In een dikke tien jaar tijd zijn auto’s extreem veel duurder geworden.
Het mag geen verrassing heten, maar auto’s zijn de afgelopen jaren veel duurder geworden. Niet alleen in Nederland, maar ook in de Verenigde Staten. Wij benzinehoofden associëren het beloofde land vaak met goedkope V8-en. Het hele idee van de muscle car was immers dat ook Joe Blow, de 23-jarige sargeant in het leger, een mooie auto kon kopen. In de tijd dat Amerika nog groots was.
MSRP
Inmiddels is dit alleen nog relatief gezien het geval. Waar een Ford Mustang in Nederland inmiddels 2,5 miljoen kost aan belasting, pik je een Mustang ‘donker paard‘ in Amerika op voor een MSRP van 60K. Edmunds zegt daar het volgende over:
The Dark Horse’s starting price of just over $60K is a little expensive.
Journalist van Edmunds, zou een rolberoerte krijgen van de Nederlandse prijs
Toch voelt men ook in Amerika de pijn van inflatie. De gemiddelde transactieprijs van een nieuwe auto is er van net iets meer dan 30.000 Dollar in 2012 gestegen tot 48.389 Dollar anno nu (data van Cox Automotive). De meest forse stap zit omstreeks 2020-2021, toen de Federal Reserve en ECB zijn begonnen met kneiterhard geld printen om de Corona-crisis te mitigeren en gigantische klimaatfondsen te creëren.
In Zwitserland niet deze ontwikkeling
Logisch denkende economen weten natuurlijk al lang dat de enorme prijsstijgingen die we nu ook zien in de winkel komen door dit beleid. En niet door andere (eveneens onprettige) zaken die hiervoor onheus door politici worden aangewezen. Dit blijkt ook uit een vergelijking van gemiddelde prijsontwikkeling tussen verschillende landen.
Uit onderstaande grafiek blijkt bijvoorbeeld dat in Zwitserland, waar men de Franc trots en sterk houdt, een dergelijke stijging helemaal niet is opgetreden. Sterker nog het prijspeil (zie onderste lijntje) is daar de afgelopen jaren feitelijk gelijk gebleven. Terwijl zij op dezelfde manier zijn blootgesteld aan alle geopolitieke ontwikkelingen waar prijsstijgingen aan toegeschreven worden.
Beleid
De eenvoudige verklaring hiervan, vindt men dan ook in de historische wisselkoers tussen de Euro en de Zwitserse Franc, die niet ontwaard is door Europees beleid.
Je moet dus eigenlijk zeggen dat auto’s in de Eurozone en de Verenigde Staten níet duurder zijn geworden, maar dat onze munt niks meer waard is. Helaas is dat voor de Europese Jan Modaal nog niet altijd gereflecteerd in een evenredige stijging in salaris. En zodoende stemmen zij nu vaker op ome Geert en tante Giorgia. Waarvan akte.
waterisnat zegt
De grootste verstopte belastingen (inflatie), een misbruik van het fiat geld probleem tbv meer bureaucratie, zijn altijd zeer problematisch voor de gewone mensen/netto tax betaler. Nooit anders geweest. Zal nooit anders worden. Maar dat is geen echt probleem hoor. Nee, CO2 is een echt probleem. Dit niet. Echt niet.
/staatstelevisie
eMiz0r zegt
Een huizenbezitter met een hypotheekschuld wordt juist bijzonder blij van inflatie. Hele generaties zijn er rijk van geworden…
harrie zegt
Zolang je inkomen en pensioen belofte mee stijgt met de daadwerkelijke inflatie. Anders is je overwaarde een soort sigaar uit eigen doos waar je je rijk mee rekent. Maar goed, je wordt iig minder hard genaaid dan een huurder.
Stefje zegt
Ook niet helemaal waar Harrie. Er zijn genoeg 80+ers in Amsterdam die nog steeds voor minder dan 500€ per maand huren, terwijl de AOW’tjes flink veel harder gestegen zijn.
Ook wij merken het met een huurhuis. Ondanks dat we van 870€ kale huur nu al op bijna 1.400 zitten na 7 jaar tijd, moeten mensen die nu nieuw de wijk in komen 2k+ betalen.
Daarnaast kan door inflatie jouw droomhuis, ondanks je eigen overwaarde, toch ineens te duur worden, omdat die meer meters heeft en harder stijgt ivm locatie. Dan wordt de som toch lastig ineens.
Het wordt overigens pas een probleem als je bewegen moet. Maar inflatie kan voor iedereen goed maar ook slecht uitpakken.
Johanneke zegt
1400 per maand huur. Wat een weggegooid geld man. Had gekocht. Ik heb in 4.5 jaar tijd al 35k afbetaald, dus dat geld heb ik nog, en mijn maandbedrag is altijd 900 per maand.
Robert zegt
Het probleem is nu alleen, dat waar je tot voor vijf, zes jaar geleden nog voor vijf of zes keer een modaal bruto jaarsalaris een hypotheek kon krijgen voor een modale woning, je nu gemiddeld tien keer modaal moet verdienen voor datzelfde huis.
