George Russell zou graag wat meer straf willen zien voor Red Bull Racing.
Vroegah was de wereld van de Formule 1 nog echt mooi en eerlijk. Een strijd op meerdere fronten, maar op elk front Darwinistisch. Je kon ongebreideld geld uitgeven en het recht van de snelste regeerde. Teams die minder te besteden hadden, hadden bij voorbaat geen kans. Maar, dat was hun eigen schuld. Hadden ze maar meer en betere sponsoren moeten aantrekken…Je kon wel zeggen dat het oneerlijk was, maar je had niemand die je de schuld kon geven behalve jezelf.
Oneerlijke verstoring
Tegenwoordig ligt het een stukje anders. Net als de arbeidsmarkt verstoord wordt door racistische en seksistische quota, wordt de eerlijke competitie in de F1 verstoord door het budgetcap. Je kan wellicht het beste team zijn in potentie, maar het kan zijn dat dat er door de FIA niet uitkomt. Je mag namelijk maar een bescheiden hoeveelheid geld uitgeven.
Korte opleving
In sommige opzichten zijn teams heel blij met deze ontwikkeling. Voor de kneuzige teams, is het iets makkelijker overleven. En de topteams, lopen episch binnen. Bij hen komt er vele malen meer geld binnen, dan dat eruit vliegt. Voor nu. Als Ferrari vroeger 100 miljoen overhield van Marlboro, werd dat weer in tests en ontwikkeling gestopt om het jaar erna nog beter te zijn met Schumacher achter het stuur. Williams en McLaren hadden geen andere keus dan proberen mee te gaan in de oorlog. Maar als Ferrari nu 100 miljoen overhoudt, verdelen ze die onder coureurs en aandeelhouders. Ze mogen het immers niet uitgeven aan de auto, dus hoeft de rest dat ook niet te doen.
Lange termijn neergang
Maaaaaaaar…er zijn uiteraard keerzijden. Ten eerste is het product niet zo goed als het had kunnen zijn. Technische ontwikkeling stokt, het idee van bleeding edge technologie verdwijnt naar de achtergrond. Nu lijkt dat misschien nog niet zo, maar geef het 10 tot 20 jaar. In 1990 zag een IndyCar er ook min of meer uit als een F1 auto. Twintig jaar later was dat heel anders. Ten tweede wordt de eerlijke competitie kapot gemaakt, waardoor er geen dynamiek zit in de krachtsverhoudingen. Die zijn immers min of meer ‘bevroren’, tenminste voor het aantal jaar dat een bepaald reglement geldig is.
Geen pure sport meer
Om dat laatste te counteren, heeft de regelgever vervolgens weer een andere set regels bedacht. De teams die op de beste plekken finishen, mogen het jaar daarna nog minder ontwikkelen dan de matige teams. In theorie zouden die matige teams zo dichterbij moeten kunnen komen aan de toppers, middels een ‘oneerlijk’ door regelgeving afgedwongen voordeel. Van pure sport en evolutie is dus, hoe dan ook, geen sprake meer.
Russell doet beroep op ambtenaartjes
Het betekent ook dat nu de regelgever eigenlijk gaat bepalen hoe competitief ieder team is. Want de ‘beperkingen’ zijn natuurlijk, volledig arbitrair. Net als bijvoorbeeld de bepaling hoeveel Euro een extra gram CO2 uitstoot moet kosten aan BPM. Mag de nummer 1 50% doen van de nummer 10? 25%? 57%? Het wordt nu bepaald door grijze mannen (m/v/i) in stoffige pakken. En daarmee wordt winnen in de F1 geen kwestie meer van de beste techneuten en coureurs verzamelen, maar de beste lobbyisten. Lieden zoals George Russell.
Red Bull te sterk
De Brit speculeert dat Red Bull niets te vrezen heeft door de regels tot tenminste 2026. En oppert openlijk dat het team van onze held Max Verstappen daarom nog iets keiharder aangepakt zou moeten worden:
Ik denk dat de veranderingen die we zien in de reglementen met het budgetplafond en met de windtunneltijd, het veld dichterbij elkaar brengt. Maar misschien moet het nog wat strikter. Ik weet niet, maar momenteel kan niemand een inhaalslag maken op Red Bull gezien de limitaties. We moeten proberen onszelf te verbeteren. Maar het is ook de realiteit dat Red Bull een grote voorsprong heeft op iedereen. Het kan minimaal tot 2026 duren voordat iemand ze kan uitdagen voor de titel.
George Russell, benoemt de olifant in de kamer
Waarvan akte.
Robert zegt
Nou, zeven jaar Mercedes dominantie bewijst Russel alleen maar het tegendeel. Net als vijf jaar Ferrari (M. Schumacher) en vier jaar Red Bull-Renault (Vettel). Dat maakt deze renstal (en diens coureurs) ook tot zulke onnoemelijk slechte verliezers.
En de (poging tot)) ironie in de openingszin ten spijt, de wereld van de Formule 1 is nog nooit eerlijk geweest. Van ballasttanks gevuld met kwik tot illegale software en van opzettelijke crashes tot je bewezen spionage, alles is al voorbij gekomen.
anthwan zegt
Ik wil/kan Russel niet meer zien, horen of ruiken.
