Importeren naar Nederland wordt een stuk makkelijker met deze Genesis G90 voor Europa.
Wat is er dikker dan een enorm grote en luxe sedan? Een absolute toplimo is nog altijd het summum van automobiel genieten. Niets voor niets pakken merken als Audi, BMW en met name Mercedes-Benz groots uit met hun A8, 7 Serie en S-Klasse. Daar kan binnenkort een naam bij, namelijk de Genesis G90. Huh, wat? Zegt dat ons iets? Jawel!
Genesis is het luxemerk van Hyundai, zoals Lexus dat is voor Toyota. De G90 is net als de Lexus LS een rechtstreekse concurrent voor de limo’s van de Duitse Drie. Het merk bestaat al langer in de Verenigde Staten en daar doen ze het niet verkeerd. Nu is Europa aan de beurt. In Nederland is Genesis nog niet actief, maar in Duitsland wel. Daar kun je de GV60, G70, GV70, G80 en GV80 krijgen.
Genesis G90 voor Europa
Daar komt nu een absoluut topmodel bij in de vorm van deze Genesis G90! Dat is de ultieme sedan van de Zuid-Koreanen. De auto is al leverbaar in de VS, dit is de versie die je in Duitsland kunt kopen straks. De enorme sloep maakt nu op Goodwood 2023 zijn publieksdebuut.
Er komt een Genesis G90 met korte wielbasis, dat is de witte op de afbeeldingen. Maar hey, als je toch voor een luxe limousine gaat, neem dan de G90 Long Wheel Base, dat is de donkerblauwe op de afbeeldingen. Zoals je kan zien is die voorzien van epische putdekselvelgen en dat is eigenlijk het enige dat echt belangrijk is op een topmlimo.
Het is een chique verschijning gebleven met enkele herkenbare designdetails. De grille is typisch Genesis en de dubbele platte achterlichten zijn redelijk uniek. Wat dat betreft heeft Luc Donckerwolke (de ontwerpdirecteur) een geweldige job gedaan. Wat heel erg tof is: ze hebben volledig gekozen voor een poepchique uitstraling.
Geen faux-sportieve AMG- of M-sportpakketjes. Dat is misplaatst op een luxe limo. In plaats daarvan is de Genesis G90 voorzien van veel chroom en putdeksels. Dit soort wielen monteren is de ultieme manier om te zeggen dat het goed met je gaat in financieel opzicht. Qua motoren is er keuze uit twee 3.5 V6 turbomotoren, eentje met 375 pk/530 Nm en eentje met 410 pk/550 Nm.
Nadelen
Zijn er dan ook nadelen? Je, voor een absolute toplimo is de naam twijfelachtig: Genesis G90. Klinkt als een passage in een heilig boek met dunne blaadjes. Net als met Infiniti (het luxemerk van Nissan) is de naamgeving niet echt denderend, want typenamen als de GV60, G70, of GV80 zegt ons niet veel.
Dus G90 ook niet. Er is logica: G is een limo of station, GV staat voor een crossover. De cijfer geeft aan waar Genesis het model positioneert. De GV60 is hetzelfde formaat als de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. G90 staat bovenaan de voedselketen.
Tweede nadeel is toch wel de afschrijving. Dit soort auto’s zijn namelijk behoorlijk prijzig nieuw, maar gebruikt zijn ze net zo gewenst als zwetende mannen met sportschoenen in cocktailbars. Dit betekent dat de afschrijving echt waanzinnig gaat zijn.
Dat is al het geval met de Duitse drie topsedans, maar als zo’n badge ontbreekt, gaat de afschrijving nog harder. Een geweldige auto dus om over 15 jaar te kopen. Wanneer de Genesis G90 voor Europa leverbaar wordt en wat de prijzen gaan worden, is nog niet bekend.
karhengst zegt
S-Klasse, 7 en A8 zijn nu ook niet bepaald toonbeelden van inspiratie. Bij Genesis zou je nog kunnen zeggen dat ze geïnspireerd zijn door de Duitse inspiratieloze concurrentie.
Toffe überlimousine, ben benieuwd of ze ergens potten kunnen breken.
bassrt zegt
binnenkant ziet er chique uit. De buitenkant wat een gedrogt is dit ding zeg de tandjes. Welke schele nelis dit goedgekeurd heeft snap ik niet.
PunicaOase zegt
Lijkt me kansloos. Het lukt Lexus hier ook niet echt. Laat staan dit uitgesproken niet-Europese design. Verder wil je in dit segment succes uitstralen en dat doe je niet met een vaag merk dat (bijna) niemand kent en Z-K is..
e36thuglife zegt
Wat is dit de kofferbak vol bakstenen stylo???
kniesoor zegt
Mochten ze er ooit een diesel inhangen wordt de typeaanduiding in voorkomende gevallen ‘GVD’. Weet niet of dat erg helpt bij verkopen in Nederlandje 🙂
escort77 zegt
“Een geweldige auto om over 15 jaar te kopen”
@Willeme: ga jij dan nu dus voor deze?
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1993114187-hyundai-grandeur-3-3i-v6-style-12-mnd-garantie-1e-eigenaar
motorhead zegt
Er komt een beetje bloed uit m’n ogen.
Fernando zegt
Ben al 10 maanden uiterst tevreden van onze Genesis G80 AWD.
Hier in Duitsland een zeer betaalbare auto en niet onbelangrijk, heel degelijk. Is zowat de meest betrouwbare auto die er bestaat.
@willeme is volgens mij verkeerd wat betreft de afschrijving! Een Lexus LS is nieuw goedkoper dan een A8, 7 serie of S klasse maar tweedehands meer waard.
Die putdekselvelgen vind ik wel gaaf maar de G90 is mij te protserig.
thjvanvlerken zegt
Mooie wagens. De gv80 en gv60 zijn allebei toch wel gaaf. De gv80 met zes cilinder diesel lijkt me toch wel leuk.
martinus.tussengas zegt
Jammer weer van die velgen met gedraaid design. Ze ‘kloppen’ maar aan één kant.
mashell zegt
Als je er een wilt zien moet je naar de IAA in München, de kans dat je er daarna nog één ziet is kleiner dan de kans dat je een UFO of een mariaverschijning ziet.
alloallo zegt
In Seoul zie je ze continu!
Fernando zegt
In het Midden-Oosten en de VS ook
dondeboer zegt
Vind m eigenlijk uit geen een hoek mooi, en ook niet echt statig. Nou vind ik de S-klasse en en de 7-serie ook niet echt mooi, maar soit.
Ik droom rustig verder over een Quattroporte. Ander segment, niet de beste auto die er te koop is, maar toch.