Het is tijd voor een generation game. Gewoon omdat het kan. Maar dan wel eerlijker dan een E30 tegen een F82.
De Group A homologatiespecial. Het was begin jaren ’90 één de snelste manieren om je voort te bewegen. Op een circuit kon je goed meekomen en op een B-weg al helemaal. Maar de tijd heeft niet stil gestaan. De vraag is dus simpel: hoe presteren de helden van weleer tegen hun jongere evenknieën? Uiteraard is het niet eerlijk om een E30 M3 te vergelijken met een F30 M3. Daarom kijken we naar de auto’s die van dezelfde maker die ongeveer even groot zijn en qua motorprestaties in de pas lopen.
Audi Quattro 20v versus Audi A5 Coupe 2.0 TFSI 190 pk
Wat was het een beest destijds. Een decenium lang was het mogelijk om een Audi Quattro nieuw te bestellen. Er waren goede redenen omdat te doen. De vijfpitter klonk formidabel en was aan het eind van zijn levenscyclus nog altijd sterk zat met 220 pk en 309 Nm. Zeker op de sprint waren er weinig auto’s die je bij konden houden. In 6,3 seconden zat je al op de honderd terwijl een top van 230 km/u met deze blokkendoos mogelijk was. De waarheid gebiedt wel te zeggen dat de ur-Quattro een behoorlijk prijzige auto was. Je moest er toen al bijna 70 mille voor neer leggen (€69.410 om precies te zijn).
De Audi A5 is niet meteen de eerste auto die je goedkoop kunt noemen. Voor €43.990 heb je een instap A5. Die is met 190 pk geen partij voor de Ur-quattro (7,2 seconden) op de sprint. Maar met een top van 240 (!) km/u haal je hem op de Autobahn gewoon in. Daarbij is de A5 (rijtest) ook nog eens een heel stuk zuiniger. Als je niet te veel van opties houdt kun je het bijna een goede deal noemen. De motoren zijn dus niet alleen efficiënter geworden, de auto’s zelf ook.
Winnaar: A5, nipt. Verliest het op de sprint, maar wint op V-max, prijs en is zuiniger bovendien.
Ford Escort RS Cosworth versus Focus ST3
Er mag weliswaar ‘Escort’ op staan, deze auto heeft niet zoveel gemeen met de Escort. Zoals @Nicolasr al een tijdje geleden verklapte is het stiekem een Sierra Cosworth met een Escort koets erover. De in lengte geplaatste motor levert in standaard trim 227 pk en 299 Nm. In combinatie met de vierwielaandrijving resulteerde dat 6,1 seconden op de standaardsprint en 232 km/u V-max. Zeg maar op het niveau van een Volco XC90 T8… Je had destijds een Cossie op de inrit staan voor €44.920, maar dan zat die vleugel er nog niet op. Dat was een optie van maar liefst 5.000 gulden.
Een direct vergelijk met de Focus RS (rijtest) zou leuker zijn, maar dan is het wel duidelijk dat de Focus het op alle punten wint. Wat ons meer verbaasde is hoe snel een ST (rijtest) ook al weer is. Het is immers gewoon een Focus met 2.0 Ecoboost (250 pk / 350 Nm) en een wat sportiever onderstel. Geen speciale diffs, extra kleverige banden of 4wd. Toch weet de Focus ST van 0-100 in 6,5 te sprinten en een top van 246 te halen. En dan te bedenken dat de Focus ook nog eens 50% zuiniger is. Ook is het best een koopje te noemen, want een supercomplete ST3 kost precies 39 mille.
Winnaar: Focus ST3, op de sprint na op alle vlakken beter.
Toyota Celica GT-Four (ST185) versus Toyota GT86
Toen Carlos Sainz nog in de planning zat, was vader Carlos de rallyvelden aan het heersen in zijn Celica GT-Four. Zeker in de kenmerkende Castrol livery een van de meest iconische rally auto’s. De Nederlandse versie had dezelfde 2.0 turbomotor, maar dan met 204 pk en 275 Nm. Nog altijd uitstekende waarden om de Celica van 0-100 in 6,9 seconden te laten sprinten. De Celica Turbo kostte in Nederland €45.811 en liep 230 km/u.
