De gesprekken tussen de gemeente Amsterdam en Parkeerwekker hebben niet geholpen, vandaag stonden ze voor de rechter.
Parkeren anno 2021 is een stuk makkelijker geworden dan het ooit is geweest. Zeker voor wie op straat parkeert hebben apps en smartphones het leven heel wat simpeler hebben gemaakt. Voorheen moest je naar de automaat lopen, vooraf bedenken hoe lang je ergens wilde blijven, om daarna weer naar de auto te lopen om een briefje bij de voorruit te leggen. En natuurlijk kwam die betaalde parkeertijd nooit precies uit. Iedere keer betaalde je dus iets te veel, of iets te weinig. En als je te weinig betaalt, riskeer je natuurlijk een boete.
Sinds een aantal jaar zijn deze problemen echter verdwenen dankzij apps en sms-diensten. Je vertelt een bedrijf wat je kenteken is, start een parkeeractie en stopt deze weer als je weg wil rijden. Je betaalt altijd precies genoeg en loopt nooit het risico op parkeerboetes. Althans, mits de app goed werkt, je niet de verkeerde parkeerzone intikt en je het juiste kenteken invoert, natuurlijk.
Maar wat als je vergeet om die app te gebruiken? Of wat als je domweg niet wil betalen? Dan is er (een app als) ParkeerWekker. ParkeerWekker werkt samen met een camera die je bij je voorruit hangt en richt op de weg. Deze camera scant voor scanauto’s die de gemeente gebruikt om te controleren op foutparkeerders. Detecteert de camera een scanauto, dan stuurt de app je een berichtje en kan je alsnog via een parkeerapp een parkeeractie starten. Doe je dit op tijd, dan loop je minder risico op een bekeuring en heb je meer kans om een eventuele boete met succes aan te vechten.
ParkeerWekker zelf claimt dat de app is bedacht om de ‘oneerlijkheid’ van scanauto’s te kunnen bestrijden, evenals de privacybezwaren die scanauto’s opleveren. Wat ergens lichtelijk ironisch is, aangezien de app zelf werkt met een camera. Er zullen vast wel mensen zijn die de app gebruiken als voorzorgmaatregel omdat ze parkeerapps vaak vergeten. Net als dat er mensen zijn die Flitsmeister gebruiken ‘voor het geval dat’. Je onderbuik zegt dat er ook mensen zijn die dergelijke apps voor minder ethische redenen gebruiken.
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat ParkeerWekker niet erg geliefd is door gemeenten zoals Amsterdam. Eerder bleek er wat onenigheid te zijn tussen de twee partijen. ParkeerWekker moest stoppen, of de gemeente zou de appmaker voor de rechter sleuren. Parkeerwekker heeft niet naar de gemeente geluisterd, dus zagen ze elkaar vandaag in de rechtbank, meldt de NOS.
De gemeente stelt dat ParkeerWekker schuldig is aan privacyschending en het aanzetten tot belastingontduiking. De appmaker zegt weer dat hij alleen ‘welwillende, vergeetachtige’ gebruikers wil waarschuwen. En dat er veel onnodige parkeerboetes worden uitgeschreven. Wat overigens ook niet onwaar is. Over twee weken doet de rechter uitspraak in deze zaak, dan weten we of ParkeerWekker nog een toekomst heeft of niet.
Foto: R8 V8 08 van @ToyotaFortuner via Autojunk.nl.
moveyourmind zegt
Mij kan het echt niet bommen als ik in Amsterdam door de scanauto betrapt wordt op niet betaald parkeren.
Sterker nog, hoe vaker hoe beter!
Schroef gewoon altijd valse platen op mijn auto als ik in Amsterdam parkeer, met het kenteken van één van de scanauto’s. Dat zal ze leren.
theblazerunner zegt
@moveyourmind: Zou wel een stunt zijn, maar controleert de boa bij het uitschrijven van de boete niet de kentekengegevens bij het rdw?
str8six zegt
@moveyourmind: ik betaal nooit als ik in A’dam parkeer. Die twee a drie boetes die ik gehad heb wegen lang niet op tegen de keren dat ik gratis geparkeerd heb.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kom gewoon niet met de auto in Amsterdam. Nóg goedkoper.
wimof zegt
Een maatschappij kan 10-12 % profiteurs hebben, maar stel als iedereen begint.
