
Het blijft toch Amsterdam.
Het parkeersysteem in Amsterdam is nog niet helemaal vlekkeloos. Iets langer dan een jaar geleden verloor de Gemeente Amsterdam al een rechtszaak over foutparkeren. Datzelfde is nu weer gebeurd.
We hebben het over de rechtszaak Van der Schoor. Dat is de achternaam van de gedupeerde. Ze is een 61-jarige vrouw, woonachtig in Amsterdam met een Volvo V70 [foto ter illustratie]. Op 25 mei wil ze in haar geliefde Volvo stappen wanneer blijkt dat er een wielklem op een van de wielen zit. Ze belt daarom de gemeente. De reactie: ”Als u binnen 24 uur betaalt, kunnen we de klem verwijderen. Anders wordt de auto weggesleept”, zegt de gemeentemedewerker. Van der Schoor heeft het geld niet en heeft geen weet van haar overtredingen .
Volvo in beslag genomen
Een dag later staat de sleepwagen op de stoep. Ze verzet zich nog, maar moet later alsnog toezien hoe haar V70 in beslag wordt genomen. Waarom moeten ze haar hebben, vraagt ze zichzelf af. Volgens de gemeente heeft Van der Schoor 26 openstaande parkeerboetes staan. Ze is daarom ruim € 3.000 verschuldigd aan de gemeente. Omdat ze niet betaalt, wordt er maar beslag gelegd op haar auto.
De vrouw begrijpt er niks van. Ze heeft toch netjes een parkeervergunning aangevraagd? In het voorjaar van 2024 bestelt ze een halfjaarlijkse parkeervergunning van nog geen € 20. Ze denkt ergens te hebben gelezen dat het rekeningnummer van de gemeente is veranderd en wil geen risico lopen, dus neemt ze contact op met de gemeente. Die verwijst haar door naar parkeerorganisatie P1. Een medewerker van dit bedrijf geeft een nieuw rekeningnummer door. Van der Schoor maakt het bedrag over naar dat rekeningnummer.
Het probleem
Wat blijkt: het rekeningnummer is niet van de afdeling Parkeren, maar van de Belastingdienst. De Belastingdienst meldt dit bij Van der Schoor die uitlegt wat er is gebeurd. Vervolgens is het stil. Is haar bedrag intern verschoven? Moet ze nog een keer betalen? Ze heeft geen idee.
Op 1 april verloopt de parkeervergunning, zonder dat de vrouw het weet. Het vervolg kun je wel invullen: ze blijft parkeren en dat blijft niet onopgemerkt door controleauto’s. Hoewel de gemeente zegt dat de aanmaningen per post zijn gestuurd, bereiken de boetes haar niet.
Van der Schoor is niet alleen
Je kunt wel stellen dat Amsterdam een parkeercontroleprobleem heeft. Vorig jaar kwamen er 292 klachten binnen over het parkeren in de stad. In 2023 waren dat er nog 125.
Gemeente is het zat
Wethouder Van der Horst is het zat. Ze sprak bij de zaak Van der Schoor over een ”menselijk drama”. Van der Horst snapt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en mist de mens in het systeem. Ze komt ook met een oplossing. Bij elk stadsloket moet een medewerker komen zitten ”met doorzettingsmacht en verstand van parkeerzaken”. Zo moet de mens in de keten altijd kunnen ingrijpen.
We zijn benieuwd of dit haalbaar is en of het ook daadwerkelijk zin heeft. Er staat behoorlijk wat op het spel. Jaarlijks haalt de gemeente meer dan 350 miljoen euro op uit parkeergelden. Komend jaar moet dat nog meer worden.
Foto: Volvo V70R gespot door @kuifje
Via Het Parool, AT5
Minstens net zo schokkend is het bericht dat een half jaarlijkse parkeervergunning maar €20 kost. Net zo veel als een uurtje parkeren in de stad. Klopt dat wel?
Ja dat klopt. Het doel van het hele parkeerbelastingsysteem in Amsterdam is dan ook om de stad voor bewoners leefbaar te houden, en bezoekers te ontmoedigen met de auto te komen.
