De opvolger van de huidige M5 staat zo goed als klaar achter de coulissen om het stokje over te nemen. Over de motorisering is inmiddels al veel info bekend: V8, dubbele turbo en een vermogen dat dichter bij de 600 dan 500 pk ligt. Maar via wat voor een versnellingsbak wordt dit vermogen eigenlijk naar de achterwielen gedirigeerd?
Een recent geruchtje van MotorTrend wijst erop dat de nieuwe M5 enkel en alleen met een achttraps automaat geleverd zal worden. De bakjes met dubbele koppeling -bij BMW beter bekend als M DCT- zullen hun weg waarschijnlijk niet naar de M5 (F10) vinden. En ook een good ol’ handbak zal niet op de optielijst komen te staan. Is de huidige M3 dan de laatste waarbij ze de dubbele koppelingen leveren? Wouter voorspelde eerder al van wel.
BMW zou de M5 waarschijnlijk graag met dubbelkluts willen leveren, maar het schijnt dat de bakken -afkomstig van Getrag- simpelweg niet opgewassen zijn tegen het giga-koppel van de volgende generatie M5. Hoe hoog dat koppel precies is blijft nog even onbekend. Het aanpassen van de M DCT-bak, zodat de boel heel blijft wanneer je regelmatig in een stoplichtsprint terecht komt, is dan weer te duur en onrendabel. Oplossing: BMW kiest voor een opgedirkte versie van de achttraps automaat. Een klap in het gezicht voor puristen. Hopelijk weten we na de concept-onthulling of het waar is.
PS. Hieronder nog een aantal impressie uit ons M5-archief.
kraakensmaak zegt
Ik had het al verwacht, al is een bak met dubbele koppeling het ook niet in mijn ogen (veel gerammel na verloop van tijd). Dat er geen handbak komt is wel een schande, maar ja de meeste mensen die in deze klasse shoppen willen toch een automaat.
Alpinaa zegt
Tja, de meeste bakken van BMW zijn toch wel erg goed. Dus ik weet niet of dit zo’n probleem is… ;)
Pixed zegt
Nog nooiot gedacht als je een artikel van een Amerikaanse blog overneemt, de inhoud ervan ook bestemd kan zijn voor louter de Amerikaanse markt?
Met de nadruk op ‘kan zijn’…
Jochempie zegt
@Pixed: Lollig, inderdaad is dat daar een belangrijke kwestie omdat (nota bene) in de VS de E60 M5 met een handgeschakelde zesbak leverbaar was. De ultieme import-Europeaan!
ricardo zegt
@Pixed: Zeker wel aan gedacht, maar het feit dat er (opnieuw) wordt gesproken over aanpassingskosten die te hoog zijn voor de M DCT-bak, doet vermoeden dat het voor de hele lineup van de M5 geldt.
Jochempie zegt
@ricardo: Toch raar he, voor één model ontwikkelen ze een compleet nieuwe versnellingsbak, blijkt het te duur te zijn om ‘m voor een ander model aan te passen… Als ik BMW was zou ik deze betrekkelijk verse bak nog wat verder uitmelken.
Citrofiel zegt
@ricardo: Oké, de M DCT komt dan niet, maar dat zegt toch nog niets over handgeschakeld? Of volg ik de afkortingen van BMW weer eens niet? ;)
Jochempie zegt
Natuurlijk is de huidige M3 niet de laatste. Volautomaat is immers nog steeds trager, minder efficiënt, zwaarder en met name geschikt voor zoefmobielen. Dat is dus wel het karakter waar BMW met de M5 op mikt: Turbo’s en automaten… Jammer! Liever toeren en schokken. Maar goed, de turboloze blokken verdwijnen en voor het serieuzere geboender heeft BMW de kleine M’metjes op de lijst staan.
Megakix zegt
Is geheel logisch ! De automaat (8-traps) biedt zuinigheid, snellere tussenacceleraties, betere schakeltijden etc…dus wáárom een handbak ?
Overigens, als een bak een koppel van max. 600Nm al niet kan opvangen, dan wordt het tijd voor een ánder merk (ZF). Mercedes heeft meestal de hoogste koppels, en dan gemaximeerd tot ca. 1100Nm..dus, wat zitten jullie / BMW nu te zeiken ?
Jochempie zegt
@Megakix: Niet dan een M-DTC…
Megakix zegt
@Jochempie: dan toch nog ? Je gaat een M-auto toch niet voorzien van een bak die op kortere termijn zijn haalbaarheidesdatum gaat overschrijden ? Of anders gezegd; beetje knullig van BMW….
