Oh lord won’t you buy me, Mercedes-Benz.
Jaaaa, je denkt wellicht dat we het woordje ‘a‘ vergeten zijn in de subtitel, maar niks is minder waar! Waarom zou je namelijk genoegen nemen met ‘een Mercedes’, als je de hele toko kan overkopen? Zo ver is het overigens nog niet, maar naar verluidt wordt de oudste autofabrikant ter wereld wel weer wat Chinezer, nadat Li Shufu vorig jaar al voor opschudding zorgde door een kleine tien procent van de aandelen te verzamelen.
Shufu had eerder netjes gevraagd aan Daimler of hij een belang kon kopen, maar toen daarop negatief geantwoord werd, schafte hij de stukjes gewoon aan op de vrije markt. De grote man achter Geely werd daarmee plotsklaps de grootste aandeelhouder van het hele concern. Er is ook al een automotief wapenfeit uit deze ontwikkeling voortgekomen, want Geely gaat Smart redden. Vanaf 2021 rollen de kleine wagentjes als het goed gaat ergens van een loopband in China.
Dat laatste was op zich goed nieuws voor Daimler, maar de overname van aandelen door Shufu werd niet door iedereen omarmd. Daimler is ‘kwetsbaarder’ voor een potentiële vijandige overname dan BMW, waar broer en zus Quandt samen bijna de helft van de aandelen hebben. Ook bij VAG is het een family affair, daar de Porsche-Piëch clan 30,8 procent van de aandelen in handen heeft middels Porsche Automobil Holding SE. Wat het uiteindelijk uitmaakt wie of wat de aandelen van een bedrijf in bezit heeft blijft natuurlijk de vraag, maar velen zijn ongerust dat ‘onze’ iconische bedrijven ‘in handen vallen’ van mensen uit een ver land.
De laatste groep mensen zal niet blij zijn met het bericht dat ook Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) nu volgens Reuters van plan is vijf procent van de Daimler-aandelen over te nemen. De fabrikant zou daar reeds netjes toestemming voor gevraagd hebben bij ome Mao de Chinese overheid. BAIC en Mercedes zijn geen onbekenden van elkaar; de twee partijen bouwen al jaren auto’s via een joint-venture en Mercedes heeft 9,55 procent van BAIC’s aandelen in handen. Kennelijk zijn ze bij BAIC bezorgd dat Mercedes een nieuwe Oosterse liefde gevonden heeft in Geely en is de koop van aandelen deels bedoeld om het huwelijk met de Duitsers te redden.
Het verhaal gaat dat BAIC net als Shufu dat deed al bezig is met aandelen opkopen via de vrije markt. Mocht dat zo zijn, dan hebben ze echter nog een weg te gaan. Volgens het Duitse recht moet een partij het melden als het drie of meer procent van de aandelen van een publiek verhandeld bedrijf overneemt. Dat is nog niet gebeurd. Het taartstukje van vijf procent vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 2,7 miljard Ekkermannen. Mocht het zo ver komen, dan zal het niet lang duren voordat de S-Klasse geleverd wordt met stickers van een draak op de flanken.
lekkaah zegt
The engine that keeps the EU running.. laten we hopen dat de politiek hier een stokje voor gaat steken
rs18011 zegt
@lekkaah: de vrije markt en kapitalisme wanneer het goed uitkomt.
lecomte zegt
Dat iemand of een bedrijf aandelen ergens in koopt, in dit geval een Chinees die Mercedes aandelen koopt, maakt Mercedes net zo Chinezer als dat Apple Nederlandser wordt door die paar aandelen dat ik in Apple heb.
ghengiskhan zegt
@lecomte: er is wel een verschil tussen jouw paar aandelen Apple (kost dat? Paar duizend euro misschien) en de paar miljoen aandelen ( kost dat? Paar miljard euro misschien) die aan de andere kant van de muur beheerd worden.
