen.“ Auch Daimler-Chrysler plane für die E-Klasse einen knapp 700-PS-Motor.
Laten we hopen dat het waar is. Met dank aan bvking voor de tip.
Ward zegt
Als je ziet hoeveel bezwaar er nu al is rond de gewone veyron omdat hij alles behalve winstgevend is denk ik niet dat ze nog meer geld gaan steken in verdere ontwikkeling. Zeker omdat hij gemaakt is puur om reclame te maken voor VAG, zo een sportiever model brengt niet zo heel veel extre publiciteit omdat het enkel echte autofans interesseert, al de rest ziet het verschil waarschijnlijk niet eens.
dekster zegt
@Ward
voorwat rijden autoproducenten anders F1/lemans?
Dennis zegt
@Ward: De Veyron is niet winstgevend wanneer je de ontwikkelkosten wilt terugverdienen. Dat gaat nooit meer lukken. Maar goed, die kosten zijn nu eenmaal gemaakt in het kader van een prestige-project, dus wanneer we de ontwikkelkosten buiten beschouwing laten en zuiver kijken naar de productiekosten, dan kan de Veyron wel winstgevend worden geproduceerd, dus wie weet… Je kunt er echter niet teveel bouwen, om de exclusiviteit te garanderen.
Ward zegt
@Dennis: Waarom zou je de extra ontwikkelingskosten buiten beschouwing laten? Kosten zijn toch kosten. Als prestigeproject hebben ze hun doel ook wel al bereikt denk ik, welke auto kan hier in godsnaam aan tippen?
@Dekster: Ook voor prestige, in dit geval is dat doel al bereikt vind ik Dit extra model zou een beetje zijn als een 2e team in de F1 van eenzelfde fabrikant ( wat niet hetzelfde is als een extra priveteam bij lemans bv)
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het een geweldig id vinden mocht er een sportieve versie uitkomen van deze auto, meer dan zelfs. Het lijkt me alleen raar, omdat VAG al heel erg gul is geweest om de wereld een auto als de veyron te geven.
TheAnswer zegt
@ Ward,
Helemaal mee eens, De Veyron was niets eer dan een publiciteitsstunt en een grote mediacircus die alleen de rijken der aarde wisten te overhalen tot aanschaf. Een echte supercarfan zal weinig interesse tonen voor een zogenaamd sportiever versie.
En het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat een autofabrikant nog meer gaat investeren in een verliesmakend model.
pieter autofreak zegt
Als Volkswagen bv. in 1 jaar 20 Veyrons verkoopt dan is dat al een grote winst want voordat zelfde bedrag mag je wel wat VW Golf’s verkopen.
Ward zegt
@pieter
je moet wel ook rekening houden met wat je voor kosten hebt gehad om dat model te maken.
Rick dos zegt
Aaaah heerlijk nog meer brandhout! En dat net zo voor oudejaarsavond….. De normale Veyron brandt al lekker deze doet dat net ff sneller lijkt me.
Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Het zou echt héél vreemd zijn………Oh wacht eens even. We hebben het hier over de VAG groep niet? Volgend jaar dus je order plaatsen mensen!
Ward zegt
Ik denk dat het deel dat de veyron uit het publiciteitsbudget van VAG heeft gehad al groot genoeg is. Je hoorde tijdens de ontwikkelijk vaak over extra onvoorziene problemen, zoals met de koeling en de remmen. De rest zal wel naar reclamespots en reclamebanners zoals hierboven op deze site gaat. :)
mvagusta zegt
Ik denk dat dit niet eens zo gek is! van 1000pk naar 1200pk is volgens mij productietechnisch niet zo’n hele grote kostenpost en daarmee verkopen ze weer een aantal Veyrons, komen ze weer in de publiciteit en hebben ze weer meer pk’s dan al die zelfbouwtuningkitjes voor Vipers, 3-series enz..
DOEN!!!
Fej zegt
oef, das goed nieuws, want die 1000 pk in mijn Veyron die voldoen echt niet meer hoor!
Ward zegt
Als er nu een serieus alternatief kwam van porsche of ferrari of een ander serieus merkt, misschien wel ja. Die tuners kun je toch niet echt serieus nemen, met een gemballe met “amper” 700 pk rijd je maar 15000 km ofzo, met dan nog een hoop pannes. Dat is toch geen echte concurrentie voor een serieuze auto als de veyron
vaos zegt
Een Bugatti Veyron Sport…
Waarom zie ik nu miljardairs in trainingspakken, geurboompjes bezet met diamanten en platina remus-uitlaten voor me?