Jochempie zegt
@Megakix: De dual clutch bakken hebben nu nog het dilemma tussen veel koppel aankunnen maar traag schakelen (zie Veyron) en weinig koppel aankunnen maar belachelijk snel schakelen (de gemiddelde Polo 1.2 met droge plaat koppelingen en zeven verzetten). Ik denk wel dat dual clutch techniek uiteindelijk soeverein wordt t.o.v. koppelomvormertechniek. We moeten alleen nog even snappen hoe.
Megakix zegt
@Jochempie: ik wéét (uit eerdere blogs) dat jij verstand hebt van auto’s bouwen en ontwerpen…maar het verbaasd mij gewoon enorm dat dit niet voorzien was door heren ir-retjes.. :lol:
Jochempie zegt
@Megakix: Lastigheidje van het geschreven woord: sarcasme ontdekken. Dat ik een auto probeer te bouwen wil nog niet zeggen dat ik er verstand van heb :P dus Megakix, wat wordt het? :)
Megakix zegt
@Jochempie: ..och, ik hou het op de nieuwe Alpina B5 ;-)
bpc zegt
de vorige was toch ook alleen met automaat leverbaar ? wat is er veranderd dan ?
racethesun88 zegt
@bpc: vorige was enkel met smg leverbaar, in mijn ogen ook een automaat, maar daar is bmw het blijkbaar niet mee eens.
Jochempie zegt
@racethesun88: actually, de vorige was in de VS dus ook met handgeschakelde zesbak verkrijgbaar.
Freewarefreak zegt
@Jochempie: Ook al zo’n move die ik NOOOIT begrepen heb.. 9 op de 10 Amerikanen kunnen niet schakelen.. en uitgerekend naar dat land exporteren ze een M5 met handbak.. hier wil iedereen een handbak.. iedereen kan het ook.. onderdeel van het examen.. je mag niet eens lessen in een automaat (mag wel maar dan heb je een beperkt rijbewijs).. EN DAN krijgen wij die handbak in de E60 M5 niet.. weet je zeker dat het geen Romeinen zijn bij BMW? Rare jongens…
Jochempie zegt
@Freewarefreak: Het is gewoon BMW die toegeeft aan de belachelijke eisen die de US importeur durft te stellen. “Maak speciaal voor ons een handbakversie!”
Als er iets zinloos is qua versnellingsbakontwikkeling… Maar goed, misschien had BMW’s versnellingsbakkenpartner nog een supersterk handbakje op de plank liggen.
Freewarefreak zegt
@Jochempie: Nou terug naar bovenstaand artikel dan: BMW bel die partner op en regel een supersterke handbak voor de nieuwe F10. En anders bel Ricardo. Die leveren de bak voor de Veyron.. moeten toch wel iets voor een “V8-tje” kunnen maken/hebben?
wolf zegt
Als je een purist ben, koop je m.i. geen M5. Die is voor mensen die in alle luxe een beetje willen doorrijden. Kan prima met automaatje.
Megakix zegt
@wolf: nope…dáár heb je dan weer de Alpina’s voor….
Jochempie zegt
@Megakix: Klopt maar de meest recente Alpina B5 schijnt het toch niet helemaal te zijn…
Megakix zegt
@Jochempie: hmmm…ben wel degelijk een Alpina ‘kenner’, maar deze had ik nog niet gehoord ? Wat is er ‘mis’ mee volgens jou ?
Jochempie zegt
@Megakix: Volgens mij niets, hij ziet er geweldig uit, is zeer exclusief, laat het vertrouwde Alpina-karakter uitstekend in de moderne F10 doorsijpelen. Live gezien op de autosalon van Brussel ook, was erg onder de indruk. Gereden niet. Ik heb het een keer uit een rijtest gehaald onlangs. Heb zo snel niet even voor de geest wat dat was… Misschien even Google’en. Zo terug!
Stopwearingpants zegt
@Megakix: M gaat boven alpina vriend, altijd maarja jij bent een kenner
mashell zegt
@wolf: Yep de purist koopt een Lotus voor erbij. De M5 is gewoon een heel vlotte cruiser primair voor de Amerikaanse markt bedoeld. De auto is veel te groot om echt sportief te kunnen zijn.
