Niet alleen gemeentes, ik ook. Weg met de opgevoerde fatbikes.
Kijk, vroeger fietste je gewoon op een ouderwetse tweewieler naar je school 8 kilometer verderop. Door de regen, door de wind. Regenpakkie aan, schop onder je reet van pa of moe en gaan met die banaan.
Dat is inmiddels wel anders. Op school doe je niet meer mee als je niet komt opdraven op het schoolplein met een fatbike, het liefst opgevoerd natuurlijk. Het Nederlandse beleid is traditioneel goed in achter de feiten aanlopen. Dat is met de e-bike niet anders.
Al jaren is de e-bike in opkomst, net als die elektrische stepjes. Laatstgenoemde zijn formeel illegaal, maar geen haan die er naar kraait. Net als dat de politie dikwijls niet ingrijpt bij een opgevoerde e-bike. Kinderen die, al dan niet met broertje of zusje, op de elektrische step voorbij razen is de normaalste zaak van de wereld. Als ze wat ouder zijn, hup op de opgevoerde fatbike met hun vadsige obesitas lijf. Lekker zonder kenteken of helm de wegen onveilig maken.
Niet alleen automobilisten die weer eens keihard moeten remmen voor een snelle fatbike zijn ze beu. Ook gemeenten en meerdere organisaties zijn er klaar mee. In een petitie roepen ze de politiek op om meer in actie te komen.
Vijftig grote en kleine gemeenten, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL, Artsen Voor Veilig Fietsen en de Fietsersbond hebben de petitie getekend. Ze pleiten voor een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes. Daarnaast willen ze een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd. Als derde het snel uitvoeren van een landelijke campagne om ouders en kinderen op de gevaren van een fatbike te wijzen.
Klinkt goed, voor de draad ermee Den Haag. Elke dag dat een ventje van 10 op een fatbike een ongeluk kan krijgen met letsel is een dag te veel. En ouders, trek je koter asjeblieft van die ellendedingen af. Dank u.
heckblende zegt
Weissach?
Gulli zegt
9-volt blok ipv drie penlites
italned zegt
Eens
kniesoor zegt
De wet en regelgeving voor die dingen aanpassen vergt het doorlopen van tig protocollen/procedures. Uit oogpunt van zorgvuldigheid begrijpelijk, maar in dit geval een beetje jammer. Hoe eerder alles onder de 16 jaar niet meer op zo’n proletenfiets mag rijden, hoe beter. Zsm de regelgeving gelijkschakelen met die voor snorfietsen. Kenteken erop, helmplicht erbij. En ondertussen tellen hoeveel prepuberalen er nog het loodje leggen voordat die regelgeving er is . . .
Allison Burgers zegt
Je koopt zo’n ding ook voor een paar honderd Euro op AliExpress. Kan niet goedgaan.
rwdftw zegt
Deze week nog volop in de krant, 2 meisjes van 13 en 8 zwaargewond in Breda. Er was een automobilist en een fatbike bij betrokken. De meisjes zaten op de fatbike. De automobilist is inmiddels geen verdachte meer. Wat er precies is gebeurd, wie schuldig was en of de fatbike was opgevoerd is niet bekend. Het is uiteraard niet het enige geval, maar deze haalde de krant.
Het wordt tijd dat ouders weer de verantwoordelijkheid nemen over de opvoeding van hun kroost. Je kan zeggen dat mensen die beweren dat vroeger alles beter was een beetje heimwee naar vroeger hebben, maar vroeger liepen we niet als complete zombies rond in ons eigen coconnetje, waren we tenminste 16 als we op een opgevoerde brommer reden en hadden we een helm op, liepen we niet over straat met grote messen en hadden we respect voor anderen en andermans bezit.
alfaqv zegt
Helemaal mee eens! Hoog tijd dat ouders weer eens verantwoordelijkheid nemen en wat mij betreft er ook op afgerekend worden.
Bij ons komt zo’n ding er nooit en ook geen elektrische fiets, lekker trappen tot je 16 bent en dan misschien een Honda SS of CD/ kreidler, zelf leren sleutelen en rijden maar.
potver7 zegt
De bestuurder van die auto is nog wel verdachte, want men wacht de uitslag van de speekseltest nog af. Tot die tijd wordt hij verdacht van rijden onder invloed, en als vast is komen te staan dat hij daadwerkelijk onder invloed reed, wordt hij ook verdachte van het veroorzaken van de aanrijding.