CL65 zegt
Ik ben benieuwd naar de uitspraak. Heb letterlijk binnen 1 minuut (winkeltje in en uit) in Den Haag tijdje terug een boete gekregen van een scanauto. Terwijl ik dacht dat er minimaal 5 minuten tussen het scannen en de boete moet zitten.
ouwedibbes83 zegt
@CL65: volgens mij controleert het systeem na een scan door de scanauto of er in de tijd daarna, bv 5 minuten, alsnog betaald is. Als jij dat niet hebt gedaan, denkt t systeem dus dat t klopt dat er niet (net) betaald is en gaat er een boete de deur uit.
maarteno zegt
ja precies, hoe weet die scan auto dat jij alweer weg was…je moet dus als je, helaas voor jou, toch gescand bent wel even betalen voor 1 of 2 minuten….
por100 zegt
tja als je maar één minuut weg was, waarom dan niet even op de straat laden en lossen met knipperlichten aan?
Melvinkorrels zegt
Hier kan ik precies antwoord op geven.
Als inwoner van Amsterdam en die niet lang geleden een parkeerboete heeft gehad voor het laden en lossen.
Zo een scan auto neemt alles mee. Dus maakt niet uit of je op straat staat, knippers aan hebt, naast de auto staat.
Parkeren = parkeren, niet betalen = niet betalen. Dus mocht ik mooi 70 euro aftikken voor 2 minuten naast de auto staan.
Ik heb er in ieder geval wel van geleerd. Betaal nu gewoon overal waar ik sta, die paar minuten zijn het niet waard om een boete van te ontvangen.
por100 zegt
Dat is wel heel triest :(
mustang750supersnake zegt
ja jonge…je kunt iemand vermoorden en 3 dagen later weer op straat staan …maar je hebt hier in nederland pas echt n probleem als je aan het geld van de staat komt!
str8six zegt
@mustang750supersnake: dit!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
“het geld van de staat” 🤣🤣🤣
noodlesoup zegt
@mustang750supersnake: Je hebt een bijzondere perceptie van de werkelijkheid. En oh ja, dat geld van de staat, dat is gewoon van ons hoor ;)
banderas zegt
Wat is en blijft dat type R8 toch ontzettend fraai.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Doet me echt helemaal niks.
werf76 zegt
Jou typische Autoblog reactie ook niet.
gezondverstand zegt
Kom niet aan de inkomsten van de overheid. Zeker niet in Amsterdam. De linkse hobby’s daar zijn nogal prijzig. Denk bijvoorbeeld aan de miljoenen voor illegalen opvang. Zoveel mogelijk geld kloppen uit de zakken van de burger is de oplossing voor die kostenpost.
maarteno zegt
waarom toch altijd linkse hobby’s en nooit rechtse bedrijfssubsidies 🤪
racerx zegt
Die hebben doorgaans een wat beter rendement vermoed ik…
karhengst zegt
Als dat rendement zo hoog is, waarom liep Nederland dan voorop bij het stampvoeten tegen het opzetten van een hulpfonds voor landen waar voornamelijk dit belastinggeld wordt afgeroomd?
noodlesoup zegt
@gezondverstand: Nogal wiedes dat we veel geld nodig hebben. Bekijk de NLse faciliteiten eens goed. Moet ergens van betaald worden. En wat linkse hobby’s betreft, één van de grootste kostenposten is de hypotheekrente aftrek, ook wel de koperssubsidie. Dat is toch echt een rechtse hobby die met belastinggeld gesubsidieerd wordt.
sportevo zegt
Ik heb op zich niets tegen het betalen van parkeergeld maar soms is het gewoon zuur als je net iets te laat bent en daardoor een bekeuring krijgt.
Ik studeerde in Amsterdam aan de VU en ik was met de auto. Ik meende genoeg te hebben aan een X-aantal uur dus dat had ik betaald. Alleen liep de laatste les een half uur uit en in die tussentijd heb ik dus een bekeuring gekregen. Daar baal ik dan van want je laat toch zien dat je de intentie van betalen hebt gehad als je al voor 3 uur in de meter hebt gegooid. De bon was ook gewoon van 5 minuten nadat de meter was afgelopen. Domme pech of een gevalletje blijven wachten of er iemand bijkomt?
sportevo zegt
@sportevo: eenzelfde soort verhaal heb ik ook in mijn woonplaats gehad.
Ik was boodschappen doen en parkeerde mijn auto bij de bakker. Ik had ruim betaald (voor € 0,50 stond je al een uur) en wilde na mijn bezoek aan de bakker nog even boodschappen doen bij de supermarkt letterlijk aan de overkant van de straat. Ik dacht, ik rij er wel even naar toe en gebruik dit kaartje wel.