Nee, dat klopt niet. Ik betaal meer dan 150 euro per jaar. Los daarvan: de gemeente Amsterdam heeft een grondige hekel aan een ieder die een voertuig met een verbrandingsmotor heeft.
Mijn ervaring is dat alle parkeerbonnen van de gemeente Amsterdam netjes in je berichtenbox van mijnoverheid.nl terecht komen als fiscale naheffing. Misschien moet deze mevrouw haar administratie een beetje beter bij houden want je weet dat ze streng -en soms ook onrechtvaardig- zijn bij de afd. Parkeren van de gemeente Amsterdam.
De gemeente zou de aanmaningen per post hebben verstuurd. Nog los van het feit, dat niet iedereen een mijnoverheid-account heeft. Kortom : het is de gemeente/P1/Belastingdienst die hier opzichtig schuttert. Iets wat ze kennelijk vaker doet.
Wat een dooddoener. Tegenwoordig ‘moet alles digitaal’. Als ik naar de bookmarks op m’n eigen computer kijk:
– mijn overheid
– mijn bankrekening
– mijn loondossier
– mijn hypotheek
– mijn energiemaatschappij
– mijn pensioendossier
– mijn provider
– mijn autoverzekering
– mijn zorgverzekering
– mijn **** verzekering(en)
– …enzovoorts
Allemaal portals met persoonlijk toegang, veelal afgeschermd met DigID login of tweestapsverificatie, driedubbellaagse menustructuur, onvermijdelijke faq en als bonus een virtuele chatbot. Je wil niet weten hoeveel mensen daar niet mee om kunnen gaan, of hoeveel weerstand ze daar tegen hebben, juist vanwege… het ontbreken van de menselijke maat. Als er een keer kloterij in de keet is, willen mensen gewoon kunnen bellen met een persoon van vlees en bloed.
Het is niet alleen mee om kunnen gaan. Het is gewoon verschrikkelijk inefficiënt. Dan krijg een brief van je pensioenverzekeraar dat er een UPO klaar staat in het portaal. Tja, als je een brief kunt sturen dan kun je ook de UPO sturen… Op deze manier wordt er alleen maar meer werk voor mij gegenereerd, ik moet mijn PC aanzetten en die UPO gaan ophalen en voo pensioenverzekeraar moet bakken met geld uitgeven om een portaal dat persoonsgegevens verwerkt adequaat te beveiligen. Zo’n brief met “om aan mijn informatieplicht te voldoen moet ik je wat vertellen maar jij moet een speurtocht gaan doen naar die informatie” leidt tot frustratie en mensen die speurtocht helemaal niet beginnen.
We hebben ofwel een email protocol nodig dat versleutelde informatie mogelijk maakt en spam moeilijker maakt ofwel de bedrijven moeten gewoon weer post gaan sturen.
Idd, dat dus
Moraal van het verhaal; wegblijven uit de stad.
In de krantenartikelen wordt gemeld dat de vergunning €17 kost. Waarom wordt dat aangedikt tot nog geen €20?
Mug & zift.
Even een positief verhaal over Parkeerbeheer Amsterdam. In mijn parkeer-app had ik het verkeerde kenteken aagevinkt. Dus een naheffing. Heb toen gebeld met de dienst en e.a. uitgelegd. De stem aan de andere kant vertelde dat ik formeel bezwaar moest maken en dan zou het geregeld worden. En inderdaad: Naheffing werd ingetrokken met als argumentatie dat een vergissing menselijk was. Het kan dus wel !
Inderdaad prijzenswaardig, dat er :
A) een persoon van vlees en bloed gebeld kan worden
B) die de menselijke maat hanteert
C) en ook over de autoriteit beschikt om in te grijpen.
Dat geeft hoop/de indruk, dat de gemeente de otomobilist niet alleen als pinautomaat ziet. Hulde !
Klopt. Maar de reden dat dat kan is dat de gemeente Amsterdam al meerdere rechtzaken heeft verloren over dat soort kwesties. Niet omdat ze uit zichzelf zo meelevend zijn.
Amsterdam. Poep op de stoep, haat op de straat.