Erg veel winst zit er niet in bij Toyota. De GT86 (rijtest) is de enige auto die je zou kunnen vergelijken met de Celica. Beide hebben een twee liter motor, maar daar houden de overeenkomsten wel op. Het boxerblok moet het doen zónder turbo, waardoor het maximum vermogen blijft steken op 200 pk. Ook het koppel is niet echt veel: 205 Nm. We weten dat het bij de GT86 om de rijeigenschappen gaat, maar in 7,6 seconden naar de 100 sprinten en een top van 226 km/u vallen een beetje tegen, te meer de auto €48.795 moet kosten. De GT86 heeft nogal wat CO2 taks te verwerken, vandaar.
Winnaar: De Celica GT Turbo (ST185) maakt gehakt van de GT86.
BMW M3 2.3 v BMW 230i Coupe
Dit is misschien wel de leukste. De BMW M3 (E30) geldt als een van de Grootste Pretletters in de geschiedenis. Casper heeft het er nog steeds elke week over om een M3 duurtester voor AB te regelen (waar hij dan zelf op gaat passen). Supersnel is een M3 niet, maar het is ook niet dat ze niet vooruit te branden waren. Ze waren vrij licht, waardoor de 215 pk en 230 Newtonmeters zich goed lieten gelden. In 6,7 seconden naar de 100 is gewoon een prima waarde, de topsnelheid van 241 km/u is zelfs erg vlot te noemen. We zullen de nieuwprijs voor je verklappen: €51.368. Daar vind je ze nu niet meer voor.
De 230i Coupé is een van de best bewaarde geheimen in de BMW range op dit moment. De 230i is in alles de ultieme spirituele opvolger van de 2002 Turbo (en dus ook een klein beetje de E30 M3). De 230i heeft, net als de 2002 Turbo, een 2.0 4-pits turbo, goed voor 245 pk en maar liefst 350 Nm. Het blok zit helemaal tegen het schutbord aan, waardoor de balans nog beter is dan de al puik sturende M235i (rijtest). Op alle punten pakt de 230i zijn voorvader: 0-100 in 5,8 seconden en een op 250 km/u begrensde topsnelheid. In vergelijking met de GT86 is de aanschafprijs van €46.715 een scherp bedrag.
Winnaar: 230i Coupé. Op alle meetbare vlakken sneller en beter.
Nissan Sunny GTI-R versus Nissan Juke RS Nismo
Dat deze auto ondertussen geen ton of meer kost verbaast ons op de redactie nog steeds. De Sunny GTI-R is de extra hete Sunny GTI. De motor is de bekende SR20DET uit de 200SX, goed voor 220 pk en 267 Nm. In tegenstelling tot de 200SX heeft de GTI-R vierwielaandrijving plus een héle grote spoiler en luchthapper. Het een explosief bommetje: 0-100 in 6,4 seconden en een top van 223 km/u vertellen een gedeelte van het verhaal. Je kon de Sunny GTi-R met gemak kietelen naar 300 tot 400 pk. Destijds vond men de vraagprijs van €33.376 nogal veel. Nu lijkt het een koopje.
De Juke is een geinig ding. In plaats van een saaie Golf of Astra kun je ook voorkomen rijden in de lolbroek van de Nissan range. De snelste Juke lijkt veel mee te hebben: de motor uit de Clio R.S., Nismo tuning en RS badges. Helaas valt het, in dit vergelijk althans, een beetje tegen. De 1.6 Turbo levert weliswaar een gezonde 218 pk en 240 Nm, maar dat wordt niet omgezet in aansprekende prestaties. De sportschoen op wielen snelt in 7 tellen naar de 100 om vervolgens door te halen naar 220 km/u. Voor dat alles wenst Nissan het bedrag van €36.365 te ontvangen. Ouch.
