Het kan verkeren.
Nog niet zo heel lang geleden trok men bij VAG een hele grote broek aan. Ja, Tesla had de eerste gewonnen met hun Model S en Model X, maar het Duitse concern zou vrij eenvoudig de oorlog winnen, zo leek de gedachte te zijn. Met teilweise grappige billboards trolleerde Audi Tesla en diens opperhoofd Elon Musk de moeder.
Maar dat was allemaal makkelijk toen VAG’s eigen EV’s nog beloftes waren, in plaats van keiharde realiteit. Op papier is het niet zo moeilijk om de beste te zijn. De praktijk blijkt een tikje weerbarstiger. De e-tron is inmiddels enige tijd op de markt, maar de range valt wat tegen.
Ook in EV-land Nederland zie je er niet héél veel rijden, mede doordat Audi de productie niet snel genoeg van de grond kreeg en eigenlijk net te laat was om maximaal te profiteren van het bijtellingsklimaat. En qua imago wil het evenmin vlotten. Zelfs een Duits minister liet zich negatief uit over de EV’s van eigen bodem, door te stellen dat ze niet half zo sexy zijn als Tesla’s. Ouch.
Om alsnog zieltjes te winnen voor de e-tron, trekt Audi de paden op en de lanen in met een paar exemplaren van de auto. Het doelwit is onveranderd gebleven, namelijk Tesla. Als brutale straatverkopers in Rome posten een paar Audi-marketingpipo’s bij Tesla’s Supercharger stations, om verknochte Musk-adepten te overtuigen van hun product. Een paar bordjes met logo’s neerzetten, een beetje wijzen op panel gaps et cetera, als het moet even een van de palen blokkeren, je kent het wel.
Is deze strategie geniaal, een faal, een geniale faal, of bedacht door een overgehaalde garnaal? Laat het weten, in de comments!
Image-Credit: Roger Rusch via Twitter
mijnporsche zegt
Techniek is al verouderd van Audi. Rotzooi. Weg ermee.
20klepper zegt
@mijnporsche: leuk dat jouw naam dan mijnporsche is, zelfde concern. Je hebt dezelfde knopjes in een Porsche, onderdelen etc… slimme jan
gwnbmw zegt
@20klepper: hij had het over de elektro techniek van audi, die inderdaad vrij oud is.
vondick zegt
@20klepper: ssst
amphiby zegt
@20klepper: Ik lees nergens dat deze reactie gaat om de knopjes. Volgens mij wordt hier gewezen op verouderde EV-techniek, waarvan ik overigens niet weet of dat zo is.
Off topic: Ik vind het wel jammer om steeds van dit soort scherpe reacties op elkaar te lezen terwijl ik de comment-sectie op Autoblog juist zo leuk vind. Nergens voor nodig. Lekker lief zijn tegen elkaar ?
bisazza zegt
@mijnporsche: ik ben het met je eens. Dit is een beetje makkelijk scoren. Audi kwam met een plug-in nadat al het voordeel voor de zakelijke markt al zo goed als kwaad was verdwenen (hoezo voorsprong) Om dan nu met zo’n grote mond Tesla te bashen (ook al is het niet mijn persoonlijke favoriet) gaat een beetje ver. Audi haalt met een splinternieuw model niet eens de specs van een Tesla van 9 jaar oud, zelf überhaupt geen eens een laadinfrastructuur voorhanden heeft is dit cheap scoren. Voorsprong door Techniek is marketing, Audi is marketing. Verder blijft het een luxe VW
harrie zegt
Als die Audi een beetje fatsoenlijk bereik had gehad was het geniaal, nu lacht vooral Tesla de ballen uit hun broek.
mijnporsche zegt
@harrie: 100% mee eens
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: hoe zet je jezelf voor lul? Zo dus
Erik zegt
@lekkerlinksrijden: niets meer en niets minder dan dat Audi wil zeggen dat er straks geen Tesla’s meer zijn en daardoor alleen maar lege plekken.
#omdenken
hotze zegt
@erik2907: of dat deze Audi’s veel aan de laadpaal staan.
momo zegt
@harrie: Ik vind wel dat we eerst even moeten kijken wat Audi zal bereiken in het tijdsbestek dat Tesla dit allemaal opgebouwd heeft. Tesla is namelijk al een lange tijd bezig, sinds 2004, meen ik.
larini zegt
@momo: en hoe lang bestaat Audi al?
momo zegt
@larini: Ik heb het puur over EV’s. Tesla kan toch ook niet met een concurrent voor bijvoorbeeld de RS6 of R8 komen binnen korte termijn. Dan ga jij ook tegen mij zeggen dat Tesla daar te kort voor bestaat.
screamgt zegt
@momo: CEO van Audi had 8 maanden terug een grote mond dat Tesla niet zo´n grote voorsprong had, nu willen ze over op waterstof i.p.v. elektrisch. Wat mij betreft redelijk kansloos.
bitd zegt
@screamgt: heel Duitse industrie denkt dat het waterstof wordt, nu doen ze alleen mee voor imago.
hotze zegt
@bitd: dat wordt ’t ook. Alleen willen ze eerst iedereen aan de elektrische melkkoe.
isn1981 zegt
@momo: Nope Tesla wilt niets en doet niets in fossiele brandstof. Maar als je zegt dat het om sportieve autos gaat dan komt er een Tesla Roadster aan. Jouw argumenten werken niet echt jammer geen edit knop maar je mag het nog een keer proberen.
momo zegt
@isn1981: Ik leg het wel even uit in kindertaal. ALS Tesla een ICE zou gaan bouwen, zou het jaren duren voordat de motoren in de buurt zouden komen van Audi.
