
De gemeente gaat, naar eigen zeggen, vol gas om de Formule 1 naar de badplaats te halen.
Het kabinet ziet er niets in om belastinggeld te gebruiken om de F1 naar Nederland te halen. Daar denken ze bij de Gemeente Zandvoort anders over. Vandaag heeft de gemeente bekendgemaakt een bedrag van maximaal 4.000.000 euro beschikbaar te stellen om de F1 in Zandvoort te realiseren.
Volgens de gemeente brengt een Nederlandse Grand Prix tal van voordelen met zich mee. Men noemt wereldwijde mediaexposure, sportieve en economische kansen voor Zandvoort, bezoekers en investeerders uit binnen- en buitenland. Die vier miljoen euro is beschikbaar over de periode 2019-2022. Het geld moet gebruikt worden voor de ontwikkeling en uitvoering van een mobiliteits- en verkeersplan. Dit heeft een hoge prioriteit want de infrastructuur rondom Zandvoort is op z’n zachts gezegd dramatisch.
Daarnaast moeten de miljoenen niet alleen de F1 zelf bekostigen, maar ook side-events rondom de Formule 1. De gemeente wil dat ondernemers, (sport)verenigingen en inwoners van de badplaats zelf meeprofiteren van een eventuele komst.
Leuk en aardig, maar waar komt dat geld vandaan? De gemeente gaat onder meer de toeristenbelasting met 50 cent per overnachting verhogen in Zandvoort. Daarnaast denkt men met forensenbelasting een groot deel van het geldbedrag op te halen en een miljoen euro is afkomstig uit de strategische investeringsagenda (SIA).
Die vier miljoen is overigens een schijntje in vergelijking met het totaalplaatje. Prins Bernhard van Oranje, eigenaar van het circuit in Zandvoort, zal zelf naar verwachting tussen de 30 en 40 miljoen euro moeten ophoesten om een Dutch Grand Prix mogelijk te maken. Misschien wat pandjes verkopen?
Het besluit van het college van burgemeester en wethouders zal volgende week dinsdag 26 maart voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De eerder vastgestelde deadline voor Circuit Zandvoort ligt op zondag 31 maart. Als het financiële plaatje op die datum niet rond is gaat het feest definitief niet door.
Elke toerist gaat er dus aan meebetalen.
Maar op zich niet verkeerd, aangezien de gemeente vooral in de infrastructuur wil investeren. Dat is misschien nodig voor de F1, maar daar zullen ze achteraf ook van profiteren op bijvoorbeeld zonnige dagen.
@reactief: Zeker de infrastructuur (inclusief trein) verbeteren is echt welkom voor Zandvoort (in de zomer)
@fanboy: ik pak lekker de fiets vanuit Haarlem
@reactief: Idd, eigenlijk is het achterstallig onderhoud dat ze jaren geleden al hadden moeten aanpakken, alleen door de F1 wordt het nu ineens in een stroomversnelling gezet. Over twee weken heb ik daar de circuitrun, met een paar duizend mensen een rondje om en op het circuit hardlopen. Vorig jaar ook gedaan en zelfs daarvoor hebben we er twee uur over gedaan om de plek weer te verlaten. En dan was het niet eens lekker weer dus de badgasten stonden niet met ons in de file.
Ze betalen idd niet mee aan de F1 zelf maar dus de infrastructuur door heel Zandvoort. Daar hebben ze ook lang nadat het F1 circus is vertrokken profijt van.
Die 4mln is dan voor het aanpassen van de infrastructuur rond het circuit mag ik hopen? Die achterlijke rotonde weg, half Zandvoort platgooien, parkeerplaatsen maken, betaalt parkeren eraf.. Inderdaad, ain’t gonna happen. Weggegooid geld, maar daar zijn gemeentes en overheden goed in.
Dat is een gekke koerswijziging, in het verleden werkte de gemeente met hun geluidsdagen het circuit vooral tegen.
@mashell: geluidsoverlast omdat een paar rijkeluiskindjes in een Renault Megane 2.0 over een circuit willen boenderen is wel iets anders dan een paar rijkeluiskindjes die een 1.6 hybrid over het dek rossen!
@mashell: Inderdaad, kennelijk heeft onzer Prins een goeie vinger in de pap daar
Waarom laten ze niet gewoon de Formule E naar Nederland komen? Wordt ten eerste altijd in het centrum van steden gehouden, ten tweede vind ik het persoonlijk veel boeiender dan Formule 1.
