







Een waar kanon.
Wanneer autofabrikanten een nieuwe wagen teasen, dan valt het meestal vies tegen. Hetzelfde geldt niet voor tuners. Als zij vinden dat er ergens geheimzinnig over gedaan moet worden, dan slaan we meestal steil achterover bij het zien van het uiteindelijke resultaat.
Gemballa heeft de laatste weken de nieuwsgierigheid van zijn fans weten te wekken door afbeeldingen van een potentieel bloedheet project te delen op zijn sociale media. Vandaag heeft het bedrijf eindelijk de doeken van de auto getrokken en teleurgesteld zijn we allerminst.
Dit heeft in principe vooral te maken met de krachtbron van de Gemballa GTR 8XX EVO-R BITURBO, zoals het apparaat in zijn volledigheid heet. In DIT artikel is onze eigen @willeme al eens ingegaan op het monster, dus helemaal onbekend zullen jullie er niet mee zijn. Echter, de nieuwste uitvoering is zo mogelijk nog gestoorder. Gemballa heeft namelijk een nieuw aerodynamisch pakket voor de auto gemaakt. Hierdoor krijgen o.a. de voorbumper, de zijkanten, de motorkap, de achtervleugel en uiteraard ook de diffuser spectaculaire vormen. Zoals we van een tuner als Gemballa mogen verwachten zijn de onderdelen uit koolstofvezel vervaardigd. Zijn nieuwe lichaam is 30 mm breder aan de voorkant en 50 mm breder aan de achterzijde.
Het echte plezier van de GEMBALLA GTR 8XX EVO-R BITURBO vinden we, zoals we hierboven al zeiden, onder de motorkap. Gemballa heeft de 3,8-liter zescilinder van de 911 Turbo (rijtest) opgeschroefd tot een kleine 830 pk. Het koppel is lachwekkend hoog; de tuner heeft het voor elkaar gekregen de zespitter op te pompen van 660 Nm naar 1.098 Nm! Een sprint naar 100 km/u duurt slechts 2,38 seconden, in 7,5 seconden tikt de wagen 200 km/u aan. Zijn topsnelheid ligt op 370 km/u. Wauw.
2.38 kelere
@porschepdk: inderdaad! Hoe kunnen ze dat toch zo precies berekenen?!
Meer dan 400 extra nm’s, da’s toch knap. 370 is ook wel erg hard trouwens. Ik vind mooi.
Gt2 rs; soort van zelfde motor, andere setting= 750nm fabriek af. Als je kijkt naar andere betrouwbare tuners is 33% in koppel stijging niet persé veel. Het niet hoe dan ook een te zieke wagen, met te veel koppel haha. Ik zou hem kopen als ik de loterij ooit zal winnen…
@alex1589: maar uit een 3.8 boxer die al vrij ver gepushed is om dat vermogen te krijgen toch wel?
Heftig apparaat. Jammer van de luxe zetels en met een handroersel
was het nog mooier geweest.
Is meneer Gemballa alweer terecht? Die man was toch ontvoerd ofzo. OT: mooi maar ik heb toch liever een originele turbo s.
@sheranvoogd: die vent is al doder dan dood
@jamesbond007: lastig om dit te liken 007 maar je opmerking is goed.
@sheranvoogd: Meneer Uwe Gemballa? Die is 9 jaar geleden dood gevonden in Zuid Afrika.
@sheranvoogd: zo, uwe geheugen is weer opgefrist!
@sheranvoogd: afgemaakt door een Russische maffiabaas / wapenhandelaar als ik het goed kan herinneren – stond een bonnetje open – duurde te lang
Huh, ze hebben een ouder stuurtje erop gezet? Kwestie van “het magazijn lag nog vol”?
Volstrekt onnodig om dit ding zo obsceen te begaaien met plastic en popnagels.
@cpp1: dit valt nog mee. Gembella loves extravagant.
Gembella was toch ook failliet verklaard?
@t1mothys: nee, dood. Het bedrijf is bij mijn weten nog niet failliet.
Vet! Wat een machine!! Elke week nieuwe bandjes hehe
Krankzinnig dit!
Hopelijk ook zonder type aanduiding te bestellen….
Motorisch heel gaaf gedaan alleen ben zelf niet zo’n fan van de achterkant
Niemand dat klaagd over de popnagels? Wel heel lekker dik! Nu eens naast de gt2 rs plaatsen op een circuit, en vergelijken maar!!!
Ik associeer Gemballa nog altijd met de opklaplampen uit de jaren 80. Mooi was het biet, maar wel markant. De recentere Avalanche vond ik ook gedurfd. Tegenwoordig lijken ze een stuk braver. Jammer.
niet biet, sorry