Kan de FIA daar ook wat mee?
beetec zegt
lol Jack Russell heeft weer wat.
Red Bull heeft een betere auto gemaakt. Had Mercedes ook kunnen doen. Hebben ze niet gedaan, jammer joh.
lekkerlinksrijden zegt
Hij begint op LH44 te lijken, ook zo’n zeikwijf
Poulusma zegt
@lekkerlinksrijden
Ja precies, net zoals de acteur. Dat is Merkedesh eigen. Dat team is nog erger dan de cast van GTST. Ze maken overal een soap van.
Ook een van de redenen waarom ik uit de grond van mijn hart hoop dat Max nooit bij dit team terecht komt. Sterker nog, ik heb liever dat hij stopt dan voor hun gaat rijden.
Voorheen had ik echt nog wel sympathie voor Russell maar sinds hij voor Merkedesh rijdt heeft ook hij het achter zijn ellebogen.
Not my cup of tea ..
maarteno zegt
was bij mij compleet weg in de manier waarop hij met Bottas crashte in Imola en de reactie daarna…wat een zuigend huftertje is die Russell zeg…
harrie zegt
Ondanks zijn, en Toto’s ”’boze”’ reactie na die race was een Mercedes contract gewoon een zekerheidje na die race.
Bottas die dusdanig liep aan te klooien en niet op zat te letten in de regen dat ie zelfs door een Williams te grazen werd genomen door een puik rijdende Russell.
Alfa5 zegt
Dit artikel voegt werkelijk niks toe aan andere berichten met de zelfde strekking. Dit was het blijkbaar GR63’s beurt om onder dit AB bericht te staan. Goed bezig AB, not…
Poulusma zegt
Ik voel een moderatie status aankomen 😂😂😂
Richmond zegt
F1 id nooit eerlijk geweest. Zowel op de baan als buiten de baan. Maar wel eens dat de costcap in theorie anders werkt dan in de praktijk. Zonder costcap heb je net zo goed dominantie, maar de teams hadden wel de mogelijkheid om het te proberen. halverwege het seizoen een volledig nieuwe auto introduceren, elke race updates. Misschien kwamen ze dichterbij, misschien niet. Maar ze konden het iig proberen. Nu moeten ze alles exact plannen en zijn de kansen op vooruit erg beperkt. Ook al hebben de achterliggers nu voldoende geld. Maar door gebrek aan betere faciliteiten en personeel komen ze nog steeds niet dichterbij.
waterisnat zegt
Twee heerlijke berichten Jaapie. Fijntjes geschreven. Waarom iedereen verder iedereen steeds moet haten op Osama bin Latte boy begrijp ik niet geheel.
Richmond zegt
Wie?
tommycooker zegt
En door.
bietje zegt
Eerlijk ?
Kan mij nog intense Senna Prost fitties herinneren waarbij berekenende huichelachtigheid (Prost) en temperament (Senna) hand in hand gingen.
Eerlijkheid was dusdanig ver te zoeken dat andere coureurs het voor Senna gingen opnemen tijdens de briefing van de race daarna… Hoe heette die fransoos ook alweer, baas van de FIA en innig vriendje van Prost… oh ja: Balestre… 🙄
mashell zegt
Nu gaat het er niet meer om wie het meeste kan uitgeven (de meeste experimenten parallel kan ontwikkelen) maar om was wie het slimste is. Nu de rest van de salarissen ook nog onder de cap en dan begint het weer op een sport te lijken.
beetec zegt
Als dat waar zou zijn had Toyota ook een paar wereldtitels gehad. Met alleen geld smijten kom je er niet.
mashell zegt
Tja, Toyota had geld genoeg maar onvoldoende slimme koppen. Net als BMW en Peugeot. Voorheen konden ook de net niet briljant slimme koppen met experimenteren de auto sneller maken, nu er minder ruimte is voor zulke experimenten zullen alleen de briljante koppen de wagens sneller kunnen maken. Als Newey met pensioen gaat is het allemaal behoorlijk gelijkwaardig en kan er misschien zelfs weer voor de overwinning geraced worden.
mc96 zegt
Het lijkt me dat het hele veld dichter bij elkaar zit. McLaren en Ferrari lopen ook duidelijk in. Alleen Mercedes slaagt er maar niet in de lijn naar boven te vinden. Iets met eerst de hand in eigen boezem steken.
awesome zegt
George mag zich gelukkig prijzen dat Toto hem bij Williams heeft weggehaald.
Die arme jongen zou, net als Latifi en Sargeant, vakkundig gesloopt zijn door Alex Albon.
Zelden zo’n kneusje gezien in het F1 veld.
Zelfs Stroll is harder, met z’n gebroken pols het seizoen aanvangen.
pomoek zegt
Zonder Verstappen zou het een stuk interessanter zijn…
petroldrinker zegt
Het is wel een ongelovelijk zeikwijf geworden die george de laatste paar jaar zeg.
dijan zegt
petroldrinker; Ja, werkelijk ongelofelijk?!!!