Alleen was mijn kaartje omgewaaid en toen ik terugkwam bij de auto had ik een bekeuring. De parkeerwacht aangesproken en die wist meteen waar het over ging. Ik liet hem het kaartje zien maar hij zei dat deze op zijn kop lag en hij het registratienummer niet herkende (deze was van de parkeerautomaat aan de overkant van de straat). Hij kon hem niet meer wissen dus moest ik maar bezwaar aantekenen.
Had geen zin, boete bleef staan ondanks dat ik een geldig kaartje had, zij het voor een andere parkeerplaats maar wel met een hoger tarief. Ook hierin vind ik dat ik de gemeente geen tekort heb gedaan. Ik had immers netjes betaald voor mijn parkeeractie.
wimof zegt
Allicht was de stad onderverdeeld in zone’s.
por100 zegt
Mijn ouders hebben een winkel in een dorp, ik kan je hele nare verhalen vertellen over hele nare BOA/parkeerwachters. Er zitten ook normale tussen die gewoon een ordelijke parkeer/verkeersituatie nastreven, maar mocht je op de VU wat sociale studies hebben gedaan: BOA-werk trekt gemiddeld genomen een bepaald soort mensen aan. ‘Regels zijn regels’ is veelal hun mantra en de mantra: ‘De uitzondering bevestigd de regel’ , is nu juist niet hun mantra.
wimof zegt
Trumps aanhangers, zonder twijfel.
por100 zegt
Nou nee hoor. Ik werk op toezicht (RUD) en ik zie dat juist de andere kant van het spectrum van de politiek oververtegenwoordigd is bij de regel is regel mentaliteit.
potver7 zegt
Grappig dat ze het feit dat er boetes onterecht worden uitgeschreven gebruiken als argument voor het bestaansrecht van de app. Kunnen ze dan ook bewijzen dat de app die onterechte boetes kan voorkomen? Lijkt me heeeel sterk namelijk, en dus halen ze hun eigen argumentatie onderuit.
harrie zegt
‘De gemeente stelt dat ParkeerWekker schuldig is aan privacyschending’
.
Als ze op grond hiervan winnen zie ik mogelijkheden voor een counter rechtszaak.
gregorius zegt
Gemeente van Amsterdam doet gewoon wat ze moeten doen.
Ze gaan mee in de mogelijkheden voor de burgers om makkelijker te betalen; ze hadden prima het oude systeem van kaartjes kunnen houden. Ze laten je nu precies het bedrag betalen wat je moet betalen voor die tijd. Prima.
Nu zijn er dus mensen die een manier hebben gevonden om de mensen die voor de gemeente controleren te slim af te zijn. Prima. Maar die mensen willen hier nu ook geld aan verdienen: fout.
Ieder mens kan leren; dus de redenatie ‘voor mensen die even zijn vergeten te betalen’ gaat gewoon niet op. Het is letterlijk een tool voor het ontwijken van belasting.
Ook vraag ik me af of de gemeente Amsterdam heeft betaald voor de ‘herkenbare controleerauto’s’ of een 3e partij die de (goedbetaalde) job heeft om te mogen controleren. Want je kan die auto’s ook gewoon ‘onherkenbaar’ maken.
Dutchdriftking zegt
Voor die twee keer per jaar dat ik in Amsterdam parkeer betaal ik gewoon, het liefst sta ik ook gewoon lekker in een garage. Maar met zulke idiote parkeertarieven is het niet gek dat er bedrijven komen om dit te omzeilen toch? gewoon een GPS onder de scan auto hangen.
kniesoor zegt
Mag aannemen, dat er in eerste aanleg in het voordeel van de gemeente gevonnist zal worden. Benieuwd of er in dat geval hoger beroep zal worden aangetekend door ParkeerWekker. Interessante casus.
dare2think zegt
De gemeente moet zich toch iets gaan afvragen: Als het blijkbaar rendabel is om een dure camera in elke auto te bouwen die scanauto’s detecteert, dan zijn de tarieven gewoon veel te hoog. De bereidheid van betalen neemt gewoon steeds verder af. Typisch dom gedrag van de politiek. Bij een parkeerplaats op straat is er geen enkel verband tussen de huurprijs van de benodigde 10 vierkante meter en de kostprijs van die 10 vierkante meter.
Alle kosten bij elkaar opgeteld: 4 weken parkeren in de betaalde uren (4×130 uur) en met de 40% korting van een dagkaart, met een uurtarief van €7,50 kost €2340 per maand voor 10 m2. Een flat van 60m2 in Zuid zit op €1600. Een parkeerplaats op straat in Amsterdam is vergeleken met een woning dus bijna 9x zo duur.
.