Goodbye Mate!
Het is over en uit voor Holden. General Motors heeft namelijk de stekker getrokken uit de Australische divisie. Daarmee is er een einde gekomen aan een zeer uniek merk.
In lijn der verwachting
Nu moeten we erbij vermelden dat dit eigenlijk een te verwachten hoofdstuk was in de roerige geschiedenis was van Holden. Holden is een beetje een tussen-tafellaken-en-servet-merk. Enerzijds kon GM er een heel continent mee voorzien, maar daarvoor moest GM flink investeren, terwijl de exportmogelijkheden beperkt waren.
Beperkte export
Er zijn wel wat Australische Holdens naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk verscheept. Denk aan de Pontiac GTO en Vauxhall VXR8, wat eigenlijk een Holden Monaro en Commodore waren. De Australische Commodore is enkele jaren geleden uit productie gehaald en de opvolger is de ‘nieuwe’ Holden Commodore, die wij kennen als Opel Insignia.
Flop
Die ‘Holden Commodore’ is een regelrechte flop in Australië. De verkoopcijfers braken alle negatieve records. Nu is het wel zo dat de ‘echte’ Commodore de laatste 15 jaar telkens minder populair werd. Ook in Australië is juist de SUV heel erg populair. Zeker omdat niet alle wegen even perfect zijn in The Outback is vierwielaandrijving en extra bodemvrijheid geen overbodige luxe. Tsja, als wij hier massaal Capturs en ‘Trocs’ rijden, dan mogen de Australiërs in een echte SUV rijden.
Verzamelmerk
Holden was eigenlijk een verzamelnaam van heel veel modellen van General Motors. Holden pikte per segment de krenten uit de pap. Zo was de compacte Holden Barina de ene keer een Opel Corsa, de andere keer een Daewoo Kalos. Het is nu niet zo dat alle merken onder een andere naam verder gaan. Nee, General Motors gaat er helemaal mee stoppen in Australië en Nieuw-Zeeland. Nog sterker: General Motors wil zich gaan terugtrekken uit alle markten waarbij men aan de linkerkant van de weg rijdt.
GMSV
General Motors heeft wel toegezegd dat er de komende 10 jaar nog wel Holden servicepunten en onderdelen beschikbaar zijn. Ook zal de Australische liefhebber op zijn wenken bedient kunnen worden met GMSV (General Motors Specialty Vehicles). Dit bedrijf verzorgt de conversies van rechtsgestuurde Camaro’s en Silverado’s. Ook de nieuwe Corvette gaat door GMSV aangeboden worden.
erce zegt
Logisch, bizar dat er een eigen markt was voor Holden. Als je ziet hoe relatief weinig inwoners Australië heeft en hoe weinig Holdens je daar ziet rijden, was er waarschijnlijk geen droog brood te verdienen met dat merk.
tenaci zegt
@erce: precies, het klopt dat ze met Holden ‘een heel continent’ bedienen, maar qua inwoners is dat continent net iets meer dan het dubbele van NL. Het was te verwachten dit bericht.
drsjeroen zegt
@erce: ik ben afgelopen zomer in Australië geweest en had als huurauto een Holden Commodore, een Opel Insignia dus maar wel met een V6. Heel veel aanspraak gehad, Aussies waren erg trots op hun Holden. Het afnemen van hun merk zal de verkopen van GM gaan decimeren. Zit erg diep bij ze
potjak zegt
Ja net zo gaaf als het oude Opel…
Het gaafste GM merk is en blijft in mijn optiek nog altijd Corvette.
barry355gtb zegt
@potjak: Corvette is echt geen merk, maar een model van Chevrolet.
bbjorn zegt
@barry355gtb: het is een model maar ook een merk
StijnB zegt
@barry355gtb
PS Sinds 2005 is Corvette een merk in Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corvette_(automerk)
willeme zegt
@StijnB: Dat was heel eventjes ten tijde van de 2005 tot 2009 of 2010 ofzo.
Daarna werd het weer een ‘typenaam’. Het sowieso onzin, want in het instructieboekje stond gewoon Chevrolet :-). Omdat het ook gewoon een Chevrolet was. Je kan de Nissan GT-R de merknaam ‘GT-R’ geven. Het blijft gewoon een Nissan. En daar is niets mis mee.
eklasse zegt
@willeme: mooi, laten ze dan vooral stoppen met onzin als DS, Polestar en Cupra.
