Pas dat nog wel op de achterkant?
Vaak worden getunede auto’s geassocieerd met fout volk. Auto’s als een TechArt Magnum of Hamman X6, bijvoorbeeld. Typisch auto’s die perfect passen bij de smaakpapillen van een succesvolle nachtapotheker. In het geval van Gemballa ging het een stapje verder, die toko werd gerund door fout volk. Uwe Gemballa heeft altijd bij hoog en laag beweerd een eerlijke ondernemer te zijn geweest. Helaas werden de laatste paar jaren van zijn leven in verband gebracht met discutabele zakenrelaties en schimmige deals. Het feit dat hij, gewikkeld in plastic, levenloos werd aangetroffen in Zuid-Afrika draagt niet bij aan het gewenste imago.
De uitstraling van de auto’s sloot daar uitstekend bij aan. Gemballa’s waren extreem getunede Ferrari’s en Porsches. Alhoewel Gemballe zichzelf niet zag als een tuner. Volgens Uwe Gemballa kon je bij hem een Ferrari of Porsche laten bouwen zoals je hem écht wil hebben, zonder restricties van de fabrikant. Een beetje de status die Ruf (voor Porsches althans) heeft. Zo grondig als Ruf ging Gemballa niet te werk. Waarom nieuwe geïntegreerde rolkooi ontwikkelen als je voor dat geld ook een hele dikke bodykit kan monteren?
In 2010 moest Gemballa op instigatie van de autoriteiten zijn toko sluiten. Niet dat hij er gehoor aan gaf, want hij was toen de maden aan het voeren in Zuid-Afrika. Niet veel later besloten Andreas Schwarz en Steffen Korbach over te gaan tot een doorstart van Gemballa GmbH. Schwarz zou de boel gaan runnen en Korbach regelde het geld. 6 jaar later was er niet veel veranderd. De meeste tuningsprojecten bleven beperkt tot een setje wielen, ander soort lederen bekleding of een chipje. Of nog erger, slechts wat renders van bijzonder lelijke auto’s. Waarschijnlijk was Korbach er niet over te spreken en heeft hij Schwarz uitgekocht. Sinds vorig jaar zwaait Korbach met de scepter.
Dit is een van zijn eerste projecten en we moeten zeggen: gaaf! Helaas is er slechts één foto vrijgegeven, maar deze getunede Porsche is een fraai getunede Gemballa. De naam is heerlijk kolderiek. Alle ‘performance’-cliché’s moet je toch wel in een naam kunnen vangen? Het ding heet namelijk de Gemballa GTR 8XX Evo-R BiTurbo. De GTR 8XX Evo-R BiTurbo is gebaseerd op de Porsche 911 Turbo (991). Ditmaal heeft Gemballa zich voornamelijk gericht op technische tuning. Het lijstje met aanpassingen is lang:
- Verlaagde compressie
- Vergrote inlaatpoorten
- Vergrote uitlaatpoorten
- Grotere kleppen
- Versterkte zuigerstangen
- Grote turbocompressor
- Aangepast spruitstuk
- Sportkatalysator
- Sportuitlaat
- Herschreven ECU voor motor én PDK transmissie
- Koolstofvezel airbox
Dat zijn geen halve maatregelen. Het maximum vermogen bedraagt nu 828 pk bij 7.000 tpm. Ook het maximum koppel is indrukwekkend: 952 Nm bij 5.200 tpm. De prestaties zijn navenant. 0-100 km/u duurt slechts 2,38 seconden! 0-200 km/u is in 7,5 seconden voorbij de 300 km/u staat in 18,8 seconden op de stopwatch. Dat is veel snel sneller dan de Porsche 911 GT2 RS waar @Wouter zwaar onder de indruk van was. De topsnelheid heeft Gemballa nog niet getest, maar 360 km/u is zeker haalbaar volgens de Duitsers. De prijs van dit moois? Dat is nog best te doen, eigenlijk. De complete kit kost 49.800 euro, de koolstofvezel airbox is nog een 3.880 euro extra. Oh ja, dan heb je natuurlijk ook een Porsche 911 Turbo nodig. Een nieuwe kost zo’n 215.000, zonder opties.
denniss00 zegt
Wat een gruwelijk monster! Alleen dan in een puppypakje, wat m een stuk beter staat ??
sr20det zegt
Hoe zit dat met dat extreme paarse geval dan van laatst (Genève)? Of was dat geen Gemballa ?
Frenkyboy zegt
Mijn eerste gedachte toen ik foto 2 zag; is dat nou een man of een vrouw?
dirkv zegt
@frenkyboy: Oei, pas jij maar op in de kroeg dan.
87sandyd zegt
Geen S in de naam, gemiste kans
unknown32 zegt
Die complete kit is dan waarschijnlijk zonder werkuren? Dus die prijs zal nog oplopen; toch?
allesmetturbo zegt
Super performace en niet een te schreeuwerig uiterlijk. Top
Dutchdriftking zegt
Helemaal goed!
spykerboy zegt
Vond Gemballa juist vaak gave autos afleveren… achja smaak is kennelijk niet bij iedereen goed ?
porker zegt
@spykerboy: Tsja als je van speyker houdt begrijp ik je wel
spykerboy zegt
@porker: haha leuke reactie, maar laten we ff eerlijk zijn, autos zoals de Gemballa Mirage GT zijn toch super gaaf om te zien? (vind ik tenminste)
2wheeler zegt
Ik mis GSi in de naamgeving
kukuk zegt
Ziet er top uit! Jammer alleen dat er geen echte centerlocks onder zitten.
toyotafortuner zegt
Partijtje dik hoor! ?
cossiekiller zegt
Heil to Korbach!
mout zegt
Typo (autocorrect…): ‘geïntrigreerde’ moet zijn geïntegreerde
leaper035t zegt
Goed zo. Hier ben ik fan van. In de basis al heel goede auto’s nóg beter maken, zonder schreeuwerig te worden. Alpina, Ruf, Polestar…helemaal top!
porschepdk zegt
Zal het direct doen, de meerprijs valt mij enigszins mee.
kniesoor zegt
Als ik me niet vergis had de Sportec SP1 (op basis van een 997) van enige jaren terug al 810 pk. Dus qua pk’s niets exceptioneels. Maar qua uiterlijk inderdaad zo ongeveer het tegenovergestelde van wat in de tijd van Herrn Gemballa zelve onder die merknaam de weg op werd gestuurd. Het kan verkeren.
DennisS65B40 zegt
Geïntrigeerde rolkooien ? wist niet dat ze ook gevoelens hebben ?
tarquesh zegt
Gemballa hield van risico’s nemen. Geen rolkooi, is niet nodig want gevaar leverd adrenaline op.
Nou hoef je niet je wrak te zien meer na een flinke schuiver moet hij als filosofie gehad hebben.
Precies dat heb ik andersom, een rolkooi is fijn om levend uit je gecrashte 911 te komen om vervolgens daarna je nieuwe 911 te gaan kopen om weer te gaan genieten. Een lelijke bumper,
nep hoodscopes en ander boosaardige spul , dat is niet nodig om met iets unieks rond te rijden.
juulbe zegt
Iets met een Mirage GT wat een auto is dat zeg! Dit is trouwens ook een fraai apparaat!