Enneh… volgens mij was het ontzettend stoer om zonder helm op je opgevoerde brommer te rijden, toch?
rwdftw zegt
https://www.gelderlander.nl/binnenland/meisjes-op-fatbike-die-botsten-met-auto-zijn-8-en-13-jaar-jongste-slachtoffer-is-zwaargewond~a6786080/
Getest op drank, drugs en medicijnen. Geen alarmerende resultaten. Niet meer gezien als verdachte. Eén van de 2 zou door rood gereden kunnen hebben.
erwh zegt
Het meest onbegrijpelijke aan die fatbikes is dat het er zo ongelooflijk lullig uitziet. Daar wil toch helemaal niemand op gezien worden, zeker een puber niet!?
Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Ik begreep het vroeger ook nooit dat er zoveel jongeren op Cita’s rondreden. Zag er net zo lullig uit.
SpeedGeek zegt
Ik zag gisteren een, zeg eens, 16 jarig meidje met ongezonde BMI op zo’n apparaat door de straat rijden. Vond de naam van het vervoersmiddel voor haar wel toepasselijk; fatbike.
wimof zegt
Zo valt het minder op hè, de proporties lijken te kloppen
potver7 zegt
Ik neem aan dat je zelf op een normale fiets zat toen je dit gadesloeg? Of ga je nu vanuit je corpulente waggie een oordeel vellen over iemand die in ieder geval haar benen nog moet bewegen om vooruit te komen…
harrie zegt
Benen bewegen? Dat hoeft echt niet hoor op zo’n tokkie-mover.
Die trappers zitten er doorgaans alleen op als je in het geval van uiterste nood, o god behoedde mij voor een lege accu, toch nog thuis wil komen.
Loek zegt
@harrie: het is nog erger: die trappers zitten erop omdat het moet. Als je niet kunt trappen, mag het geen fiets heten.
Die dingen kunnen alles op accu en e-motoren, maar je kan trappen zodat je kan beweren dat het een fiets is. Anders is het een brommer en dus helm-, kenteken en rijbewijsplicht.
SpeedGeek zegt
Waarom zou ik op een normale fiets zitten als ik in de voortuin bezig ben? Ik heb gewoon benen om op te staan. Gek.
Gulli zegt
Ja, zo rijden er hier in de wijk al tijden van die mannetjes op die mini elektrische fietsjes rond. Een soort gehandicaptenvervoer/vouwfiets met een batterij erin. Ik zou er op mijn 14e niet dood op gevonden willen worden want je werd vierkant het schoolplein af gelachen. Maar blijkbaar is dat nu helemaal wollah ofzo.
Blijkbaar heet zo’n ding B3 of Dyu D3f, uiteraard via Ali te koop voor weinig.
lekkaah zegt
Als je van je koter af wil moet je hem zo’n achterlijk ding geven.
Die boomers (de meeste, dan) met rijbewijs snappen nog wel dat je even moet uitrollen / afremmen bij een rotonde, maar die kinderen hebben totaal geen idee dat je als automobilist helemaal niet zo veel ziet als zij denken.
Vaak zijn ze zo snel en/of toevallig achter je B stijl uit het zicht dat ze op het oversteekmoment op je motorkap liggen.
Allison Burgers zegt
Ze snappen rotondes ook niet. Als je al op de rotonde zit, heb je voorrang. Die dikfietsers knallen hem er gewoon voor met het idee: “nu zit ik er ook op, stop maar”. Dus steeds goed je (dode) hoek checken of er niet ineens zo’n ding zit.
lekkaah zegt
Inderdaad. Ben een stuk voorzichtiger op rotondes sinds die dingen massaal rondrijden maar uiteindelijk zijn ze gewoon te snel en moet je maar duimen dat er niet ineens zo’n ding opduikt op het laatste moment.
schuimbekje3 zegt
ik vind het de grootst mogelijke onzin in langw tijden.
ik mag niet op een electrische step van de parkeerplaats naar mijn kantoor, want nl heeft geen wetgeving hiervoor, dus verboten..