Jij en ik wonen dicht bij elkaar in de buurt. In 2017 had ik nog een onderwaterhypotheek. Nu is de WOZ-waarde inmiddels anderhalf keer de hypotheeksom en de marktwaarde zelfs een factor twee. Als je daar eens nuchter over nadenkt is dat gewoon krankjorum.
zjos zegt
Die waarde stijging heb je weinig aan zolang je in je huis moet blijven wonen en niet te gelde kan maken. Dat geld zit vast in stenen. Nadeel is juist de hogere belasting door de waardestijging van je woning. Dat blij zijn is dus relatief
De Fiets zegt
Auteur van deze onzin, je hebt het verstand van een garnaal.
jaapiyo zegt
Goed verhaal. Lekker kort.
hondafiel zegt
Ik mis wat onderbouwing bij je stelling.
rogerzz zegt
Ah Zwitserland wat immuun is voor inflatie! Het land waar de iPhone van 399 euro niet naar 999 euro ging, maar 10 jaar lang dezelfde prijs had. Waar de benzine niet geïndexeerd is door olielanden. Waar salarissen niet omhoog zijn gegaan en dus ook niet zijn doorgerekend in producten en diensten. Het land wat zich niets aantrekt van niemand! Want daar is geen Geert Wilders als ik het zo lees.
Inflatie is alleen eng als je niet precies snapt hoe het werkt. En los van inflatie is de auto-industrie ook redelijk veranderd, als je de prijsstijging even corrigeert voor het gewicht, motorcapaciteit en kracht, technologie, veiligheid en duurzaamheid/uitstoot, ben ik benieuwd naar de onderliggende prijsstijgingen.
Johanneke zegt
We hebben het hier over 3.5 jaar oid, kijk de grafiek met prijzen van een auto in verschillende landen. Het is een feit dat er verschrikkelijk veel geld bijgeprint is tijden corona, want we hadden geen zin in ook nog een financiele crisis. Gewicht, motorcapaciteit, al je argumenten, zijn in die paar jaar nou echt niet zo hard veranderd hoor.
Nee we hebben een flinke inflatie gehad. Helemaal niet gek als je zoveel geld bijprint. Vervelende is alleen: het salaris is niet evenredig omhoog gegaan met de inflatie, en het extra geprinte geld is nu vooral in handen van mensen die toch al stinkend rijk waren.
eMiz0r zegt
We hadden idd geen zin in nog een nieuwe crisis. Kost een hoop banen en duwt een hoop mensen in de bijstand. Mazzel als het je zelf niet treft, nogal klote als je je huis uit moet en onder bewind komt te staan.
harrie zegt
Een crisis is de soms broodnodige creative destruction in een kapitalistische systeem. De pijn niet nemen is uiteindelijk altijd duurder dan het op deze manier proberen uit te stellen.
rogerzz zegt
Hmm de eerste regel van het artikel is “In een dikke tien jaar tijd zijn auto’s extreem veel duurder geworden.”
Inflatie-stijging en loon-stijging kunnen overigens prima negatief lijken maar alsnog een gunstig effect hebben. Als inflatie 5% is dat een berekening waarin onder andere de huisprijs zit, de rente-ontwikkeling en grondstoffen (wat potentieel wel in je boodschappen kan komen, maar hoeft niet). Dus die 5% merk je waarschijnlijk alleen bij boodschappen, gas/elektra en benzine, dus mogelijk maar voor 3%, want jou hypotheekbetaling gaat niet ineens omhoog bijvoorbeeld. Die blend kan prima gunstiger uitvallen, maar ook ongunstig natuurlijk als je buitenproportioneel veel uitgeeft aan inflatie-hevige dingen zoals gas/benzine.
En stel dat je loon 4% omhoog gaat, minder dan het inflatie-percentage, ik mag hopen dat je inkomsten hoger zijn dan je uitgaven, dan is 4% over je loon waarschijnlijk meer dan die fictieve 5% stijging van je uitgaven. Als je 5k nettoloon met 4% stijgt, die 200 euro extra is waarschijnlijk meer dan de 3% feitelijk gecorrigeerde stijging van je uitgaven (stel 2k ex. hypotheek, dus 60 euro?). Al die FNV roeptoeters die schreeuwen dat loonstijging dus minimaal gelijk moet zijn aan het inflatie getal, die hebben denk ik geen Economie op het VWO gehad..
zjos zegt
De inflatie in Zwitserland is al jaren laag. Nu 1,39 %. vergelijk dat met Nederland 2,72 %
https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/cpi-inflatie.aspx
gekketurbo zegt
Beetje kort door de bocht om de stemmen van Geertje toe te schrijven aan inflatie en geprint geld naar klimaatfondsen toe te schrijven (als dat zo was waren er 3300 meer windmolens geïnstalleerd in 2021, 2022 of 2023 met alleen al de 3,3 triljoen dat in 2020 in de USA is geprint) . Echter zijn we op autoblog allemaal fan van short corner driver Max, dus kort door de bocht hoort een beetje erbij…
harrie zegt
Die klimaatfondsen zijn natuurlijk niet bedoeld om daadwerkelijk het klimaat te helpen. Zie ook het cojona fonds waar slechts een schijntje van naar de zorg ging.
