Het is de zoveelste keer dat er geruchten rondzingen over een M3 Touring, maar we gaan je uitleggen waarom het dit keer wel eens waar zou kunnen zijn.
Geruchten en dromen over BMW M3 Tourings bestaan al lang, langer dan het internet. Sterker nog, er wordt al zo lang over gesproken dat het een wonder is dat het niet in de originele versie van het Oude Testament is opgenomen. Maar meer dan ooit lijkt een BMW M3 Touring waarschijnlijk.
Het nieuws over de M3 Touring komt dit keer van een Avto Magazin, het Sloveense zusje van Autobild. De Slovenen gooien een render van de M3 Touring op de cover van hun blad en melden daarbij dat de M3 Touring in september te bewonderen zal zijn op de beursvloer van Frankfurt. We kunnen vervolgens alle kanten op met dit verhaal.
We kunnen het onderuit halen: er is nog nooit een officiële M3 Touring geweest die echt in productie is gegaan en we hebben bijvoorbeeld ook nog geen spyshots van testmules gezien. Met name dat laatste bezorgt ons op de Autoblog redactie een gepaste dosis twijfel over het realisme van de Slovenen.
Maar tegelijkertijd zijn er argumenten die een M3 Touring wél aannemelijk maken. Ten eerste: de M5 Touring is van het strijdtoneel verdwenen. Een M5 is tegenwoordig alleen als sedan leverbaar, iets wat te maken had met relatief lage verkoopcijfers.
Tegelijkertijd spelen Audi en Mercedes al jaren het spelletje om de snelle estate-titel. Audi met de RS4 Avant en Mercedes met de C63 AMG Estate. BMW heeft nooit willen meedoen met die strijd, maar vraag is of ze zich daar niet mee in de vingers snijden, zeker nu de verkoper ook geen mogelijkheid meer heeft om een klant een M5 Touring aan te praten in de showroom.
Één van de redenen om geen M3 Touring te bouwen was altijd dat het lastig was de dynamiek goed te krijgen met de extra kilo’s op de relatief kleine M3. Maar de M3 is met de komst van de laatste generatie geen kleine auto meer. Sterker nog, de huidige BMW 3 is groter dan de BMW 5 van een paar generaties geleden. En dus zou die dynamiek wel eens wat minder lastig te realiseren kunnen zijn.
Of het waarheid wordt zullen we over een paar maanden weten. Hier op de redactie zouden we het in ieder geval mooi vinden, want als er één merk is dat de gevestigde orde der super-estates het leven zuur zou kunnen maken dan is het BMW. Bovendien zou het lekker zijn, als er weer eens met recht een Freude am Fahren sticker op een familie-auto van BMW geplakt zou kunnen worden.
Een M3 Touring? We blijven sceptisch, maar het is logischer dan ooit dat de droom werkelijkheid wordt.
jordip zegt
Ik zou niet weten waarom niet, daar in Duitsland zijn ze goed in niches vullen. Deze ontbreekt nog bij bmw en wat is er nou leuker dan je concurrenten aftroeven
Dutchdriftking zegt
@jordip: idd, liever dit dan een x4!
jpoers zegt
@dutchdriftking: Rofl. Of de 3gt
jordip zegt
@jpoers: ik zat ook te wachten op de 2serie tourer
aventadorrr zegt
@jpoers: m’n schoonouders hebben een 320i gt.. Best lekkere auto! Maar liever een gewone 3 ja ;)
deboulangerie zegt
Waarom zouden ze een render pakken? Een 3 serie touring met m pakket oogt precies het zelfde..
bsxc2 zegt
@deboulangerie: Die lui moeten ook 40 uur maken hé
jrmpower24 zegt
@deboulangerie: M-sportpakket het zelfde?
HAHA! echt niet.
Dutchdriftking zegt
@jrmpower24: oogt het zelfde, en het ziet er idd erg dik uit, al haalt de kenner de echte m er natuurlijk wel uit.
borro4 zegt
@deboulangerie: hahahaha laat me niet lachen
Edge zegt
Nu nog een M3 GranTurismo en een M4 Gran Coupé en het gamma is compleet.
