In de jaren tachtig was het tuninglandschap nog redelijk beperkt. De veelvoud aan obscure veredelaars die we anno 2012 kennen was er niet, en wie zijn Porsche danwel BMW wilde laten oppompen kwam al snel uit bij Gemballa. Die wisten wel raad met een BMW M635 CSI.
Naast de opvallende bananificatie van de lakkleur valt natuurlijk op dat er een bodykit omheen zit die typisch des Gemballa is. Iets te brede openingen om de achterwielen- en remmen van koellucht te voorzien en waar je met gemak een paar koffers in kwijt kan. Mocht de achterbak vol liggen met Colombiaanse handelswaar.
In de wielkasten werden 15″ (groter heb je niet nodig, laten we eerlijk wezen) Ronal-velgen gegooid waarvan het hart overeenkomt met de buitenkant. Achteraan is het handelsmerk van Gemballa te zien, waarmee we niet doelen op die foute spoiler, maar een veelvoud aan centraal geplaatste uitlaatpijpjes. Vier stuks.
Binnenin is Uwe (†) met zijn team zich compleet te buiten gegaan in de 6 Serie E24 met Recaro-zetels, leer, alcantara, gele biesjes, een retegaaf TV-scherm (we hebben het hier over een 30 jaar oude conversie) en een soort stereotoren in het dashboardkastje. Lange armen vereist.
Kosten? Gemballa vroeg het niet malse bedrag van 150.000 Duitse Mark (€90.760) voor deze ombouw. En dan moest je de M635 CSI (€54.456, 3.5 l6, 284 pk) er zelf bijleveren. De afgebeelde versie was nog duurder, en ooit opgekocht door oliedollars in het Midden-Oosten. In 2003 schijnt hij te zijn teruggevonden in Irak bij de tweede Golfoorlog, destijds toebehorend aan één van Saddam’s zoons. Maar of dat waar is…
UPDATE: Het lijkt te kloppen. Negen jaar geleden werd de gehavende Gemballa-bimmer aangetroffen door Amerikaanse soldaten. Hij behoorde toe aan Uday Hussein. Met dank aan Eric voor de foto’s!
E34M5Touring zegt
Wat heerlijk fout! Gotta love the 80ties!
jackass266 zegt
Lol! Und ab geht die post
syliaca zegt
Ziet er niet uit, maar dat maakt niet ui, wat een bak!
jolig zegt
Vrij brede bandjes ook wel.. Behalve aquaplaning zal hij wel niet zoveel meer driften.
tritone zegt
Sorry Ricardo, maar je vergeet Koenig, dit gingen nog wat verder!
undifined1 zegt
@tritone:
ja klopt, eze is nog vrij bescheiden, deze is veel breder:
en deze:
en deze:
sir_smokalot zegt
yep :) http://www.autoblog.nl/archive/tag/koenig
defqon1 zegt
Is 1 van mijn droomauto’s, maar dit vind ik dan weer niks.
bsxc2 zegt
Ik zou hier persoonlijk niet in gezien willen worden. Geef mij maar een orgineel exemplaar uit de USA.
undifined1 zegt
@bsxc2:
een usa? met die lompe bumpers?
dubhead zegt
Uwe is gestorven als zijn creaties geboren werden: door er gaten in te maken.
thank you, I’ll be here all week (or not)
sir_smokalot zegt
LOL!
undifined1 zegt
Heeft wel wat,maar doe mij maar een e28
kickass zegt
No offence, maar ik vind die oude BMW’s op varkens lijken door die grille…
spank zegt
635CSI Ben er in opgegroeid <3
Megakix zegt
@spank: en verwekt ?
bonkers zegt
Lelijk ding zeg!
umadbrah zegt
Ik zoek al tijden een 628 CSI automaat van na 83! Als je er nog eentje hebt, laat maar weten.
Even on-topic: Heerlijk fout, maar dat interieur vind ik gewoon onwijs vet.
flipper zegt
@umadbrah: waarom van na ’83?? Juist de eerste serie (tot ’81 geloof ik?) heeft een veel mooier interieur en ook buitenkant nog helemaal zoals het bedoelt was. Later zijn ze ‘m gaan opfrissen met bergen kunstof.
undifined1 zegt
@flipper: die 2e serie is zoveel degelijker en beter, die is op basis van de e28 ipv op basis van de e12, de 3e serie heeft echt veel plastic trouwens
flipper zegt
@undifined1: degelijker en beter is fijn voor je daily driver, voor een hobby auto vind ik emotie dan belangrijker en de tweede serie is wat dat betreft nogal vernaggeld: daar lopen twee de twee tijdsgeesten chroom en plastic teveel door elkaarheen vind ik.. Serie 1 vertolkt het meest de tijdsgeest van het ontwerp :-)
flipper zegt
@undifined1: degelijker en beter is fijn voor je daily driver, voor een hobby auto vind ik emotie dan belangrijker en de tweede serie is wat dat betreft nogal vernaggeld: daar lopen twee de twee tijdsgeesten chroom en plastic teveel door elkaarheen vind ik.. Serie 1 vertolkt het meest de tijdsgeest van het ontwerp :-)
Megakix zegt
..voor het eerst vraag ik me af…’wie de wijdste heeft’ …. en dan n’s niet in autoland ;-)
jos1234 zegt
gast, das gewoon een auto met plastieken zijkanten aangeplakt
matthijsie zegt
Haha 4 uitlaten naast elkaar.
240sx zegt
En de lelijkste.
PeugeotGTI zegt
Die velgen zijn echt te gruwelijk
ericc zegt
Toen ik op kot zat in mijn studententijd in Oostende (België) eind jaren ’80, reed er een 635CSI rond in het donkerblauw met de M-strepen schuin over de auto. De man stond bekent om z’n foute rijgedrag bij de plaatselijke dienders en scheurde met hoge snelheid voorbij ons kot. Meestal wedstrijdje tegen een andere BMW. Wel mooie wagen toen.
hp525i zegt
Ik zeg dit ergens tussen schaamte en schande, ik zou ik er best 1 willen hebben.
ricardo zegt
UPDEET! Ja, hij werd inderdaad in Irak teruggevonden. fotoos
jordy14 zegt
Niet echt mooi zal ik maar zeggen maarvwel jammer dat die auto dan een beetje weg staat te rotten in de woestijn.
styns zegt
wat zou er met die irakese bmw gebeurd zijn!?