Home sweet home! Een van de drie Amerikaanse autoreuzen heeft vandaag aangekondigd te zullen investeren in productie in het thuisland.
Maar liefst 1.500 banen blijven bestaan door de keuze van GM om voor 1 miljard USD bestaande productiecapaciteit in Amerika te behouden of uit te breiden. Het concern is dus bezweken onder de druk van aankomend president Trump, die de duimschroeven behoorlijk aandraait bij binnen- én buitenlandse automakers. GM verplaatst bovendien de productie van hun pickup-assen van Mexico naar de Michigan. Ook worden op andere (nog te duiden) manieren zo’n 5.000 nieuwe banen in Amerika gecreëerd. Precies zoals Trump het wil hebben dus!
GM CEO Mary Barra zei het volgende over de productieplannen:
“As the U.S. manufacturing base increases its competitiveness, we are able to further increase our investment, resulting in more jobs for America and better results for our owners. The U.S. is our home market and we are committed to growth that is good for our employees, dealers and suppliers and supports our continued effort to drive shareholder value.”
Uiteraard was Trump er als de kippen bij om zichzelf een veer in de presidentiële bips te steken:
“With all of the jobs I am bringing back into the U.S. (even before taking office), with all of the new auto plants coming back into our country and with the massive cost reductions I have negotiated on military purchases and more. I believe the people are seeing ‘big stuff.’”
Aan de andere kant: de man heeft een punt. Politici met interessante praatjes kennen we genoeg, maar zeker op het gebied van werkgelegenheid heeft Trump reeds interessante dingen bewerkstelligd. Met betrekking tot GM zijn er echter ook critici die de jubelstemming wat proberen te temperen. Zo zou GM op zich geen nieuwe dingen doen en zijn ze alleen wat agressiever in het naar buiten brengen van nieuws over productie binnen Amerika.
Zijn er trouwens meer mensen die zich afvragen wat dit voor gevolgen heeft voor Mexico?
Kuifje zegt
1 mijard dollar voor 1500 banen? Ik heb er geen verstand van maar dat lijkt me wel belachelijk veel geld!
hiostu zegt
@kuifje: 1 miljard aan productiecapaciteit. Dus voor 1 miljard aan waarde van auto’s rolt van de band en daar hebben ze 1500 banen voor nodig.
Rick-dos zegt
@hiostu: Nee, @kuifje heeft gelijk:
http://www.reuters.com/article/us-gm-jobs-trump-idUSKBN15107B
hiostu zegt
@rick-dos: Als ik het artikel lees uit je link dan lijkt het daar inderdaad op. Dat zou dus neer komen op 666.666 dollar (toeval?) per medewerker. Dat zijn beste kosten per medewerker daar.
Rick-dos zegt
@hiostu: Volgens mij als je de cijfers wat nader gaat beschouwen dan is het niet meer dan een wassen neus als het op het creëren van banen aankomt. Ik denk dat ze dat punt uit de plannen van GM heel duidelijk in de spotlight willen zetten zodat Trump kan zeggen wat hij gezegd heeft.
dracae zegt
@rick-dos: Bingo, dit is gewoon een ouderwetse ‘circle jerk’. Op deze manier kan iedereen zich op de borst kloppen, terwijl er eigenlijk heel weinig constructiefs gebeurt.
Rick-dos zegt
@rick-dos: Zoals ik al schreef. Wassen neus…
“We’ve known the direction of the program for about a year and a half,” Son told Automotive News. “We’ve been aggressive in securing new business to backfill the existing capacity that would be idled (by GM’s insourcing).” The $1 billion investment in axle production and development of truck components is part of a larger $5.4 billion dollar investment GM announced in May of 2015.”
Kvgorp zegt
@kuifje: bij een volledig geautomatiseerde fabriek lopen er alleen wat mannetjes ronde voor onderhoud, trouble shooten en kwaliteitscontrole.
Maar ja 1500 Mexicanen zijn goedkoper dan 1500 Muricans. Trump dreigt met 35% belasting op auto’s die buiten de landsgrenzen geproduceerd worden.
Simpele reken som.
blata zegt
@kuifje: gaat om 1 miljard productie capaciteit. Niet 1 miljard aan loonkosten
Rohrl-fan zegt
@kuifje: Vergeet niet dat in Amerika bedrijven ook verantwoordelijk zijn voor zaken als ziekteverzekering en pensioenplannen voor hun werknemers. Mogelijk speelt dat hier ook mee!
bergmm zegt
@rohrl-fan: precies. Ook het sociale stelsel kost geld. Deze kosten moet je niet willen ontlopen en maar benadrukken dat het noodzakelijk is door concurrentie. Veel wel willende en keihard werkende mensen worden hierdoor buitenspel gezet, in hun eigen land gediscrimineerd.
