Koreanen die zonder blikken of blozen hun pijlen richten op premium Duitsers? Jazeker, het is nu echt zover gekomen.
Op de New York Auto Show heeft Genesis -je weet wel, van Hyundai– namelijk het doek getrokken van de Genesis New York Concept. Geen bijster originele naam, de auto zelf daarentegen ziet er verfrissend origineel uit. Maar wat wil je ook, met potloodkunstenaar Luc Donckerwolke aan het hoofd van je designafdeling. In het interieur zien we een gigantisch 4K-touchscreen, een beetje zoals Mercedes dat ook gebruikt. Verder oogt het nog allemaal heel funky en futuristisch. Leuk voor een conceptcar, maar het geeft vermoedelijk weinig hints naar het uiteindelijke dash.
Onder de kap van Genesis’ kleinste een tweeliter benzine met turbo én een niet nader gespecificeerd hybridesysteem, samen goed voor 242 pk. Een achttraps automatische bak ontbreekt evenmin en daarmee lijkt de Genesis alvast wat belangrijke ingrediënten op orde te hebben om in de Verenigde Staten de aanval te openen op de Mercedes C-Klasse, BMW 3 Serie, Lexus IS, Audi A4 en Cadillac ATS. Europese plannen met Genesis zijn er vooralsnog niet.
martijn11 zegt
Ziet er goed uit
reiziger zegt
Leuke concept, maar zodra het bij de koreanen tot productie aankomt veranderd er altijd weer een hoop in de negatieve zin.
CRX zegt
@reiziger: Ach, ze hebben ook de i40 gebouwd. Geen idee hoe die er als concept uitzag, maar de uiteindelijke productie-auto vind ik toch niet slecht.
kroverbeek zegt
@reiziger: Dat de concepts niet identiek worden overgenomen tot daaraantoe. Vind die Genesis modellen erg tof hoor, zelfs vergeleken met de concepts..
http://www.jdpower.com/sites/default/files/legacy_files/pictures/j/jdpower/0093/9491fc4a70960bb7a195beae3f3ecacbx.jpg
http://pictures.dealer.com/g/grapponehyundai/0594/07df897bfb1f1eaabfe35bb3c2419aeax.jpg
sulobb zegt
@kroverbeek: Helemaal mee eens! Vooral de achterkant ziet er fantastisch uit. Spijtig dat ze deze niet in Europa leveren.
rijnounsdoor zegt
Echt een mooi ontwerp. Dat ik dat ooit over een Hyundai zou zeggen…
Pixed zegt
@rijnounsdoor: net als een Lexus geen Toyota is, een Alpina geen BMW is, een Infiniti geen Nissan, enz… is deze Genesis ook geen Hyundai meer.
@Autoblog: die mis ik nog in de AUTOMERKEN lijst links ;)
axelhensen zegt
Misscchien is de grill wat groot uitgevallen maar ach ja tis een concept hè
vroaaar zegt
@axelhensen: grill lijkt inderdaad een beetje uit proportie. Hoop alleen wel dat ze die rare “schubben” achter de “kieuwen” op het voorscherm weg laten, die zijn echt lelijk!
beefcake zegt
@axelhensen: da’s hip.
heidekonijn zegt
Oef, gelukkig heeft het zo’n godsgruwelijke audibakkes. Anders was het inderdaad erg geslaagd geweest.
smultie zegt
Ja, graag!!
Wat een pareltje!
brabussb1 zegt
Zie hier wat er gebeurd als een ontwerper zijn creatieve vrijheden terug krijgt.
Een mooie elegante sportsedan, mag van mij zo in productie.
Dutchdriftking zegt
Wie weet, ze zullen ooit echt een premium concurent worden, maar wanneer is nog onduidelijk. 2 jaar, 5 jaar 10 jaar? Hoe lang heeft Lexus wel niet nodig gehad? En Infiniti komt ook niet helemaal van de grond..
pinut187 zegt
@dutchdriftking: denk zelf nog zo’n 10 jaar. In 2 jaar zeker niet
gregorius zegt
@dutchdriftking: Infiniti heeft afgelopen 2 jaar 2 keer 15% meer verkocht wereldwijd: 215000 autos in 2015. En dat is voor die Q30 en QX30 verkocht gaat worden.
En die dingen zijn natuurlijk niet op de Europese markt gericht. Overigens is een FX een top auto!
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: heb in Genève de g90 van dichtbij gezien.. Die Koreanen zijn echt al wel op t niveau van Jaguar, Maserati, Infiniti, Lexus, BMW, Mercedes en Audi. Vormgeving an interieur enzo is smaakgevoelig maar verkeerd is het allerminst.
De i30 en de Ioniq laten zien dat Hyundai de aansluiting heeft bij de producten van VW zelfs qua “kwaliteit” (=uiterlijk want keihard plastic blijft eigenlijk veel langer heel) van het interieur. Nog 5/7 jaar en ze zijn koploper in dit tempo.