Winnaar: Sunny GTi-R. De Juke is net even een marketing-niche te ver.
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 versus CLA 220d
Een van de lekkerst klinkende vierpitters aller tijden lag in het vooronder van deze auto. De door Cosworth ontwikkelde dubbelnokker klonk rauw, mechanisch en had boven in de toeren zelfs een fijn snerpje. Gelukkig had je daardoor wel het gevoel erg hard te gaan, want dat viel op zich wel mee. 194 pk en 235 Nm op 1300 Kg is niet schrikbarend meer tegenwoordig. 0-100 in 7,7 seconden en een top van 230 km/u is vergelijkbaar met de Toyota GT86 qua snelheid. Net als de GT86 was de 190 E 2.5 – 16 aan de prijs: €54.223 wilde de importeur er voor hebben.
Om aan te geven hoe veel technische vooruitgang is geboekt op het gebied van motor,- transmissie,- en bandentechniek vergelijken we de eens zo trotse homologatiespecial met een dieseltje. De CLA 220d is nu Mercedes’ meest compacte sedan. Het is gewoon een 2.1 viercilinder torretje met 177 pk. De meeste winst haalt de CLA 220d uit zijn transmissie (automaat met dubbele koppeling) en het beschikbare koppel (340 Nm bij 1.400 tpm). De prestaties liggen bizar dicht bij elkaar. De CLA is op de sprint precies even snel en loopt zelfs ietsjes harder op een lege Autobahn. En dat alles tegen een lagere prijs (42.795) en een véél gunstiger verbruik.
Winnaar: CLA220d. Nét iets sneller. Veel goedkoper en zuiniger
Lancia Delta HF Integrale 16v versus Abarth 695 Biposto
Beetje kromme vergelijking die een toelichting nodig heeft. De Delta Integrale rallyauto’s werden destijds onder andere door het Abarth team gerund. Dus Abarth heeft wel degelijk een link met de Delta. De Delta HF Integrale 16v was goed voor 200 pk en een gezonde 310 Nm. De gearing stond vooral op sprinten afgesteld: de top met 220 km/h was relatief laag maar 5,7 op de sprint der sprintjes was indrukwekkend in 1991. Nog steeds wel eigenlijk.
De Abarth 695 Abarth Biposto is daar niet heel erg van onder de indruk. Bij de sprint heeft de 695 het even lastig met het verwerken van het vermogen (de 1.4 turbo levert 190 pk en 250 Nm) en koppel, maar een maal op stoom loopt zo’n steroïden-Fiat harder dan een Integrale… Ook bizar: de Abarth kost 50 mille, terwijl je de Integrale 16v voor €38.344 mee kon nemen. Moeten we er wel een beetje inflatie over rekenen.
Winnaar: gelijkspel, mede dankzij de idioot hoge prijs van de Fiat.
Natuurlijk begrijpen we dat een directe vergelijking tussen deze auto’s nonsens is. Het ging er vooral om te kijken hoe redelijk vlotte huis,- tuin,- en keuken modellen zijn ten opzichte van ware homologatie specials van enkele generaties geleden.
De sensaties en het karakter van de oudjes kan moeilijk aan getipt worden. Dat is volkomen logisch. Maar het is wel knap hoe ver de heren ingenieurs van de diverse merken zijn gekomen. De prestaties zijn min of meer gelijkwaardig, maar de auto’s zijn vele malen zuiniger. Dat is misschien voor de petrolhead niet interessant. Wat wél knap is, is dat de auto’s veel goedkoper en veel veiliger zijn geworden (de Fiat uitgezonderd). Hoe leuk een E30 ook mag zijn, de kansen om een flinke crash te overleven zijn een stuk hoger in zijn moderne achterkleinzoon.