JamesBond007 zegt
@kuifje:
Next problem: machines nemen het werk over van mensen. Wat zal Trump daar tegen doen? Verbieden van Robots?
Senne zegt
@jamesbond007: In de meeste branches is dat een geen gek idee.
Robots zijn natuurlijk sneller en efficiënter maar er komen steeds meer mensen bij en zullen er banen verdwijnen door de komst van meer robots.
lincoln zegt
Rutte doet ook altijd aan “keihard aanpakken” ..
Alleen neemt niemand hem serieus ..
JamesBond007 zegt
@lincoln:
Zijn vrouw neemt ‘keihard aanpakken’ ook al niet serieus
badmat zegt
@jamesbond007: zou me verbazen als die kerel een vrouw heeft
kimhung zegt
@lincoln: ik moest keihard lachen
str8six zegt
@lincoln: omdat ie nooit de daad bij z’n woord voegt. Hij doet precies het tegenovergestelde.
dare2think zegt
Al is Trump in hoofd nu president, zijn hart en nieren blijven ondernemer. Dat zal merkbaar blijven de komende jaren.
mashell zegt
@dare2think: hij is gezien zijn tweets in elk geval al net zo bescheiden als de meeste ondernemers…
fiestacruizer zegt
Waarom vinden wij het in Europa eigenlijk wel geweldig dat hier gebakjes worden verkocht uit Korea?
In [url=https://www.youtube.com/watch?v=17G-oM9R15c]Antwerpen[/url] zijn mensen de autobouwers tegenwoordig werkeloos.. terwijl de kadetjes (Karl heet het tegenwoordig) in Changwon Korea in elkaar worden geschroeft.
Niet alleen verplaatsing van arbeidsplaatsen, maar ook van kennis, kunde en kapitaal uit Europa & bovendien is het verslepen van al die gebakjes ook slecht voor het milieu.
Dat soort maatschappelijke-vernietiging moet geen politicus in Europa fijn vinden lijkt mij. Van links tot Rechts.
Hetzelfde met andere hoogwaardige techniek, je mij niet wijs maken dat we ook in Europa niet prima computers/ telefoons/ chips kunnen ontwerpen.
lincoln zegt
@fiestacruizer:
Noem eens een Europees land van hetzelfde niveau als zuid-Korea ..
desjonnies zegt
@fiestacruizer:
Omdat wij geen politici hebben, we hebben een elite gecreëerd die zichzelf in stand houden, die ons vertellen dat ze politicus zijn.
Het is toch doodgewoon bezopen dat er lobbyisten overal rondlopen, lobbyisten die de belangen van grote bedrijven behartigen terwijl de politici er voor het volk horen te zitten.
Zo poneer ik heel vaak dat een Multi National als Siemens bezig is om ons rekening rijden door de strot te duwen, niet de politiek, simpel en alleen omdat zij voor miljarden aan infrastructuur voor zo’n systeem kunnen leveren.
lekbak zegt
@desjonnies: lobbyisten, er zitten een aantal in mijn schoonfamilie. Het is niet netjes slecht over je familie te praten maar wat een tuig is dat zeg. Alle moraal en eer is ver te zoeken. Altijd vriendelijk en beleefd, altijd maar tof doen. Zolang ze denken dat je nut hebt tenminste… Als je dat niet meer hebt verraden ze waar je bij staat.
Tuono zegt
@fiestacruizer: Je slaat met je laatste zin de spijker op de kop. In Europa kunnen we prima zaken ontwerpen.
sr20det zegt
@fiestacruizer: ik weet niet of jij wel eens met zo’n Trust toetsenbord gewerkt hebt, maar dat is gewoon troep.. en Hollands geloof ik
pinut187 zegt
@fiestacruizer: alles wordt in de EU ontworpen om vervolgens in een goedkoper land geproduceerd te worden..
riri zegt
Dat moet nog blijken dat optie Trump werkt als de auto duurder wordt, kopen consumenten misschien iets anders.
