Een magnifieke prestatie.
Wanneer we praten over een auto die uitzonderlijk veel kilometers achter de rug heeft, denken we aanvankelijk aan een aantal specifieke merken. Met name de betere Mercedes, Subaru en Volvo komen direct op in het hoofd. Ondergetekende kan hierover meepraten, hij had een Volvo 940 met bijna 850.000 kilometer op de teller. Een merk dat je in deze categorie amper zult tegenkomen, is Maserati. Toch heeft een absolute held meer dan 600.000 kilometer in zijn Quattroporte afgelegd.
We willen bijna zeggen dat het hier om een stunt gaat, maar een blik op de kilometerstand in de cockpit van de smakelijke Italiaanse vierdeurs (special) bevestigt dat de auto inderdaad meer dan 600.000 kilometer aan asfalt heeft verteerd. De motor, een 4,2-liter V8 van Ferrari, heeft het echter niet de volledige afstand gered. Bij de 380.000 kilometer is de krachtbron namelijk vervangen, voor de niet onsmakelijke prijs van 15.000 euro. De tweede motor heeft ondertussen ruim twee ton gelopen. Volgens de verkoper loopt de 400 pk (of wat daar nog van over is) pk sterke achtcilinder als een zonnetje. Overigens ligt er een sportuitlaat onder van 6 mille. Geinig!
Waar we enkel kunnen gissen naar de werkelijke staat van de V8 en de DuoSelect-transmissie, lijken het exterieur en het interieur in bijzonder goede staat te zijn. Het leer mag iets zijn kleur hebben verloren, voor een auto met een tellerstand als deze is het absoluut fatsoenlijk. Hetzelfde geldt voor de buitenzijde.
Hierom is het niet onredelijk voor de verkoper om 12.999 euro voor de Maserati Quattroporte te vragen. We hopen dat iemand de ballen heeft de auto over te nemen, zodat hij over enkele jaren de miljoen aan kan tikken.
Met dank aan iedereen voor de tips!
flatsixx zegt
Geweldig, schappelijke prijs ook
dutchneon zegt
@flatsixx: is er 1 voor klokje rond…. lijkt me best interessant!
lincoln zegt
@flatsixx:
Geef er 6 rooitjes voor ..
Dat is precies 6.000 euro meer dan alle Alfascistici en La bella macchina schreeuwers bij elkaar ..
rolov zegt
Vind je? Over 150k km moet je het blok weer vervangen
jaapiyo zegt
@rolov: ja maar dan heb je wel ook een splinternieuw blok. Kan je er weer twee jaar tegenaan…
rolov zegt
@jaapiyo: ja het blok is wel nieuw maar de rest is door en door versleten.
alcantara zegt
13000 euro is niet veel voor zo’n auto, mits je een dealtje kunt sluiten met de garage dat er gratis onderhoud bij zit voor de komende 5 jaar.
hwgp zegt
Zou me eerder zorgen maken of de brandstofpomp al is vervangen ? die heeft er al 100.000 liter op zitten
hplh zegt
@hwgp: denk eerder aan 1.000.000 liter aangezien bijna alle brandstof retour gaat
tortuga zegt
Lekker gereden! 320k s de motor vervangen? Dus nog 30k en het is weer zo ver ?
hplh zegt
@tortuga: bij 760000 als ik goed heb leren lezen en hoofdrekenen.
tortuga zegt
@hplh: te vlug gelezen het is 380000. Dacht 320000 te gelezen hebben
jaapiyo zegt
Blijft een geniale auto. En het leder ziet er inderdaad nog tien keer beter uit dan bij de gemiddelde Germaan na 1/3 van deze laufleistung.
pier zegt
@jaapiyo: precies wat ik ook wou zeggen, dat lederen interieur ziet er nog goed uit. Van de gemiddelde premium Duitser schieten de tranen me in de ogen als ik de bestuurdersstoel zie met meer dan 150k op de klok.
erwh zegt
@jaapiyo: is het je niet opgevallen dat het gros van die Germanen (en auto’s van andere origine) toevallig heel vaak tussen de 1 en 2 ton hebben gelopen, zelfs na 10 jaar?
Toen ik destijds op zoek was naar een e46 330ci heb ik eerst 3 compleet versleten exemplaren met “150k” op de klok bekeken. Ik begon de moed al op te geven (was die e46 dan toch niet zo’n strakke bak?) tot ik een exemplaar met meer dan 2 ton op de teller tegenkwam die er als nieuw uitzag en ook zo reed. Toen ik de auto 150 duizend kilometer later verkocht was het (beige!) interieur nog steeds strak. Uiteraard zag ik een jaar daarna op de RDW site dat de kilometerstand inmiddels “onlogisch” was.