Laat me niet lachen, alsof die 1000pks niet genoeg zijn?
Nee, die 200 pks extra zijn wel lekker als je bergop een vrachtwagen moet inhalen of als je de caravan d’r achter hebt hangen…
Sven zegt
Als we er dan toch over akkoord zijn dat de Veyron niets anders dan een publiciteitsstunt was. Wat is dan de Bentley CGT? Dat is niets meer dan een veredelde Phaeton. Uiteindelijk moet men zo gaan redeneren, VAG heeft een hele hoop auto merken binnen gehaalt, waaronder skoda, Seat, Audi. maar ook meer prestigieuze merken zoals Lamborghini, Bentley en Bugatti. Uiteindelijk zijn het allemaal VW, hoe je het ook draait of keert.
Het is allemaal begonnen in de vorige eeuw, toen VAG een conceptcar heeft ontwikkeld voor Bentley of Bugatti, ik weet het niet meer zo goed. Deze leken daarbij ook nog eens op de Audi Avus. Goed dit in het achterhoofd houdende heeft men er enkele jaren niet echt meer van gehoord. Tot een of andere hoge pief bij VW besliste laten we een luxe sedan en een luxe SUV op de markt brengen. Het enige wat die eerste het ‘gewone’ volk ons heeft geleverd is een tochtvrije airconditioning. De tweede daarentegen is samen met de Cayenne een, mag ik het zeggen, groot succes geworden.
Ondertussen hadden ze weer die concepts opgekalafatert en begon met naar hartelust te testen met nieuwe modellen. De Bentley CGT is heeft als ik mij niet vergis het onderstel van een phaeton. Zo werd deze laatste toch nog relatief winstgevend.
Maar goed nu zijn we nog steeds niet bij het punt waarin ik wil zeggen dat de Bugatti niet de publiciteitsstunt is dewelke iedereen denkt dat het is. OK de echte autoliefhebber denkt mss zo, maar vraag aan de doordeweekse leaserijder wat een bugatti veyron is, ik denk dat je veel ik weet het niet gaat horen hoor. Zeg daarentegen wat een Bentley CGT is en bij praktisch iedereen zal er een belletje gaan rinkelen. Uiteindelijk liggen die Bentley en de Bugatti qua design toch dicht bij een.
En waarom dan geen 1200pk? Veel aanpassingen gaan ze aan de motor niet moeten doen hoor, die levert zoal 3000pk. Raar e? 1000pk gaat er verloren aan de intercoolers en nog eens 1000 aan het uitlaat systeem. Dus mss het uitlaatsysteem tunen en klaar is kees. Ok om het wat exclusiever te maken hier en daar wat carbon steken, maar dan nog veel geld moet hier niet in worden gestoken. En voor die 200PK meer zullen ze wel wat meer vragen dan 1 of 2 Golf GTI’s. Waardoor er nog een onderscheidt zal kunnen gemaakt worden tussen de rijken en de rijken. Daarbij wie weet kost het VAG helemaal niets. Ik meen het hier gelezen te hebben, maar ben niet zeker, dat een of andere tuner een de Veyron wil tunen. Wat als Bugatti daar nu eens de toestemming toe geeft zolang het nog een Bugatti blijft zonder andere ‘poespas’? een beetje het AMG van Bugatti.
Danny zegt
Juist…. Sven heeft ook een LOI cursus debatteren gevolgd. Serieus, jij denkt dat Bentley CGT bekender is dan de Veyron, en dat de Veyron 3000 pk produceert, waarvan maar liefst 2/3e verloren gaat?
Leuk hoor, zo’n lang verhaal, maar nadenken is niet verboden.
Ward zegt
VAG zegt zelf dat het puur publiciteit is
Rick dos zegt
Over nutteloze auto´s gesproken. Hoort deze auto ook niet in deze column thuis?
Column nu: Koop toch een normale auto!
Ward zegt
Bwa nutteloos, je kan er wel serieus lol mee hebben.
Rick dos zegt
Oh ja? Waar dan?
Ward zegt
Overal? Het id alleen al dat je 1000 pk hebt. Hoe mooi en indrukwekken is het ding om naar te kijken? Wie trekt je er nog uit bij de stoplichten? Pret op het circuit verzekerd. Nachtelijke ritjes op de autobahn… Als je 800 van de 1000 pk gebruikt ga je ook al hard hoor, het hoeft niet altijd op de limiet.
