Jazeker. George Russel wil nóg een verbod in de Formule 1.
Regels. Sommige mensen zijn er dol op, anderen haten ze hartgrondig. Ik zit er persoonlijk een betje tussenin, als de regel ergens op slaat is het prima natuurlijk, maar er is ook een hoop onzin die gereguleerd is. Daar heb ik dan wat minder mee.
Wat dan die onzinnige regls zijn, daar kunnen we over soebatten, maar laten we dat vooral niet doen nu. Daarvoor kunnen we beter in de kroeg afspreken met een lekker koud glas pilsner bier erbij. Niet hier. Nee joh, is ongezellig.
Maar ik dwaal af. Het gaat hier om George Russell. Hij pleit voor een bijzonder verbod in de Formule 1. Maar wat zou dat zijn?
George Russell pleit voor een bijzonder verbod
Zou hij soms willen dat het verboden wordt om over het gras te rijden? Of om felle kleurtjes op de helmen te plakken? Of misschien wil hij een verbod op het dragen van een ketting van madeliefjes tijdens en vlak na de race? Of moet er zonder handschoenen worden gereden?
Of misschien is het wel een heel ander verbod dat George Russell wil. Misschien wil hij een verbod op de luide motoren die inmiddels toch al de 120db aantikken. Of mogen er wat hem betreft geen koptelefoons meer kapot worden geslagen op de tafels? Of, of, of…
Nee hoor, niets van dat alles.
George wil dat het personeel thuisblijft
Nee, George Russel wil een verbod op personeel dat bij elke race aanwezig is. En daar zit een best aardige gedachte achter. Hij vindt het vooral voor de monteurs en alle anderen die niet rijden niet verantwoord om in een jaar op 24 plekken te racen.
Niet vanwege de tijd die het kost, maar vooral vanwege de tijdszones die zo extreem uit elkaar liggen. Zo werd er een week geleden nog gereden in Las Vegas en een week erna in Abu Dhabi, waar het 12 uur later is.
George zat met zieke monteurs en andere medewerkers die ziek waren. Hun lichaam trok het niet meer, aldus de totaal niet ijdele Brit. Zelf was hij ook ziek, maar hij zegt zelf -terecht- dat hij niet moet janken. De coureurs hebben het volgens hem het beste van iedereen op de grid.
Daarom zou hij willen zien dat iedereen -de coureurs daargelaten- verplicht een aantal weekends thuisblijft. Dan kan hun lichaam weer even bijkomen en dat is voor iedereen goed. Zeker met de 24 races voor seizoen 2024 in het achterhoofd.
Sympathiek plan van Russell. Of vind jij van jiet?
Laat maar weten…
royaledeluxe zegt
Ik heb ook een idee: pitstops met 1 man per zijde ipv 3 per wiel. Dan kunnen die andere gasten allemaal thuis blijven!
Robert zegt
Een beetje zoals in de diverse Amerikaanse raceklassen ook het gebruik is. Ik ben vóór.
Een andere optie is, de kalender geografisch in te richten, dus niet drie keer naar het Midden Oosten of het Noord-Amerikaanse continent, maar één keer. Daarmee kun je ook je “net zero by 2030” doelstelling veel makkelijker behalen.
Roskampies zegt
Ah idd. Effe mailtje naar fia 50/50 fee 😅
mashell zegt
Wat voor zin heeft zo’n geografische ingedeelde kalender als je tussen de races door naar de fabriek/je gezin/thuisbasis terug vliegt? Die zero doelstelling slaat natuurlijk nergens op bij iets wat eigenlijk zinloos rondjes rijden met een reclame karavaan is.
mc96 zegt
Het scheelt drie 747 vrachtvliegtuigen die met auto’s en apparatuur op en neer vliegen. Het personeel en de rijders blijven inderdaad wel naar huis/de fabriek vliegen.
Davion zegt
Max 20 races per seizoen, is meer dan genoeg.
okdoei zegt
Inderdaad met 20 races voor Max wordt hij alsnog kampioen.
a_buis zegt
Max 20 races winnen per seizoen zeg je?
mashell zegt
Meer dan genoeg zegt ie. En dat is het natuurlijk ook.
Roskampies zegt
Shifts draaien why not. Americas team / emea team / oceania team? Zoiets. Alleen de head honchos reizen overal mee. Wellicht wat spread tussen de drie. Meteen competitie tussen de 3 groepen. :))
anthwan zegt
Ben niet z’n fan van deze zeikerd/klein kind maar, hij heeft daar zeker een punt.
Laten we de grens op 20 races per jaar leggen.
Flutterbear zegt
Raar verhaal, F1 is toch top sport? Kan ook gewoon een weekje extra tussen grote tijdverschillen..
a_buis zegt
Hallo Mathijs van Nieuwkerken
rob5nismo zegt
Aan de ene kant weet je dat dat bij het vak hoort en je gaat dat financieel wel?
HZW zegt
24 races zal wel de norm worden, zeker als er een 11de team bij komt.
Richmond zegt
wat heeft het extra team daarmee te maken?
koosonderbeenloos zegt
Terug naar 18-20 races, meer dan genoeg, de kalender logischer inrichten.
drdre1 zegt
De Thunderbird-pop heeft een punt.
heckblende zegt
f-a-b
driver79 zegt
Grotere teams dus. Wel zo gezond.
mashell zegt
Monteurs kun je afwisselen, die zijn uitwisselbaar. Het is een reclame karavaan waarbij het om het geld gaat dus waarom het aantal races niet flink uitbreiden? Naar bijvoorbeeld 52 per jaar, dan moeten de teams wel pit crews gaan rouleren en moeten de coureurs meer werken voor hun vele geld.
pomoek zegt
Rouleren van pitcrews lijkt mij een prima idee. Ik zou sowieso liever wat minder monteurs zien tijdens de pitstops, dat is in andere klassen toch ook geen probleem?
Op zich nog wel een aardig idee om 22 races te organiseren maar coureurs aan maximaal 20 te laten meedoen. Ff nadenken of ze dan moeten loten of dat ze zelf mogen kiezen welke races ze overslaan.
snuif zegt
YouTuber Peter Brook heeft een paar maanden terug wat leuke maatregelen genoemd bedoeld om de F1 te fixen. Een vermakelijke video:
https://youtu.be/tOzCkcspAiA?si=djGbAV2pQ44wIuLi
bobje zegt
Ik heb geen idee wat een monteur in de F1 verdient, maar ook hier geldt dat niemand gedwongen wordt om bij een F1-team te gaan werken. Oftewel: als je er niet tegen kunt, kun je beter een baantje zoeken bij de lokale vakgarage.
grandmasterb zegt
Die verdienen minstens 3-8 keer zoveel als gewone automonteurs, dus dan kun je ook best wat vaker werken.
Dutchdriftking zegt
Zoals meer gesuggereerd, minder races per seizoen is dé oplossing hierin.
Wolflow zegt
Als Russell eens begon om visagiste thuis te laten.