op mijn kantoor in italie rijdt iedereen, altijd, overal met een ev step. naar de supermarkt, naar de lunch, naar de date, naar het restaurant. is ook europa, zou je zeggen.. in belgie, dito..
en dan kijk ik naar fatbikes, komt uit amerika, en alles uit de VS is een invasive soort lijkt wel.. of het nu eekhoorns, rivierkreeften, ram1500 of fatbikes zijn…
maar daar rijden dus kinderen van 8 tot 40 op met snelheden tot 50kmh… terwijl ze te jong of te stom zijn voor een brommer die 45 mag, MET remmen die gemaakt zijn voor 45kmh… of beter wanneer het een buutenlands model betrof..
nu rijden kinderen op illegale motorvoertuigen, en de politiek en politie doet niets.. en als ik de weg op ga moet ik 390 euro betalen… terwijl ik een a, b c, e, t rijbewijs heb…
tmon zegt
Ik zou Italië niet naar voren schuiven als voorbeeld in verkeersveiligheid.
2800 doden tegenover zo’n 600 in Nederland.
melv zegt
59 miljoen inwoners tegenover 18 miljoen in Nederland. Mag het dan ook ietsje meer zijn?
petroldrinker zegt
Gewoon de fatbikes per wet illegaal maken, en elke agent de opdracht geven dat als ze er 1 zien op de straat deze direct in beslag te nemen zonder pardon, moet je is opletten hoe snel ze allemaal verdwijnen dan
Allison Burgers zegt
Dan moet je feitelijk dus e-bikes wettelijk verbieden. Succes.
ronnys zegt
Zo moeilijk is dat niet, e-bike met trapondersteuning tot max 25 km/u , met een motor vermogen van max 250 W welke alleen werkt tijdens het trappen. Dus zonder gas hendel.
80-90% van de fatbikes voldoet niet aan de reeds bestaande definitie. Dus vallen in de categorie illegale brommers.
Allison Burgers zegt
Hij roept alle fatbikes verbieden. Wat jij zegt is dat ze iets moeten verbieden wat nu dus al illegaal iis.
berlinetta zegt
Succes met het bedenken van de definitie van ‘fatbike’.
Robert zegt
Ouders zijn volledig verantwoordelijk voor het handelen van hun kinderen, tot de leeftijd van 18 jaar en financieel zelfs tot de leeftijd van 21 jaar. Kinderen die op een opgevoerde fatbike een ongeluk veroorzaken, zijn weliswaar bij wet beschermd als ‘zwakke verkeersdeelnemer’, maar dit hoeft een betrokken verkeersdeelnemer (tegenpartij) er niet van te weerhouden om de ouders aansprakelijk te stellen voor de geleden financiële schade:
https://bg.legal/ben-je-wel-verzekerd-als-je-een-ongeval-met-de-fatbike-maakt/
alfagtv6 zegt
Ik ben gemeentes helemaal beu :)
potver7 zegt
Goh, en hoeveel van jullie hebben NIET jarenlang op opgevoerde snor- of bromfietsen iedere verkeersregel die je kon vinden aan je laars gelapt?
kniesoor zegt
Ah, het whataboutisme, dat je wist dat zou komen.
potver7 zegt
Nee, dat is geen whataboutisme, dat is hypocrisie van mensen die vergeten dat ze zelf ook jong geweest zijn en nu lopen te klagen over het gedrag van de jeugd van tegenwoordig.
Ik zeg niks over de gevaren en de overlast van opgevoerde fatbikes, wat gewoon een reëel probleem is – waar de overheid overigens gewoon zelf voor gezorgd heeft door niet te leren van wat er vroeger met brom- en snorfietsen is gebeurd.
2scan zegt
Verschil is dat je vanaf je 16e op die brommers zat en je misschien nog iets van verantwoordelijkheid zou kunnen nemen op die leeftijd, maar die fatbikes daar kunnen kinderen van 10 al op fietsen als ze lang genoeg zijn…
gregorius zegt
Klopt.
En als je Oom Juut tegenkwam, moest ie mee en dat koste veel.
2 keer mee geweest; 1ste keer moet ie mee. Resultaat van de puber die wilde leren: nog snellere uitlaat erop.