Moraal van het verhaal: check de auto door en door en vertrouw in ieder geval niet op de kilometerstand voor je beslissing tot aankoop.
potver7 zegt
@erwh: je kent dat filmpje van dat figuur in z’n Golf die bij km-stand 299999 dacht te filmen hoe die naar 300000 ging?
rhellema zegt
@potver7: nee, ik ben nieuwsgierig nu. Heb je een link naar die video?
2wheeler zegt
@rhellema: https://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/duitse-humor-299999km-op-je-golf3#comments
rhellema zegt
@2wheeler: hahaha geniaal. Je verwacht het niet. Ik dacht eerst dat hij zijn auto op 299999 km alsnog plat zou rijden of dat de kilometerstand ineens op 450000 zou komen te staan maar deze zag ik niet aankomen.
Thnx voor de link!??
erwh zegt
@potver7: Haha, die kende ik niet nee, geniaal!
supercarboy zegt
Ik vindt dat altijd wel mooi. Gewoon schijt hebben en kilometers maken met die auto.
tge1 zegt
Vergeet Toyota niet. Recentelijk heb ik iets gelezen over een Brabander die zijn Landcruiser tot 1000000 heeft gereden. Met de eerste motor, trouwens. Zoals het hoort. Ik zou de auto uit dit artikel nooit kopen, trouwens.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tge1: Of de top van de top: de million mile Lexus. MILES! Check rond de 900.000: wat speling op de wiellagers en wat rubbers lekken, maar kan nog best… https://www.google.com/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwij9uncl-TgAhWC66QKHV52D0oQzPwBegQIARAC&url=https://jalopnik.com/check-out-everything-thats-broken-on-this-famous-lexus-1828066593&psig=AOvVaw15fRvH1GWXL6LxqwSV_SHv&ust=1551641114445731
ikschrijfookoverautos zegt
@tge1: klopt, Toyota en Lexus gaan ook zeer lekker door
raoufff zegt
Deze is zeker van Rochdale geweest.
jpoers zegt
Nog een jaartje mooie voor de youngtimerregeling.
thomasthomas zegt
Km stand zegt niet al teveel als dat ding tot in de puntjes is onderhouden rijd je zo naar het miljoen. Probleem is altijd dat vanaf de 2e eigenaar meestal bespaard wordt op alles.
davelepeef zegt
@thomasthomas: onzin natuurlijk. Onderhoud houdt slijtage echt niet buiten de deur. Of valt vervangen van lagerschalen ook onder onderhoud??
pa045 zegt
@davelepeef: bij bmw schijnt dat onderhoud te zijn. Bij een Italiaan wordt dat natuurlijk gezien als een zware reparatie. Heeft met perceptie te maken blijkbaar.
thomasthomas zegt
@davelepeef: onderhoud is slijtage onderdelen vervangen. Dus meer dan alleen het remblokje en die 2 liter olie die jij vervangt in je Alto.
davelepeef zegt
@thomasthomas: wat een nare reactie weer, lijkt hip te zijn… Maar goed, als jij mij een onderhoudschema kan laten zien waarbij een blok uit elkaar wordt getrokken om krukaslagers te vervangen, dan hoor ik het graag… Wijsneus…
mopar zegt
Dat is het grote voordeel van een houten stuur. Ziet er in mijn optiek prachtig uit in een limousine zoals dit en slijt bijna niet. Zou deze wagen voorzien zijn van een lederen (sport) stuur dan zou deze er na 600K eruit hebben gezien als een versleten schoenzool. De rest van het interieur ziet er ook verrassend goed uit, qua slijtage eerder wat ie zou verwachten bij een wagen met 150-200k op de klok. Duidelijk een liefhebber geweest en iemand die om zijn auto gaf.
ottosk zegt
Heb vroeger (2003) een 4.2 V8 Spyder gehad met cambiocorsa bak. Die verbruikte echt gruwelijk veel, zonder al te veel moeite 25 liter als je een “beetje” sportief onderweg was. Deze zal ook zeker menig tankje opgerookt hebben. Wel een fantastisch geluid en een speciale ervaring om mee te rijden.
viezefreddyw zegt
Als er iets is wat de Italianen wel kunnen is lederen bekleding. Dat ligt er altijd snaarstrak bij, ook bij hoge kilometerstanden. Deze auto bewijst het.
Goed_Koopman zegt
@viezefreddyw: Vind ik niet vreemd. Is een natuurproduct dat in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar is. Hier is gewoon een betere / duurdere kwaliteit toegepast dan bij de gemiddelde Teutoonse managerslee. Dat mag je ook wel verwachten, gelet op de aanzienlijk hogere verkrijgingsprijs.