Gewoon een mooi stukje greenwashing zodat je de groeiende gezamenlijke schuldenberg om brakke landen en banken te steunen wat makkelijker kan verkopen aan de hoogopgeleide populist.
jaapiyo zegt
En om daarbij subsidies en baantjes te kunnen creëren voor je vrinden en stemmers.
maotje zegt
@hartie graag aantonen waar je dit vandaan hebt. Komt namelijk over nu als een aanname van jezelf omdat je het er niet mee eens bent geweest.
Kom aub met bewijs hier oor.
zjos zegt
We hebben al een tijdje een forse inflatie. En elk jaar wordt je euro minder waard.
Nieuwe auto’s worden ook duurder door de torenhoge energie prijzen. Met onze boycot van Rusland schieten we ons zelf in de voet. Een auto produceren is nl. een energie vretende activiteit en dat gaat in je kostprijs zitten.
Dus om de auto in Europa te produceren wordt hij duurder door de torenhoge energie prijs en hij wordt nog eens duurder door inflatie.
bv een auto met een waarde van € 40.000 in 2013 kost je alleen al door inflatie nu in 2023= € 54.276
Inflatie van 2013 t/m 2023 35,7 %
– inflatie gemiddelde per jaar 3,1 %
Prijsindexatie van 2013 t/m 2023 1,3569
Let wel dit is CBS gerelateerd dus dat zijn heel rooskleurige cijfers waar veel inflatie zaken niet zijn doorberekend.
met dank aan de ECB en haar ongelimiteerde opkoop programma van Middellandse zee staatsschuld. ( Ita & Fra)
Fairlight zegt
Ik vind autoblog soms best vermakelijk om te lezen en teksten mogen wel een beetje scherp geschreven worden. Maar deze plat rechtspopulistische onzin vind ik zo diep triest. Extreemrechtse stemmers vergoeilijken, economisch wanbegrip en dan ook nog eens in de “data” (het grafiekje) de rode draad in het verhaal, de VS, weglaten.
Redactie, lukt het om over auto’s te schrijven zonder politiek getinte onzin? Dan blijf ik hier graag rondhangen.
berlinetta zegt
Zodra het ging over geld bijdrukken, wist ik al dat dit artikel door Jaapiyo geschreven was. Toen ook maar meteen gestopt met lezen.
maotje zegt
@berlinetta
Jaapiyo is overal tegen en heeft overal commentaar op wat er op leidersniveau gebeurd. Vraag me dan af wat je hier nog in nederland doe. Pak dan je koffer en vertrek naar de rimboe in alaska daar heb je met niemand iets te maken, hoef je je niet druk te maken om het WEF en ook niet bang te zijn voor controles, de overheid hier ben je vanaf. Maarja dan moet je wel al de sociale voorzieningen waar die gebruik van maakt, die hier door de overheid geregeld zijn opgeven.
harrie zegt
Kom, verhef ons met jouw inzichten.
nineelevenheaven zegt
Hear, hear!
En dan nog even een aandachtspuntje: het vertalen van de buitenlandse stukjes naar Autobloglollig lijkt me moeilijk genoeg. Lees het even a.u.b. even na en kijk of het een zegswijze is die bij ons anders is.
“Donker paard” is best geinig, maar een Dark Horse heeft geen één-dimensionele betekenis. (vraag anders Katy Perry even ;-) )
“The saying dark horse usually means an unexpected winner.”
Zo staan er regelmatig kromme zinnen tussen (anglicismen/germanismen), waar taalgevoel mist.
Alleen maar mijn twee centen!
jaapiyo zegt
En dan is die vermaledijde redacteur ook nog afgestudeerd econoom hè…In Nederland is overigens gewoon dezelfde ontwikkeling geweest (de Euro is dan ook vrijwel opbdezelfde schaal ontwaardt). Een auto kost gemiddeld 46K, 36% meer dan 5 jaar geleden https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nederlanders-geven-gemiddeld-bijna-e46-000-uit-aan-nieuwe-auto
Robert zegt
Als je de prijs van een gemiddelde (modale) middenklasser afzet tegenover het bruto salaris, dan kost die auto nieuw ongeveer net zo veel als een modaal bruto jaarsalaris. Wat dat betreft is er niet eens zo heel veel veranderd in de afgelopen dertig jaar.
maotje zegt
@ jaapiyo. Als afgestudeerd econoom zou je best moeten weten dat alles in de supermarkt ook minstens 36% gestegen is en het gemiddelde inkomen heeft niet stilgestaan de afgelopen 5 jaar. Wdl het volledige verhaal schrijven, nu komt t over alsof enkels auto’s duurder zijn geworden.
waterisnat zegt
Blijft mooi hoe de onwetenden blijven roepen dat de ander (Jaap hier) de onwetende is. “Ze zeiden het toch echt op de televisie. Het was een expert. Jaapie is dus dom en wij zijn slim. Zo. Echt wel”
Heerlijk