Rick dos zegt
Overal……..kan je dat ding aan de staat inleveren als je net ff teveel je grote teen indrukt.
1000pk die je niet kunt gebruiken….
1,6milj. euro om een pikkie in een Golf GTI net wat sneller af te zijn bij het stoplicht….
Er zijn méér dan genoeg andere auto´s die je véél méér plezier geven op een circuit en voor véél minder geld……….
Ik zie dat je het met mijn 2e punt eens bent………
Conclusie: nutteloos!
gebbetje zegt
Dit gaat de Veyron toch in het hoekje van de belachelijke auto’s zetten. In mijn ogen is een “sport versie” van een auto die al 1000 pk heeft een totaal nutteloze zet. Ik ben wel benieuwd naar de toekomstige “race versie”, 1500 pk? Bwahahaha
Ps: iedereen een goed en gezond 2007 toegewenst.
Ward zegt
@ Rik
Niet iedereen woont in Nederland–> 1.1 milj aanschafprijs en in sommige landen kan je wel serieus doorrijden, Nederland is op dat vlak wel erg extreem. Hier in Belgie kan je ’s nachts nog wel redelijk scheuren hoor. Ik zou misschien zelfs durven zeggen dat het een beetje gedoogd wordt hard te rijden als je het met verstand doet (dus ’s nachts op snelwegen) En er zijn mensen met geld genoeg, die al een carrera gt en dergelijken hebben en die prijs/kwaliteit niet echt intereseert maar de veyron meer zien als een welkome afwisselingen op de afgezaagde supersportwagen. (Ik weet dat ik wat overdrijf met dat laaste ;) )
farzan zegt
Baas boven Baas… en oppeens staat de veyron met 1001 in de schaduw :D
Bol zegt
hahaha “Een Bugatti Veyron Sport…
Waarom zie ik nu miljardairs in trainingspakken, geurboompjes bezet met diamanten en platina remus-uitlaten voor me?”
_O_
Maareh in dat blok zit natuurlijk veel meer. Verbaast me niks als ze die 1200 pk (of meer) halen door een ander chippie ;)
Mpower zegt
Moet ik de titel van dit artikel nog serieus nemen? Buggati Veyron SPORT versie? 200 pk extra voegt dus sportiviteit toe, konden ze het net zo goed Veyron GTI (rooie I) noemen. Sarcasme..???
Rick dos zegt
@Wad
Oooooh is die in Belgie máár 1,1milj euro? Ja, nee, dat verandert de hele zaak natuurlijk! ;)
But again dus in Belgie moet je tot ´s nachts wachten wil je er van genieten. En er zullen heus wel genoeg mensen zijn die dit kunnen kopen en ik wens ze er veel geluk mee. Maar mijn punt is als we het in een andere topic over nutteloze auto´s hebben dan is dit er ook 1 van.
Waarom wordt dit niet nutteloos genoemd? Maar als ik in een MPV of SUV wil rondrijden dan wordt me ineens geadviseerd een sedan te rijden……..
Rijk zegt
zou die “de veyron kost VAG geld” geen vorm van anti-reclame zijn?
Misschien is het inderdaad een vorm van upgrading van het assortiment van de autogroep, waar ze dus kosten voor maken.
Dat de veyron publiciteit geeft mag duidelijk zijn. Toch vraag ik mij af of de veyron-publiciteit een merkbaar verschil geeft in verkopen bij de andere merken van de VAG.
Ook snap ik niet waarom ze niet het ferrari marketing systeem hanteren. Er bestaat meer vraag dan aanbod, hierdoor kunnen ze eigenlijk zelf de prijzen bepalen. Het ding blijft toch wel favoriet schrijf voedsel voor blogs en autobladen als deze.
Dat er op een auto productie-kosten/verkoop-prijs gezien verlies gedraait wordt zegt niks, misschien (en hier zal vast en zeker veel over nagedacht zijn bij VAG) worden er hierdoor op andere posten winst geboekt. Waardoor het nogsteeds een geld opbrengend product is.
Geloof me, alleen de zon komt voor niks op ;)
Remco zegt
Ik geloof er niks van. De veyron haalt al ruim meer dan 400 km/u en sprint gaat in 2,5 sec naar 100 km/u…vanwaar die 1200 PK??? Volkomen overbodig dus, want het is momenteel nog steeds de snelste straatversie ter wereld (en ook de duurste). Bovendien werd er gezegd dat de Veyron in een beperkte oplage gemaakt worden en daar moeten ze zich dan ook aan houden.
