De geperfectioneerde Lancia Delta van Maturo uit Veghel is nu helemaal af en heeft een prijs.
Het is het weekend van de rally-Lancia’s op autoblog. Gisteren hadden we het nog over de Lancia Stratos. Dit icoon beleeft een nieuwe hergeboorte in een prikkelarme zak met een zoutoplossing in een Oostenrijks product met de pakkende naam Kiska APG-1. Vandaag gaat het over een andere legendarische rally-Lancia, namelijk de Delta. Dat is voorlopig de laatste der wereldveroverende rally-monsters van het Italiaanse merk. Totdat ze met een Ypsilon WRC op de proppen komen, tenminste.
We schreven al eerder over het Nederlandse bedrijf Maturo en de Delta. Net als Automobili Amos met hun Delta Futurista, hebben zij zich tot doel gesteld de Delta te perfectioneren en moderniseren. Dit doet men dan niet vanuit het laarsland, maar vanuit het pittoreske Brabantse Veghel. Men maakt zoals we destijds schreven drie verschillende versies van de Delta. Je kan je eigen Delta een beetje laten oppiepen tot de Maturo Classic. Je kan ook je innerlijke Juha Kankkunen loslaten met de Maturo Rally. Maar toch wel het speerpunt van Maturo is de Stradale.
Groep A is het uitgangspunt
Hoewel de Stradale, de naam zegt het al, bedoeld is voor de straat, is het uitgangspunt de Delta in Groep A rally specificatie. Met dien verstande dat enkele onnodige limitaties die dit reglement opwerpt, achterwege zijn gelaten. De Groep A regels kwamen nadat de Groep B bleppers de bietenbrug op gingen na het seizoen van 1986. Deze vuurspuwende monsters waren immers te gevaarlijk gebleken. Zelfs in de jaren ’80 kon dat op een gegeven moment niet meer.
Bij Martini Lancia moest de legendarische Delta S4 daarom plaatsmaken voor de Delta in Groep A specificatie. Het succes werd er niet minder om, integendeel. Lancia won met de Delta zes opeenvolgende wereldkampioenschappen in het constructeurs kampioenschap van 1987 tot en met 1992. Juha Kankkunen (’87 en ’91) en Massimo ‘Miki’ Biasion (’88 en ’89) wonnen in dezelfde periode ieder twee individuele titels.
Maar liefst 46 keer won een groep A Delta een rally die deel uitmaakte van het WK. Zodoende speelt de Groep A Delta stiekem een veel belangrijkere rol in het succesverhaal van Lancia in de rallysport dan de nog spectaculairdere Groep B Delta S4. Die laatste won in 1985 en 1986 in totaal ‘maar’ vijf keer.
Nu zou je zeggen ‘maar de Lancia Delta HF Integrale was toch de straatversie van de Groep A versie?’. Maar het antwoord daarop is ‘ja en nee’. In principe was de HF Integrale een homologatie speciaaltje waar Lancia er 5.000 van moest bouwen om de Groep A op te baseren. Maar stiekem is de ‘echte’ Groep A Delta, toch een stuk meer hardcore. Maturo’s uitgangspunt voor de Stradale is die Groep A spec naar de straat brengen. Alleen dan moderner en tevens voorzien van airco, verwarmd glas, leder en alcantara.
Carbon koets, 400 pk en meer differentialen dan een wiskunde leraar
Maturo pakt een Integrale 16V of Evo als donor en versterkt en vernieuwd dan het hele chassis, inclusief toevoeging van een rolkooi. Dit proces duurt afhankelijk van de staat van de auto 300 tot 500 uur. De koets van de ‘Stradale’ bestaat volledig uit carbon. Dit zorgt voor een gewicht van 1.220 kilo, of 1.170 kilo als men kiest voor een lichtere spec zonder achterstoelen.
De motor wordt opnieuw opgebouwd met nieuwe zuigers, nieuwe nokkenassen, nieuwe kleppen et cetera. De output is nu 400 pk, waar eerst nog werd gesproken over 380 pk. Men heeft niet gekozen voor een geheel nieuwe moderne turbocharger, maar voor het aanpassen van de originele turbo. Hierdoor wordt het karakter van de auto niet te veel veranderd. Wel is de boost opgevoerd naar maximaal 1,8 bar in plaats van 1,2 bar. Desalniettemin spreekt Maturo over een voorspelbare en geleidelijke vermogensafgifte…
Voor zowel de voor- als achteras zijn er Limited Slip Differentiëlen gemonteerd. Daarvoor zit een Groep N 5-bak, die de enigszins kwetsbare standaard versnellingsbak vervangt. Voor het betere spectakel kan ook een dogbox gemonteerd worden waarbij je door de versnellingen heen kan rammen zonder tussenkomst van een koppelingspedaal. Een vanuit de cockpit instelbaar adaptief onderstel is handig voor wanneer je na een paar uur blazen over B-wegen weer je met grind geplaveide oprijlaan wil betreden.
Prijs
Dus je wil er een. In dat geval moet je ongeveer rekenen op een prijs van 400.000 Euro volgens Maturo. De exacte prijs is afhankelijk van specs en belastingen. Inbegrepen zijn wel de kosten van een donor-auto. Dus dat scheelt weer. Koop dan? Of wacht jij nog even op de 037 en Groep-4 Ferrari 308 die Maturo hierna op de korrel heeft?
ghini zegt
Gaaf!
