De rechter zegt ja, de gemeente Bodegraven steekt zijn middelvinger op.
Je hebt van die artikelen waarvan je weet dat er wellicht wat uiteenlopende meningen over leven onder de lezers. Dit is er zo eentje. Motorrijders op zonnige dagen die over dijkjes rijden. Nou dat was natuurlijk al voldoende. We schreven eerder al over overlast van motoren en campagnes van de motorbranche zelf om iets aan zelfregulering te doen (campagne: luid is uit). Maar vandaag gaat het over de gang naar de rechter die de MAG (Motorrijdersactiegroep) maakte. Zij verzetten zich (en terecht) tegen de afsluiting van dijkwegen voor motorrijders op zaterdagen, zondagen en feestdagen.
Nu vond de rechter dat de Gemeente Bodegraven dat best mocht doen voor de Meije. Maar de rechter vond ook dat die Gemeente de bezwaren van de MAG niet serieus had onderzocht. En dat mag niet, want democratie, weten we nog? En verordonneerde de gemeente om daadwerkelijk onderzoek te doen naar de geluidsbelasting op het dijkje. En daarvoor moet dus de dijk weer open, anders kan je niet tellen hoeveel motorfietsen er langs komen en hoeveel geluid deze maken.
Zo werd gesteld dat de gemeente “niet zonder meer de conclusie kon trekken dat groepen motoren geluidshinder veroorzaken op de Meije in Bodegraven. [De gemeente] heeft namelijk geen geluidsmeting of observaties uitgevoerd[…]” Ook stelde de rechtbank dat de gemeente “niet tot de slotsom kon komen dat groepen
motoren het karakter en de functie van het gebied aantasten.”
Dus dan denk je als gemeente en sportief verliezer: ok we doen dan wel een meting en tonen aan dat we echt geen Karens zijn, maar dat het echt mis is hier met die overlast van motoren.
Maar neen: Zonder verder onderzoek of metingen paste de gemeente de onderbouwing van het verkeersbesluit aan, om vervolgens de door de MAG eerder ingediende bezwaren opnieuw af te wijzen. Zonder natuurlijk in gesprek te gaan met de belangenbehartigers. Want tsja, die mensen zijn het toch niet met je eens en dat is toch alleen maar zonde van de tijd. Wellicht zitten ze allemaal liever op hun bootje aan de Reeuwijkse plassen.
De MAG is vanzelfsprekend weer in beroep gegaan. Maar het gevolg is wel dat je de komende zaterdagen, zondagen en feestdagen beter de Meije kan mijden als motorrijder. Of er echt actief gehandhaafd wordt is overigens niet duidelijk. Maar de kans dat er een overijverige wijkagent staat is altijd aanwezig.
Met de groei van het aantal motorfietsen is er natuurlijk wel een gerede kans op meer motorrijders op de Nederlandse dijken. Dus hou je vrouwen en kinderen binnen mensen!
foto: MAG
dutchneon zegt
In deze tijd van ‘niks mag meer’ is onnozel ritjes maken op de motor misschien wel het meest sneu.
Allemaal individueel op een bromding naar een terras waar duur bier geschonken wordt, wat je niet mag drinken want dan word je dronken, al zwetend in de lederen motorbroek incl. laarzen… om daarna weer terug te rijden.
Elke bocht die je een beetje sportief neemt is hoogst illegaal om nog maar niet van momentjes te spreken dat je hem even doorhaalt….
Let wel ik heb mn a rijbewijs, al 17 jaar maar heb het heel snel opgegeven, op een naked begonnen, een racer tussendoor en zelfs een chopper… Met de tourfiets geeindigd, na seizoenen, dat was wel het beste compromis, maar de medeweggebruikers maken de openbare weg onbruikbaar, levensgevaarlijk…
Nu maar rustig tuffen in een cabrio als ik iets van die beleving wil
Dutchdriftking zegt
Koop een oude GS, en zoek die paar zandwegen op die we nog hebben in Nederland. (TET is een mooie leidraad) je weet niet wat je overkomt. Zoveel lol!