Een conclusie is dat de klassieke winnaars nog enigszins betaalbaar zijn. Een Celica GT-Four, Sunny GTI-R, Non-Evo Integrale zijn nog binnen bereik, terwijl de 190 E en met name de E30 M3 schreeuwend duur zijn geworden. Moraal van het verhaal: koop een Sunny GTI-R voor in het weekend en een CLA voor de veilige kilometer door de week.
Maar alles is relatief. Ondergetekende kan zich nog heugen dat begin jaren ’90 ook anders gekeken werd naar de snelle auto’s van toen. Want zo’n Delta, 190 of M3 was minimaal net zo snel als een Merak, 911 S of E-Type. Maar dát waren volgens de kenners nog ‘echte auto’s waarin je echt moest werken.’ En zo gaat het als maar door totdat je aanbeland bij voertuigen waar je een paard voor moet zetten. Misschien kijken we over 25 jaar wel heel anders naar een Focus ST, CLA of Juke Nismo…
martinus zegt
[b]Sportieve[/b], en eigenlijk [b]alle auto’s[/b] zijn veel [b]comfortabeler[/b] geworden door de jaren.
Of dat erg is?
Voor de purist stiekem een beetje wel. Een oud nog volledig mechanische auto zonder hulpsystemen blijft daardoor wel haar charme houden. Groot voordeel is dat moderne sportieve auto’s wel aardig geschikt zijn als ‘daily’ comfortabele en ontspannen drive.
shogun zegt
@martinus: mede daardoor vind ik het zo moeilijk nog van moderne auto’s te kunnen houden.
belevingsgevoel in veel sportieve auto’s is een beetje weg, teveel PK’s om als normaal mens op een normale weg van te kunnen genieten, te groot, te zwaar. teveel andere toefjes die je niet nodig hebt voor de rijervaring.
ik vind daarom de 230i in dit verhaal wel een hele leuke!
het heeft niet de belachelijke vermogens van een M2 of M3/4. maar wel de fijne stuureigenschappen die bij zo’n vierkant achterwielaangedreven auto horen.
keeper1 zegt
En het esthetische aspect? Naar mijn mening een vrij belangrijk aspect. Maar wel leuk om die cijfers zo tegenover elkaar te zien!
pinut187 zegt
Altijd de oudere versie en zeker de Delta, schande dat het daar gelijkspel is.. En Quattro wint het zeker van de A5 ten alle tijde. Punt..
awesome zegt
@pinut187: rationeel gezien is nieuw beter, maar je koopt dergelijke auto’s met je hart en op emotioneel vlak winnen ALLE oude modellen dus.
lincoln zegt
@awesome:
Klopt ..
een auto koop je met gemoedstoestanden en organen ..
awesome zegt
@lincoln: een Aygo voor je nier..
e1000bmw zegt
@lincoln: ik houd mijn nieren toch liever hoor…
BmwMPower zegt
Het hart gaat toch wel sneller kloppen van al die oudere wagens. Zo’n Delta, lekker hoor.
cvoo zegt
Die “oude” auto’s blijven toch de mooiste!!
Robert zegt
Voor een puike, originele uitvoering van de meeste ‘oldies’ hierboven betaal je nu net zo veel of méér dan wat destijds de nieuwprijs was. Uitgezonderd de Sunny en de Celica, misschien.
peug206 zegt
Ik moest toch wel lachen bij de mbmw vergelijking. “De nieuwe is op alle meetbare vlakken beter.”
En toch, als je moest kiezen dan gaat iedereen voor het oude barrel. Want dat is gewoon iets onbeschrijflijks als je zoiets hebt.
peug206 zegt
@peug206: moet natuurlijk zijn: ” de 230i Coupé is op alle meetbaren vlakken beter”
misterdrogba zegt
Leuk stuk leesvoer zo net voor het slapengaan!