Jochempie zegt
@Edge: M4 Gran Coupé zou ook wel gaaf zijn inderdaad!
ukbob zegt
@Jochempie: denk dat daar idd meer mensen op zitten wachten ja!
jrsmoke zegt
@Jochempie: M4 Shootingbreak
exotic zegt
@Edge: M4 GranTurismo GTS anyone!
meneer zegt
@exotic: GTGTS?
emielm zegt
@meneer: Gtst?
gtwillem zegt
@emielm: dat is een Nissan Skyline, toch?
Jochempie zegt
Het zou eens tijd zijn, BMW..
991gt3rs zegt
Nooit van mijn leven ga ik zo een frikandel kopen.
bimmerfanatic97 zegt
@991gt3rs: zo’n ‘frikandel’ rijdt anders wel als een sedan hoor (spreek uit ervaring). Ik vind dat bmw meer dan ieder ander merk weet hoe ze een fraaie touring moeten bouwen. Dat je een passat, leon st etc. etc. frikandel noemt zou ik nog ergens kunnen begrijpen maar de 3 touring is dat niet.
991gt3rs zegt
@bimmerfanatic97: Is nogal logisch dat die frikandel net zo rijd als een sedan, het scheelt misschien 40KG. Mij hoor je ook niet over de rij eigenschappen. Vind het er gewoon niet uitzien. Sedan is vele malen mooier en een coupé is nog mooier. Maar hé, dat is mijn mening.
knipperlichtje zegt
Maken, de C63 en RS4 bewijzen dat de markt er wel voor is. Een relatief kleine markt misschien, maar dit is een niche die ik juist wel gevuld wil zien worden. Al is het niet zo’n ramp dat er nu geen M3 Touring is, net een treetje lager kun je ook een Alpina B3 Bi-Turbo Touring kopen, bijna net zo snel en net wat comfortabeler.
mike0709 zegt
Eindelijk concurrentie in het straatje RS4 Avant/C63AMG Estate . M5 touring erbij en het is weer compleet!
mike0709 zegt
Ook goed voor de diversiteit in plofkraken, weer eens wat anders dan de S4/RS4.
germancarsftw zegt
@mike0709: Audi zal vanwege de quattro-aandrijving alsnog het meest geliefd blijven onder het dievengilde.
mike0709 zegt
@germancarsftw: Kan ik me voorstellen, als gemiddelde boef is RWD lastig.
germancarsftw zegt
@mike0709: Precies, vandaar dat je ook eigenlijk nooit een C63 estate in het nieuws zit als er weer ergens een plofkraak o.i.d. is gepleegd.
centho zegt
Mischien komt er ook nog een RS4 sedan uit.
Dutchdriftking zegt
@centho: ik denk het niet, maar zou top zijn!
thomasboot zegt
@centho: rs5
jordip zegt
@thomasboot: dat is een coupe
waverider zegt
Hey, een nieuwe crimi-ride. Wordt een beetje saai altijd die RS6 op de foto bij Mocro misdaad.
Dutchdriftking zegt
Heel graag! Jammer voor BMW heeft de concurrentie een V8.
jrmpower24 zegt
@dutchdriftking: jammer? ik heb liever die heerlijke 6 in lijn dan de V8 van de nieuwe C63.
redbeams zegt
@jrmpower24: Ja alleen het nadeel is dat die bmw totaal geen lekker geluidje heeft terwijl de c63 dat wel heeft ;)
griffendahl zegt
@redbeams: Da’s voor duizend euro wel op te lossen met een mooi uitlaatsysteem naar keuze.
rolov zegt
@griffendahl: of een mooi audiosysteem erin.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: 6 in lijn is fijn!
berlinetta zegt
Ik zeg doen. De RS4 is ondertussen in de herfst van zijn leven dus is er alleen concurrentie van de C63. Laat dat nou wel verdomd goede concurrentie zijn, maar dat houdt BMW scherp. De render ziet er goed uit trouwens.
gtwillem zegt
Zo kan ik de M3 dan weer wel waarderen. In Touring vorm klopt het ook beter. Geen dartel circuitridder meer, maar een sloopkogel met ruimte voor de hond.
