Dat Genève een van de belangrijkste autobeurzen van het jaar is, is niet iets van de laatste jaren. Ook in het verleden beleefde veel bijzondere en of belangrijke modellen hun debuut op de Zwitserse beursvloer. We duiken in de geschiedenis van de beurs en beginnen bij de periode tot 1990.
De Geneefse autoshow wordt al sinds 1905 gehouden en is sindsdien vrijwel elk jaar gehouden. Eigenlijk is het best opvallend dat in Genève zoveel modellen gepresenteerd zijn en worden, aangezien de beurs qua oppervlak relatief klein is en niet kan leunen op een binnenlandse auto-industrie zoals de IAA in Frankfurt, Mondial de l’Automobile in Parijs en de Tokyo Motor Show.
1961: Jaguar E-Type
Een van de meest iconische sportwagens ooit, zelfs Enzo Ferrari liet zich op de beurs ontvallen dat het ‘de mooiste auto ooit gemaakt was’.
1963: Mercedes-Benz 230SL
Door zijn hardtop met omhooglopende zijkanten ook wel liefkozend ‘Pagode’ genoemd. Een van Mercedes-Benz’ meesterwerkjes. Zo simpel van lijnvoering en toch zo elegant. In 1967 beleefde de snellere 250Sl eveneens zijn debuut in Genève.
1970: Citroën SM
In 1968 kocht Citroën Maserati, wat resulteerde in Italiaanse sportwagens met hydropneumatische systemen, zoals de Khamsin, maar ook in deze schitterende Grand Tourer met zescilinder Maserati-blok.
1974: Volkswagen Scirocco
De Scirocco kun je zien als sportieve versie van de Golf, maar wist je ook dat de Scirocco er eigenlijk eerder was? De auto stond op het onderstel van de Golf, maar werd enkele maanden eerder gepresenteerd, zodat de productie rustig op gang kon komen om zo kinderziektes bij de massaproductie van de Golf voor te kunnen zijn. Net als de Golf I, is ook deze Scirocco ontworpen door Giorgetto Giugiaro.
1986: Volvo 480
Na de overname van DAF door Volvo werd in eerste instantie de DAF 77 uitgebracht als Volvo 343 en 345. Deze 340-serie werd later vervangen door de eveneens in eigen land gebouwde 400-serie. Ook deze Volvo 480 rolde uit de fabriek in Born en was ontworpen door Rob Koch en zijn team. Voor het dash lieten ze zich inspireren door de cockpit van een F16.
1989: Lotus Omega
In een tijd dat BMW nog niet eens zo heel lang M5’s bouwde, AMG nog een zelfstandige onderneming was en Audi RS-modellen nog niet bestonden, bouwde Lotus op basis van de Opel Omega de snelste vierdeurssedan ooit. Daarvoor schroefden ze twee turbo’s op de Opel-l6, boorden ze hem uit van 3.0- naar 3.6-liter en koppelden ze het blok aan de bak uit de Corvette ZR-1 (die op dezelfde beursvloer zijn debuut beleefde). Topsnelheid: 285 km/u. 0-100 km/h: 5.2 seconden.
1989: Mercedes 500 SL (r129)
In navolging van de Pagode beleefde ook de SL van de R129-generatie zijn debuut in Genève. Deze tijdloze cabrio bleef liefst dertien jaar in productie en werd aangedreven door motoren uiteenlopend van een 2.8 zes-in-lijn tot aan een 7.3 V12 die later in de Pagani Zonda zou worden gebruikt.
1989: Alfa-Romeo SZ
Het kon niet op in 1989, aangezien dat jaar op de Alfa-Romeo-stand de SZ zijn debuut maakte. De Z in de naam staat voor Zagato, maar daar werd ‘Il Mostro’ enkel gebouwd. Het ontwerp kwam van de eigen ontwerpafdeling en werd verkozen boven het voorstel van Zagato.