Wat ik dus zeg: Tesla is langer bezig met elektrische auto’s dan Audi, dat verklaart de voorsprong.
billymobiel zegt
@momo: En waarom zou een bedrijf (om het even wat voor bedrijf) willen investeren in verouderde techniek?
momo zegt
@billymobiel: Dat is weer een andere discussie, lieverd. Daar hebben we het nu niet over.
valkyrie zegt
@momo: De nieuwe Tesla Roadster komt binnenkort…
oneeeeeschade zegt
@momo: ooit gehoord van de Tesla Roadster?
Pallas zegt
@larini: Audi bestaat toch niet echt, gewoon luxe vw
hotze zegt
@pallas: lachen man.
nikk zegt
Redelijk triest. Fikse zeperd van de heren van voorsprong door techniek. Ze zetten zichzelf zo flink te kakken.
detroitv8 zegt
Toch rij ik liever in de etron dan zo’n MPV. Wat een plaatje is het!
Fritskee zegt
@detroitv8: de e-tron een plaatje? ?? hahahahaha! Beste grap die ik heb gehoord dit jaar…
detroitv8 zegt
@fritskee: zeker! In de juiste spec met een paar knappe wielen, heel fraai.
jmeverts zegt
@detroitv8: optimus prime is toch vetter dan zo’n ‘q5’
karaya zegt
@detroitv8: Je zou je bijna afvragen hoe jouw vrouw er uit ziet.
mashell zegt
@detroitv8: vind ik ook. Bijzonder knappe Audi. Meest aantrekkelijke electrische auto op de markt. Misschien niet de allergrootste actieradius maar zeer bruikbaar en in alles verder een zeer volwassen auto.
emping zegt
@mashell: vind de Rimac en de Niu veel mooier en gaver.
evdw zegt
Ik ben altijd zeer tevreden geweest over Audi en vind het wel prima, deze vorm van direct marketing. Als die e-tron echt zo goed is Audi beweert dan mogen ze dat laten zien. Terwijl mijn Tesla aan het laden is wil ik best even een rondje sturen met de e-tron om mij te laten overtuigen.
tierelier zegt
Ik wordt van beide niet echt warm. Dat hele EV gebeuren.. ik vind het maar niks. E-tron met verouderde techniek, groot lomp zwaar. Ook nog een terugroep actie vanwege een defect met de accu’s. nee.. En aan de ander kant tesla, nieuw merk maakt grote hype doordat het zichzelf neerzet als techbedrijf ( hip ) Innovatief bezig maar dan wel met de bouwkwaliteit van een Fiat Uno. Al met al vind ik de evolutie richting EV een doodsteek voor iedereen die zich een echte petrol head noemt. Ieder auto merk heeft iets aparts te brengen, en nu rijden iedereen met zowat dezelfde elektro motor.. https://www.youtube.com/watch?v=8qSK1i5NSFk
flutterby zegt
@tierelier: niks mis met de bouwkwaliteit van de Model 3. Tijd voor nieuwe onderbuik gevoelens.
tierelier zegt
@flutterby: Niks mis met de bouwkwaliteit van een Fiat Uno.
rutgerg zegt
@flutterby: tis maar net wat je referentiekader is.
kareljansen zegt
@flutterby: De bouwkwaliteit van het interieur is inderdaad.. oh nee, wacht..
evdw zegt
@tierelier: Wat is dat precies volgens jou, een echte petrol head?
Mijns inziens is dat iemand die een blubberdikke V8 rijdt en er ook van houdt om hier aan te sleutelen en gek is op de geur van benzine, diesel, olie etc.
95% van de autorijders en EV bashers rijdt echter eenzelfde tokkelend 4 cilindertje waar weinig spannends aan is en noemt zichzelf een petrolhead terwijl ze een een krukas nog niet van een nokkensas kunnen onderscheiden.
Ik zelf hou ook van brullende of jankende motoren en sleutelen daaraan, voor de hobby.
Ik rijd een EV voor dagelijks gebruik en heb er petrol hobby auto’s naast. Ik geniet van allemaal. Weinig last van een EV doodsteek.
flutterby zegt
@evdw: een echte petrolhead moet niks hebben van diesel. Diesel is transport, gas om te koken en alleen benzine is om op te rijden.