2e keer ‘onofficiele’ controle. Niet al te veel petten op het bureau en hij zette m zelf vast op de rollenbank. Ding schoot eruit. Her en der wat krassen. Je had m (oom wout) moeten zien. Ik heb t idee dat hij geen zin had om daar nog uren te staan om elke schade in te gaan vullen op een papiertje. Dus hij zei: ik mats je, je mag weg.
Geen seconde over nagedacht en ik was weg.
Daarna was ik ook een beetje klaar met dat ding. Alcohol werd belangrijker op de vrijdag en zaterdag avond en zelfs ik, als 10er, begreep dat bezopen op zo’n opgevoerd ding niet heel handig was.
Dus ja, maak t strafbaar. Bij verdenking meekomen en dat ding laten testen. Je bent sws een uur kwijt en het kost je een hoop.
potver7 zegt
Het is toch al strafbaar om op een opgevoerde/aangepaste e-bike of fatbike te rijden? Eerste keer bijna 200 Euro boete, tweede keer volgt inbeslagname plus nog een boete. Alleen heeft de politie gewoon niet de mankracht om effectief te handhaven…
Het probleem is gewoon dat onze regering het nog steeds volkomen legaal acht om illegale e-bikes en opvoersetjes te verkopen, en de verantwoordelijkheid volledig neerlegt bij de gebruikers. De fietsenbranche wast z’n handen in onschuld en casht lekker aan deze fietsen, als er wat mee gebeurt dan zijn de gebruikers volledig op zichzelf aangewezen. Dit is dweilen met de hogedrukspuit aan.
heckblende zegt
brommers en scooters zijn altijd al voor aso’s en losers geweeest. nu, toen, en straks
petroldrinker zegt
@potver7 Nooit gesnapt scooters, vond dat zo een geld verspilling, 2 jaar later mag je lekker een auto kopen….
Gulli zegt
Ik blijf me er altijd over verbazen dat we moeten wachten tot de overheid ingrijpt (en dat vaak om begrijpelijke redenen pas heel laat kan doen), in plaats van dat ouders zelf nadenken en tot de conclusie komen dat het niet verstandig is om je 10-jarige op zo’n ding te laten rijden. Opvoeden is blijkbaar een kunst die niet iedereen onder de knie heeft.
Ik heb een aantal docenten in de vriendenkring en je hoort ze bijna allemaal over hetzelfde; ouders leggen alle opvoedkundige taken bij de school neer. Als een docent tijdens een oudergesprek vraagt ‘waarom kan uw kind onderdeel X niet, er wordt van ouders verwacht dat die daaraan bijdragen’ dan is het antwoord bijna altijd ‘daar is de school toch voor?’. Dus die doen vervolgens helemaal niets als ze thuis zijn. Huiswerk wordt niet gemaakt, er wordt niet geoefend met lezen of rekenen, blijkbaar normale logische verbanden leggen ook niet, want dat kan de school toch doen? Kan ik weer lekker verder met insta/netflix/GTST.
potver7 zegt
Ja die overheid moet hier echt wel ingrijpen. Onze overheid heeft namelijk vastgesteld dan de fietsenbranche volledig legaal illegale fietsen verkoopt, en gaat vervolgens gebruikers hard aanpakken die deze dingen gebruiken. Onze overheid geeft met dit beleid aan dat het helemaal niks geleerd heeft van de jarenlange strijd om opgevoerde brom- en snorfietsen aan te pakken, die uiteindelijk (omdat niks anders werkte) maar met een helmplicht de rijbaan op gestuurd werden. En precies die laatste maatregel heeft er vervolgens voor gezorgd dat het publiek overstapte op de fatbike; l’histoire se répète…
Het is heel naïef om de verantwoordelijkheid in dit dossier volledig bij burgers neer te leggen. Alsof onze overheid geen plicht heeft haar burgers te beschermen – in dit geval tegen (ik noem maar wat) op winst beluste fietsenhandel die heus niet vrijwillig gaat stoppen met de verkoop van illegale fietsen waar ze goud geld mee verdienen.
De rest van je betoog – heel herkenbaar en zeker deels waar, maar als partner van een remedial teacher zie ik ook regelmatig de andere kant; scholen die lang niet altijd handelen in het belang van het kind, maar effecten op bekostiging en oordelen van de inspectie belangrijker vinden. Je moest eens weten hoeveel kinderen met dyslexie of dyscalculie niet de juiste diagnose en begeleiding krijgen, en gewoon als ‘lui’ of ’traag’ worden gekwalificeerd – en uiteindelijk op een veel te laag niveau het voorgezet onderwijs in stromen.
harrie zegt
Ja nog maar regels en nul handhaving, dat gaat vast werken!
