Als het klopt heeft de Audi-topman niet lang van zijn functie kunnen genieten.
Ook bij Audi wappert het rood-wit-blauw aan de top. Sinds 1 januari 2019 zwaait de Nederlander Bram Schot met de scepter in Ingolstadt. Een beknopte versie van zijn curriculum vitae lees je hier. Daar werd ook al duidelijk dat Schot eigenlijk een ’tussenoplossing’ was, omdat voorganger Rupert Stadler gearresteerd werd in verband met dieselgate. Er moest halsoverkop een nieuwe topman gevonden worden, dat werd Schot. Hoe tijdelijk zijn termijn was, werd niet bekend. Een termijn wanneer iemand klaar is met zijn CEO-schap is immers vrij variabel.
Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung is het termijn van Bram Schot wel vrij kort. Aangezien hij er nog niet eens een jaar zit, is het ietwat vroeg om nu al de positie op te geven, al is daar zoals je net kon lezen een vrij goede reden voor. Dan is er nog het volgende deel van het verhaal: wie moet Schot opvolgen?
De naam van de persoon in kwestie is Markus Duesmann. Deze naam viel al voordat Bram Schot de leiding kreeg. Duesmann heeft tot 2018 in de raad van bestuur gezeten bij BMW, harde concurrentie dus! Volgens de Frankfurtse krant is Duesmann aangeraden door Herbert Diess, die zelf ook van BMW komt. Het toont wel een beetje aan dat de hele topman-situatie tussen Audi en BMW een beetje omstreden is, aangezien BMW indirect last heeft van het dieselschandaal wat Volkswagen heeft aangericht. Niet omdat zij zelf sjoemelden, maar omdat Volkswagen op de harde manier de wereld in kreeg dat er een oplossing moet komen voor het milieuprobleem: iets wat door middel van EU- en wereldwijde regels elke autofabrikant zowat forceerde om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Dat is voer voor een andere discussie, voor nu lijkt het dat Duesmann in april 2020 (niet bevestigd) het stokje van Bram Schot overneemt. In de tijd dat de Nederlander aan de macht was hebben we helaas nét niet kunnen genieten van de definitieve PB18, wél van de nieuwe generatie RS6 en RS7 en ook de e-tron GT maakt deel uit van de periode van Schot.
lompey zegt
Denk dat de achterbumper van de RS6 een dingetje is geworden
Dutchdriftking zegt
@lompey: haha, zal dat zijn idee geweest zijn? Abt of Rieger komen vast met een passende oplossing.
quinn zegt
@lompey: zijn Kevin Spacey looks doet hem ook geen goed!
imarinos zegt
Is het niet zo dat de Raad van Commissarissen alles voor het zeggen heeft en dat een CEO altijd een passant is bij dit soort grote bedrijven?
rutgerg zegt
@imarinos: volgens mij houden die het toezicht op het bestuur van het bedrijf. Het bestuur waar de ceo bij hoort bepaald het beleid en heeft de dagelijkse leiding over het bedrijf. Rvc heeft een controlerende functie dacht ik. Geen bepalende.
ceo is wel echt een belangrijke en hoogshaalbare functie binnen het bedrijf. Niet zoals bijvoorbeeld koning van NL ;-)
flutterby zegt
@rutgerg: Volgens mij is de CEO net als de minister-president de leider onder gelijken. Hij stuurt welliswaar de boardroom, maar mag niet alles bepalen.
rutgerg zegt
@flutterby: zoiets denk ik inderdaad ook. Als je het zo zou vergelijken dan is de raad van bestuur met de ceo het kabinet. En de raad van commissarissen zeg maar de eerste kamer die dingen kan goedkeuren of blokkeren?
berlinetta zegt
@rutgerg: De structuur van een vennootschap kun je wel een beetje vergelijken met de Trias Politica, oftewel de scheiding der machten. De AvA is de wetgevende macht (en hebben het dus voor het zeggen), het bestuur is de uitvoerende macht (dagelijkse gang van zaken) en de RvC is de rechtsprekende macht (toezicht houden).
quinn zegt
Audi gaat ook slechter dan ooit. Ik ben benieuwd welke joker ze voor Bram in de plaats gaan zetten om het tij te keren!
HZW zegt
@quinn: Dat het slechter gaat met Audi kan je niet toe schrijven aan Bram Schot, IMHO.
Dat soort ontwikkelingen zijn al veel eerder op gang gekomen.
De Audi’s, A1 en A3 zijn te veel Volkswagens en in verhouding te duur om het echt goed te doen.
Voor het zelfde geld koop je veel meer, Volkswagen, Seat of Skoda.
De A4, A5, Q5 en Q7 blijven gedateerde auto’s, ondanks de zogenaamde facelift.
De TT en R8 zijn nooit echte hoogvliegers geweest, en met de doorgevoerde facelift zijn ze er niet echt mooier op geworden.
Alles bij elkaar genomen resulteert dit in een voorspelbaar effect in verkoop aantallen.
stephane8200 zegt
Ik heb vorige week een sessie gehad met mensen uit de Vorstand van VAG. Kilometers ver van deze meneer figuurlijk gesproken, maar wel op concern niveau.