BMW verkoopt alleen traditiegetrouw weinig dikke stations (M5 Touring werden er maar iets maar dan 1.000 van gebouwd volgens mij). Dus de businesscase is lastig. Een M4 GC lijkt mij aannemelijker.
Rob zegt
@gtwillem:
Komen ze met een M4 “sedan met onpraktische daklijn” dan niet heel erg in het vaarwater van de M3?
Wie wil er nog een M3 als je ook een M4 met vier portieren kunt krijgen? Want die Gran Coupe (blijf het een geweldig marketing truckje vinden) is gewoon net ietsje mooier als de 3-serie:
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/Bild-Vergleich-BMW-4er-Gran-Coupe-GC-F36-3er-F30-Limousine-Luxury-Line-01.jpg
gtwillem zegt
@Rob: ik zie het verschil nauwelijks, eigenlijk. In het echt zie je het beter, met name schuin van achter loopt de daklijn iets meer af. Maar bij Audi hebben ze het met de A5 veel beter gedaan, in mijn ogen. De A4 als een nette maar bedaagde sedan, en de A5 Sportback als wulpse ‘schoonheid’.
Op zich begrijp ik je redenering, maar er is toch ook een M6 Gran Coupe terwijl er al een vierdeurs M5 is?
Ik denk dat er meer markt is voor de M4 Gran Coupe dan de M3 Touring. Helaas ben ik ook bang dat BMW denkt dat er nog meer markt voor een X4 M is….
Rob zegt
@gtwillem:
Het verschil is minimaal inderdaad, een ander daklijntje, dat is het. En daarom ook mijn twijfel of ze met een M4 Gran Coupe komen.
Tussen de M5 en M6 zit voor mijn gevoel veel meer verschil. Hoewel ze technisch natuurlijk zowat identiek zijn…
https://c1.staticflickr.com/9/8494/8278003744_904f3a67b0_z.jpg
De 6-serie is voor mijn gevoel een veel grotere wagen dan een 5-serie. De onderbuik zegt mij langer, breder en lager. Eerder richting een 7-serie dan een 5-serie.
michaelcorleone zegt
@Rob: Perfect verwoord waar ik het mee eens ben, inderdaad dat ”gevoel” heb ik namelijk ook. Voor mij schurkt de BMW 6-serie GC ook dichter tegen de 7-serie aan dan de 5-serie. Terwijl ik de CLS en de A7 meer zie als een sportieve E-Klasse en A6. Wat dat betreft zeker geslaagd.
Hoe lastig het ook is en ik ook altijd zal twijfelen tussen een M5 en de M6 GC, zou ik denk ik ook kiezen voor de M6 GC, maar er zit wel een prijsverschil van 26k
Ook tussen een M3 en een eventuele M4 GC zou ik kiezen voor de M4 GC, maar ik denk dat een M4 GC niet handig is. Hoe zou je die immers positioneren op de markt en tegen welke prijs. Maak je hem te duur wordt het interne concurrentie met de M5, prijs je die juist niet te duur komt die in het vaarwater van de M3.
De M6 GC kon BMW zonder problemen ruimschoots boven de M5 plaatsen, omdat er geen M7 in het gamma zit.
gtwillem zegt
@michaelcorleone: ik begrijp je punt, en dat is precies hoe de marketingafdeling van BMW het bedoeld heeft. Voor mij is de 6GC een sedan versie van de 6 Coupe, wat weer een coupe versie is van de 5-serie sedan.
In tegenstelling tot velen vind ik het ook een zeer matig ontwerp. Te druk, niet mooi in proportie en pompeus. Maar smaken kunnen verschillen.
Ik hoop dat er ook een M3 Touring komt, maar ik denk dat dat een doodgeboren kindje is: te weinig zullen hem verkiezen boven de RS4 Avant en de C63 in mindere mate. Audi verkocht bijna 10x zo veel RS6 Avants als BMW M5 Tourings. Bij de sedans was het precies andersom.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Ik ben het met je eens dat Audi meer avants en BMW meer sedans verkocht dat had ik in een ander comment beneden aangekaart. Statistieken liegen er niet om.