1200 PK klinkt leuk, maar als mens moet je gewoon realistisch blijven.
Torquestein zegt
@ Danny
Het klopt wat Sven schrijft over die 3000 pk. Het artikel heeft in de Autovisie gestaan.
Toch vind ik dat iedereen hier af loopt te geven op een auto die ons autoliefhebbers juist moet behagen. Zonder dit soort (Enzo, Carrera GT, Ford GT, Zonda, Edonis, Vector, Isdera enz…) monsters was het een stuk saaier voor ons. En dat toevallig VW ja VW! Het lef heeft om een Supercar te bouwen dat kan niet volgens jullie. Net als het gezeur over de Pheaton, geloof mij er is geen fijnere (lees comfortabele) auto te vinden voor dat geld, waar je dan ook nog eens discreet in rond kunt rijden.
En ik denk dat een Veyron Sport nog meer oproer teweeg brengt dan de huidige, zie hierboven bloggers!
Ik wens iedereen een gezond en powerful 2007…
SimonMc zegt
Ik geloof er ook niets van.Als ze een sport versie gaan uitbrengen, hoe noem je deze dan, de sedan versie??Komaan…En daarbij, wat gaat deze 200 pk er nog aan toevoegen?0-100 in 2.4 seconden?
Ze hebben al zoveel moeite gehad om die wagen 400 per uur te kunnen laten rijden vanwege het niet echt aerodynamisch koetswerk, ze moeten al zoveel radiators gebruiken, die versnellingsbak ontwerpen zodat hij alle kracht aankon was ook al een nachtmerrie…En dan gaan ze er nu zomaar eens 200 pk bijdoen?Nee, volgens mij kan die versnellingsbak die 1000 pk goed aan, maar elk extra pktje is er te veel aan.
Toch beschouw ik dit niet als een uber-race versie van bugatti, dit is eerder een luxe cruiser, zoals de SLR mclaren.Ze zouden deze motor beter in een auto leggen met een heel aerodynamisch ontwerp.Dat zou beter zijn.
w0o0dy zegt
oh nee hè krijgen we dat kletsverhaal van 3000pk weer….. :-(
Listen up: als we die 3000pk als maatstaf nemen dan heeft een lelijk eendje ook 102pk (3*34) Dan heeft een Corvette Z06 er 1500 en heeft de Koenigsegg ccx er 2400……Het is dus een zinloos getal……van iemand die graag met grote getallen smijt.
Als Bugatti nou ook nog een stroomgenerator op stoom en een paar electromotoren in de Veyron zou gooien dan zouden ze makkelijk 1500 of zelfs 2000 meer pk’s op de wielen kunnen krijgen!! ;-)
Warmte is verlies…. klaar!
J. zegt
Wat een gezeur allemaal, logisch toch dat ze deze auto uitbrengen.
Ik zie 2 opties.
1. De Veyron is door de hoge ontwikkelkosten niet winstgevend, door simpele aanpassingen te doen kan de auto nog net wat meer geld opbrengen, om de ‘pijn’ te verzachten. (Het zal immers nauwelijks ontwikkelkosten opleveren om er 200PK bij te toveren).
2. Bij de VAG zien ze de Veyron niet alleen als auto, maar als prestigeproject en marketingstunt, het is dan goed mogelijk dat ze er voor gekozen hebben om een deel van de ontwikkelkosten bij andere afdelingen (bijv. marketing/publiciteit) neer te leggen. Hierdoor zou het kunnen dat de Veyron opzich per auto winstgevend is, door simpele aanpassingen te doen zou je dus kunnen spreken van ‘uitmelken’, wat in elke branch gebeurt.
Correct me if i’m wrong, maar ik vind het vanuit het VAG oogpunt niet meer dan logisch dat ze de Veyron verder ontwikkelen. Al was het maar om andere autofabrikanten die 1000PK auto’s geplanned hebben een oog uit te steken.
Oliezuiper zegt
Wat betreft die 3000 pk dit is geen fabeltje.
Qua design is de Veyron een miskleun van jewelste.