Boomer zegt
@riri: Ach in de grand tour werd pijnlijk duidelijk wat de gemiddels amerikaan kocht. Als daar 35% importbelasting op komt zal dat lijstje snel wijzigen en daarmee komt dat vanzelf uit. Dus deels heeft hij wel een punt.
ronnys zegt
@airc: Hij heeft vast een punt, maar de auto’s worden in Mexico gemaakt omdat het goedkoper is. Dus als de auto’s weer in us genaakt worden worden ze duurder. Dat betekend dat 2000 mensen een baan hebben en dat 1 miljoen meer moeten betalen voor een auto. Bovendien gaan er veel banen verloren die voor buitenlandse merken werken….
lekbak zegt
@ronnys: buitenlandse merken die in de vs produceren hebben geen last van die heffingen dus daar gaan geen banen bij verloren.
misterdrogba zegt
Ik vraag me inderdaad af wat de gevolgen van Trump voor Mexico zal zijn op economisch vlak voor de komende 4-8 jaar.
Het ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit..
mashell zegt
@misterdrogba: hoezo niet? Ik voorzie een enorme toename in vraag in de VS naar Mexico’s belangrijkste export product… drugs…
misterdrogba zegt
@mashell: ik denk niet dat die verkopen bijdragen aan het BBP van Mexico.. al weet ik het niet zeker :)
lincoln zegt
@misterdrogba:
In Mexico hebben ze toch ook een president ??
Of zitten daar een stel domme apen in de tweede kamer ofzo ..
kimhung zegt
@lincoln: en he je al bericht gekregen van mevrouw simons wegens het schenden van artikel 1. :’)
jack_abarth zegt
“As the U.S. manufacturing base increases its competitiveness, we are able to further increase our investment, resulting in more jobs for America and better results for our owners. The U.S. is our home market and we are committed to growth that is good for our employees, dealers and suppliers and supports our continued effort to drive shareholder value.”
Toch mooi hè, van die PR-praat. Waar ze voorheen dus lak hadden aan het bovenstaande, staan ze nu opeens als het beste jongetje van de klas vooraan PR-prietpraat te verkopen. Heb dan de ballen en blijf bij je standpunt/handelen.
Edge zegt
De man is nog niet eens ingezworen en heeft de Grote Drie van de Amerikaanse autoindustrie al zover hun Mexico-plannen te laten varen en miljardeninvesteringen te doen in de U S of A. Je moet het maar kunnen.
mashell zegt
En zo werd het “Land of the free” het “Land in which you do whatever your g**damn president tells you to do”.
macready zegt
Klinkt vooral als een PR verhaal van GM op de toekomstige president en de lokale bevolking te appeasen. De realiteit is dat ze de laatste 4 jaar al 25.000 extra banen hebben gecreëerd in de VS (waarvan 15.000 verschoven vanuit het buitenland), zonder inmenging van Trump. Die extra 7.000 de komende periode lijkt dus meer op continuïteit van bestaand beleid. Nog los van het recent al positief aantrekkend investeringsklimaat (economie en banen in de lift).
De Trump supporters en vooral Trump zelf, zijn er uiteraard wel als de kippen bij om victorie te claimen, zonder bovenstaande nuance of fact check.
macready zegt
Overigens, het ironische wil dat hoe minder kansen er in Mexico overblijven voor de lokale bevolking, hoe massaler de exit van Mexicanen richting de VS en hoe groter de drugsproblemen.
fiestacruizer zegt
@macready: Des te meer noodzaak en effectiviteit van een nog te bouwen muur bij Mexico.
macready zegt
@fiestacruizer:
Een muur verandert bar weinig. Waar een wil is, is een weg, tunnels galore.
lincoln zegt
@macready:
Hoezo .. zijn Mexicanen zo onderontwikkeld dan ??
lekbak zegt
@macready: is dat dan een reden om die Mexicanen te gaan sponseren? Volgens mij is dat een heel ander probleem wat opgelost moet worden aan de grens.
macready zegt
@lekbak:
Niemand heeft het over sponsoren. Elke investering daar wordt/werd hoofdzakelijk gedaan om eraan te verdienen en/of geld te besparen.
Protectionisme kost niet voor niets onder de streep meestal geld.
lekbak zegt
@macready: wie kost dat geld. De mensen die werk hebben daardoor? De toeleveranciers? Of de aandeelhouders die ofwel enorme kapitalen hebben of goede risicospreiding?
Rick-dos zegt
Het ziet er naar uit dat het voornamelijk borstklopperij is. GM had al plannen in die richting maar hebben er nu voor gekozen (blijkbaar om Trump tegemoet te komen) het naar buiten te brengen.
Krell said the decisions being in the announced “had been in the works for some time” but she added “the timing was good for us to share what we are doing.”
Maar goed, Trump kan weer voor de bühne net doen alsof hij het geregeld heeft en het volk dat op hem gestemd heeft zien dit als waarheid.