racerx zegt
Niks onnozel, gewoon lekker een rondje tuffen, van het weer en de machine genieten. Ik rijd meestal alleen, helemaal relaxed als ik weer thuis kom. Dat je het zelf niet meer leuk vindt betekent niet dat het onnozel is. Ik heb 16 jaar m’n rijbewijs en nog steeds is er mijns inziens niets fijners op een mooie dag dan een lekker stukje rijden.
scoobyej20 zegt
Precies dat !
mlo zegt
In een cabrio rijden is in deze tijd van ‘niks mag meer’ echt onnozel en veruit het meest sneu.
dutchneon zegt
Met een cabrio rij je vrij gemakkelijk even naar het buitenland (doe je op de snelweg even de kap dicht) kun je spullen mee nemen om een nachtje te blijven en hoef je je vrouw niet in een pak van 1500 euro te hijsen.
En doe je de kap open als je weer lekker binnendoor rijdt….
racerx zegt
Rugzak om en gaan, heb het al zovaak gedaan en ik rijd niet eens een echte toer motor. Prima als je gewoon een beetje fit bent.
dutchneon zegt
Met je rugzak om kan je vrouw of vriendin toch niet achterop…. allemaal vrij individueel.
rrk147 zegt
Ja wat voor de een onnozel is, is voor de ander genieten. Ik geniet wel van een rondje op m’n chopper, een tourritje. Ik ben geen Rossi, dus rijdt ook niet zo
Als we echt alleen nog functioneel gaan rijden, is voor iedereen een Opel Astra of Model 3 (Als je perse electrisch wil rijden) voldoende.
schuimbekje3 zegt
ik vind het onnozel om met een cabrio te rijden. het weer in nl is te koud, en die paar dagen in het jaar dat het wel kan verbrandt je levend zonder dak, en dat is dan als je niet mega hoofdpijn krijgt van de lage frequentie buffeting, de regen, ruitensproeiers van voorliggers, of mensen met teveel zakmessen…
Svenska II zegt
De cabrio dichtheid is het hoogst in NL, Engeland en Scandinavië… In deze landen willen we genieten van het goede weer als het er een keer is. In Zuid-Europa vinden ze de zon maar lastig zeg maar… Ideaal cabrio land Nederland!
petroldrinker zegt
@schuimbekje duidelijk geen ervaring in een goed gelijnde cabrio kan ik lezen… goede cabrio heb je bijna geen last van de lage frequentie buffeting, in een E36 cabrio met windscherm heb je er al bijna geen last van, en koud is maar net wat je koud vind, ik rijdt zelfs bij min temperaturen nog open rond, verwarming op de voeten aan en gaan….
potjak zegt
Hoe werkt dat dan? Je betaald toch wegenbelasting. Dan mag je daar zeker nu dat de rechter heeft gesproken gewoon rijden. Denk dat de gemeente nu buiten zijn boekje gaat. Als je dit als motorrijder aanspant (je moet er wel zin en tijd voor hebben) dan heeft die gemeente geen poot om op te staan.
mikeyman zegt
Het is echt van de zotte. Ik betaal netjes wegenbelasting voor een goedgekeurde motor en hou me netjes aan de regels. Maar intussen is er amper nog een manier om niet over de snelweg van den Haag naar Utrecht te komen. Meije afgesloten, verschillende andere dijken afgesloten. Word hier echt enorm boos van. De overlast plegers mogen van mij aangepakt worden. Maar laat mij met rust.
ttr6 zegt
Grappig: die andere verbodsborden ( breedte en max gewicht) worden volledig genegeerd door dat agrarische apparaat. Maar ja, boeren die mogen veel.
kniesoor zegt
Als je boeren wil affakkelen is het wel handig als je je bij de feiten houdt. De breedte van de McHale is met 2,76 – 2,94 meter inderdaad over de limiet. Het gewicht (5650 kg) niet.
p.s.: Wellicht heeft betreffende agrariër een ontheffing voor de breedte, ik ken ‘m niet, dus kan dat niet navragen.