Door het design is men verplicht geweest om zoveel extra koelers (10 tal)te steken om de moter van voldoende koeling te voorzien, en omdat die zoveel extra energie en kracht gebruiken is er inderdaad 1000 pkextra nodig om de moter voldoende gekoeld te krijgen.
En door de architectuur van de moter (16 cylinder) was men verplicht om hiervoor een zeer geavanceerd en ingewikkeld uitlaatsysteem te maken die in staat was om de uitlaatgassen weg te leiden, maw hierdoor is ook veel krcht verloren gegaan.
Als men de auto anders ontworpen had had men andere oplossingen gevonden om de moter te koelen en had men misschien ook minder vermogen nodig gehad om alles in goede banen te leiden. Door die extra koelers is de auto ook zeer zwaar geworden (2ton).
Men had die 1000 pk ook een V8 of V12 of 12 in lijn hunnen halen al dan niet voorzien van enkele turbo’s of compressors.
Denk aan 9ff (duitse Porsche tuner) die de flat six van de 911 moeiteloos tot +900pk opvoert en moeiteloos tot 100000km meegaat.
Een feit. zegt
Lekker belangrijk over hoeveel pk’s een veyron zou kunnen hebben of hoeveel pk’s die op dit moment bezit, het enige boeiende wat ik hierover kan melden is dat niemand van ons ooit zo’n auto in bezit zal hebben. Dat is een feit dus laten we niet speculeren over hoeveel pk’s die heeft, dus wat is het nut van het discuseren over een auto die toch onbereikbaar is.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Lekker belangrijk over hoeveel pk’s een veyron zou kunnen hebben of hoeveel pk’s die op dit moment bezit, het enige boeiende wat ik hierover kan melden is dat niemand van ons ooit zo’n auto in bezit zal hebben. Dat is een feit dus laten we niet speculeren over hoeveel pk’s die heeft, dus wat is het nut van het discuseren over een auto die toch onbereikbaar is.
Torquestein zegt
@ woody
ben ik helemaal met je eens, ik probeer er alleen een duidelijk te maken dat het wel degelijk zo is. Je hebt er niks aan, hetzelfde met een interkoeler, veel veel vermogen maar levert daarentegen wel meer op!
Torquestein zegt
veel veel moest vreet veel zijn mijn excuses…
E320cdi zegt
@ Junior (BMWliefhebber)
Wat is het leukste autonieuws? het extreme nieuws! wat kan mij het schelen dat de kia picanto nu ook met gratis airco word geleverd als nieuwjaars actie volgende maand? NIKS!!! dit is veel interessanter, juist omdat het ’t onhaalbare is. Waarom denk je dat topgear het meest bekeken autoprogramma is;-)
nog even on topic:
lees ik dat nou goed? dat er ook een E-klasse met flink wat pk’s en hopelijk veel koppel op de markt komt!? zou leuk zijn, zeker een E73 AMG ofzo:-P haha netzoals de SL73AMG van vroeger…
tdj zegt
@Rik Dos: Beetje over nutteloze auto’s blaten terwijl je zelf een SUV rijd… hoe hypocriet..
bvking zegt
als je goed het artikel van de link leest zie je ook staan dat daimler-chrysler met een 700 pk versie van de e-klasse zou komen het is maar een tip hor ;) :P
G zegt
Als ze 500 kilo aan gewicht er vanaf halen en het vermogen gelijk laten dan kan je er volgens mij wel wat van maken , 1200 pk maakt gewoon weinig verschil denk ik ..
w0o0dy zegt
@tdj; Rick is niet hyocriet, maar ervaringsdeskundige, hahaha
Hij heeft wel een punt. Met een echte lichte sportwagen zou je veel meer lol kunnen hebben dan met een Veyron op een circuit en op de normale wegen kun je meestal neits aanvangen met je 1000pk…. dus liever een lichtere kleinere sportwagen die je meer lol geeft dan eentje die harder dan 400km/u gaat.
jasper zegt
hoe snel gaat die dan eigelijk???
