Als mensen het écht willen, moet je het als peperdure optie kunnen aanbieden.
Nog niet zo heel erg lang hebben we het onderwerp Audi Exclusive behandeld. In dat geval ging het om een Audi S4. Via Audi Exclusive was het mogelijk om het interieur in fraaie kleuren te bestellen. Tsja, als de enige opties zwart en grijs zijn dan zul je snel gebruik van Audi Exclusive moeten maken. BMW heeft een soortgelijke tak, BMW Individual. Bij deze divisie zijn min of meer dezelfde dingen mogelijk: aparte kleurtjes, leersoorten en dergelijke. Niets raars. Als je de configurators opent van bijvoorbeeld de BMW 3, 5 of 7 Serie kun je zien dat je kunt kiezen uit extra veel soorten lak, leder en hout onder de noemer ‘Individual’.
Gek genoeg zijn niet alle BMW’s leverbaar met Individual lakkleuren. Zo zijn er diverse ‘X’-modellen niet leverbaar met speciale verf en ook de 1 en 2 Series blijven verstoken van een bijzondere tint. Dat is in principe geen probleem, maar wel opvallend. Zeker in het geval van de BMW M2 Competition. Tijdens de lancering van de M2 en M5 Competition vroegen onze vrienden van BMWblog.com een serie vragen aan Carsten Pries, hoofd Product Management voor BMW M. Zo werd er gevraagd naar de mogelijkheid om Individual lak te bestellen op de M2.
Die vraag is belangrijker dan je zou denken. Het kleinste BMW M-model is altijd in zeer beperkte mate leverbaar geweest. De 1M was er in drie kleuren (zwart, wit en oranje), de eerste M2 in vier kleuren (zwart, wit, grijs en blauw) en met de M2 Competition zijn daar toe kleuren bijgekomen: Sunset Orange en Hockenheim Silver, terwijl Mineral Grey niet meer mogelijk is. Kortom, er is niet veel keuze bij BMW’s pretletter.
Gelukkig laat Carsten Pries het een en ander los. Zo onderkent hij dat de aparte kleuren bij de M3 en M4 enorm goed scoren. Niet alleen de ‘standaard’-Individual kleuren die je kunt kiezen, maar ook de speciale kleuren. Denk aan die felgroene, felrode of felgele M4’s die we af e toe voorbij zien komen. Pries (geen familie van @RubenPriest) laat weten dat ze altijd kijken naar mogelijkheden om hun activiteiten uit te breiden. Er zijn wat logistieke uitdagingen (groene verf is zoveel lastiger dan witte verf waarschijnlijk), maar die zijn volgens Pries overbrugbaar. Hopelijk zien we dan binnenkort nog de meest extravagante kleuren op BMW’s leukste auto van dit moment.
momo zegt
Altijd vragen blijven vragen als je iets niet weet.
FieRo zegt
Bratwurst! Jawol. Steekt rechter wijsvinger unter die nosa.
cloverleaf zegt
Germknödel schrijf je.. maakt niet uit, toch niet te vreten die constiperende deegballen!
hehe zegt
@cloverleaf: aber doch. Mit Mohn und Butter bitte
ffw88 zegt
BMW wil geld verdienen? Vreemd.. andere automerken niet namelijk..
lekkerlinksrijden zegt
Tesla niet
porker zegt
@lekkerlinksrijden: correct. Geld verdienen = belasting betalen = minder te investeren. Geld verdienen moet je pas doen als je het met bakken tegelijk verdient en dus niet in de opbouw. Helaas snappen we dat niet in NL. Geen winst? Oeh prutsers!
peug206 zegt
@porker: verschil tussen geen winst en failliet gaan bestaat ook nog… voor zover ik weet is het in het begin vooral quitte draaien en investeren. Maar verlies? Hooguit de eerste 2-3 jaar…
jorden zegt
Bij een willekeurige bouwmarkt kan je 1577479 kleuren verf krijgen. Wat is het probleem om iedere auto in een regenboog scala van kleuren aan te bieden!?
loserboi932 zegt
@jorden: want exclusief enzo.
Ik zou direct met m’n auto naar een onafhankelijke spuiter gaan en ‘m een kleur geven die BMW niet levert. Heb je meteen een one-off te pakken.
lacker zegt
Hey, daar hebben we de Culture Club-trio weer! Red, gold and green, red, gold an greee.. he.. he.. heen!