Michiel1 zegt
@dutchdriftking: dat infiniti in Nederland niet van de grond komt wil niet zeggen dat ze wereldwijd al wel een concurrent voor de “premium” merken zijn….
Daarnaast als je ooit een infiniti hebt gereden dan weet je ook dat ze al lang ook op dat niveau zitten!
Dutchdriftking zegt
@Michiel1: @w0o0dy: Qua kwaliteit zullen de merken echt al op premium niveau zitten, voor zover premium daadwerkelijk kwaliteit is, ipv een gevoel van welvaart waar je extra voor betaald. Een feit is echter wel dat de imago`s van de merken, zeker in Europa, nog niet op het niveau staan van de Duitse drie. Maar dat kan uiteraard nog goed komen. Zou ook wel eens leuk zijn.
clarkson zegt
Het ziet er meer uit als een maatje 7serie.
viezefreddyw zegt
Ik vind het een prachtig concept, echt heel erg mooi. Knap gedaan van Hyundai/Genesis. Alleen de naam…
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Haa, goedemorgen Vieze Fred.. De naam heeft natuurlijk alles te maken met de New York Auto Show…
norge zegt
Mooie auto met de typische Hyundai gril.Noem het Genesis…
DennisS65B40 zegt
Voorkant: Aston Martin meets Lexus
Achterkant: S klasse coupe
norge zegt
@audir8v10: En de wielboutjes van een BMW zeker…
pinut187 zegt
Koreanen zijn goed op weg. Maar het zal nog wel heel lang duren voordat ze vooral in Europa de bekende drie het leven zuur kunnen gaan maken.
gregorius zegt
Ik weet niet wat de plannen zijn van Genesis (en hoeveel Hyundai er in wil steken), maar maak deze klaar om te verkopen; en maak m niet te saai. Zet m iets goedkoper in de markt vergeleken met de BMW’s en je hebt zo een verkoopstopper.
En als ze een Santa-Fe een Genesis kuur geven incl 250pk-diesel; zou ik m ook overwegen!
berlinetta zegt
Als de voorkant van Citroën was en de achterkant van Peugeot had ik het ook geloofd. Desalniettemin een erg fraaie verschijning. Mooier dan het premium spul dat nu op de markt is.
toyotafortuner zegt
Ziet er erg netjes uit
galverink zegt
Bekijk het vooral hoe het bedoeld is: als vooruitblik op modellen voor de Amerikaanse markt. En daar zit Hyundai-Kia in de lift.
edftw zegt
Zo schuin van achter een prachtige bak! Recht van voor, hmmm…..
Uiteindelijke productiemodel? Waarschijnlijk een grote nee, maar laten we hopen dat ze écht eens een vette Koreaanse premiumbak maken.
norge zegt
@edftw: De Equus, Genesis, Tucson ,Santafe…..Zijn allemaal dikke mooie bakken..
bk15 zegt
Dik concept! Maar geen 3 serie concurrent toch? Coupe 2+2.
Jammer dat de concept heel veel af zal wijken van het productie model.
dakloos zegt
@bk15: Ik zie een vierdeurs koetswerk, dat zijn er teveel voor een coupé.
Bij “2+2” denk ik meer aan een (karige) achterbank voor kinderen; hier tref je twee (aardig goed en comfortabel ogende) zetels aan.
bk15 zegt
@dakloos: volgens mij zie ik hier 2 losse stoeltjes achterin. Dat heeft dan toch niks met een 3serie te maken? En het is voor mij een 2voor+2achter.
En je hebt gelijk ik had het een Sportback of iets dergelijks moeten noemen ipv coupe.
mugen zegt
Imitatie AM logo, omgekeerde AM grille met Jag kont.
Luc: ontwerper van (IMO de meest wanstaltige) Britse auto’s, die zijn laatste dagen slijt bij een bedrijf die “uriginal” als norm heeft: Lexus gebruikt Duitsers voor inspiratie, Hyundai moet de Britten kopieren want dan lopen wij voor.
potjak zegt
Ziet er heel goed uit. Echter denk ik het niet dat hij het gaat halen tegen een BMW, Mercedes, Jaguar. Daarvoor doet het design te Amerikaans (moderne Lincoln) aan.
deboes zegt
mooi strak ding, maar voor de meeste mensen maakt Hyundai niet genoeg indruk bij de buren en collega’s…..premium de meest briljante en holle marketing kreet in de auto-industrie.
wernerv8 zegt
Tsja zolang zoveel figuren het nogal belangrijk vinden wat hun vrinden in de kroeg hun collega’s of hun buren van hun auto vinden of nog zieliger van hun sleutel op de bar gaat het nogwel even duren voordat bv hyundai echt voet aan wal krijgt in de primijum klasse.