Voor mij blijven de Ur-quattro en de E30 machtige wagens, de opvolgers doen er geen eer aan.
hanso zegt
Dit is de grootste onzin die ik ooit op autoblog heb gelezen! Een CLA 220d de jongere evenknie van een Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 noemen…slaat echt als een *** op drumstel. En dan ook nog de CLA 220d als “winnaar” benoemen. Überhaupt dat voorwiel aangedreven gedrocht een sedan noemen is gewoon simpelweg niet juist.
lekbak zegt
@hanso: 4 deuren en een kofferbak. Het ìs een sedan, dat mercedes het een coupé noemt slaat nergens op.
bimmert zegt
Wat een waardeloze vergelijking, een youngtimer/oldtimer koop je voor de beleving/historie (ok tegenwoordig ook als investering) niet voor de kille cijfers, dat boeit helemaal niemand.
viezefreddyw zegt
Die oudjes. Wat zijn ze mooi he? Het streelt echt je autohart als je er naar kijkt, ze hoort en zeker wanneer je er in rijdt. Het zijn allemaal auto’s waar je op een zondagochtend, wanneer er nog een hoop mensen in bed liggen en je nog een enkeling op straat tegenkomt die verdwaalt is na een avondje stappen, een ritje in gaat maken. Een potje sturen terwijl de zon net opkomt, de hele ochtend met dat ding in de weer bent en aan het eind van de dag gaat tanken, wassen en weer naar huis brengen. Echt zo’n morning ritual. Lekker man.
Al de nieuwe auto’s zijn leuk om van en naar je werk te gaan en om je kinderen naar de voetbal te brengen, maar dan houdt het ook op.
mauking zegt
@viezefreddyw: Dat laatste ben ik niet met je eens hoor. Ik zou om maar eens wat te noemen best een rondje Nürburgring willen doen met de Focus RS! Of zo’n BMW 130i, lijkt me ook een fantastische auto!
viezefreddyw zegt
@mauking: Ja, zou ik ook wel willen. Maar zou het liever doen met hun voorgangers. Vind ik leuker.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik word alleen al hebberig van jouw verhaal!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik word er zelf ook weer hebberig van. Ik ging gewoon weer de verkoopsites af om te kijken naar een leuke klassieker.
Paar jaar terug een Eldorado Convertible uit ’78 gehad. Het ding had een 8.2 V8. Tot op de dag van vandaag nog steeds het grootste blok ooit geproduceerd door Cadillac. Het ding was eigenlijk niet eens heel erg mooi ofzo, maar ik voelde er wel iets voor. Maar een korte tijd gehad, 3 maandjes, maar intens van genoten. Elk weekend ging ik vroeg van bed, trok het doek van de Caddi af, startte de motor en liet het dakje zakken. Het was geen snelheidsduivel en bochten nam je niet als een hot hatch. Nee, je hing je linkerarm naar buiten, je rechterhand had je bovenop het stuur en je had classic rock and roll aan staan. Met de V8 roffel op de achtergrond, de zon op m’n kop en de lange motorkap voor mijn neus kon niemand me nog wat maken.
Helaas was deze Caddi zo onbetrouwbaar als de pest en heb ik hem weg gedaan. Maar heb er altijd een zwak voor gehad. Het was exact z eentje als deze:
http://www.thelastdetail.com/galleria_images/653/653_p2_l.jpg
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ontzettend gave auto!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Zeg, rood past beter bij Berlinetta dan blauw he..
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Nee toch liever blauw ;) mijn lievelingskleur. De naam berlinetta verwijst naar mijn voorliefde voor coupés. En in het Italiaans klinkt het ook nog eens lekkerder dan in het Nederlands. Het heeft dus niet per se te maken met de F12. Maar na blauw vind ik rood toch ook een fijne kleur voor een auto, maar het werd eens tijd voor wat nieuws.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Berlinetta klinkt gewoon erg sexy he, heel charming. Ik snap je dan ook wel. Maar de naam Berlinetta is natuurlijk niet alleen aan de F12 gebonden binnen Ferrari. Maar niet alleen Ferrari heeft de term Berlinetta gebruikt. Ik meende dat zelfs onder andere Opel en Chevrolet ook eens de naam hebben gebruikt bij een model.