Laten we het er op houden dat het een Duits bedrijf is waar Duitse mensen werken. Ik weet of je je daar als Nederlander prettig bij voelt.
mashell zegt
@stephane8200: op zich kun je daar als Nederlander prima voelen maar ook Schot weet natuurlijk wel dat ze eigenlijk liever een Duitser op die plek hebben. En gezien de problemen bij Audi ook iemand met meer ervaring in het bestuur van een autofabrikant (Schot heeft geen technische maar een sales en marketing achtergrond). Ook is het al jaren zo dat BMW het opleidingsinstituut van voorkeur voor VAG bestuurders is. Wegpromoveren is een typisch VAG ding dus misschien is er wel een plekje voor Schot in de raad van toezicht. Een man als Schot kan daar zeer waardevol zijn.
stephane8200 zegt
@mashell: zou zo maar kunnen. Ik doelde deels ook op de VAG bedrijfscultuur en niet zo zeer alleen Duits. Was 2 weken in Wiesbaden bij een bedrijf waar veel bedrijven slecht bij afsteken.
bsxc2 zegt
Bram heeft dus het nekschot gekregen…
lithiumion zegt
@bsxc2: nee hoor, dit wist hij, hij is een interim ahw
ukbob zegt
Paar maanden terug Bram gehoord in de BNR autoshow volgens mij. Alles ‘ikke’ ‘ikke’ in plaats van ‘wij’. Zal m’n persoonlijke afwijking zijn, maar bij mij lag ie er ook binnen een jaar uit.
SpiderIV zegt
@ukbob: heel treffend. Was me ook opgevallen.
Nu is de gemiddelde CEO behept met narcistische eigenschappen maar deze jongen is wel erg gelukkig met zichzelf.
pindakoning zegt
@ukbob: ik vond hem juist heel down to earth overkomen, dat viel mij echt op. Was eigenlijk een verademing tussen al die blaaskaken. Jammer
pindakoning zegt
@pindakoning: met blaaskaken bedoel ik andere ceo’s en niet de heren vd autoshow ?
mp014 zegt
Waar was die etron GT eigenlijk in Frankfurt? Of heb ik iets gemist??
HZW zegt
e-tron GT staat voor volgend jaar geplant, waarschijnlijk voorstelling Genève 2020.
jack_abarth zegt
Hè wat jammer, er zat net schot in de zaak.
pignon zegt
@jack_abarth: en qua diversiteit deden ze het ook aardig. Zowel een Schot als een Nederlander in de top
kempenaer zegt
Jammer voor de heer Schot, ik hoop dat hij een mooie andere baan krijgt.
De fabrikanten van wagens met ice hebben enorm veel last van de psychotische klimaathysterie die wild om zich heen slaat en zorgt voor wetgeving dat auto’s met ice een stuk duurder worden om aan te schaffen en te rijden.
Dat is wat er echt speelt. Waarom denk je anders dat al die tesla’s model frog in ons landje rond rijden? Met autoliefhebberij heeft dat niets te maken. Wel met lage bijtelling en geen bpm en mrb. Kiloknallerrrr. En dat trekt een bepaald slag volk.
vaakbenjetebang zegt
@kempenaer: Ja, want de Polo BlueMotion, 308 BlueHDI en Mégane 1.5 dCi, dàt was nog eens autoliefhebberij. Get over it, de fiscus bepaalt al tijdenlang het (zakelijk gereden) straatbeeld. Daar is in principe ook niet veel mis mee, het beleid zou alleen wat meer van langetermijnvisie mogen getuigen.
De klimaathysterie is irritant, maar de auto-industrie heeft het grotendeels aan zichzelf te danken (OK, met name aan Volkswagen, maar dat is een flink deel van de auto-industrie) dat ze er slecht op staat in die hele discussie. Los van de CO2-discussie die nu zonder nuance alles domineert, is de verbrandingsmotor met fossiele brandstof geen duurzaam houdbaar concept. Met andere woorden: de traditionele auto-industrie moet met een alternatief, of meerdere alternatieven gaan komen. Op het moment gebeurt dat zogezegd met een pistool tegen het hoofd en dat levert misschien nog niet de beste alternatieven op, maar over één à twee autogeneraties komt dat helemaal goed. Zie de elektrische auto’s van nu wat dat betreft maar als de diesels uit begin jaren ’80: ja, ze zijn er, maar uitzonderingen daargelaten rijd je ze alleen als het moet. 20 jaar later was diesel voor veel mensen ineens helemaal fantastisch. Let maar op, tegen 2030 maalt er niemand om het verlies van de vier-in-lijn.
Meneer Schot was in dezen gewoon een tussenpaus, en dat was bij zijn aantreden al bekend. Waarschijnlijk kon Duesmann toen nog niet, misschien wel om een of andere clausule uit zijn BMW-tijd of een andere administratieve kwestie. Met Schot hoef je vast geen medelijden te hebben.
HZW zegt
ICE auto’s beginnen de eerste stuiptrekkingen te tonen.
Nu de markt nog even volstampen met wat je hebt, en dan het ontwikkelingen geld in EV’s steken.
En het kan zo maar heel snel gaan, 800 volt systemen maken het al mogelijk om veel sneller de accu’s te laden.
En als de solid state accu’s gemeengoed worden gaat laden nog sneller.
Vervolgens komt er een moment dat je accu’s binnen 15 minuten vol zijn.
nikk zegt
Dan is ie dus een tussenpaus geweest die, voor zover ik weet, geen invloed heeft gehad op de ontwikkelingen bij Audi. Helaas voor hem. Benieuwd waar hij hierna terecht komt