Huh, wat, Genesis gaat de G-klasse van repliek dienen? Da’s wel heel erg ambitieus!
Het is misschien wel het lastigste wat er is: een luxemerk uit de grond stampen. Als je niet uit Zuid-Duitsland komt en al een aantal jaar bezig bent, kun je het wel vergeten, eigenlijk. Veel merken hebben het geprobeerd, maar faalden. Natuurlijk, in de VS zijn Acura, Infiniti en Lexus heel erg groot, maar hier in Europa lusten we het niet. Dan zijn dat de luxemerken van Honda, Nissan en Toyota die het hogerop zoeken.
Maar ook de andere methode werkt niet. Het succes van Jaguar en Maserati is immers te beperkt. Tesla? Bwoah, geen premium merk. Dat is juist keiharde middenklasse massa geworden. Nee, het meest benieuwd zijn wij naar Genesis. Dit zou namelijk weleens de grootste uitdager van de Duitse Drie kunnen zijn.
Want waar de Japanse merken nauwelijks stappen maken qua auto’s, doet Genesis dat wel. Daarbij ontbreekt het ze zeker niet aan ambitie, want ze denken aan een concurrent van Genesis voor de Mercedes-Benz G-Klasse.
Technisch kan een G-Klasse van Genesis
Nou je, ze denken eraan. Dat moeten we even in de juiste context zetten: ze denken er niet niet aan. Ja, in een interview met het Australische Drive laat Luc Donckerwolke met dubbele ontkenningen weten dat niet geen G-Klasse van Hyundai aan zit te komen.
We weten dat we het gereedschap hebben om er eentje te maken. De volgende vraag is: voldoet zo’n auto aan de vraag in alle markten?
Luc Donkerwolcke, weet al dat het mogelijk is.
Heeft het zin?
Hyundai heeft namelijk een platform om een G-Klasse concurrent te bouwen. Er komt namelijk een pick-up van Hyundai aan. Die staat op het zelfde platform als de Kia Mojave. Net als de G-Klasse staan beide modellen op en ladderchassis. Dus Genesis zou in principe er ook wat mee moeten kunnen:
Het is tof om auto’s te hebben die voor prestaties ontworpen zijn, of het nu offroad of onroad is. Hoe puurder het is voor de filosofie, des te beter is het voor het design. Ik ziet niet in waarom niet. Ik kan niet zeggen dat het het niet past bij het merk. We hebben al een vastgestelde lineup met modellen. Of daar een extra losstaand model bijpast, is voer voor discussie. We moeten ons huiswerk doen om te zien of het past bij de merkwaarden. Als je een G-Klasse bekijkt, past deze vooral bij Mercedes vanwege de geschiedenis, niet vanwege diens prestaties.
Luc Donkerwolke, zegt dus niet niet dat de G-klasse van Genesis er niet niet komt.
Nuance!
Dan is het nu tijd voor de broodnodige nuance. Is dit mogelijk? Zou er een G-Klasse van Genesis kunnen komen? Technisch wel, maar marketingtechnisch zien we het niet gebeuren. Dat is vooral omdat de G-Klasse van Mercedes toevallig een succes werd. In de jaren ’80 was de auto ‘gewoon’ een terreinwagen.
In de jaren ’90 kwam de luxere W463. Deze was indrukwekkend, maar toen al een beetje verouderd. Toen de ruimere, sportievere en goedkopere M-Klasse op de markt kwam, leken de langste dagen voor het model geteld. Maar uiteindelijk is het toevallig een soort evergreen geworden.
Meer lezen? Dit zijn 9 gave doch mislukte stationwagons op een rij!
Edge zegt
Ik zie het wel gebeuren. Kijk niet alleen naar de G-Klasse, maar ook naar bijvoorbeeld de Toyota 4Runner, Ford Bronco en natuurlijk die andere legende in dit segment: de Jeep Wrangler. Die dingen zijn vooral in de VS mateloos populair. Voor elk model zijn er tientallen, zo niet honderden bedrijven te vinden die dat soort auto’s van nog meer luxe voorzien, de andere kant op gaan door die wagens te strippen en off-road geschikt(er) te maken en van alles daar tussenin. Hier in Europa rijdt elke voetballer die hem kan betalen in een G-klasse, het liefst een G63 AMG die al dan niet voorzien is van wat extra frutsels en oempf van Brabus of Mansory. Als je toch de technische basis al hebt in de vorm van die Kia Mohave en Hyundai pickup, waarom dan niet ook een graantje meepikken van dat stukje van de markt in de vorm van een Genesis G-klasse?
Fernando zegt
Genesis zou het beter doen mijn inziens, alleen uit prestige.
Ben zeer tevreden van men G80 en mijn eega is lyrisch over haar G70. We denken er zelds aan een G90 in te voeren maar het is de onzekerheid of we deze goedgekeurd krijgen die ons even tegenhoud. Ze doen hier in Duitsland al zo moeilijk als je nog maar een spoilertje op je achterklep plaats
kniesoor zegt
Met Russische kentekenplaten op de promo-foto’s. Denk niet, dat dat in de westerse wereld met groot enthousiasme ontvangen wordt.
Edge zegt
Het zijn foto’s van een jaar of 4 geleden, toen we nog allemaal vriendjes (soort van) waren met Rusland en de Kia Mohave in onder andere in Rusland van de band rolde. Zowel Hyundai als Kia verkoopt en produceert op dit moment niet in Rusland.
kniesoor zegt
Ah, dank je, die was me effe ontgaan.