@pietpiraat: schaam je
Dus de gemeente Zandvoort is bereidt 2 fietspaden en een paar bushokjes te vernieuwen over een periode van 3 jaar. Misschien kunnen ze nog een aantal zebrapaden overschilderen, maar veel geld blijft er dan niet over.
Prima idee, ik snap dat ze het graag naar Zandvoort halen, ambitieus wel, haalbaarheid is zeer klein, maar goed, als in de end de wegen in en om Zandvoort daardoor de vernieuwing krijgen die men al jaren heeft verzuimd, dan is dat alleen maar mooi. F1 is slechts 1 weekend per jaar. Andere events alsmede het strand hebben alleen maar voordeel.
Kap toch eens met dat sentimentele gezeik over Zandvoort.. gewoon het TT circuit. Veel moderner beter bereikbaar en zijn ingericht om enorme hoeveelheden mensen te ontvangen
@soulmaster: vanaf Schiphol toch zeker 1,5/2uur rijden. Niet dat het mij boeit maar vanuit internationaal karakter van de F1 niet ideaal in die zin, althans dat las ik laatst ergens.
@ghost: Wel eens van vliegveld Eelde gehoord ? ligt bijna in de achtertuin
@Soulmaster: lees mijn reactie nou nog eens, en lees dan die van jezelf nog eens..
@Soulmaster: Alles
Groter dan een 737 ook in die van een Groninger. Volgens mij moet het ook prima lukken. Spielberg landen ze ook allemaal op een kort baantje.
@Soulmaster: Eelde heeft natuurlijk niet de “allure” van Schiphol en Assen niet van Amsterdam.
De kans dat de bezoekers van de F1 in Zandvoort langer blijven dan alleen het weekend is veel groter.
@soulmaster: nee de infrastructuur voor Assen is fijn. De A28 staat altijd vast in het TT weekend..
Man man door dit onzin dingen wordt maar alles duurder! Boycotten klaar!
Ik vind het echt een aanfluiting en vooral het gevolg van stuitende arrogantie.
Zandvoort is een geinig baantje, maar het is niet geschikt voor F1-races. De Hugenholtz moet echt anders, die maakt de infield te klein. Wie er weleens gelopen heeft: het lijkt nergens op. Het is gewoon een klein, amateuristisch baantje. Dat is helemaal niet erg, want voor veel raceklassen is het meer dan voldoende. Ik ben bij DTM-races geweest op Zandvoort en dan merk je al dat de infrastructuur gewoon niet toereikend is. Het is er veel te klein en veel te krap. Daar ga je op de korte termijn niets aan veranderen.
Het dorp Zandvoort is misschien wel het lelijkste van Nederland. Op de boulevard staan verschrikkelijk e en afzichtelijke panden die wanstaltige meuk verkopen onder de noemer ‘voedsel’. Niet alleen het circuit moet opgeknapt worden, het hele dorp.
CP Zandvoort is van een huisjesmelker die óók nog eens van adel is. Dat die überhaupt zijn hand durft op te houden is belachelijk. Als ‘ie zo graag een flater wil slaan met de F1 naar Zandvoort: financier die ellende dan zelf ook.
Dan nog een reden: alle investeringen zijn vanwege Max. Dat is een heel slechte reden. Stel dat hij ineens stopt met racen. Het is onwaarschijnlijk, maar je weet het maar nooit. Nederlandse supporters zijn enorme succes-supporters. Als het goed gaat, zitten de stadions vol. Gaat het wat minder dan blijft iedereen thuis. Net als die drie dagen dat vrouwenvoetbal populair was in NL. Daar kijkt nu ook geen hond naar.
Zandvoort als F1-circuit voor het sentiment is een schromelijke overschatting. Het is een mooi circuit en het ligt bijzonder gesitueerd in de duinen, maar het is geen topbaan waar iedereen per se naar toewil. Het is gewoon een aardige baan, net als Jerez, Kyalami of Zolder.
Voor de Nederlandse successupporter die INEENS Max-fanaat zijn geworden en hem op een prachtige baan willen zien rijden: Spa-Francorchamps is dichtbij. Gezien de oranje tribunes weten de meeste Max-‘fans’ het goed te vinden. Net als Hockenheim trouwens.
Als er dan toch per se een Nederlandse GP moet komen, doe het dan in Assen. Daar ligt een geweldig circuit. De infrastructuur is beter en ze tonen elk jaar aan met de TT een geweldig event te kunnen organiseren.