BRT zegt
Wat maakt het uit he. Ik heb tot nu toe één F10 met handbak gezien. En het interieur wordt er helemaal door verpest kan ik melden. Die automaat die erin word geleverd is ook erg goed dusja.. :)
Freewarefreak zegt
@BRT: Waarom? Omdat er onder in dat donkere gat één pedaaltje meer zit? Of je nou een automaathendel of een kort BMW M pookje ziet.. wat maakt het uit? Ja in rijbeleving een hele boel..
Tommy2 zegt
Lijkt me logisch, wat dacht wat voor een sloot koppel een dubbel geblazen V8 meebrengt? Lijkt me niet echt fijn schakelen met zo’n zware koppeling!
Megakix zegt
@Tommy2: 600 – 700 Nm…
Freewarefreak zegt
@Tommy2: Bende gek.. da gaat allemaal hydraulisch.. Je trapt niet met een fietskabeltje de drukgroep vrij hoor..
Tommy2 zegt
@Freewarefreak: Ik bedoel die koppeling krijgt in de M5 flink op zijn donder, helemaal als ze dit gaan tunen. En met een extra zware koppeling zie ik de schakeltijden niet supersnel worden. :P Het is niet gebruikelijk bij productieautos om 700 Nm met een handbak te gaan leveren.
jzaero zegt
@Tommy2: Maar het is wel gebruikelijk dat deze als optie in de prijslijsten staat.
Tommy2 zegt
@jzaero: Noem eens een voorbeeld dan?
jzaero zegt
@Tommy2: BMW M3 E92, BMW M5 E60 USA spec, BMW 1 serie M-coupe, BMW Z4M, BMW M6 USA Spec, Audi TT RS, Audi RS4 enz.
Ik geef toe dat dat steeds minder wordt, maar een klein aantal jaren terug was dat gewoon normaal.
jzaero zegt
@Tommy2: Al lees ik nu wel over je 700Nm heen.
jzaero zegt
@Tommy2: Porsche Panamera Turbo
Tommy2 zegt
@jzaero: De Panamera Turbo kun je alleen met PDK krijgen. Conclusie: geen enkele auto van dit kaliber wordt met een handbak geleverd met handbak.
Alexke zegt
ugh… De E60 M5 met een handgeschakelde bak was echt zeer on populair.
en het was ook niet mogelijk om de tractiecontrole helemaal af te zetten bij mijn weten.
Waarom nemen ze niet terug een SMG …
Alpinaa zegt
@Alexke: Omdat die het verbruik weer flink omhoog jaagt en het was ook niet de meest soepele bak. Hij zorgde voor rijbeleving, dat wel ja.
the-budel-guy zegt
de vorige M5 was toch ook alleen maar met (semi)-automaat leverbaar of heb ik de afgelopen jaren onder een steen gelegen ??
xilver zegt
Dus ook geen flappy paddle gearbox? Zou doodzonde zijn… een goed handbakje blijft top.
wolf zegt
@megakix. M5 niet geschikt om door te rijden.Wat slik jij vrind, blijf eens op aarde. Je zweeft.
jzaero zegt
Wat is eigenlijk het grote probleem hier? De C63AMG is voor zover ik weet ook enkel met automaat te krijgen? Dit was ook gewoon te doen als het goed is.
MAB zegt
Was al te verwachten
erce zegt
ach, ik rijd inmiddels ruim een maand met die 8 traps automaat, wat een genot!
Justawheelchairguy zegt
Toffe auto dus die ik mag rijden wanneer ik klaar ben! (ik rij met aanpassing (handgas/rem+automaat) vanwege mijn beperking)
CSL zegt
Ik ben echt benieuwd wat voor een M5 de nieuwe M5 eigenlijk gaat worden! Of wil BMW een supersedan maken en dan nog een speciale variant uitbrengen die extremer is!
Van de filmpjes kun je ook niet echt opmaken om welke versnellingsbak gaat. Maar hij schakelt i.i.g. super snel.
GOD zegt
De M-DCT versterken kan wel maar dan worden de schakeltijden te lang. En met te lang bedoelen ze een aantal extra ms erbij. Echt waar, dit gaat toch nergens meer over. Ook al worden de schakeltijden langer dan nog schakeld zon ding sneller dan een mens met zijn ogen kan knipperen.(150ms)
M5 zal je niet snel wedstrijden me winnen. Veels te zwaar met veels te veel PK/NM op de achtewielen.
Gaat echt nergens mer over.
MichaelvdBroek zegt
ik had het ook al verwacht, de 7 serie is er ook alleen maar in automaat..
Cantago zegt
Prachtige impressies, maar als er geen handbak in komt dan is het gewoon een vrouwenbak in plaats van een echte M!