ttr6 zegt
Oef, gevoelige snaar geraakt. ‘ Boeren affakkelen’ als generaliserende kritiek plaatsen. Vooruit, van dat gewicht kan ik niet checken maar immens brede agrarische voertuigen zijn mij als levensgevaarlijke obstakels een doorn in het oog.
kniesoor zegt
Ongeveer even generaliserend als ‘boeren die mogen veel’. Dus ik bevind me wat dat betreft in goed gezelschap . . .
audirs3 zegt
@ttr6 Die boeren maken daar echt geen ritje voor de lol met een trekker… Is gewoon pure noodzaak. Zij zijn juist een van de weinige weggebruikers die er echt wat te zoeken hebben, en die geen alternatief hebben als fiets of bus.
Robert zegt
Een van de vele voorbeelden van een overheid die z’n burgers (nog steeds) niet serieus neemt en zich als een onbetrouwbare partij opstelt. Democratisch genomen besluiten of gerechtelijke uitspraken die worden genegeerd of verdraaid om in een eigen voordeel te worden uitgelegd.
Het wantrouwen van de doorsnee burger wordt niet alleen niet weggenomen, het wordt enkel nog versterkt.
mashell zegt
Hmm. Dat zijn zware woorden. Ik zie in het zelfde verhaal juist een gemeente die de belangen van de inwoners aan die specifieke dijkweg boven die van recreanten van elders stelt, zelfs als dat juridisch beter had gekund. Dit geeft de inwoners van Bodegraven juist het gevoel dat de gemeente voor hen opkomt.
racerx zegt
Ach, dat soort verboden doe ik doorgaans weinig op uit. Ik rijd bijna altijd alleen, pas wel op dat ik niet te hard rijd en mijn motoren voldoen aan hun typegoedkeuring. Het zal wel. Een hoop auto’s die meer herrie maken. Dat groepen motoren, met een aantal sneue figuren die een open pijp hebben, irritatie opwekken begrijp ik ten zeerste. Is ook vervelend.
schuimbekje3 zegt
ik heb ooit een yamaha r6 gekocht, nieuw, en die maakte af fabriek al 1 dba teveel geluid, en als je dan nog zo’n diender hebt die 1000 rpm teveel draait heb je een probleem.. laat staan de tering herrie die mijn honda cbx maakte met 6 cylinders… fabrieksuitlaat..
kennone zegt
Qua openpijp zit er ook nog wel verschil hoor. Ik rijd een van de laatste 2 kleppers van Ducati met een volledige Termignoni lijn zonder DB killers (dus enkel voor het circuit) en die klinkt vaak niet harder of zelfs zachter dan veel grote 4 kleppers van Ducati. En vooral de eerste bouwjaren van de V4 met standaard uitlaat gaan behoorlijk over mijn geluid heen.
racerx zegt
Dat geloof ik wel, heb zelf een Panigale V4, de Euro4 uitvoering met standaard uitlaat. Die is op het randje inderdaad. Ik denk dat jouw twin ook minder irritant is voor de omgeving dan een 4 in lijn zoals mijn K1200S, zit wel een andere pijp op want de originele was veel te zwaar, maar wel met kat en dB killer. Twin zit niet op zo’n irritante frequentie. Scheelt al een hoop
cdlop01 zegt
Er wordt veel en veel te hard gereden door motoren op de dijken, zeer gevaarlijke situaties en ook ongelukken met dodelijke afloop voor vaak de motorrijder. Dito voor de vele toerwagenclubs die over de dijken scheuren, schandalig en asociaal gedrag. Er moet echt paal en perk aan gesteld worden.
Punt is bijna bereikt dat omwonenden zelf maatregelen gaan treffen, het kan echt niet zo verder.
michaelras zegt
Handhaven is gewoon het antwoord en daar zijn voldoende mogelijkheden voor. Een flitspaal werkt ook gewoon
pomoek zegt
Nieuws van de dag: Autoblog scribent adviseert: meer flitspalen. Laat je overheid sceptische collegae het maar niet lezen…
schuimbekje3 zegt
als motorrijders zich dood rijden, hoe kunnen ze dan geluidsoverlast veroorzaken?
ik denk eerder dat de gevaarlijke situaties veroorzaakt worden door de cabrio rijders die met teveel bloed in het alcohol die fietsers te laat zien en dan ineens uitwijken, spookrijden en een. motorrijder choppen…
degrotemuis zegt
Een deel van de auto’s en motoren rijdt veel te hard, dus de oplossing is sluit de dijk voor motoren. Ja, heel logisch hoor! Daar zijn andere maatregelen beter geschikt voor.
