Onderzoek bewijst het.
Wij Europeanen lopen achter. In deze contreien denken we nog dat als je het een beetje goed doet in het leven je een dikke Duitse premiumbak moet kopen, maar blijkt echt te 2002 te zijn. The game has moved on, zeggen ze dan in het land van JD Power. Jazeker, we hebben weer een onderzoekje te pakken van de onderzoeksbureau.
Onlangs meldden we al dat Genesis volgens JD Power het betrouwbaarste merk op de markt is, maar laten we eerlijk zijn, who cares? Wat we tegenwoordig echt verwachten van een auto, is dat de buurman er stikjaloers op is. Om deze factor op een objectieve manier te onderzoeken heeft JD Power het APEAL onderzoek bedacht. APEAL staat officieel voor Automotive Performance, Execution And Layout, maar het echte doel is om vast te stellen hoe begeerlijk een auto is.
Om dit te doen heeft JD Power 77(!) variabelen bedacht om de ‘emotionele’ band tussen mens en auto te meten. Het gaat dan om die intangibles die niet uit een keiharde cijfermatige vergelijking blijken, zoals de manier waarop je je voelt als je het gaspedaal intrapt, of het gevoel van welbehagen en luxe dat je bekruipt als je de auto betreedt.
Na het optellen van alle scores, rolt er een toch wel enigszins verrassend resultaat uit de bus. Het merk met de hoogste APEAL heet niet BMW, niet Mercedes en zelfs niet Porsche, maar Genesis! De luxedivisie van Hyundai, die we in Europa nauwelijks kennen, heeft de Amerikaanse hearts and minds veroverd. Porsche komt nog wel binnen op de tweede plaats, voor @lincoln, BMW en Mercedes. De briljante Lincoln Navigator is overigens de auto met de hoogste score van allemaal, maar dat blijkt niet voldoende te zijn om het merk als geheel boven Genesis te liften.
Goed, dus nu weet je het. Wil je de buurman écht jaloers maken, dan wordt het tijd zo’n Genesis G70 te bemachtigen in plaats van een nieuwe 3-serie.
rikus zegt
Als je buurman een Amerikaans is, dan wel ja.
Jochen zegt
@rikus: of muziekliefhebber
donvincenzo zegt
@jochen: Of fan van het eerste bijbelboek.
rollingstoned zegt
@jochen: rollator rockers. ??
berlinetta zegt
Hebben ze daar bij JD Power ooit een zinvol onderzoek verricht?
E34M5Touring zegt
Ik vind het knappe bakken hoor. Zeker in die R Spec. Zou me er niet voor schamen.
ghengiskhan zegt
@e34m5touring: helemaal gelijk. Maar je voor iets niet schamen, of iets heel graag willen hebben, daar zit nog wel wat ruimte tussen
E34M5Touring zegt
@ghengiskhan: Is ook weer zo. Laat ik het zo zeggen, ik zou er een midrange 530i voor laten staan. Dan liever die 5.0 R Spec.
gove zegt
genisis ook hoofdsponsor ofzo
Robert zegt
@gove: dan hadden ze nog best wel meer aan naamsbekendheid mogen doen. Zodat je dan in ieder geval de merknaam correct weet te schrijven…
tge1 zegt
Ik vind wel meer merken meer “premium” dan de Duitse clichés. Maar ja, overprijzing is vaak inherent aan het “premium” waar veel mensen blind in geloven. :-)
hollow zegt
@tge1: ach, ik wacht wel tot wanneer Peugeot, Citroën, Hyundai,… me een RWD 6 in lijn presenteert, gekoppeld aan een zalige ZF8. Ja, die merken bieden tegenwoordig ook wel knappe afwerking en luxe voor een scherpere prijs, maar sommige liefhebbers zoeken meer dan dat. En net dat leveren ze niet.
ometom zegt
De Lincoln Navigator lijkt mij echt een fantastisch apparaat om een stukje VS mee door te toeren. Mooi of niet, uitstraling heeft ie zeker.
2wheeler zegt
@ometom: echt hoor! Sinds dat filmpje van Doug Demuro heb ik echt een harde carcrush voor dat ding, wat een apparaat! Alleen jammer genoeg geen V8 meer..
RobUSA zegt
@2wheeler: Hij is ffing goed he die gast lol.
Gulli zegt
@2wheeler: sinds dat filmpje ben ik meer van zijn “deze auto is 1.3 miljoen waard omdat…” filmpjes gaan kijken. Hij neemt echt zijn tijd en gaat de hele auto van boven tot onder door. Goeie presentator ook
gregorius zegt
Ik snap het onderzoek wel. Je kant tegenwoordig aardig kale basisversies krijgen van BMW, Merc en Audi; weinig premium gevoel daar. In America worden een hoop auto’s gewoon uit voorraad verkocht; dus daar zullen ook redelijk wat aardig kale modellen tussen zitten (voor de prijspakkers).
Dit soort Aziaten (Infiniti ook bijvoorbeeld) worden standaard relatief vol gehangen met opties en mooie materialen. De dikste versies van een model bij de Duitse 3 zullen vaak een stuk meer ‘premium’ aanvoelen dan de dikste aangeklede versies van dit soort Aziaten, maar gemiddeld gok ik dat de Aziaten mooi bij kunnen blijven.
(en ja, ik ben partijdig: ik heb BMW en Audi gereden (en doe het nog steeds), maar heb nu een Infiniti voor het dagelijkse en ik hoef niet meer terug. Daarnaast wacht ik op de 2019 Aviator van Lincoln (mini-Navigator) en hoop die over een jaar of 2 hier te krijgen. Wat een mooie dingen zijn dat zeg!
RobUSA zegt
@gregorius: Prijspakkers in de VS ik denk het niet want aangezien hier bijna alles uit voorraad word verkocht word een ook een volle auto een prijspakker wanneer ze er vanaf willen of er komt een refresh/einde jaar/feestdag enz enz. Ze moeten hier vaak sowieso vol met opties zitten ivm concurrentie en de kleinere motoren (hier in FL althans) moeten ze al helemaal niet.
ikleesookoverautos zegt
Die G70 ziet er zo van voren wel lekker uit. Jammer van dat lelijke logo dat Genesis heeft. Ziet er niet zo premium uit.
frank2b zegt
Een bijzondere wagen, die Genesis, maar nog steeds een Hyundai.
Maar dat kan ook een pré zijn als je het stempel dat je als BMW/Merc/Audi-rijder steeds maar weer opgedrukt krijgt echt he-le-maal zat bent.
tge1 zegt
@frank2b: of als je totaal ongevoelig bent voor merktekens en gewoon een iets anders wilt.
RobUSA zegt
De duitsers noemen ze idd vaak “premium” maar na het zien van alle okesion vids hier is alleen het plastic meer Premium .. al die ” aandachtspunten ” ( ik zou het goewoon kutkwaliteit onderdelen noemen) vullen vaak het halve filmpje.
Genesis is gewoon een heel goed en sterk merk hier met mooie dikke auto’s vergeet ook niet de G80 en G90.
duittenb zegt
Helaas is de CO2 uitstoot dusdanig hoog dat zo’n auto erg duur wordt. Bij het importeren van een 3-4 jaar oude Genesis uit Duitsland betaal je zo €20k aan CO2 toeslag (‘BPM’)
erce zegt
Ik heb een maand of wat geleden in Seoul in een Genesis G90 gereden en dat is echt een serieus knappe bak. Geweldige afwerking, doodstil van binnen en behoorlijk krachtig. Onbegrijpelijk dat je Genesis hier in Europa niet ziet.