Maar het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je aan Ferrari denkt bij de naam Berlinetta. De eerste Berlinetta binnen het merk is volgens mij de 166MM uit 1950. De mooiste Berlinetta? De ’56 250 GT Tour De France.
http://cdn.silodrome.com/wp-content/uploads/2012/08/1956-Ferrari-250-GT-Berlinetta-Tour-de-France-Scaglietti-8.jpg
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ja dat is waar. Berlinetta hoort wel bij Ferrari. Stiekem ben ik ook wel Ferrari-liefhebber hoor, maar de coupé vind ik gewoon de mooiste carrosserievorm.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat dat dé mooiste berlinetta is!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: We kunnen elkaar voor zo’n beetje de 100 miljoenmiljardste keer de hand schudden buddy!
banaan7 zegt
Voor mij alle nieuwe, behalve de juke natuurlijk
toyotafortuner zegt
Wel leuk om de oude rotten op een manier te vergelijken met moderne ‘evenknieën’!
Het ging natuurlijk vooral om aan te tonen hoe modern techniek werd.
Maar toch: ik zou toch vooral de oudere wagens kiezen, puur omdat ik er veel hebberiger van word. Alhoewel: een Juke Nismo is toch wel een geinig karretje, waar ik absoluut geen nee tegen zeg!
harrie zegt
Ik ben gestopt met lezen bij ‘Winnaar: A5’
perry_snijders zegt
Even denken. De Mercedes 190 E 2.3-16 die ik had of een CLA.
Een Mercedes die gebouwd lijkt voor de eeuwigheid, een briljant ontwerp van Bruno Sacco bovendien, of toch liever een voorwielaangedreven diesel? En: CLA is not even a word.
lincoln zegt
Die GT86 blijft toch wel het lachertje van de auto industrie ..
Lyrisch was de internationale pers ..
Lyrisch waren de “pure porno” roepers ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Je bent er vandaag vroeg bij zeg.
michielp zegt
@lincoln: onzin. Heb je zelf al eens een rondje gedaan? Paar goede bochten ingestuurd en een dijkje gepakt? Niks geen lachertje. Een slechte vergelijking van ab en een hele goede auto
viezefreddyw zegt
@michielp: Neem het met een korreltje zout, maar ergens heeft ‘ie wel een punt. Hoeveel GT86’s heb jij gezien op de weg?
robert110 zegt
@viezefreddyw: Komt dat niet gewoon omdat ie hier in Nederland zo’n €10.000 te duur is? Toyota kan daar zelf weinig aan doen.
viezefreddyw zegt
@robert110: In Nederland verkoopt de GT86 sowieso als een drol. De grootste afzet heeft Toyota uiteraard in Japan, daar worden verreweg de meesten verkocht. In Europa is het in ieder geval geen succes.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Hij is ook gewoon te duur, zeker in NL maar ook in andere landen. Hij moet het afleggen tegen turbomotoren en goede specs verkoopt volgens mij beter dan een een leuk rijgedrag helaas.
michielp zegt
@viezefreddyw: elke dag. Rij er namelijk zelf een. Vind het fijn dat je ze niet overal ziet. Je krijgt een hoop plezier voor je geld. Feest om mee te rijden. Heb ook naar een nissan 350/370 gekeken. Vond ik veel te zwaar qua sturen en gewicht. Caymans zijn te duur of afgetrapt en niet voor woonwerk. Keuze gemaakt!
viezefreddyw zegt
@michielp: Dat snap ik volledig! Het is ook een erg leuke auto om te rijden. De concurrenten die je opnoemt zijn ook leuke auto’s, voor mij zou de keuze moeilijk zijn. Ik vond de GT86 altijd een beetje te weinig vermogen hebben. Kwam naar mijn beleving rond de 50 pk tekort.
lincoln zegt
@michielp:
Ik snap dat je er 1 hebt ..