En omwonenden, tja… Er zijn stukjes dijk waar dat degenen zijn die mijn nummerplaat achter extra mooi lijken te vinden als ik 30 rijd in een 30 zone in de cabrio of op de motor, zo dicht erop omdat ze haast hebben. En mensen die iedere motorrijder ongeacht rijgedrag automatisch als vijand zien, maar wel vrolijk zwaaien naar een Jaguar E-Type die met 20-30 te snel voorbij komt neem ik niet serieus.
Dat zal vast niet gelden voor iedere omwonende, net zoals ook niet iedere motorrijder of autoclub te snel rijdt.
Omwonenden en recreanten die willen genieten van een leuk weggetje kunnen lekker gefrustreerd tegen elkaar blijven doen of een beetje rekening met elkaar houden en de rotte appels die het te bont maken ertussenuit plukken. Ik denk dat het tweede het leven een stuk leuker maakt toch? Ik zie meer heil in handhaven op de scheurneuzen dan ronduit verbieden voor iedereen.
mrbakerfield83 zegt
Maar dat was juist het punt van de rechter: het is niet onderzocht. Geen geluidsmetingen, geen onderzoek naar de verkeersveiligheid, geen alternatieven in beschouwing genomen, geen belangenafweging, maar gewoon de boel afsluiten. En dat mag (gelukkig) niet in een democratische rechtsstaat.
Ik vind je reactie zwaar overdreven (het kan zo niet verder… zelf maatregelen treffen…).
schuimbekje3 zegt
ik zatvandaag achter een Fendt 516 Vario Gen3, en die is samen met zo’n mchale 11, misschien 12 ton, dus ook qua gewicht te zwaar…
Hawkeye72 zegt
Als bewoner van een dijk kan ik alleen zeggen: wij bewoners worden gek van alle motorrijders en alle misplaatste pelotons wielrenners. De functionaliteit van betreffende dijk, om bewoners van en naar hun huizen te laten gaan, raakt volledig verstoord en je krijgt alleen maar scheldpartijen en bedrijgingen naar je hoofd geslingerd. In de buurtgroep app wordt dan ook geadviseerd niet te helpen bij ongevallen (vaak tussen wielrenners en motorclubs).
cdlop01 zegt
Ben het helemaal met je eens. Rij vaak de dijk van Arnhem naar Opheusden, soms gewoon niet te doen zo gevaarlijk met motoren die 100 of meer racen op de dijk, dito autoclubs. Dat ze zichzeld doodrijden, geen enkel probleem mee…..maar anderen meenemen, heel veel probleem mee. Achterlijk asociaal volk, over de wielrenners in de lycrapakjes maar niet te spreken.
petroldrinker zegt
Womp womp
NK zegt
Ja allemaal aso volk die wielrenners en mogen kapot vallen.
Bedenk gewoon welke politieke partij je altijd stemde als je het nu te druk vindt. Er is genoeg gewaarschuwd
mashell zegt
De gemeente Bodegraven heeft dit ook niet handig aangepakt. Ze hadden eerst een meting moeten doen.
Maar ze hebben nog opties die effectiever zijn. Ze kunnen de motorclubs die zulke toertochten organiseren gewoon keihard laten verbieden, Hells Bengels, Satehdiaree en We Surrender zijn verboden omdat ze criminele nevenactivieiten hadden. Dan moet het niet moeilijk zijn motorclubs als “De Borefste” te laten verbieden. Want dit soort clubs organiseren zulke toertochten. Motorrijden is per uitstek een individuele activiteit, je zit met een helm op je kop in je eentje op die motorfiets. Als je dan toertochten gaat organiseren waar je met 50 motorfietsen achter elkaar over zo’n dijkweggetje gaat rijden (zodat de deelnemers daarna in een veel te warm motorpak op een terrasje aan andere motorrijders kunnen vertellen hoe schuin ze de bocht wel niet gingen met hun “FZR650 ninja road king”) dan heb je als motorclub als doel geluidstereur te veroorzaken. En terrorisme, dat mag niet. Keihard verbieden deze clubs. Of dit soort toertochten vergunningplichtig maken. Of kaartjes voor de dijkweg verkopen, maximaal 14 motorfietsen per dag of zo.