A.r zegt
Ze maken 5 miljoen euro verlies per verkocht Bugatti Veyron exemplaar. Dus dat is de verkoopprijs plus de 5 miljoen, het kost ze ca. 6 miljoen om elke wagen te bouwen en te verkopen. Ze moesten ruim 600 technische problemen oplossen van kleine dingetjes tot grote koelingsproblemen van de gargantueske Quadruple Turbocharged W16 tijdens ontwikkelingsfase. Lees ook column van MvdBrink over design dat het wint van functionaliteit en dat dit het gevolg daarvan is op financieel gebied. Het is te gek voor woorden, kapitaalvernietiging waar ik als ik aandeelhouder was in VAG snel een einde aan had gemaakt. Aangezien ik geen aandeelhouder ben in VAG, kan ik alleen zeggen; Brute bak, dank u wel VAG……
w0o0dy zegt
het kost Bugatti bij lange na geen 6 miljoen om een Veyron te bouwen. Het heeft ze een achterlijke hoeveelheid geld gekost het ding te ontwikkelen. Laten we de ontwikkelingskosten buiten beschouwing dan kost het apparaat waarschijnlijk maar een ton of 4 om te bouwen…..
Hoe meer ze er van verkopen hoe meer van de ontwikkelingskosten er terug worden verdiend….. Iedere autofabrikant werkt zo. Eerst moet je zo’n ding ontwikkelen, dan de productiefaciliteit inrichten en inregelen en dan ga je pas auto’s bouwen….. een toyota yaris zou volgens dit soort redeneringen ook een paar ton kosten als ze er maar 10000 van zouden maken…..
Het probleem is dus niet dat de auto zo duur is, maar dat ze er weinig van bouwen.
Ward zegt
Het zou wel mooi zijn als porsche die motor mag gebruiken omdat ze aandelen hebben bij vw. Daar zou nog iets moois uit kunnen komen.
Lebastille zegt
Leuk dat ze een 1200 pk Bugatti “sport” willen noemen. Ik ben idd ook benieuwd in hoeverre die 200 pk van invloed is op de warmtehuishouding. Ze hadden al zulke moeite met de koeling en remmen en dan nog 200 pk erbij? Grote kans dat ze dat veel geld gaat kosten waardoor de auto weer zwaarder en duurder wordt. Een overbodige en onverstandige zet.
Cuore sportivo zegt
dus de gewone veyron is de executive uitvoering ? met de sport wordt het ipv 12min doorblazen om terug te kunnen tanken omgezet naar net geen 10min ?
1 rondje nurburg max om terug te mogen tanken …
Sven zegt
@Danny vooraleer mij ‘persoonlijk’ aan te vallen. Zou je eens kritisch mogen zijn en nagaan of dat van die 3000pk klopt. Dan ga eens aan tien man vragen die bijna niks van auto’s kennen en je zegt twee namen bentley cgt en bugatti veyron. Ok ja de veyron is dan publiciteit maar dan toch enkel voor de autoliefhebbers ze. Ik heb nog nooit een advertentie van bugatti zien staan in een boekje … Aja van die cursus LOI of kweni wa, ms kan je eens een cursus volgen belg uitmaken om even off topic te gaan?
Citrofiel zegt
Het zou leuk zijn om er een paar van te hebben… Ben benieuwd hoe hard hij dan gaat.
Rick dos zegt
@tdj
Mijn punt is jou totaal voorbij geschoten zie ik. Als je nu begint te rennen dan kan je hem misschien nog inhalen! ;)
Djivy zegt
Volgens projectleideider Thomas Bscher (die z’n McLaren F1 iedere dag tegen 300 van en naar het werk joeg) produceert de standaard-Veyron vandaag al eerder 1100 dan 1000pk. 1200 is – zoals hierboven al gesteld – dus niet zo’n onmogelijke tour de force en tevens een schitterende marketingtruc om de laatste exemplaren te versassen.
Of je die laatste 50/100/whatever überhaupt nog voelt?;)
Pieliej zegt
Voor mij is dit pure decadentie. Die 1001 PK die hij nu heeft is al aardig overdreven, maar ik geloof er zeker in dat er genoeg mensen zijn (Amerikanen/Sheiks) die ”gewoon” de meeste peekaatjes willen.
Voor mij decadentie, voor andere mensen een vorm van status.