Zou ook mijn keuze zijn ..
Vind het oprecht een leuk ding ..
Peekaas geef ik niet veel om ..
De Nm’s zouden mij echter wel irriteren ..
Hupke zegt
@lincoln:
Ik was niet zo lyrisch over die wagen, maar zoals de prijzen nu vallen heb je je garage maar open te laten staan en er parkeert er vanzelf zich eentje in…
Ze hebben geen van allen km’s gemaakt, zegt het iets over de wagen of over het volk dat ermee rijdt?
postzegel zegt
Oud is mooier. oud is mooier. Oud is mooier. Oud is mooier.
Okay. Die GT86 is wèl aardig en die bimmert kan óók nog wel de handjes op elkaar krijgen. Maar oud vind ik toch mooier dan nieuw. Kut. Ben ik nou een conservatieve auwe lul!?
coffeecup zegt
@postzegel: mede omdat ze in mijn ogen met de verkeerde Toyota vergelijken. Hier had natuurlijk een AW11 MR-2 als vergelijkingsmateriaal moeten staan ipv de homologatieversie van een -anders- dodelijk saaie “Corolla Coupe”.
papa zegt
Nieuwprijs audi 153.000 gulden, niet gek dat ze zeldzaam zijn
mashell zegt
Iedereen zit altijd wel te zeuren dat Audi’s zo weinig veranderen qua design maar in dit vergelijk is het de wagen die het minst lijkt op zijn voorganger. Qua design past zelfs de TT beter bij de quattro dan de A5.
sollie1984 zegt
Ik ga wel voor de 230i coupe. Die oude meuk mogen jullie houden. Leuk als stukje erfgoed maar meer dan dat is het ook niet.
kimhung zegt
ik had altijd gedacht dat de Toyota GT 86 de opvolger was van de Toyota (trueno) Corrola Ae86.
tenslotte vind ik dat ze wel zwaar worden ondergewaardeerd. maar de taks helpt natuurlijk ook niet echt mee.
Volgens mij was het idee van zn auto, dat ze een goede motor blok leverde met standaard 200 pk en dat je zelf ermee veder knutselde tot de ultieme sportcar. maarja voor bijna 50 rugge haal je natuurlijk goedkope coupes
Gulli zegt
Sunny GTI-R kost nu gewoon 20k in DLD, beste bak met geld :)
berlinetta zegt
Dit is wel een lekker artikel voor discussies zeg. Ik ben het niet overal mee eens, maar dat ik omdat ik dan spreek vanuit mijn hart. Rationeel gezien zijn de nieuwere auto’s gewoon beter inderdaad. Maar die discussie mag van mij ook achterwege blijven. Ik kijk wel naar de plaatjes. Prachtig zeg.
flutterby zegt
Was dit een stage opdracht? Slaat helemaal nergens op namelijk.
Dutchdriftking zegt
Wat een mooie klassiekers!
Hupke zegt
Ik ben niet audi-ig maar de A5 verkies ik precies boven de quattro hoewel die tweede ook niet onfraai is.
Je kan de CLA niet met de w201 vergelijken .punt. Ik verkies de oude sowieso.
Dit lijstje toont eigenlijk alleen maar aan wat een rommel de nieuwe wagens zijn.
tjorque zegt
Ik ben ook genezen van oldtimeritisch. Ok, vroeger waren de auto’s veel puurder, cooler, gewaagder,… en moest je ook nog meer dan een rijbewijs hebben om er echt mee te kunnen rijden zoals het hoort.
Maar ik heb het er gewoon niet meer voor over om er dagelijks mee te rijden: nog sneller aan de pomp te staan, de schadelijke rotzooi die uit de pijp komt, de keren dat ze je in de steek laten, de onderhoudsintervallen,…
Doe mij maar de vooruitgang… alle respect voor de mensen die de oudjes in ere houden! Ik wil er wel eens mee rijden, maar een keertje is genoeg… :)