Robert zegt
Wow, 4 ton uitgeven aan een auto die er (zeker voor een leek) uitziet als een leuke youngtimer van hooguit een tiende van dat bedrag. Dan maak je wel een statement, zeg.
ooo-V-ooo zegt
Als je een auto koopt om een statement naar een ander, koop je om de verkeerde redenen een auto.
faithnomore zegt
Ben ik het volledig mee eens. Maar denk dat het wel belangrijk is te erkennen dat dit wel degelijk is hoe de grote meerderheid van de mensen een auto kiest. Anders zou ons straatzicht niet zo vervuild zijn met al die lelijke fop terreinwagens
racerx zegt
Veel beter had ik het niet kunnen verwoorden. Mensen zijn veelal kuddedieren, vandaar het succes van de totaal onnodige crossover.
Computer Freak zegt
Prima replica maar voor dat bedrag heb ik liever een echte, en dan zoals die de fabriek uit kwam rollen.
HZW zegt
Het is geen replica, de donor auto is gewoon een echte Lancia Delta, die een grote make-over krijgt, en van de grond af aan opnieuw wordt opgebouwd en verbetert, alles gaat uit elkaar, en dan wordt het weer opgebouwd.
Ik heb de ontwikkeling van dit product in een eerder stadium van dichtbij mogen aanschouwen, er werd toen gewerkt aan de ontwikkeling van het interieur, absoluut “State of the Art”.
Computer Freak zegt
Ze pimpen een Integrale op om te lijken op een Group A auto. Dat noem ik replica. Al helemaal als je geen Lancia onderdelen gebruikt maar deze onderdelen in eigen productie namaakt.
Ook zonde dat er Integrales moeten sneuvelen door de praktijken van dit bedrijf. Waardoor er voor liefhebbers als ik nog minder keuze is op de markt. Als je dan toch voor replica gaat, maak dan je eigen chassis.
In plaats van 400k voor deze replica geef ik liever 300k uit voor the real deal, een echte Group A delta die echt voor Group A gebruikt is.
gdjnl zegt
Aangezien de er genoeg Delta’s anders toch wegrotten zie ik ze liever zo terug. De reden voor onderdelen in eigen huis is hier ook valide: jarenlange ervaring in de sport. Dus met de modificaties gaat de auto er enkel op voorruit zonder in teveel in te leveren op het oorspronkelijke karakter.
Richmond zegt
Dan zijn alle restomod zoals singer ook simpele replica bedrijven?
racerx zegt
Dit is toch geen replica joh, eerder een restomod, hoewel de hoeveel originele onderdelen dan wel vrij hoog is (basis van het blok, de turbo etc).
Habanero zegt
Voor dit soort geld kan een mens heel wat andere dingen doen. Die heel wat meer plezier verschaffen dan uiteindelijk een heel gedateerde auto terug op de baan zetten. De uitdrukking ‘het is maar wat de gek ervoor geeft’ past hierop naar mijn gevoel…naadloos.
mashell zegt
Wat geeft dan meer plezier? Na vier ton aan cocaïne of prostituees ben je dood. Een Ferrari van vier ton is niet zo bijzonder als deze Delta. Zelfs als je de vier ton aan de zeehonden crèche in Pieterburen doneert beleef je er niet veel plezier aan. En van een tussenwoning aan de Willem Kloosstraat in Almere worden ook maar weinig mensen gelukkig.
Habanero zegt
Intriest en totaal wereldvreemd is het als je met dit bedrag alleen maar gelukkig kan worden door het integraal naar iets totaal van de pot gerukt op vier wielen te gooien. Hopelijk moet je het nooit meemaken om bv te moeten gaan aanschuiven voor de voedselbank… of de winter te moeten overleven op 10’C.
racerx zegt
Mensen die deze auto’s aanschaffen houden zich inderdaad niet met dat soort zaken bezig.
mc96 zegt
Wat mij betreft een restomod van het verkeerde soort. Veel te ver doorgevoerd en veel te duur. Waarom niet beperken tot het weer fris maken van de carrosserie, en alleen de dagelijkse bruikbaarheid verbeteren. Dan kun je voor 60 tot 80K een hele leuke auto neerzetten.
Richmond zegt
Zo gaan alle restomod bedrijven te werk. Dat is het verdien model.
HZW zegt
Je mag al blij zijn als je voor € 60-80K een 2de hands Lancia Delta HF Integrale EVO kan vinden in redelijk goede staat.
rubend zegt
Als ze deze auto (of een milde variant er van) zouden kunnen bouwen voor 60k-80k hoe zouden ze er dan nog aan moeten verdienen?
giulia64 zegt
Toch leuk dat ie aandacht voor Lancia zo tegen het eind van het jaar. Nu nog hopen dat de fabrikant ook in actie komt…
flyerbunch zegt
Had een EVO Martini 5 versie, beter gewoon bijgehouden! 😐
911targa zegt
……..maar misschien zie jij deze auto goedkoper op Marktplaats.nl.
Kijk zelf even!
;-))