Met nog twee etappes te gaan heeft ‘de Rus’ Gerard de Rooy achterhaald. Onze landgenoot verloor met zijn Iveco 16 minuten op Andrei Karginov (Kamaz), die nu zo’n 8 minuten op hem voor staat.
In een loodzware, 600 km lange etappe door o.a. de Atacama-woestijn schijnt Karginov met een ‘de dood of de gladiolen’-mentaliteit gereden te hebben, een zet die zich uitbetaalde. De Rooy zal vandaag het verschil moeten maken, anders grijpt hij net als vorig jaar naast de eindzege.
Bij de auto’s lijkt Nani Roma (MINI) op winst af te stevenen. Zijn teamgenoot Peterhansel maakte de laatste dagen een indrukwekkende inhaalslag, maar leverde gisteren weeer tijd in. Het verschil tussen de twee bedraagt nu dik 5 minuten.
Motorrijder Marc Coma (KTM) lijkt onderweg naar zijn vierde Dakar-zege. Als de verwachtingen uitkomen wordt het dit jaar een Spaanse dubbelslag bij de auto’s en motoren. Olé. Wij duimen ondertussen voor een beresterk Iveco-slot. Rij de wielen er af, Gerard!
Als verwacht is het deelnemersveld een slagveld. Met het einde in zicht stapten buggyrijder Tim Coronel (kapotte versnellingsbak) en Peter Versluis (crash) al uit de slijtageslag.
jeppie zegt
Zonde! Gerard is dr beste en die russen zijn lang niet zo goed als gerard in vorm.
hamerhaai zegt
@jeppie: Dat blijkt.. Goede timing om niet in vorm te zijn dan..
olielamp zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Alfarobert zegt
Zet hem op Gerard,dat rechterpedaal helemaal tot op de bodem,succes.
woot zegt
Gaat helemaal goed komen met Gerard! Jammer van die teamorders bij MINI (Monster), haalt wel een beetje het wedstrijdelement er uit.
Alex_79 zegt
Karginov rijdt als een idioot. Gaat overal volgas doorheen, maakt sprongen die helemaal niet horen te kunnen met zo’n truck en gaat er vanuit dat het chassis de klappen aankan als hij weer expres een bocht mist en rechtdoor dendert. Kon Vladimir Chagin vroeger ook goed, dat is nu zijn teambaas. Ook frappant, Karginov was eigenlijk als waterdrager meegegaan met een twee jaar oude truck, maar dat oude ding is een stuk steviger gebouwd dan de nieuwe Liebherr Kamaz waar kopman Nikolaev mee rijdt.
Ook een groot verschil, ondanks de sponsoring van Petronas en de goede ondersteuning van Fiat Powertrain en Iveco is De Rooy nog steeds een semi-amateur. Kamaz Master rijdt het hele jaar door rally’s, terwijl De Rooy veel test en twee echte rallys rijdt: Dakar en de Silk Way. Maar hopen dat er veel duinen in de etappe van vandaag zitten, want daar is De Neus in het voordeel, de Kamazki’s lopen te hard op snelle pistes. Karginov had gisteren gewoon een tijd geklokt die hem op plek 6 in het autoklassement had gebracht.
sir_smokalot zegt
Kennelijk is dat Russische spul dus oerdegelijk gebouwd, And then some..
Maar wat wil je ook met een product uit een land waar de botte bijl-methode favoriet is, en precaire reparaties het liefst met een voorhamer worden gedaan..
sir_smokalot zegt
@sir_smokalot: Sodeknetter….
https://twitter.com/Olav_Mol/status/423909823223050241/photo/1
yerrie zegt
@Alex_79: Ze rijden dus zoals die ouwe de Rooy vroeger reed met zijn daf twin turbo
plankgas
Alex_79 zegt
@yerrie: inderdaad. Als Karginov’s YAMZ-Kamaz niet op 140km/h was begrensd, had ie zomaar Orly Terranova (winnaar van de etappe bij de auto’s) net zo ingehaald als Jan vroeger met Ari Vatanen flikte ;)
c-ad zegt
Nummer 2 komt gewoon na nummer 1 hoor.
Moet niet ten koste gaan van materiaal en gezondheid.
mark88 zegt
Go Kamaz !!
henk_he zegt
-=check=-
OT: houdt de race lekker spannend toch? anders is het net F1
antoonniels zegt
@Henk_he: Hier rijdt nu toch ook een Red Bull vooraan?
OT We zullen zien of de Kamaz heel blijft. Ze zullen toch wel geleerd hebben van afgelopen jaar. En een beetje competitie is inderdaad niet verkeerd.