Het zal mij niks verbazen als die miljard “extra” aan investering gewoon een investering is die al in de planning stond maar dat deze naar voren is gehaald zodat het lijkt alsof Trump dat geregeld heeft.
Daarnaast mag je je afvragen hoeveel jobs er netto onder de streep overblijven aangezien GM ook 3300 banen wil schappen.
But even as GM invests in U.S. plants, it has also been making job cuts. In recent months, the company announced plans to lay off about 3,300 employees at three factories.
It said in November it would cut about 2,000 jobs when it ends the third shift at its Lordstown, Ohio and Lansing, Michigan plants in January. Last month it said it planned to cancel the second shift and cut nearly 1,300 jobs from its Detroit-Hamtramck assembly plant in March.
Maar daar hoor je Trump dan weer niet over…
lincoln zegt
@rick-dos:
Idd .. Trump is daar te blank voor ..
Rick-dos zegt
@lincoln: Racist. Wat hebben blanken jou ooit misdaan?
dracae zegt
@rick-dos: Bedrijf roept heel hard dat een fabriek in de US blijft. Ze krijgen als het een beetje meezit nog wat subsidie in de staat waar ze een nieuwe fabriek bouwen. Ondertussen gaat een andere fabriek dicht en de nieuwe is veel efficiënter en heeft minder mensen nodig.
Gevolg: een heleboel mensen, inclusief Trump kunnen zich op de borst kloppen over de rug van de belastingbetaler en nieuwe werklozen.
Dit terwijl onder Obama de grootste werkgelegenheidsgroei in decennia plaatsvond (overigens niet alleen dankzij hem…) waarbij er maar een groot probleem was: niemand kon er politiek een slaatje uit slaan..
Het gaat daar, maar ook hier.., niet meer om echte resultaten, maar om hoe goed je je lulverhaal kunt verkopen aan Joe the Plumber, Henk en Ingrid.
Rick-dos zegt
@dracae en @pinut187: Precies, zoals ik al dacht. Blijkt het gewoon onderdeel te zijn van een plan uit 2015…
http://www.motor1.com/news/133913/gm-us-investment-confirmed-2015/
Rick-dos zegt
@dracae en Pinut187: Precies wat ik al dacht. Wassen neus…
“We’ve known the direction of the program for about a year and a half,” Son told Automotive News. “We’ve been aggressive in securing new business to backfill the existing capacity that would be idled (by GM’s insourcing).” The $1 billion investment in axle production and development of truck components is part of a larger $5.4 billion dollar investment GM announced in May of 2015.”
pinut187 zegt
@Rick-dos: Trump zegt wat de debielen willen horen, en daar zijn er genoeg van in de US..
cthijs zegt
Ik denk als trump de autoindustrie in amerika weer kan laten opbloeien zoals dat 50 jaar geleden gebeurde dat hij heel wat zieltjes wint in amerika zelf en misschien wel zoveel dat hij zelf een geliefde president word .want als je ziet wat ze in de afgelopen 20 jaar gesloten hebben aan autobusiness dan zijn er miljoenen amerikanen die er beter van worden
sr20det zegt
Achterlijk, als je niet wilt dat er meer Mexicanen naar de vs komen, zorg er dan voor dat ze meer werkgelegenheid in eigen land hebben.
lincoln zegt
@sr20det:
Trump is de president van Europa ..
Niet van Mexico ..
aarsgewei zegt
@sr20det: ja echt achterlijk dat je liever hebt dat je eigen landgenoten werk hebben ipv de buren… als obama dit geregeld had was het waarschijnlijk geweldig geweest.
debunker zegt
Is natuurlijk superschattig dat hij 1500 banen red, maar Obama creeerde er ongeveer 6 miljoen. Of trump zijn visie werkt zien we over 8 jaar.
Dutchdriftking zegt
Hoe moeten die Arme mexicanen nu voor de muur betalen?
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Misschien kunnen ze gaan werken voor hun geld ..
st33fie zegt
@lincoln: zullen ze de productielijnen aanpassen op die gekke invalide karretjes waar al die dikkertjes in rijden ?
lincoln zegt
@st33fie:
Arme gekke invalide dikke Mexicanen die een muur gaan bouwen aan een productielijn ..
OK ..
st33fie zegt
@lincoln: had een stukje niet meegekregen zie ik .
ik was nog bij de productie van die auto’s
maar het ging al lang over de muur ….
tranen rollen over mijn wangen
st33fie zegt
je kan zeggen wat je wil van die trump
maar het is en blijf een zakenman pur sang
prop zegt
Het is nog steeds de meest krachtige en rechtvaardigste kreet ooit “eigen volk eerst”. Zo ontstaan er vanzelf reserves om ooit eens buiten de grens te investeren als t land bloeit en slagkracht krijgt.
