De Genesis G80 is een chique en sportieve verschijning die je doet afvragen waarom je teveel zou moeten betalen voor een A7 of CLS.
Genesis. We hebben het niet over een specifiek gedeelte van de bijbel of die progressieve rockband met Phil Collins, Mike Rutherford en Tony Banks. Nee, het is toevallig ook het luxemerk van Hyundai. Ze begonnen destijds met de Hyundai Genesis. Een grote Hyundai met extra meters leer en staal. De laatste tijd is het luxemerk serieuze stappen aan het zetten. De Genesis G90 was al een bijzonder geslaagde limousine, de iets kleinere en sportievere Genesis G80 lijkt een parel van een auto te worden.
Registers
Qua styling heeft Genesis alle registers opengetrokken. Omdat de G80 een maatje kleiner is dan de G90, mocht de G80 ook iets sportiever en jeugdiger zijn. Het resultaat is bijna verbluffend. De vorige G80 was gewoon een keurige sedan, deze is gewoon erg mooi te noemen. Natuurlijk is smaak subjectief, maar de Athletic Elegance-vormtaal is origineel, ingetogen, chic en sportief. Dit alles zonder overdreven druk te zijn. Waarschijnlijk dat het ontwerp ook nog eens zeer goed op gaat drogen.
Fastback-achtig
Dat komt mede door het feit dat er gekozen is voor een fastback-achtige styling, net als de Audi A7 Sportback, bijvoorbeeld. In tegenstelling tot de Audi is de G80 overigens echt een sedan, de G80 heeft een separate kofferbak, geen grote achterklep. Dat is dan wel weer jammer. Om een idee te krijgen van het formaat van de Genesis G80: de auto is 4,995 meter lang, 1,925 meter breed en 1,465 meter hoog. Langer, lager en breder dan zijn voorganger. De wielbasis is 3,01 meter.
Neo-barok
Het interieur is eveneens een verfrissing. Het doet wel wat denken aan de neo-barokke stijl die Mercedes-Benz op het moment hanteert. Alleen dan is de sfeer wel even anders. Het stuurwiel is, eh, origineel en in twee kleuren uitgevoerd. Daarachter zien we een 12,4 inch klokkenwinkel, geheel in 3D uitgevoerd. Op het dashboard tref je een enorm 14,5 inch scherm aan, met uiteraard Apple CarPlay of Android Auto. Qua ruimte: dankzij het verlagen van de achterbank is er nu meer ruimte achterin dan voorheen.
Nieuw platform
Dan de techniek. De Genesis G80 staat op een nieuw platform, een afgeleide van dat van de GV80, de crossover van Genesis. Uiteraard heeft de auto, zoals het in deze klasse betaamt, de beschikking over achterwielaandrijving. Ook moet de nieuwe G80 dik 110 kilogram lichter zijn dan zijn voorganger, want het koetswerk is geheel vervaardigd uit aluminium. De G80 is voorzien van een elektronisch geregeld onderstel. In samenwerking met de camera’s kan de G80 detecteren wat de kwaliteit van de weg is. Daarop past dit systeem de demping aan.
Maximaal 381 pk
In motorisch opzicht is er keuze uit drie aggregaten. De minst vermogende is de 2.2 diesel. Deze levert 210 pk en 441 Nm. Deze motor is niet voor alle markten leverbaar. Een stapje hoger staat nog een viercilinder, ditmaal een 2.5T op benzine. Dit blok is goed voor 300 pk aan vermogen en 421 Nm aan trekkracht. De topmotorisering is een 3.5 V6 turbo met maar liefst 380 pk en 530 Nm. Kopers krijgen standaard achterwielaandrijving, vierwielaandrijving is een optie. De auto is ontwikkeld op de Nürburgring, dus we gaan ervan uit dat ‘ie in dynamisch opzicht niet teleur zal stellen.
Welkom
De Genesis G80 staat deze week al bij de Zuid-Koreaanse dealers. Pas over een half jaar wordt het model verwacht op de Canadese en Noord-Amerikaanse markt. De Genesis G80 staat zo ver bekend niet gepland voor Nederland, maar wat ons betreft is de G80 van harte welkom.
viezefreddyw zegt
Beeldscherm zowat groter dan wat ik in huis heb. Wat een joekel zeg! Maar wel een mooie auto zeg. Zou zoiets best kunnen overwegen als het in NL verkocht zou worden.
Poulusma zegt
Is het raar dat ik bij het zien van de foto’s aan de A7 denk?
En dat vooral voor de achterkant, wat ook het minst geslaagde van de A7, dus echt een compliment kan het niet genoemd worden…
p993 zegt
@poulusma: smaken verschillen he?
pyrat zegt
Wanstaltige kitsch vind ik het met die glimmende grote gril met rare vormen, die ledlampen, het interieur, brrr.