Ik vind het ook veel eerlijker voor Nederland. Er gebeurt al genoeg in de randstad. Veel events zijn er op gericht. Gun deze even aan Assen. Het zou daar voor een goede impuls van de economie kunnen betekenen.
Of schuif het op de lange termijn en bouw een nieuw circuit in Flevoland bij Lelystad. Dat is een gebeid dat ook een positieve impuls kan gebruiken. Tevens komt er een vliegveld. Ook is er alle ruimte om écht wat uit de grond te stampen. Het belangrijkste is echter dat de F1 naar Nederland wordt gehaald vanwege de F1, niet vanwege Verstappen. Kijk even hoe het is afgelopen met Hockenheim en Nürburgring nadat Schumacher met pensioen ging. En het moet al helemaal niet om die overgewaardeerde lap asfalt in de duinen te subsidiëren. Zandvoort is wat het is: een klein baantje in een gruwelijk lelijk, slecht bereikbaar en klein dorp. Het is vergane glorie. Moet je niet willen.
@willeme: Een nogal uitgebreid antwoord waar ik mij zeker in kan vinden.
@dutchdriftking: Daar wil ik nog even wat aan toevoegen: Ook post-Schumacher hebben de Duitsers genoeg te vieren gehad; vier titels van Vettel, het succes van Hamilton en Rosberg bij Mercedes, de aanwezigheid van Hülkenberg. Dat Duitsland desondanks structureel problemen heeft om de Grand Prix rendabel te krijgen, is voor mij reden genoeg om ook dat circuit in Flevoland meteen af te schieten.
@willeme: ik heb jou hoog staan qua automotive kennis maar dit verhaal verbaast me.
Je reageert vanuit emotie, geeft persoonlijk af op mensen, kraakt de lokale horeca af en eigenlijk het hele dorp en alles wat erbij hoort.
-EDIT: dat was de haast ;-), is inmiddels gefixt. Thanks!-
Gaat het wel goed met je?
@imarinos:
Het gaat uitstekend, dank u ;-). Ik snap er werkelijk niets van. Ik snap niet dat ze deze keuzes maken. Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt en de middelbare + hogere hotelschool gedaan, dus dat kan ik redelijk beoordelen ;-).
Ik kraak het inderdaad af, het verhaal is wat langer, want de feiten staan er ook bij. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom er wél een GP op Zandvoort moet plaats vinden, op ‘Dat is toch fantastisch!’ na, dan.
@willeme: fijn om te horen dat het goed gaat haha!
Als restaurant eigenaar heb ik ook een beetje horeca ervaring, dus ik pak dat misschien extra kritisch op.
Het gaat mij er niet om dat er een GP van Zandvoort moet komen, ergens in Nederland zou gaaf zijn gewoon omdat ik chauvinistisch ben. Ik begrijp het van de gemeente Zandvoort dat ze dit willen stimuleren maar zelf vind ik dat het een commercieel spektakel is, dus dat de organisatie dit zelf moet kunnen financieren. Mocht er aan zo’n weekend ooit geld verdiend worden, gaat niemand iets terugstorten aan een gemeente lijkt me.
Assen, Zandvoort, Flevopolder… ik gun het ze allemaal maar wel lekker zelf doen. Als je naam wilt maken zul je daar iets voor over moeten hebben. Er zijn genoeg Nederlandse bedrijven die sponsoren in de Formule 1 dus die zou ik allemaal uitnodigen.
Mijn reactie was niet negatief maar het viel me op dat jij feller was dan ik gewend ben en ik zie dat mijn vraag beantwoord is, waarvoor dank!
@imarinos: in mijn beleving noemt @willeme hier alleen feiten. Maar misschien is dat pijnlijk voor je om te lezen. Overigens is de lelijkheid van de kuststrook niet een probleem dat alleen Zandvoort treft, vrijwel de hele Nederlandse kust heeft er last van. De Nederlandse kustplaatsen hebben prachtige standen die dankzij de enorme parkeertarieven er voortreffelijk bij liggen, maar de rest is troosteloos. Dat het anders kan bewijst wat mij betreft Scheveningen, dat is de laatste jaren enorm opgeknapt.
@mashell: Noordwijk is wel te doen, maar dat is het dan idd ook wel.