Autobandventieldopje zegt
Elke Veyron produceert ruim meer dan 1001 pk..wat puur en alleen een eikpunt was…dus is het gewoon een kwestie van anders afstellen en voila er zijn 200 pk’s extra beschikbaar..remmen enzo kunnen het toch wel aan ;)
Iedereen die nog twijfels heeft over de rijeigenschappen lees wegligging van de Bug moet de laatste GTO maar eens regelen en desbetreffende ‘powertest’ (what’s in a name) tussen deze supervoitures de Ferrari Enzo ; Porsche CGT en de Pagani Zonda lezen…het is gewoonweg zielig voor de eigenaren van deze auto’s (want dat zijn het in de test) hoe hun fantatische auto volledig wordt zoek gereden door de Bugatti….en wat iedereen nog het meeste verbaasd is de waanzinnige WEGLIGGING van dit monster , want volgens deze heren blijft de Veyron werkelijk aan de weg vastgezogen op een ongelovelijke wijze en kunnen de andere 3 de BUG ook in de bergen in de verste verte niet bijhouden…(volgens de woorden van de schrijver lijkt de auto de wetten van de natuurkunde om te buigen…) Zo is dat fabeltje ook weer uit de wereld… Overigens was de conclusie van deze geluksvogels wel dat ze er geen van allen een emotionele band met de Bug hadden gekregen…dus hij schijnt toch nog iets te missen namelijk emotie…zelf zal ik toch redelijk emotioneel worden als ik de wegen onveilig zou mogen maken met een Veyron maar da’s mijn mening. De auto is gewoon in velerlei opzichten extreem en bizar waar eigenlijk geen superlatief tegenop kan..
Oja het enig wat ik wel mis is een vergelijking met zijn 2 enige echte concurenten de Mc Laren F1 (die zal wel te oud bevonden zijn helaas)en de Koenigsegg en eventueel dat brutale geval uit de States de Saleennogwat..maar die laatse heeft volgens mij niet zo’n superwegligging die de anderen wel hebben..blijft natuurlijk wel een Amerikaan hè ;) Al dat andere opgefokte (getunede) spul heeft weinig prakrijkervaring opgedaan en is toch niet echt geschikt voor de openbare weg..excuseer mij voor dit lange lulverhaal zo a.h eind v.h jaar maar moest nog ff een statement maken …
SimonMc zegt
@Autoventieldopje: “blijft natuurlijk wel een amerikaan hé”
Ha ha ha…Heb je al eens gezien welke positie de ford GT40 en de corvette z06 met zijn bladveertjes hebben in de top gear power lap lijst?
Juist…
Ik denk dat je nog aardig gaat schrikken wat de saleen s7 van prestaties gaat neerzetten.
SimonMc zegt
Autoventieldopje moet natuurlijk autobandventieldopje zijn.
JANUS zegt
Even checken of ik het nog snap….
Je hebt een auto met zo’n slorige 1000Pk en dat heet dan een “gewone” Veyron
Dan heb je ook een versie met 1200Pk en dat mag dan wel “Sport” heten.
Ja ja. Ik raak geingecteerd met het Rick dos virus geloof ik. Ik vind dat VAG rare dingen doet. Brrr. Even snel een uurtje naar de Audi site.
Even Ont-dossen ;-)
Y. zegt
Het was al een onzin-auto – gaan ze ‘m nog onzinniger maken! Dan haalt-ie de 200km/h wel 0,1 seconde sneller en heeft-ie een drie kilometer hogere topsnelheid.
Wauw. Wil ik hebben!
Maarre: wat kan ik ermee?
Carfreak (BMW 320i) zegt
@ Y. Wat kan je er mee ?
Je kunt onder andere plezier beleven op de autobahn.
2de punt is dat je je voeten niet hoeft moe te maken aan de verkeerslichten, want een kleine beweging naar beneden is al genoeg om als snelste weg te zijn.
slk55 amg zegt
dan voel je je genaait, heb je net een veyron gekocht en een contract getekent waaron staat dat je hem de eerste x-aantal jaren niet mag verkopen, en dan komt bugatti doodsleuk met een sportversie. denk jij het mannetje te zijn met jouw über sportwagen, blijkt er nog een snellere te zijn.
Waar ik mij over verbaas is dat (bijna) geen aandacht wordt besteed aan de Mercedes E-klasse met 700 PK! zevenhonderd PK!!! in een sedan. gekker moet het niet worden. heerlijk! had porsche ook geen plannen om een 700 pk sterke motor in de panamera te leggen?