Daarbij ook nog de “schijtende hond” lijn van de A7.
Die mogen ze van mij daar houden.
sonnybonds zegt
die gril komt me ergens bekent voor maar weet niet zo snel waarvan
jipino zegt
Grille: Bentley Continental
En profil: Audi A7
Interieur: S-klasse
Resultaat: een GTA V achtige Sentinel o.i.d.
grasvreter zegt
Dit is precies wat ik dacht, lijkt wel een auto uit GTA. Toch behoorlijk geslaagd, vind het een prima plaatje zo.
flatsixx zegt
@sonnybonds: Aston Martin Lagonda Teraf
ericd zegt
Waarom moeten ze nou weer teruggaan naar kopiëren? Nergens voor nodig. Grille monsterlijk overigens, maar tegenwoordig bezondigt ook BMW zich aan het maken van oversized roosters voorop.
kminne zegt
“Sportiever dan ooit”. Kan iemand mij uitleggen wat er in ’s hemelsnaam sportief is aan een 5-deurs saaimansbak ala Audi Sportback of BMW GT?
emping zegt
@kminne: staat in de tekst: De auto is ontwikkeld op de Nürburgring.
87sandyd zegt
@emping: Wat een uitspraak is dat toch. Leuk om te vertellen op de golfbaan met een sigaar in je mond.
fmgarcia zegt
@kminne: Ik heb toevallig een test uit de VS gezien. Met de v6 en awd. Ging af als een malloot, en was volgens mij $45.000. Als je even weg denkt dat het een Hyundai is, kan je dus gevoelsmatig voor de helft van de prijs in een S7 rijden.
denx zegt
Jezus, wat een grote grille! Maar ik zou er wel aan kunnen wennen. Verder gewoon een mooie auto.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
clubbtraxx zegt
Misschien IRL mooier dan op deze plaatjes…
racerx zegt
Fijne wagen hoor, toen ik vorig jaar in Zuid Korea was vond ik de G70 ook al zo’n fraaie verschijning!
berlinetta zegt
De grille vind ik best wel lelijk, evenals het stuurwiel. Verder vind ik hem wel geslaagd! Mooier dan de A7 waar hij zo op lijkt.
mashell zegt
Een Audi A7 met een BMW interieur… Nou ja, er zal vast wel iemand op zitten te wachten maar Hyundai kan veel beter dan dit.
tmenges zegt
Jammer dat er tegenwoordig geen één fabrikant het infotainment scherm fatsoenlijk in het dashboard kan verwerken.
mashell zegt
Ehh, Volvo monteert nog in het dashboard. Maar hoe groter het scherm hoe minder goed dat in het dashboard kan, dashboard wordt er veel te massief van (Tesla Model S als voorbeeld van hoe lelijk dat er uit ziet). Ruimtelijk er boven op is ergonomischer en visueel aantrekkelijker.
tmenges zegt
@mashell: dan kun je je afvragen of zo’n groot scherm daadwerkelijk nodig is. Vind die losse schermen bovenop het dashboard er nogal goedkoop uitzien.
kennone zegt
Dit is zo’n model die ik nu spuuglelijk vind en over een tijdje waarschijnlijk erg kan waarderen. Had dit ook met de A7.
flik2punt0 zegt
Verlagen van de achterbank klinkt goed. Maar dat hebben ze bij de peugeot 508 ook gedaan. En vaak hebben je benen dan geen ondersteuning, wat het dus een stuk minder maakt. Verder wel een mooie wagen.
autoriteit zegt
Een slechte kopie van de Audi A7. Waar de A7 een prachtige auto is, is deze het allemaal net niet. Erg kitscherig en als we het hebben over grote grilles..damn dit is echt too much.
bierbuik zegt
@autoriteit: de A7 een prachtige auto.. Daar zijn de meningen over verdeeld
87sandyd zegt
@bierbuik: Klopt, maar bijna iedereen hier praat over de A7, grappig eigenlijk
toyotafortuner zegt
Zeer strakke bak zo!
Doe mij die maar ipv de A7/CLS
volvo480gtt zegt
Gaaf! Gril wel iets te groot naar mijn mening maar de rest; lijnen, achterkant, interieur heel gaaf!
johnwaters zegt
Mooie auto, en gelukkig gelooft KIA/Hyundai nog in de diesel.
frank2b zegt
Kom maar door met die wagen!
Brigadier Broekhoest zegt
Kunnen nog zoveel pk’s in zitten.
Maar het blijft een poepende hond met die bochel