lekkerlinksrijden zegt
@eklasse: sommige stoppen vanzelf
mustang750supersnake zegt
@eklasse: polestar is nu daadwerkelijk een fabrikant geworden ipv alleen tuner,zie de ‘one’
potjak zegt
@willeme: ik was nog in de veronderstelling dat het Corvette was. Het is inmiddels weer Chevrolet Corvette. Weer wat geleerd :)
mpgc zegt
Ongelofelijk stomme beslissing. GM gooit zo het enige waardevolle dat ze in Australie hadden weg. Denk niet dat de Australiërs nog staan te sprongen om andere GM producten te gaan kopen. Denk dat dit ze veel meer gaat kosten dan doorgaan met een beetje badge-engineering.
tenaci zegt
@mpgc: zal ze aan hun reet roesten vrees ik. Het land Australië heeft 24 miljoen inwoners, het continent 36 miljoen. Daar ligt GM niet wakker van.
eklasse zegt
@mpgc: stuk niet gelezen ?
mc96 zegt
@eklasse: ja, jij leest mijn reactie niet goed. Als GM denkt dat ze badge engeneering in Australie niet nodig hebben gaan ze van een koude kermis thuis komen.
thomasthomas zegt
Is Vauxhall nu ook van PSA? Weet iemand dat…
Richmond zegt
@thomasthomas: https://www.groupe-psa.com/en/brands-and-services/vauxhall/
Dutchdriftking zegt
Tja, als die Ausies nu gewoon aan de goede kant van de weg gaan rijden kan elk merk er naar hartelust leveren. Mocht ik in Australië gaan wonen is het aanschaffen van een holden commodore v8 wel het eerste wat ik doe.
Edge zegt
@tenaci: Ergens klinkt het wel logisch. Vrijwel alle van Chevrolet afkomstige Holdens moesten speciaal voor dat continent omgebouwd worden naar rechtsgestuurd. Je moet wel heel goed verkopen om die extra ontwikkel- en productiekosten terug te verdienen. En dan zit er ook geen toekomst meer in de Holden Astra en Commodore, want dat waren Vauxhalls met een ander logo in de grille, en zoals we weten behoren Vauxhall en Opel tegenwoordig tot de PSA groep. Andere merken halen toch iets meer schaalvoordeel doordat zij naast Australië ook het VK en Japan bedienen met hun rechtsgestuurde auto’s, of binnen hun eigen concern andere auto’s hebben die van hetzelfde platform gebruik maken.
Ik twijfel wel wat ik van die naam GMSV moet vinden. Enerzijds vind ik het tof dat GM de Holden naam gewoon helemaal schrapt en niet terugbrengt tot een lokaal tunerlabel, anderzijds was het misschien wel een goede manier geweest om de voor Chevrolet producten die wel leverbaar blijven te benadrukken dat zij speciaal in/voor Australië zijn omgebouwd.
erce zegt
Het is wel een beetje de ouderwetse tribal tattoo onder de auto’s in Australië geworden. Vandaar dat ze niet meer te slijten zijn. Ergens is de working class man in z’n ute een stukje cultureel erfgoed in Australië, maar ook een uitstervend stukje erfgoed.
bArTaAfJeS zegt
GM is volgens mij langzaam aan het sterven, duurt alleen lang bij zo’n mastodont.
Opel/Vauxhall draaide in no time weer winst onder de vleugels van PSA. Ontwikkelkosten kon GM lange tijd mooi fiscaal voordelig afschrijven in Duitsland (en met Saab in Zweden) maar nu dus ook niet meer.
Badge engineering heeft zijn beste tijd wel gehad, al komt VAG er nog steeds mee weg ?
Het modellengamma wat bij GM overblijft is weinig onderscheidend, op de genoemde Corvette na is het allemaal saaie koek.
Ik moet nog zien of ze 2030 gaan halen.
Esprit_de_Flandre zegt
@edge: Interessant punt, huidige Astra en Commodore waren Vauxhalls, maar dat kan niet meer. Anderzijds zit PSA nu met het probleem dat ze een merk hebben (Vauxhall) dat maar op één kleine markt speelt. Nu zijn er ook wel Peugeots en Citroëns die rechtsgestuurd zijn, en de nieuwe Opel/Vauxhalls delen dezelfde basis, maar dan nog blijft het een kleine markt (op een markt van 2.5mio auto’s heeft PSA in zijn geheel ongeveer 12% marktaandeel).
Mss heeft PSA interesse om Holden over te nemen? Om zo nog wat extra aantallen te verzetten…
Alfonso_Alfist zegt
Sad maar wel logisch, was afgelopen december in Australië en nieuwe Holdens zie je er weinig. Heeft er mee te maken dat ze maar weinig SUV’s aanbieden, dat doen de Japanners beter. Nergens zoveel Mazda CX5’en & Toyota Prado’s gezien.
En het is geen ‘local’ product meer. De typische Bogan gaat echt niet in een gerebatchde ‘Opel’ rijden die wil gewoon een Aussie Made Commodore. Zie dan nog maar op prijs te concurreren