Rest lijken wel verlaten dorpen
@willeme: Ja als ze die achterlijke woontorens nou eens gingen aanpakken en die hele oost-Duitsland vibe verliezen ben je al 20 miljoen verder. Circuit zelf is ook niet meer om aan te gluren, maar wel toffer dan Assen qua historie. Infrastructuur in Drenthe zal het makkelijker aankunnen en volgens mij zijn de financieen al rond!
@fmgarcia: Haha inderdaad. In Zandvoort waan ik me altijd in een Sovjet-dorp. Bizar lelijk gebouwen staan daar.
@willeme: Wat ook verschrikkelijk is is dat er mensen zijn die roepen dat als er geen F1-race in Zandvoort komt, dan komt er helemaal geen F1-race in Nederland. Assen wordt gewoon uitgesloten. Kansloos. Van mij hoeft dat hele gebeuren niet. Als Verstappen nu een been breekt zal er niemand nog Formule 1 volgen in ons land.
@viezefreddyw: 8 weken later weer wel en ondertussen blijft Ocon een lul en hoort Max eigelijk in een Mercedes bla bla.. Je hebt helemaal gelijk:)!
@willeme: Ik heb dit verhaal met een steeds grotere wordende glimlach gelezen en kan het er alleen maar mee eens zijn.
@berlinetta: ik liet mijn fantasie gaan bij “groter wordende”
@willeme: Deze meneer snap het. Persoonlijk denk ik dat we helemaal geen F1 in Nederland moeten willen. Voordeel van de F1 in Spa is dat de gemiddelde intelligentie in Nederland en België een weekend lang omhoog gaat.
@willeme: top!
Nog één aanvulling die gebruikt wordt om Zandvoort te rechtvaardigen: ‘historie’.
Niemand wil terug naar de tijd dat je met een Sony Walkman op liep en ieder half uur het bandje om moest draaien. Tenzij je echt heel stoer was en je auto-reverse op je Walkman had. Nee, Spotify op de iPhone en streamen is het tegenwoordig.
Maar de F1 moet en zal in Zandvoort, want daar was het de laatste keer ook…..
@willeme: het DTM heeft de stap van Zandvoort naar Assen al gemaakt!
Daarbij heeft Assen al een sluitende begroting voor de F1. Het circuit is er klaar voor. Blijf het maar vreemd vinden met dat Zandvoort…
@willeme: amen.
Ik zou het erg leuk vinden, maar zie het eerlijk gezegd eerder gebeuren in Assen. Mocht het doorgaan dan ga ik lekker op de fiets.
Zonde van het geld, Assen is zoveel beter
@allesmetturbo: dit heeft totaal niets met de F1 te maken, die infrastructuur moest al 20 jaar worden verbeterd. Dit is alleen maar naar buiten gebracht om meer mensen te bewegen geld te investeren in Zandvoort om de F1 mogelijk te maken. Ze kunnen nu zeggen dat de overheden ook investeren.
voor dat geld koop je volgens mij niet zoveel infrastructuur
En daar gaan we weer. Politici en sport. Al jaren een ongelukkige combinatie. Niet doen. Kosten gaan exploderen. Komt een onderzoek. Een wethouder stapt op. Niemand draagt de verantwoordelijkheid. En de inwoners van Zandvoort zijn 10 miljoen armer. Ik sorteer alvast voor op de explosieve kosten groei.
Assen hangt lekker achterover, kijkende wat Zandvoort allemaal doet. Het maakt mij niet uit waar het gehouden gaat worden. Zolang ik er maar niet extra voor hoeft te betalen.
Goed nieuws, in tijden van achterlijke klimaathisterie!
4 miljoen in 4 jaar…dat is 1 miljoen per jaar. Voor velen veel geld maar voor het aanleggen van wegen is het niets. Hoog uit genoeg voor een fietspad. Nu past dat wel weer in het plan om auto’s te weren….
Om dit nu een grote stap richting de F1 in Zandvoort te noemen..
Op zich leuk natuurlijk als we een F1 race krijgen, maar willen we wel een ‘one day fly’ worden? Minder inhaal mogelijkheden dan Monaco or Melbourne, geen noemenswaardige capaciteit. Nee dat wordt echt een oersaaie race ben ik bang. Zie ik ze liever de volle Nordschleife afgaan, waar de mannen van de jongens gescheiden worden.
Prima, maar heb zo’n gevoel dat met de moderne auto’s Zandvoort een beetje een Hungaroring wordt. Weinig inhalen.
4 miljoen? ? dat is Monaco kwijt aan Champagne tijdens de GP om sponsoren welkom te heten ?