Laten we hopen dat Brexit en de aanwinst van Trump deze postieve omkeer ook de rest van Europa EU debakel achter zich laat.
Merkel is heeft bloed aan haar handen voor de moord op meerdere Duitsers middels de vluchtelingeninstroom dus daar zal hopelijk als eerste het recht zegenvieren.
Producten uit eigen land krijgen zo weer waarde. Met name voor de auto industrie een mooie duw
dracae zegt
@prop: Ja.. laten we dat vooral doen in Nederland Handelsland..
De geschiedenis is volstrekt duidelijk: meer open handel is meer geld voor alle betrokken economieën.
Er is wel degelijk een probleem in ons huidig systeem, maar niet eentje waarbij buitenlanders of een buitenland ons geld en onze banen afpakt. Het probleem is de verdeling binnen onze economie.
Met andere woorden, Nederland en ook de USA verdient meer dan genoeg, maar het geld gaat allemaal naar een paar mensen en niet naar jou, mij of Henk en Ingrid.
prop zegt
@dracae:
Balkenende riep ooit dat we de VOC mentaliteit terug moesten vinden. Die was gebaseerd op handelsverdragen. Je ziet dergelijke constructies nu in GB ontstaan. Ik juig dat toe net als dat Balkenende dat deed. Trump volgt deze weg ook. Men verslijt hem voor gek maar geef ‘m ongelijk.
De EU zal met en beetje mazzel vallen en enkel door propaganda waar alle vooraanstaande media aan mee werken, aangestuurd door de Bilderberg elite zullen wij allemaal denken verdoemd te zijn
dracae zegt
@prop: Je trapt er keihard in.. Dat is dus precies waarom men wegkomt met zulke scheve verhoudingen, als je maar genoeg mensen op het verkeerde spoor zet en boos maakt op anderen dan jezelf ben je veilig.
Ook dit is politiek gelul dat je napraat, in dit geval dat van de Britse Conservatieven die dus beweren dat er meer handelsverdragen ZULLEN komen. Dit terwijl de werkelijkheid toch ietsjes anders is. De overgrote meerderheid, meer dan 75% ( uit m’n hoofd), van de Britse handelsverdragen zijn via de EU. Ze hebben niet automatisch nieuwe terug wanneer dat verdwijnt. De schattingen lopen uiteen tussen de 10 en 20 jaar voordat ze de meeste weer terughebben. De vraag is daarbij ook nog of die verdragen net zo goed zijn, want GB is alleen een kleinere partner.
De kans is veel groter dat ze ( noodgedwongen) zichzelf veranderen in zo’n belastingparadijs dat elders juist langzaam verdwijnt omdat het uiteindelijk te eenzijdig en kwetsbaar is.
Belasting paradijzen zorgen wel voor inkomen en enige banen, maar dat zijn vooral financiële en service banen niet de ‘normale’ banen die all die pro-brexit stemmers nodig hebben en ook nog banen die ze nu al hebben en gaan kwijtraken als het financiële hart van de EU.
Onder de streep worden Britten hier alleen maar armer van, behalve die paar aan de top.
Overigens.. de VOC had niet zoveel met verdragen te maken als wel met macht. De macht om schaarse goederen te controleren. Los van dat was en ben ik het wel met Balkenende eens dat Nederland wel een ondernemende geest kan gebruiken. Het is wel frappant dat Balkenende, waar jij naar verwijst, zelf helemaal geen voorstander is van dichte grenzen, handelsoorlogen en eigen volk eerst gedachten..
het zal wel niet helpen, maar ik raad je toch aan: wees geen schaap, trap er niet steeds in…
retetikker zegt
Als hij elk bedrijf persoonlijk terug naar de US wil halen, dan is hij nog wel even bezig…
Het is nog niet tot hem doorgedrongen dat de gemiddelde Mexicaan niet alleen goedkoper, maar ook hoger opgeleid is dan de gemiddelde Amerikaan?
toyotafortuner zegt
Heerlijk lompe verschijning is de nieuwe Suburban/Yukon XL zeg!
KEV9 zegt
Nou niet te vroeg juichen, door de auto’s weer gewoon in Amerika te maken worden deze ook in 1 klap fors duurder door de veel hogere loonkosten in Amerika. Deze worden ook 1 op 1 doorberekend in de auto’s en dus duurdere auto’s.
mrrallycross zegt
Moet nog maar zien hoe dit uit gaat pakken