sonne zegt
de mensen die de liever een lichte sport auto verkiezen hier een tip : koop een lotus Elise (1.8 van toyota 192 pk) koop voor 10 000 € een intercooler in zweden special made voor en lotus. Dan haal je even 300 pk uit een 1.8 dan trek je toch lekker elke sportauto der af op het cirquit, in top snelheid zal bv: de veyron sneller zijn maar voor de rest moet hij het toch afgeven voor deze lotus mooi is het niet !? en dan al die mensen met hun ruf, of ferrari, …….enzo het nakijken geven. En als dat nog niet genoeg is koop je een longgear versnellingesbak met 6 versnellingen, ander remmen en je kunt na gan racen op de weg zonder supper veel geld kwijt te zijn ongeveer: 100.000 euro niet slecht als je nu een van de snelste auto’s bezit een lotus Elise . met een gewicht van 750 kilo. Dan kan je is naast een AMG gan staan en hem zeker het nakijken geven. Luxe heb je niet egt maar de kick die je er uit haalt ( 4 cillinder van toyota ) Dan is voor mij de keus rap gemaakt en een groot onderhoud kost je gemiddeld maar 500 á 650 euro per keer.
Autobandventieldopje zegt
@McSimon ;)
Tja dat zijn absoluut Iconen van de (Amerikaanse) autoindustrie en daar valt weinig tegen in te brengen , maar ik bedoel dat de gemiddelde Amerikaan als een dweil op de weg ligt tegenover de gemiddelde Euro,Jap gewoonweg andere eisen van de consument..
Even weer over snelheid..gewicht enzo…
Alles met een gunstigere Pk/kg verhouding van 1:2 zou theoretisch in staat moeten zijn om de Veyron het lastig te maken, maar is dat nou ook wel zo in de praktijk?… is er al eens eerder een discussie geweest over pk/kg verhoudingen…vast wel ..ga eerst eens zoeken…ff.googlen..weet iemand hier een leuk verhaal van te breien wat natuurlijk wel op feiten gebaseerd moet zijn…kan er zelf eerlijk gezegd weinig aan toe voegen behalve een balletje opwerpen voor een aardige discussie..
Want we kunnen allemaal van alles en nog wat beweren over in de garage in elkaar geknutselde opgefokte zeepkistjes maar of deze brouwsels zie (BMWE30M3) echt nou zoveel sneller zullen als de werkelijke superexoten zijn op NArdo of Nurburgring is en blijft natuurlijk de vraag…en snelheid is natuurlijk op velerlei manieren te meten…100m..200m 500 1km etc etc op een oval zoals Nardo ; zoutvlakte of een supersnelcircuit als Nürburg…ook circuits verschillen vwb performance ..F1’s worden voor elk circuit anders afgesteld…maar dat mag geen nieuws zijn voor een beetje autokenner.
jan zegt
ik vindt het prachtig
Maarten zegt
bugatti is van volkswagen en aangezien die goed verkopen in europa verhalen ze daar de kosten wel mee
Tim zegt
ehhh.. ik weet niet wat jij onder een bugatti veyron verstaat, maar deze auto heeft (wel) 1001pk en gaat 407km p/h. daarom onzin dat je dit wilt geloven. een kennis van mij heeft ook net een paar maanden gelede de bugatti veyron gekocht en dit is niet egt hoe jij deze auto beschrijft, daarom mijn advies, probeer eerst iets te weten te komen voordat je er iets over gaat schrijven!!!
E320 cdi zegt
volgens mij weet ik wie die kennis is:P
rubje zegt
wetten jullie misschien hoe lang een bugatti slipt ?? mag ik dit vragen ??
:P
Gunstone zegt
Tja, sommige mensen hierboven hebben hun huiswerk wat betreft de Veyron goed gedaan…..!
Het klopt inderdaad dat de huidige Veyron vandaag de dag , gewoon 1100 pk heeft en niet zoals in de boekjes geschreven 1001 pk heeft.
Ook klopt het dat de W16 motor met 4 turbo’s (16.4) 3000 pk levert op de testbank en hieraan 2000 pk verloren gaat.
En ook ik vraag me af, wat die 200 pk extra brengen?
Bij 407 km/pu is de luchtweerstand dusdanig groot dat 200 pk absoluut niet veel verschil meer zou kunnen maken.
Hooguit 5 km harder…….!!!!
En in 2.43 seconden naar 100 ipv 2.5 seconden…..tja!
Zowiezo, erg zuur voor diegene die al een “onsportieve” versie van de Veyron gekocht hebben……LOL!!!!!
Remco zegt
Doe maar in dieseluitvoering, LOL!
Rickert zegt
mss kan je er dan wel een caravan achter hangen:-P
herman zegt
een bugatti is sneller dan een mecaren f1 de mecaren f1 trekt sneller op dan een bugatti maar de bugatti haalt de mecaren pas met 240klp in