Alles is elektrische beter, maar dat vinden petrolheads maar eng. Mijn typemachine maakt ook een veel mooier geluid dan jou HP computer!
vaakbenjetebang zegt
@evdw: Correct en tevens juist. Weinig hilarischer dan meninkjes over EV’s van mensen die in een driecilinder Polo of zo rijden en nog geen bougie kunnen of willen vervangen. Ja, dat zijn me de petrolheads wel. Hou toch op.
Captain zegt
@evdw: idem hier, zwarte nagels en de geur van benzine. Even graag in als onder de auto te vinden ? Maar mijn volgende daily wordt gewoon elektrisch, die 4 cilinder lease diesel mogen ze gerust houden. En elke uitgespaarde euro kan rechtstreeks in die dorstige V8 getankt worden in het weekend ? win win toch?
evdw zegt
@captain: Helemaal mee eens! :)
karhengst zegt
Hier heb ik het nog niet eens zo moeilijk mee.
Met de reclame waar je in Duitsland mee gespammed wordt wel. Daar wordt namelijk gesuggereerd dat elektrisch rijden nu begint dankzij Volkswagens IQ serie. Arrogantie ten top voor een concern welke eerst z’n achterstand van 15 jaar in begon te halen nadat het een tik op de vingers kreeg middels een dieselschandaal.
monsieurleloure zegt
@karhengst: Da’s Audi, pretenderen dat het het beste van beste is terwijl dat in werkelijkheid erg tegen valt.
Marketing daarentegen daar zijn ze wel heer en meester in. Behalve de actie waar dit artikel over gaat dat is gewoon in en in triest.
mashell zegt
@karhengst: maar die reclame is feitelijk wel correct. Met de ID.3 begint electrisch rijden tegen een normale prijs in een normale gezinsauto. Niet alleen meer voor de happy/hippie few maar gewoon voor iedereen. Een electrische wagen voor het volk.
harrie zegt
@mashell:
Denk je? Waarschijnlijk krijg je voor die vanaf prijs een kaal kippenhok en zit je na zuinig de optielijst invullen alsnog op Tesla niveau. Met de helft bereik.
RuVi zegt
95kwh aan boord en nog geen 400km halen…. mooie auto om te zien, maar de techniek was al ingehaald toen hij op de markt kwam.
johnwaters zegt
Autoblog, dé autosite voor PETROLheads.
stfu zegt
@johnwaters: met de tijd meegaan kan geen kwaad. EV bashen is altijd heel leuk maar feit dat mensen hun slome spaardiesel Renault of Peugeot omruilen voor een snelle, stille en zuinige Model 3 is toch juist positief? Weg met alle trage auto’s die het verkeer ophouden.
johnwaters zegt
@stfu: ik quote de slogan van deze website, hetgeen jij erbij verzint is voor jouw rekening.
Crosscabouter zegt
@johnwaters: De autosite voor autofielen/automalloten/autogekken/etc. De auto gaat m.i. verder dan de bron van energie ;)
pcooperworks zegt
Net als bij klaverjassen, ondertroeven heeft geen zin. Faal dus.
utregcity zegt
Duitsers maken geen grappen, toch? ?
stfu zegt
Ze laten zien dat je met een Tesla wél op vakantie kan haha.
sirprize zegt
Slechte reclame bestaat niet: zolang mensen praten over je merk, heb je je doel bereikt.
auto62 zegt
https://youtu.be/cLmCw-N1K-A
Voorsprong door techniek?
pramm zegt
Volgens mij laat dit de enorme denkfout van Audi zien over ev’s maar tevens ook bedreiging die Audi merkt door Tesla. De denkfout is dat het grootste potentieel zit voor deze Audi, bij eigenaren met een conventioneel aangedreven auto, niet bij eigenaren van andere ev’s, die hebben bv veelal pas zeer recent een auto gekocht.
Maar belangrijker is inderdaad, dat het vooral veel buitenlandse Tesla rijders zijn die deze reclame zien en denken, ik kan met mijn Tesla zorgeloos op vakantie, dankzij de royale range en het Tesla netwerk, alsmede hoe de auto en dat netwerk samen werken om afstanden rijden mogelijk te maken (batterij is reeds op optimale temperatuur voordat je bij de lader aankomt, bezetting is in de auto te zien, enkel invullen van de eindbestemming, de auto zoekt zelf uit wanneer en hoeveel nlje moet laden).
Dus wat mij betreft een enorme fail van Audi. Had de reclame en auto’s langs reguliere pompstations gezet en je had veelmeer bekijks
shibby zegt
Au, die zagen ze niet aankomen
ty5500 zegt
Moesten ze nu ergens in de buurt komen van Tesla qua techniek zou ik de actie snappen. Maar als je de specs in detail bekijkt zie je dat ze nog serieus achterlopen op het voor een autobouwer piepjonge tesla. De model x is alweer vier jaar oud. En het uitgebreide charger netwerk toont direct nog 1 van de grote zwaktes van de e-tron
berrychello zegt
Een ETron rijdt en voelt veel beter dan een Tesla. Maar Tesla heeft wel door hoe ze een efficiënte aandrijflijn moeten maken. Audi zou dan ook gewoon van har eigen kracht uit moeten gaan ipv steeds Tesla aanvallen.