Leer van Koreanen is helemaal grappig. Na 3 ton op het oog nog snaarstrak, maar qua feeling net zo soepel als een afdekzeil.
bischero zegt
@viezefreddyw: inderdaad. Zelfs mijn 33 had na 15 jaar en 250.000km leer op de Recaro’s zonder scheurtje of vaal plekje, net als de 156, leer na 300.000km nog in prima staat.
Briljante stoelen in de 33 trouwens, zeker voor die tijd. De Italian Ape zitpositie verbeterde er iets door maar niet veel ?
davelepeef zegt
@bischero: een versleten stoel is bewijs van een sportieve rijstijl; als je stoel niet slijt, rij je als een mietje!!! ;)
bischero zegt
@davelepeef: hahaha. Of een gebrek aan zijdelingse steun. Commentaar over mijn derrière svp achterwege laten ?
JamesBond007 zegt
@viezefreddyw: sterker nog, het leer gaat er alleen maar mooier uitzien. Lekker vintage haast. De BMW van mijn ouders destijds, dat leer was mij een partij matig na een aantal jaar.
monsieurleloure zegt
@viezefreddyw: Bij mijn Lexus scheurde de stiksels van het leer van de zitting, bij mijn 159 ziet het leer er nog perfect uit. Beide plus minus 200.000km gereden.
jipino zegt
@viezefreddyw: is dat een kwestie van vaardige arbeiders of betere kwaliteit leer?
rhellema zegt
@viezefreddyw: daarom heb ik nooit begrepen dat Alfa Romeo van dat enorme slechte leer gebruikt. Er is zoveel beter leer te krijgen in Italië, ja de prijs van de auto zou daardoor stijgen maar ik denk dat geen enkele consument die in de markt is voor zo’n auto zich daar druk om maakt.
Overigens zie ik hier veel reacties over Duits leer, mijn X3 met bijna 300K heeft ook leer maar dat is gewoon nog zeer netjes. Ik onderhoud mijn leer ook met een reiniger en een conditioner wellicht heeft dat er ook nog mee te maken.
hans75 zegt
@rhellema: slechte kwaliteit leer? de afgelopen 4 alfa’s allemaal over de 300k gereden.. allemaal nog met perfect leer.. niets op aan te merken.. super kwaliteit, soepel, kleurvast..
karaya zegt
@rhellema: Je vindt in de gegeven prijsklasse geen beter leer dan in een Alfa. Ik weet niet waar jij die onzin vandaan haalt.
wahltiroler zegt
Alle usual suspects met grappen en of dedain voor Italiaans auto’s
kunnen hun (zure) krititiek en ( niet grappige) grappen ..
– op een A4tje schrijven
– oprollen
– in een ? opening duwen waar de ☀️ niet schijnt
– Tip! laat de Tomtom maar uit die opening is in uw bilspleet?
Mooie prestatie en nog mooiere Auto
Bella Machina ?
kevdutchie zegt
Tsja, de 2e motor al, maar ik vind 380k met een Ferrari V8 al een hele prestatie!
crashingduke zegt
Voor €1600 meer heb je er één die 235.000 heeft gereden.
erwh zegt
Het zou zo mooi zijn als van geen enkele auto de tellerstand meer terug te draaien is. Dan kom je er al snel achter dat 6 ton vrij normaal is en standen van boven de miljoen veel vaker voorkomen dan gedacht. Uiteraard heeft niemand er baat bij en wordt het terugdraaien van tellerstanden door de fabrikanten, autoverkopers en ook de belastingdienst alleen voor de vorm “veroordeeld”.
Anyway, alleen al daarom respect voor deze Maser.
lavoro zegt
@erwh: Klopt helaas. Deze teller zal waarschijnlijk niet veel verder gaan oplopen, daarom wordt deze prijs ook gewoon betaald, 400.000 terug draaien, exporten en je hebt weer een paar ruggen erbij op je rekening courant
JamesBond007 zegt
Vanmiddag heb ik ‘m horen starten, pff wat een bruut geluid. Een Quattroporte klinkt standaard al heel lekker, dit was identiek een Granturismo S qua geluid. (Kan ook niet anders met deze uitlaat)
davelepeef zegt
@jamesbond007: maar dan nog ben ik erg benieuwd wat 6k aan staal kan verantwoorden… Een Italiaan die er 2 weken over doet om ‘m in elkaar te lassen? Is ie gepolijst met de huid van een albino?