Verder klopt het dat smaken verschillen waar jij de M6 GC een lelijke auto vind, vind ik de M6 GC juist prachtig.
Je hoort ook steeds vaker geluiden (veelal geruchten) dat er misschien een M6 GC Touring komt. Hoe klein die kans ook is, de gedachte alleen al is mooi.
Persoonlijk vind ik het idee van de Panamera slim. Ik ben mij evan bewust dat ik een v/d weinige zal zijn die de Panamera mooi vind en praktisch. Kruising tussen een sedan en een wagon waardoor deze zeer praktisch is, rijd goed, heeft van binnen veel ruimte en vooral heerlijk comfortabel (goede zetels).
Vooral de vorige RS6 avant C6 vond ik geniaal, ik denk dat ik je niet hoef uit te leggen waarom.
gtwillem zegt
@michaelcorleone: wel, Don Corleone, ik denk dat we het op veel onderdelen eens zijn. Qua ontwerp heb ik soms een afwijkende smaak.
En dan kom jij met de Panamera. Toen doe net uitkwam vond ik het een hondslelijk apparaat. Maar nu ie er wat langer is, begin ik hem steeds meer te waarderen. De Panamera is van binnen schi-tte-rend en de ruimte en het gebruiksgemak en bovengemiddeld puik. En qua rijden is het erg goed, heel erg Porsche. Ik ben af en toe op AutoScout24 aan het zoeken naar mijn droom-Panamera: een 4.8S, achterwielaandrijving en handbak. Zijn best zeldzaam, maar met een Panamera Diesel neem ik ook zeker genoegen!!!
Het zal wel mooi zijn als Porsche met een M3 concurrent komt (Pajun).
michaelcorleone zegt
@gtwillem: De Pajun hoort te komen vind ik, ik had de Pajun zelfs eerder en liever gezien dan de Macan. Ik snap dat ze misschien meer Macans zullen verkopen, er was blijkbaar meer vraag naar. Wat zal Pajun de andere Duitsers het moeilijk maken en lekker rijden.
De Panamera is een van mijn droomauto’s, sinds ik erin heb mogen sturen ben ik verkocht. De rij-eigenschappen van de Panamera is buitengewoon goed en heeft een prachtig interieur. Eigenlijk de perfecte wagen voor de lange afstanden. Ondanks zijn gewicht voelt hij absoluut niet zwaar aan.
Inderdaad ze zijn nu heel goed te doen, hou ons op de hoogte als het serieus wordt ;)
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Persoonlijk zie ik meer mogelijkheden voor de M3 Touring dan een eventuele M4 GC, mijn onderbouwing staat bij @Rob: als antwoord.
michaelcorleone zegt
@michaelcorleone: Verder vind ik de M3 Touring ook logischer, omdat je al een aantal snelle sedans hebt en geen M Touring.
gtwillem zegt
@michaelcorleone: ik begrijp je punt. Maar de historie heeft uitgewezen dat BMW M rijders geen station behoeven.
Mensen die zo’n station willen, willen een supersnelle en gebruiksvriendelijke auto. Zo’n vierwielaangedreven raket met automaat is gewoon erg handig. Bij BMW zijn het vaker puristen (tot voor kort dan). Die believen juist wel een beetje scherpte en spekaktel. Gebruiksgemak is minder belangrijk.
gregorius zegt
Goed,
Ik ga even vloeken in de kerk. Als je dan toch een stationwagon maakt van de m3, lever je m dan ook met 4×4?
Voordeel is ook dat de M3 een relatief normale 3.0 6cyl turbo heeft, waar de concurrentie t doet met een 4.0/4.2 v8.
Motorisch gezien lijkt het me dus dat de M3 dan relatief goedkoop te rijden is. Da’s ook nog altijd een belangrijk puntje voor mensen die zo’n model 2e hands willen aanschaffen omdat ze geen tonnen op hun rekening hebben staan.