Het tweede deel, met belangrijke of bijzondere primeurs uit de periode 1990-2005 vind je HIER!
oranje123456789 zegt
Die Opel mag me wel hebben ;)
johanhummer9 zegt
@oranje123456789: ik ook , zon geil ding
martinus zegt
@oranje123456789:
-Edit: jaja, een Opel, die vind je stom. We weten het. Of je dat voortaan in normale taal wil mededelen aub.-
murica zegt
@martinus: Hahaha die edit. ?
roppp zegt
@oranje123456789: doe mij dan de Lotus maar ?
g40freak zegt
@oranje123456789: die alfa zorgt ook wel een wat krapper zittende broek.
smoothoperator zegt
@g40freak: moet je er meteen van poepen??
galverink zegt
Het gebrek aan eigen industrie is juist een voordeel. Geld was er altijd genoeg dus men importeerde alles, of het nou Europees, Amerikaans of Japans was.
janmetdelangeachternaam zegt
Heeft mercedes die 7.3 liter ooit nog in een andere auto gestopt?
audiisthebest zegt
@janmetdelangeachternaam: zo ver ik weet niet
dirkiii zegt
@audiisthebest: pagani heeft toch ook een 7.3? @gtwillem
gtwillem zegt
@dirkiii: Klopt. Exact hetzelfde M120 blok. De Zonda is er als 6.0 (Zonda), 7.0 (Zonda S) en 7.3 (Zonda S 7.3). De Zonda en Zonda S zijn verreweg het meest zeldzaam. Er waren er slechts een handjevol van gebouwd en de meeste zijn omgebouwd naar Zonda F specificatie. De F, Cinque, Cinque Roadster, Tricolore en dergelijke zijn allemaal doorontwikkelde derivaten van de Zonda S 7.3.
gtwillem zegt
@janmetdelangeachternaam: Ja. W140 S73 AMG. Exact aantal moet ik eens opzoeken, ongeveer 20-25 stuks. Op speciaal verzoek was er zelfs een S73 AMG T-Modell (station) en een S73 AMG Binz Pickup.
jorden zegt
@janmetdelangeachternaam en @gtwillem ja de CLK-GTR. Volgens mij is dat ook het bestaansrecht van de motor.
gtwillem zegt
@jorden: De CLK GTR had een 6.9 V12. HWA heeft later twee Super Sports gebouwd, die hadden een 7.3 V12, maar die wijkt wel wat af van de Pagani Zonda S 7.3 en SL73 AMG.
Audiboy zegt
@gtwillem: ga aub een boek schrijven, mijn god wat weet jij veel zeg! Respect!
mrmiyagi1982 zegt
Als ik me niet vergis is de lotus omega de snelste 4deurs sedan tot dat de bmw m5 met v10 in productie gaat.
Gave kar
gtwillem zegt
@mrmiyagi1982: De Carlton werd al wat eerder afgetroefd. De BMW M5 E39 was met 400pk al een stukje sterker. Daar kwamen later de Jaguar S-Type R (395pk), Audi RS6 (450pk) en Mercedes E55 AMG (476pk) overheen. De Carlton kon zich wel prima meten, overigens.
Enige nadeel van de Lotus Carlton is de bizar lange zesde overbenging. Je moest de topsnelheid in zijn 5 halen (zat je rond de 280) maar als je naar zijn zes ging viel ie helemaal terug in de toeren. Anders had ie de 300 wel aan kunnen tikken.
dedon zegt
@gtwillem: Was gewoon voorbereid voor een chip-kuurtje ;-)
undifined1 zegt
@gtwillem: als ik me niet vergis, liep de alpina b10 biturbo al in 1989 ietsje harder
gtwillem zegt
@undifined1: qua top nét. Zo’n B10 deed ongeveer 290? Maar die had een vijfbak. Qua acceleratie was de Omega flink sneller, meende ik.
Joost zegt
Mooi lijstje!
De SZ vind ik toch wel een van de toppers! Dacht dat Robert Opron deze ontworpen had?
Een SM of de Lotus zou ik ook nog graag keer in rijden…
kars zegt
Oh, die SZ. Mijn droomauto. Vroeger al een poster van boven m’n bed hangen.
Naast de kalender van Tatjana. Om het in evenwicht te houden.
Jochen zegt
@kars: respect. Voor mij de RZ.
Maar wat een droom : Tatjana met 3 koplampen ?
thowmas97 zegt
Die Opel/Lotus staat ver bovenaan op m’n lijst. Ook leuk dat de 480 er tussen staat
tombe zegt
Ik vond de Citroën DS uit 1955 ontbrak, maar die was in Parijs voorgesteld
Dutchdriftking zegt
De SL R129… Mooiste Mercedes ooit!
sbelali zegt
@dutchdriftking: klopt. Zou er heel graag een willen hebben, echt een meesterwerk. Bovendien niet kapot te krijgen.
mrrallycross zegt
Ohhh die lotus omega! Wat een geweldig ding!
