Hoe meer bedrijven AMG en M hard aanpakken, hoe beter. Nu is het tijd voor Genesis dat AMG gaat aanpakken.
Genesis heeft de vaart er goed in zitten. De afgelopen 10 tot 15 jaar probeert het merk voet aan de grond te krijgen in de VS. Iets dat goed lijkt te lukken. Nu is Europa aan de beurt. Speciaal voor onze markt is er namelijk een Shooting Brake en een hele range aan elektrische auto’s.
Maar daar stopt het niet bij, want Genesis gaat AMG en M voorzien van concurrentie. Uiteraard zal het gaan om elektrische concurrentie. Er komt dus geen Shooting Brake met biturbo V8 en achterwielaandrijving. Da’s jammer.
Extra veel performance
Dat doet Genesis bewust omdat het past bij een premium luxemerk. Er moet namelijk wel voldoende onderscheid zijn. In principe is deze strategie niet heel erg onconventioneel. De Golf R heeft een zustermodel, de Audi S3. Maar het topmodel van de A3-lijn, de RS3, is dan wel weer uniek.
Een voorbode voor deze bijzondere serie van Genesis wasren de X Coupé, Convertible en Speedium (afbeeldingen boven). Op dit moment is het Zuid-Koreaanse merk aan het kijken of het überhaupt mogelijk is om deze auto’s te bouwen.
Qua animo zal het wel snor zitten, want de auto’s werden zeer goed ontvangen. Ten tweede zal Genesis kijken of er een business case is. Ze moeten er natuurlijk wel geld aan kunnen verdienen.
Genesis gaat AMG aanpakken onder eigen naam
En dan brandt natuurlik de vraag op onze lippen: komt er ook een aparte divisie? Nee, dat dan helaas weer niet. Althans, voor nu. Genesis wil eerst zijn eigen naam versterken en nog niet een submerk lanceren. De extra snelle, sterke en dikke versies verschijnen onder de eigen merknaam. Hopelijk komen ze daar op terug: de N-badge heeft voor Hyundai geen windeieren gelegd.
Niet alle modellen die naar Europa komen zullen meteen elektrische zijn. Tot 2030 verkoopt men ook auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Alhoewel het ons niets zo verbazen als we dan ‘conventionele elektromotor’ en ‘ouderwetse verbrandingsmotor’ zeggen.
Via: Autocar
Edge zegt
AMG is inmiddels een volwaardig submerk met modellen die enkel als AMG te krijgen waren of zijn, maar het is ook ooit begonnen (na de overname door Mercedes) als een labeltje dat op de pittige versies geplakt werd. Wat dat betreft snap ik Genesis ook wel. Je hoeft Genesis en de snelle varianten niet direct uit elkaar te trekken zoals Seat dat met Cupra gedaan heeft in het recente verleden, bijvoorbeeld. Genesis G70 GLH of zo is gewoon prima.
marcomanta zegt
Op zich een prachtige wagen, maar ik vrees dat AMG en M toch de gevestigde orde blijft.
Johanneke zegt
AMG en M staan ondertussen voor lelijke bumpers en badges op auto’s met 1.3 liter renault motoren en 1.5 driecilinders dus dat is niet zo lastig aanpakken.
kniesoor zegt
En Genesis voor elektrieke oto’s, begrijp ik. Dus dat bijt elkaar sowieso niet.
hotze zegt
Die lelijkheid wordt ook al toegepast op elektriek. Recent is zo’n AMG behoorlijk afgezeken in één van de NL-autobladen, was de naam AMG niet waard.
En de Taycan die er tegenover stond wel de naam Porsche.
gregorius zegt
De Exodus badge natuurlijk! (en nee, ben geen aanhanger van die overtuigingen).
brammetjedeb zegt
Bloedmooi. En erg goede wagens. Throttle house (toch wel mijn favoriet op YT) heeft een paar leuke filmpjes over Genesis.