Verder weet ik niet goed wat voor andere speciale (dure) onderdelen er op een M3 zitten tov de 340i en hoe dat is in vergelijking met de concurrentie. Lijkt me een interessant artikeltje.
MDA zegt
@gregorius: dat is een heikel punt bij BMW. Als je al zo lang prat gaat op je RWD modellen en het superieure stuurgevoel wat daarmee samenhangt, kun je PR-technisch gezien nooit je topmodel op 4×4 overzetten… Das een probleem waar Audi nooit last van had, en zelf bij Merc is het veel minder een punt omdat die minder het ‘freude am fahren’ punt hebben benadrukt.
In de praktijk zou een xDrive M3 touring natuurlijk een briljante bak zijn. Ik zou er zeker een willen. Maar of BMW zichzelf, en de ‘echte’ M3 daarmee niet in de vingers snijden is de volgende vraag…
p.s. Audi heeft ook een sportieve 3.0 / 6 cyl turbo 4×4 touring/avant model in de aanbieding in de vorm van een S4 (die ik trouwens eerder zou kopen dan de V8 RS4), maar dat eerder een concurrent voor een 340i xDrive touring.
gregorius zegt
@MDA: In het geval van Audi, zou ik wachten totdat ze een versie van de 4.0 V8 in een nieuwe RS4 gooien. Om nu een RS4 te kopen met een groter blok waarvan je weet dat ze in andere modellen een beter & nieuwer vergelijkbaar blok mikken; klink niet echt premium.
Tussen de 3 zou ik overigens blind voor de C-amg met het nieuwe 4.0 blok gaan, ook met een M3-xdrive. Tenzij de M3 x-drive (ex-tax) 10tallen procenten goedkoper zou zijn.
Blijft toch leuk om over dit soort modellen te schrijven en te filosoferen waarom deze 3 bedrijven het allemaal iets anders doen.
gtwillem zegt
@gregorius: de nieuwe RS4 krijgt hoogstwaarschijnlijk een dubbel geblazen V6. Zoals het heurt (de eerste had ook een V6).
gregorius zegt
@gtwillem: hoort, ach wat hoort.
Jammer om te horen; wel te begrijpen.
Hebben ze een snoepje van een 4.0 V8 met turbo’s daar, komt ie er niet in.
Hoe cool is het als je een RS4 hebt en het ongeveer hetzelfde blok heeft als een Bentley.
zakar36 zegt
@gregorius:
Dat is vrij simpel,dan komt hij te veel in de vaarwater van zijn grotere broer ,de RS6,en dus lastig te verkopen( de RS6 dan he). Zoals @gtwillem al zei: Lekker een V6 Bi-turbo erin zoals de eerste want dat is echt een beul van een motor.
gregorius zegt
@zakar36: Goed, het is een regenachtige avond: ik hap nog 1 keer.
Vaarwater van de RS6.
MB leverde tot nog niet zo lang geleden de C, E, CLS allemaal in 63 AMG. Dikke V8, verschillende pk’s. Was dat ook in elkaars vaarwater? De C had zelfs de mega coole 6.2, terwijl de E en de CLS naar de 5.5 gingen.
gtwillem zegt
@gregorius: ja, maar die Bentley heeft een Audi motor ;-). Dat is net zoals met de Lambo motoren van Audi (wat dus precies andersom moest zijn).
mashell zegt
@MDA: Het is natuurlijk helemaal geen probleem als je de klant laat kiezen (dus als optie aanbieden). Porsche laat de klant kiezen en de overgrote meerderheid besteed extra geld en koopt de Carrera 4. En dat extra geld is inclusief extra marge. Dat lusten ze bij BMW ook wel.
super zegt
@gregorius:
4×4 is leuk om je 0-100 tijden op te krikken en voor die ene keer dat je te lui bent om je sneeuwkettingen om te leggen, maar voor de rest heb je er alleen maar last van. Heb een 3 touring met iks draaif en behoorlijk wat vermogen gehad, maar blij dat ik er van af ben.
gregorius zegt
@super: Niet overal dus. Ik kon gewoon lekker de laatste 300m lopen afgelopen winter met de 330-zonder-x en nieuwe winterbanden. Mn 4×4 Audi op oude winterbanden merkte t heuveltje geeneens.
super zegt
@gregorius:
ik woon in de alpen…
gregorius zegt
@super: ik woon ook nabij de alpen en ik heb geen zin in sneeuwkettingen omleggen. Vaak als dat nodig blijkt te zijn, zijn de condities ook weer niet zo prettig om even lekker buiten die kettingen er omheen te leggen.
gtwillem zegt
@gregorius: hele goede, waarde gregorius!