Calimero zegt
Volgens mij is het voor het eerst dat ik echt alle auto’s die hierboven staan met foto ook echt leuk vind. Maar de mooiste is de Mercedes “Pagode” blijft een schitterend ontwerp.Niets ten nadele van de andere genoemde auto’s zoals ik al zei. En vooruit de 480 omdat het een Nederlandse auto is/was.
Dizono zegt
@milan0: dan hebben we dezelfde smaak ;)
Rick-dos zegt
Lotus Opel Omega. Nog nooit zo graag een Opel willen hebben…
Die SL had als leuke en belangrijke gimmick dat de rolbeugel automatisch omhoog schoot als de auto merkte dat het in een koprol terechtkwam. Volgens mij kan je ’t ook middels een knop omhoog klappen. Was volgens mij de eerste auto met een automatische uit klappende rolbeugel.
aft0570 zegt
Is zo’n Volvo 480 wat? Het is een auto van voor mijn jeugd maar ik vind het wel een gaaf bakkie, mooie optie als eerste auto? Of loop je er op leeg?
Dizono zegt
@aft0570: mwoah. Ze staan niet bekend als uiterst betrouwbaar, maar als je een beetje de handen uit de mouwen durft te steken en niet voor de goedkoopste 480 van Martkplaats gaat, maar even zoekt naar een nette, dan is het een fijne auto.
basbasbas zegt
@aft0570: goede ervaringen mee. Turbo is leuk snel maar de overigen komen ook aardig mee. Weinig ruimte op de achterbank door twee vreemde stoeltjes maar voor de rest heb ik er een zwak voor
driver28 zegt
Als ik zo’n Alfa SZ zie dan moet ik altijd aan Rolf Wouters denken ? (ja ik ben al zo oud) haha
kars zegt
@driver28: Hahaha ik ook, die gast had er 3(!). Nou ja, bijna dan, want één ervan was een RZ.
Pordon zegt
Die SL Pagode blijft ook een schitterende auto. Die Alfa daarentegen, wat een misbaksel was dat zeg.
moveyourmind zegt
Jeugdsentiment die Scirocco,
Een kennis van mijn ouders had zo’n zelfde begin jaren tachtig. Voor die tijd echt een kek wagentje met zijn Italiaanse scherp getekende koets. Al was de Fiat coupé die hij daarvoor had ook ontzettend gaaf. Helaas kon hij niet lang genieten van de Scirocco, met mij en mijn broertje achterin als crashtestdummies heeft hij hem in de mist in een Opel kadett geparkeerd en was het einde verhaal voor de auto.
Nu was de opvolger van de Volkswagen ook niet mis: een heuse Ford Escort XR3i! Daarna heeft hij nog de faceliftversie van de XR3i gehad en een ontzettend dikke Sierra sedan, verlaagd, powerbulge op de motorkap, dikke achterspoiler, RS velgen en stuur en nog veel meer moois uit de optiecatalogus van Ford… Met zijn dikke auto’s is die kennis medeverantwoordelijk geweest voor het feit dat ik autogek geworden ben.
st33fie zegt
Lotus OMEGA
de enige opel die ik wel wil
HOLY ONTLASTING
mrmiyagi1982 zegt
@gtwillem
Bedankt voor de aanvullende info *thumbsup*
En de lotus omega is nog steeds geen stakker met zn 377 pk.
En is de lotus omaga als super sedan niet in productie gegaan tijdens een oliecrissis….
tiff needel heeft hm eens voor 5th gear op zn staart getrapt..
En op yt zwerven ontzettend veel filmpjes van de lotus omega ook gechipt en aangepast tot ruim over de 500pk maar ja dat is dan ook niet zo moeilijk met een
bi-turbomotor ;)
toyotafortuner zegt
– E-Type/230SL Pagode/SM: 3 pareltjes van voorheen. Maar nog altijd beeldschoon.
– Scirocco: vind de oude zoveel mooier/leuker dan de hedendaagse.
– 480: een guitige, coole Zweedse Nederlander. En ook nog eens met klapkoplampen!
– Lotus Carlton: 80s cool en serieus snel. Wat een combinatie.
– R129 SL: Ja, ze zijn mooi. Ja, het is een leuke youngtimer. Maar nee: dit is niet de wat oudere SL, welke ik het liefst wil. Dat is toch de R107 SL. Met soft-top. Ik ben niet echt zo van: Per sé soft of hard. Maar bij de R107 SL wel. Soft staat er het mooist.
– SZ: 80s, hoekig, italiaans, sexy. Nog een topcombi! Heb er helaas alleen 1x ooit eentje gezien. Op Italia a Zandvoort in 2014.