Juha.n zegt
Als bewoner van de desbetreffende dijkweg (en liefhebber van motoren en auto’s) kan ik zeggen dat ondanks het ‘verbod’, er nog ongekend veel groepen rijden voor een pleziersritje. Ik kan genieten van het geluid, maar de meeste bewoners genieten niet van 10x per dag een groep van 20+ motoren. Motoren zijn niet het probleem, maar de grootte van de groepen en het rijgedrag van deze groepen op een smalle drukke weg met veel blinde bochten zorgen wel irritaties en gevaarlijke situaties. Hetzelfde geldt overigens voor wielrenners die denken Tour de France te rijden in het weekend, vaak met 20 man met een rotvaart door de bochten, tot het laatste moment 3/4 breed fietsen en maar verwachten dat auto’s vol op de rem trappen of de berm in rijden zodat ze er langs kunnen met hun peleton..
Rokende Wielen zegt
Ik rij met mooi weer in een MX-5, maar mijdt steeds meer dijken vanwege dit soort groepen. Een enkele motorrijder of wielrenner gedraagt zich vaak zoals dat ooit geleerd zou moeten zijn. Maar zodra ze in groepen rijden, klein of groot, dan moet “de ander” maar wijken of hun aanwezigheid tolereren.
Hubert zegt
We waren afgelopen weekend in Kekerdom (Boven Nijmegen) en je wordt helemaal schijtziek van die motorrijders die in colonne over de dijk komen aanscheuren en denken dat je alleen maar het einde kunt halen als je hoog in de toeren rijdt.
duitslaagvliegen zegt
Ik geef de gemeente Bodegraven ook hartstikke gelijk dat ze een keer voor hun burgers opkomen.
Juridisch niet de meest elegante route gekozen maar gelijk hebben ze om die irritante motorrijders te verbieden.
Zelf woon ik ook aan een ANWB tourroute binnen de bebouwde kom met een max van 50km/h en ook daar mag ik op mooie zondagen genieten van motoren met een open uitlaatpijp en van die sneue klassieker clubs die met hun geluid het praten in je tuin bijna onverstaanbaar maken.
We kunnen ook wel eens met zijn allen in die sneue woonwijken waar die motorrijders vandaan komen met onze auto/tractor-motoren gaan staan gassen. Ben benieuwd hoe ze dan reageren…..
Eigenlijk wel een goed idee om zeg maximaal 50 van die gasten per dag toe te laten middels een kaartje trekken.
Ik snap dat je wil genieten van ons mooie land, maar een beetje rekening houden met omwonenden is natuurlijk ook wel een fijn idee
petroldrinker zegt
Hopelijk wind de MAG dit, zo een onzin altijd dat gezeik over geluid van motoren en auto’s word denk ik is tijd dat als we nog meer gehinderd wordne hierin dat we collectief een groep gaan starten tegen de herrie van spelende kinderen om diezelfde mensen die ons hinderen te hinderen?
Rokende Wielen zegt
Herkenbare reactie weer… En de blaffende honden waar ik last van heb? De jankende en krijsende kinderen waar ik last van heb? Ik heb kinderen en een hond, maar die hou ik bij de les. Als die motorrijders (en wielrenners) dat nou ook doen, is er dan nog een reden voor een verbod?
M4Competition zegt
Misschien mag je dit niet zeggen, maar het word gewoon te druk in NL, veel te veel verkeer, motoren en auto’s.
Ik moet constant iedereen inhalen, want 1 camper en de rest blijft er achter plakken, want “eng”. Mag ik die hele rij inhalen, dat doe ik dan ook.