fiscaal zegt
Ik ben wel benieuwd hoe vaak de duo select is vervangen…
mats106rallye zegt
Prachtig! Zo hoor je deze auto te gebruiken lekker veel rijden en het nodige onderhoud geven zodat hij tip top in orde blijft! Hier word ik blij van
jackyspriet zegt
Die auto heeft gewoon ongeveer voor het aankoopbedrag aan benzine getankt ? GE-NI-AAL
ghost zegt
Al stond er 5km, dan nog kan je deze auto’s beter laten staan. De rekening komt altijd later..en als je er dan toch nog eentje overweegt, kijk dan even naar de review van Doug Demuro..je bent direct genezen.
frederik zegt
@ghost: Wat een kutreview is dat. Natuurlijk is de Quattroporte niet perfect, zeker niet met deze transmissie, maar Doug gaat geheel voorbij aan het briljante design en geluid en slaat dus de plank behoorlijk mis. Afzeiken om het afzeiken.
niex zegt
@frederik: die doug is zo n naar mannetje met weinig inhoud behalve dat ie een nerd is die alle features (ineens quirks genoemd) kan vinden. Snap er niks van dat men ernaar kijkt. Geeft legendarische wagens een matige “doug-score” omdat hij er niet voluit mee kan wil of mag rijden.
alfablog zegt
@ghost: onderhoud is prima te betalen en niet duurder dan de BMW die ik ook heb.
Reviews worden gemaakt voor de clicks/reclame, niet voor de informatie.
ghost zegt
@alfablog: mwah misschien voor het gros maar Doug komt altijd met feitjes die je bij anderen niet hoort. Bijvoorbeeld hoe kut de knoppen voor de cruise control geplaatst zijn en dat preselectie van de radiozenders alleen werkt als je daadwerkelijk op radio drukt, het werkt dus niet als de navi op dat moment aanstaat en wilt van radiozender wisselen.
lithiumion zegt
@ghost: en daar begin jij over te mieren, als je zo’n auto kunt kopen…
ghost zegt
@lithiumion: hahaha iedere pauper kan een Quattroporte kopen, dingen zijn spotgoedkoop met ongeveer €20k p.s. Maar de kosten komen veelal pas daarna zoals reeds gezegd.
karaya zegt
@ghost: Dat is met een oude S- of 7-serie niet anders.
pa045 zegt
@ghost: echt? Meen je dat? Je kan geen andere zender opzetten zonder eerst een ander knopje te bedienen? Foei..
onoverkomelijk. Je zal er zo een auto voor laten staan. Nee. Geen Maserati. Een Golf heeft een betere radio bediening. Doe die maar..
pa045 zegt
@ghost: hey! Een echte kenner! Die haalt zijn kennis van Youtube! Zeker. Daar zitten alleen maar 1e klas journalisten op te posten.
Je ziet ook exact hoe je een super snelle ronde kunt rijden op de ring. Even 2 keer bekijken en het wordt gratis naar je geupload!
ghost zegt
@pa045: rustaaaghh, het zit je wel diep..tuurlijk heb je deels gelijk maar het zijn wel gewoon van die dingetjes waar niet lekker over is nagedacht maar wellicht maakt dat de auto zoals die is. Ik zou het niet kopen, het is niet het geld maar gewoon het feit dat er te veel dingen mee zijn, dit zijn dan nog kleine dingetjes, maar de automaat is een groter ding (los van de ZF) en er zijn ook elektronische storingen bekend. Als ik dan toch een Maserati moest kiezen zou ik ws, mede gezien de kilometers die ik maak, een Ghibli Diesel kiezen. Maatje van mij heeft die gehad en probleemloos over de 2 ton heen gereden.
pa045 zegt
@ghost: ik verwacht hier op AB niet direct iemand die een Maserati afkraakt vanwege de bediening van de radio. Diegene die daar over valt, moet sowieso al niet naar een Maserati gaan kijken. Een Passat is veel praktischer. Nee. Neem een CC. Zit emotie genoeg voor je in.
stuko zegt
Zo’n ding zal je maar moeten inruilen.. haha..
jmeverts zegt
Iets over de miljoen km rijden, dan begint het tellertje weer opnieuw én heb je een mooi groen vinkje achter de km stand: NAP gecontroleerd
vaakbenjetebang zegt
Van-horen-zeggen slechte Italiaanse auto’s met een hoge kilo meterstand, dat is eigenlijk precies mijn comfort zone…
Must.
Resist.
pignon zegt
Veel gereden, maar de weg niet kennen. Zit ook een nieuwe navigatie in (van faceliftmodel). Wel gaaf om deze auto te zien. Ze zijn gemaakt om te rijden. Niet om naar te kijken.
sanderp zegt
@pignon: Een italiaan die niet gemaakt is ook naar te kijken? Ik vind het een schitterende wagen!