Alsof het design nog niet genoeg een radicale verandering was, gaat er bij de namen van de BMW XM ook het één en ander veranderen.
BMW-naamgeving is een leuke. Vroegâh was het gewoon erg logisch. Een 320i had de 3 voor 3 Serie, 20 voor de motorinhoud van rond de 2.0 liter of 2.000 cc en de i voor benzine (of een d voor diesel). Zo kon de badge representatief zijn voor welke auto én motorversie je had. Tegenwoordig gaat het een beetje anders. Omdat BMW meerdere versies heeft van hun viercilinders, is alles wat 18i, 20i en 30i op de bips heeft gewoon een viercilinder (alleen het aantal pk verschilt), maar ze meten allemaal zo’n 2.0 liter, dus geen 1.8, 2.0 en 3.0. Zo wordt het bovenin ook vervelend, want een 40i-model heeft gewoon een 3.0 zescilinder en een 50i-model de 4.4 V8. Ietwat verwarrend, maar zo werkt het tegenwoordig.
BMW M
Nou is het bij BMW M altijd wat simpeler geweest, want de M-modellen hebben maar één motor. Bij een M3 hoef je dus alleen maar uit je hoofd te leren dat er een 3.0 twin turbo zescilinder voorin ligt. Zie je de badge ‘Competition’, dan heeft ‘ie 510 pk, anders 480 stuks. Waarom is dit allemaal relevant? Omdat BMW de boel een beetje gaat herstructureren bij het nieuwe M-topmodel, aldus een gerucht van het doorgaans goed geïnformeerde BMWBlog.
Naamgeving BMW XM
Het gaat dan natuurlijk over de Citroën, eh, BMW XM, die we recent in conceptvorm te zien kregen. Qua naam sowieso al een revolutie, want het serienummer (het is geen 7/8 Serie) wordt overgeslagen: gewoon de X voor SUV en de M voor BMW M. De auto komt wel in verschillende gradaties, maar die gaan ook niet met een nummertje aangegeven worden.
Labels
In plaats daarvan gaat het als volgt. Het basismodel heeft het minste aantal pk en gaat BMW XM Red Label heten. Een stapje erboven, met iets meer pk en iets meer opties, krijg je de BMW XM Black Label. Ook daar moet wellicht even aangeklopt worden bij Lincoln of dat zomaar mag. Het topmodel is de enige met een naam die we al kennen: dat wordt simpelweg BMW XM Competition. We gaan er even vanuit dat de Competition de versie wordt met de beloofde 750 pk en dat de Red- en Black Label iets minder hebben.
Let op! Hier volgt een foto van de voorkant, doorscrollen op eigen risico.
BMWBlog is normaliter goed geïnformeerd, maar neem de nieuwe namen van de BMW XM met een korrel zout. Er kan nog een hoop veranderen van nu tot en met eind 2022. De namen klinken echter wel als iets waar BMW mee zou komen aanzetten voor een topmodel, helemaal als de naam ‘XM’ al zo vereenvoudigd is. We gaan het zien!
vaakbenjetebang zegt
Je kunt dit ding labelen hoe je wilt, maar het blijft wonderlijk dat een ‘Motorsport’-divisie een soort incpompetente terreinwagen als het uniek eigen halo-model op de markt brengt. De tijden zijn veranderd, zo veel is duidelijk.
Johanneke zegt
Die foto van de voorkant hahahaha. Gets me everytime.
fendercd60 zegt
Wat is dit een hok zeg. 😂😂😂
Johanneke zegt
En dan zijn er mensen die zeggen, ja dat is jou mening, over smaak valt niet te twisten dit dat zus zo. En dan denk ik: ja, goed verhaal, maar als ik 10k mensen vraag wie ze knapper vinden, JP Balkenende of Brad Pitt, dan kiest zo’n gruwelijk grote meerderheid voor Pitt, dat ik het gewoon als een feit zie dat hij knapper is. Deze auto is dan ook lelijk. Niks anders van te maken.
vonklausenburg zegt
Bij de voorkant van moderne BMW’s krijg ik toch wel het gevoel dat ze een foto van een varken hebben genomen en iemand van R&D hebben laten prutsen met een fisheye effect.
OT: Ze kunnen het labelen hoe de willen maar net zoals hun liquide inspiratiebron blijft het niet te zuipen, welk labeltje je er ook aan plakt.
Joost zegt
Had ik al de associatie met Citroën (wie niet), nu komt daar de associatie met een bekend whisky merk bij. Het wordt er niet beter op.
En als je dan dat ding ook nog ziet, heb je een fles van die laatste ook nog nodig ook
doublechevron65 zegt
Ja dus ook ff Jonny vragen zou ik zo zeggen…
doublechevron65 zegt
Maar alle gekheid op een stokje, dit model is gewoon EyePorn puur. Heerlijk dit pubertäre vehikel die tegen elke stroming in zwemt. Een soort walhalla waarvoor je vooraf niet hoeft te snuiven. ”Keep it simple” zal ongetwijfeld de gedachte zijn geweest tijdens de zandbak party…
bmwfe zegt
@doublechevron65: helemaal mee eens.
adyton zegt
@doublechevron65:ik denk dat de kikvorsman uit hans teeuwen zijn show bij BMW tekent, want als er wel 1 ding is dat dit model uitstraalt is het: “ik schijt op conventies”. Echt werkelijk alles is uit de kast gehaald om dit anders te maken. Hoe komen ze er op om het logo achteraan rechtsboven te plaatsen… Te absurd voor woorden.
neymar zegt
Prachtige design!
mp014 zegt
Ze hadden beter de naamgeving behouden en de styling veranderd!! Wat is BMW afschuwelijk diep gezakt in mijn persoonlijk smaak ranking zeg!
tjorque zegt
Ik dacht dat ze XM naar reXton of Musso gingen omdopen…
pentar zegt
BMW kan het probleem heel simpel oplossen. Een instap 3-serie met 180pk wordt de 318i. De 320d krijgt 200pk en de 330e krijgt 300 gecombineerde benzine/elektra pk’s. Veel simpeler en duidelijker dan die idiote fantasiegetallen van Audi.