Ik denk dat je daarmee een veel groter publiek aanspreekt. Kijk maar naar Mercedes: die hebben heel succesvol nu ook 4wd versies in assortiment, naast de RWD versies. Klant kan gewoon kiezen. BMW zou dat ook moeten doen, er zijn al X-drive versies van de 335i, 435i en 550i en 650i (waar de M modellen op gebasseerd zijn).
Er is geen reden om het niet te doen. Als je je legendarische M badge plakt op een zevenzits diesel SUV met vierwielaandrijving, turbo’s, 2.250Kg leegewicht en automaat heb je geen recht om te zeggen dat je je merkwaarden ter goede trouw wilt blijven…
michaelcorleone zegt
@gtwillem: je bent mij voor zie ik :) Mercedes doet het wat dat betreft heel slim, klant kan kiezen.
mrrallycross zegt
Lekker, dikke touringcar houd ik altijd wel van!
mrrallycross zegt
@mrrallycross: sorry tourings natuurlijk ofwel stations
schellekens006 zegt
Er is ook 1 e46 m3 touring gemaakt een grijze man wat is dat een dik ding. Staat in het BMW museum, dus laat maar komen die touring.
Onehp zegt
Voor de geinterreseerden in een snelle BMW 3 touring, bij Alpina kan je gewoon de B3 touring shoppen, 410pk/600Nm en met misschien zelf een beter onderstel met het optionele sperdifferentieel erbij. Is wel automaat, xdrive kan je erbij kiezen indien gewenst. Geen dank.
michaelcorleone zegt
@Onehp: Het zou mooi zijn als BMW jou die gelegenheid ook bood, Alpina en M-Divisie hebben immers een apart karakter.
philipf zegt
Doe maar gewoon maken!
EnthousiaST220 zegt
Ik dacht dat er van de M’s geen touringmodellen meer kwamen omdat BMW ze amper gesleten kreeg in tegenstelling tot de RS avants en de AMG estates.
michaelcorleone zegt
@finn1996: Alles heeft z’n keerzijde, BMW verkoopt het meeste Sedans en Audi Avants, daarom maken ze daar in Ingolstadt geen RS6 Sedan meer.
porschelars zegt
Gaaf, met naar mijn mening net even een hoger ‘in your face’-gehalte dan de M3 sedan!
derek306 zegt
Het enige waarvan ik verbaasd was, was het stukje waarin staat de huidige 3 serie groter is dan de 5 serie van enkele generaties terug!
Maar.. maken die m3 touring! Leuke concurrentie voor de VAG en de ster! Tegelijkertijd denk ik weer, uitmelken uitmelken, uitmelken…
michaelcorleone zegt
M3 Touring en liefst M5 Touring klinkt als muziek in de oren, maken dat zou mooi zijn.
Is toch heerlijk zo’n RS6 Avant vooral de C6 uit 2008 in het blauw, die je hebberig maakt.
e1000bmw zegt
Komt. Er. Niet.
jobberns zegt
Doe maar, en doe er meteen even een M4 Gran Coupe bij want de ‘gewone’ 4-serie GC smoelt wel echt heel erg goed, en als M-uitvoering natuurlijk nog beter!
VeniVidiVici zegt
Als dit waar is wordt dit zeker m’n volgende auto!! Zakelijk handig om zeer snelle service te bieden :-)
volvoturbo zegt
Laten we t hopen!
crackdavid zegt
Zou toch liever een Alpina B3 Touring xDrive hebben. Meer koppel, 4×4 en een veel mooier interieur.