Ik pleit voor collectieve actie, als nou iedereen elke fatbike rijder eventjes liefdevol in zn wang knijpt en zegt dat ie al zo groot geworden is. Gewoon zo veel mogelijk compleet belachelijk maken. Vooral volwassenen die erop rijden.
William zegt
Als je ziet wat voor types er op fatbikes zitten: is het nou zo erg als die worden platgereden? Ik ben dus tegen een verbod ;-)
berlinetta zegt
Hier sluit ik me bij aan. Hier in Arnhem zou het goed zijn als het gedeelte van de bevolking dat op fatbikes rijdt zich vanzelf opruimt.
acavs zegt
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er nieuwe regelgeving zou moeten komen. Het opvoeren van een fiets is al illegaal. Het lijkt me dus puur en alleen een handhavingskwestie. Dat los je niet op met meer regelgeving. Wellicht even bij de scholen langsgaan en alle elektrische fietsen controleren, of rond schooltijden op drukke punten de ouderwetse rollenband weer optuigen. Dat zou toch te doen moeten zijn?
potver7 zegt
Uhm… nee, het opvoeren van een fiets is NIET illegaal. De verkoop van illegale fietsen, en de verkoop en montage van opvoersetjes en gashendels is momenteel volkomen legaal. Wetgeving daartegen is momenteel in de maak.
Je mag een met opgevoerde fiets niet op de openbare weg rijden.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/29/opvoersetjes-op-elektrische-fietsen-worden-verboden
Dutchdriftking zegt
Het grote probleem is dat een fatbike voor minder dan 1.000 euro te koop is daar een elektrische fiets al snel het drievoudige kost. Dus als je kind een eind moet fietsen naar school dan is de keuze snel gemaakt…
Er is altijd wel een vriendje die hem kan opvoeren, en op school aankomen met een helm is tenslotte niet cool.
Gelukkig is de oplossing heel makkelijk. Een elektrische fiets (want dat is het feitelijk) mag pas vanaf 16 jaar, wel gewoon zonder verzekeringsplaatje. Uiteraard alleen met ondersteuning, niet met gashendel.
Zodra het voertuig een gashendel heeft dan moet het ook als elektrische (snor) scooter geregistreerd worden met de kenteken en verzekeringsplicht, en het bijbehorende rijbewijs.
En dan handhaven natuurlijk. Gewoon een paar dikke boetes (minderjarige, onverzekerd, zonder helm, op een illegaal vervoermiddel, daar moet toch een standaardboete van 1.000 euro voor te maken zijn inclusief inbeslagname van het voertuig) uitschrijven. Zes weken lang dagelijks diverse fuiken opzetten en die dingen zijn zo weer uit het straatbeeld verdwenen.
potver7 zegt
Maar HOE wil je het handhaven? Er is nu al geen capaciteit om al die opgevoerde dingen van de weg te halen, en dan verzin jij er nog een te handhaven regel bij… Kansloos.
driver79 zegt
Voor koters zijn dit ondingen. Al tiktokkend met z’n 2-en alle regels aan je laars lappen. En dat laatste is geen ramp zolang je niemand lastig valt. Maar dat is het punt… Crashen, samenscholen en de boel blokkeren, etc. Als ik de leeftijd weer zou hebben van deze kids dan zou ik er ook een zootje van maken. En de ouders denken: “ dat doet mijn kind niet”.
Wat je van af je 16e doet moet je zelf weten. Maar dan wel met een helm op als je snel wil.
Ik maak me ook zorgen wat er met die dingen na een paar jaar gaat gebeuren want de goedkope varianten zijn van erbarmelijke kwaliteit.
steinds zegt
Hier in België is het wel strenger gelimiteerd. Elektrische fietsen/fatbikes mogen max. 25km/u.
Voor de snellere tot 45 km/u moet je minstens 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs en -nummerplaat hebben en verplicht een helm dragen.
Steps vanaf 16 jaar, max. 25 km/u (6 km/u in voetgangerszones) en verboden met 2 er op.