De Gemeente Utrecht heeft hulp nodig! Ze zoeken een bedrijf dat voor hen 1.000 nieuwe laadpalen wil plaatsen.
De Gemeente Utrecht staat bekend als een groene gemeente. Groen Links zit al heel lang in het college. In tegenstelling tot in Amsterdam, waar er nog uitgebreid met knippen in de wegen geëxperimenteerd wordt, is de binnenstad van Utrecht al jaren vrijwel onbereikbaar met de auto. Sommige redactieleden (hallo @michaelras) beweren zelfs dat Utrecht al jaren bezet wordt door de Fietsersbond, maar dat terzijde.
Er is ook al heel lang een milieuzone actief in de binnenstad en de Gemeente Utrecht timmert al jaren aan de weg met het plaatsen van massa’s laadpalen. Maar nog lang niet genoeg! Zo is te lezen in wat vroeger het Utrechts Nieuwsblad heette.
Graag 1.000 laadpalen alstublieft!
Utrecht wil namelijk dolgraag dat zoveel mogelijk inwoners een elektrische auto gaan rijden. Die moeten dan wel allemaal worden opgeladen. In de stad kun je niet bij iedereen een eigen laadpaal aan de gevel hangen en dus moeten er zo’n 1.000 publieke laadpalen extra uit de grond worden gestampt.
Deze week heeft de Domstad de aanbesteding uitgezet en er is naar schatting zo’n 9,5 miljoen euro gemoeid met deze opdracht. Overigens is het de bedoeling dat de winnaar van de tender ook de al bestaande 700 laadpunten overneemt.
Behoefte laadpalen
De nieuwe aanbieder moet zelf in Utrecht gaan kijken waar er het meeste behoefte is aan de laadpalen en wat goede plekken zijn om al die publieke laadpunten te realiseren. Als extra eis wordt nog gesteld dat het hele systeem duurzaam en ‘slim’ gaat functioneren. Bijvoorbeeld laden als er ook veel stroom beschikbaar is.
Nog een aardige klus om de hele laadinfrastructuur meer dan te verdubbelen in een grote stad als Utrecht. De tender sluit eind september 2023 en in januari 2024 moet de schop in de grond voor de eerste laadpaal.
Overigens hoeven alle 1.000 stuks pas 31 augustus 2034 operationeel te zijn. Zo lang heeft de opdrachtnemer de tijd om zijn taak te volbrengen. Dus misschien toch handig om in Utrecht voorlopig even dit overzicht met laadpunten die er WEL zijn bij de hand te houden..
RutgerK zegt
Belangrijk in de tender is de SLA hoeveel van de tijd die laadpalen operationeel zijn. Wij hebben een straat verderop een laadpaal gehad die 6 maanden kapot was. Naast het niet kunnen laden zijn er ook 2 parkeerplaatsen onttrokken, want formeel mag je op die plekken alleen met de auto staan om te laden.
werf76 zegt
Weten we gelijk waar o.a. dat betaald parkeren voor bedoeld is.
kaeser zegt
1000 palen tot 2034, moeten dat er niet 10.000 zijn?
maotje zegt
Hebben ze nu ook 10.000 benzine pompen?
sleepyj zegt
Lastige gemeente om mee te werken. Succes voor de aannemer. Maar werk is werk.
e36thuglife zegt
Haha nee man je moet ze gwn flashen want die groene sukkeltjes zijn te druk met bomen likken om de contract goed te lezen ze worden altijd in hun geitewollen kont genakt door vastgoed boys en aannemers check jij de krant maar.
sleepyj zegt
Je maakt een intellectuele indruk, ik geloof je gelijk.
berlinetta zegt
Jij hebt veel ervaring met aanbestedingen zo te zien.
moveyourmind zegt
Als de partij die de nieuwe laadpalen ook de 700 bestaande over moet nemen ben je als bezitter van een electrische auto mooi overgeleverd aan de duivel.
Die partij heeft dan bijna een monopolie, kunnen ze voor de stroom vragen wat ze willen.
mashell zegt
Niet in Utrecht, daar stelt de gemeenteraad de prijzen vast. Zie: https://www.autoblog.nl/nieuws/je-ev-laden-in-utrecht-is-nu-25-keer-duurder-dan-in-rotterdam-3448587
Maar daar wordt het inderdaad niet goedkoper van…
Robert zegt
Even kort door de bocht gezegd: de gemeente Utrecht is dus bereid 9500 euro per laadpaal.te betalen. Ik vind dat stevig aan de prijs.
sleepyj zegt
Snap de gedachte, maar het is niet even ergens heen rijden en een paal plaatsen en aansluiten, mocht dit wellicht het beeld zijn.
maotje zegt
Wat had je zelf in gedachte als richtprijs voor het plaatsen van een laadpaal ergens in de buitenruimte?
Dutchdriftking zegt
Nog niet zo heel lang geleden in centrum Utrecht geweest. Verkeer was een drama maar parkeren ging dikke prima in een garage in hartje centrum voor een schappelijk tarief als je dit vergelijkt met Amsterdam of Haarlem.
Robert zegt
Als ik naar Utrecht ga zet ik de auto altijd in de P+R Westraven neer. Goed bereikbaar per auto en dan met je parkeerkaartje de tram in. Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Dutchdriftking zegt
@Robert: Een volgende keer doe ik zeker P+R, scheelt denk ik een hoop tijd en ergernis. In Amsterdam is de P+R overigens drama. Nog een reden om de stad links te laten liggen.
mashell zegt
Heh? P+R in de Johan Cruijff Arena is helemaal prima. Mits er geen concert of voetbalwedstrijd is natuurlijk. Je bent met de metro zo in het centrum. Nu hebben ze in Amsterdam P+R per juli maar liefst zes keer zo duur gemaakt (€6 ipv €1) maar het het is nog steeds de beste optie.
MarcoM zegt
Waar halen ze alle stroom vandaan, er zijn nu al problemen met de stroomvoorziening en denken ze nu werkelijk dat iedereen massaal EV gaat rijden? Nee, het wagenpark wordt ouder en ouder en al helemaal als de MRB gaat lopen vanaf 2025.