Jouw stemrecht obv aandelen zal een druppel op een gloeiende plaat zijn. De Chinese meneer zal daadwerkelijk invloed op het beleid kunnen hebben, en dat bij 1 vd toonaangevende bedrijven in Duitsland / Europese Unie.
lecomte zegt
@ghengiskhan: Wat betreft stemrecht klopt dat. Dat maakt Mercedes nog steeds niet Chinees, net zoals mijn Range Rover niet Indiaas is.
ghengiskhan zegt
@lecomte: niet Chinees, wel Chinezer.
johnhert zegt
@lecomte: Wow, je hebt aandelen in Apple ! Wat gaaf, mijn handen worden helemaal knuistjes…
lecomte zegt
@johnhert: Je kan ze zelf ook kopen hoor.
snowbird zegt
@johnhert: +10
generaalalfa zegt
@johnhert: -10
Stomme reactie die niets met het artikel te maken heeft. Zulke reacties zouden verwijdert moeten worden en de schrijver een mooie ban.
johnhert zegt
@generaalalfa: Dan gaat het hier heel rustig worden…
moveyourmind zegt
Maakt het uit,
Of je nou met dé taxi opgehaald wordt of door de afhaal-Chinees.
Robert zegt
Ach, de overname van Volvo door Geely heeft de eerstgenoemde bepaald niet slecht gedaan. Ook de overname van Jaguar Land Rover door Tata heeft de Britten behoed voor the way of the dodo, zoals bijvoorbeeld Rover en Saab hebben moeten ondervinden. Nu wil ik niet direct Mercedes Benz op één lijst lijn zetten met deze verdwenen automerken, maar het feit dat er Aziatisch geld in gestoken wordt, hoeft echt geen doodsteek te zijn voor de toko. Bepaald niet, zelfs.
reactief zegt
Mogelijk 5% aandelen. Toe maar.
Peking neemt de controle over alles, iedereen een overal!!!1!
Silverarrow zegt
@reactief: Naïviteit kent geen grenzen… Ergens in een donker achterkamertje worden er vast al plannetjes gesmeed om te voorkomen dat de Europese “vrije” markt niet vrijer wordt dan de EU zichzelf kan permitteren.
reactief zegt
@silverarrow: Naïviteit.. Ik ken de details niet goed genoeg, maar Jaapie op z’n best is lekker populistisch bezig vandaag.
Dus de suggestie wekken dat ‘de Chinezen’ de boel overnemen door een mogelijke aanschaf van 5% aandelen in Daimler vind ik wat overtrokken.
Om dan naïviteit erbij te betrekken is altijd een zwakke poging om een ander z’n opmerking af te doen als dom.
Kom dan gewoon met een inhoudelijke reactie en probeer te overtuigen.
jeroenwz zegt
@reactief: @Yaapio is altijd populistich bezig. Maar met deze 5% erbij is 15% van Daimler Benz in (verschillende) Chinese handen. En dat in twee jaar tijd.
Het westen brokkelt meer en meer af en in het gat springen vooral de Chinezen. En dat verklaart deels ook de opkomst van populistische partijen: Frankrijk voor de Fransen, Duitsland voor de Duitsers, Nederland voor de Nederlanders. Grensjes dicht, eigen muntjes, en dan maar denken dat je daarmee de veranderingen stopzet.
reactief zegt
@jeroenwz: Bedankt voor de aanvulling. Die totale 15% is inderdaad al fors meer, ondanks de verschillende partijen.
Populistische partijen gaan inderdaad niks oplossen. Heb nog nooit een nuttig voorstel gezien wat daadwerkelijk stand houdt.
Silverarrow zegt
@reactief: Je kent de details niet, maar toch voel je je geroepen om het ‘populistische’ stuk van jaapiyo te bagatelliseren. Da’s inderdaad de definitie van populisme…
lincoln zegt
@silverarrow:
“Populisme” brullen is idd een populistische simpleton bezigheid ..
reactief zegt
@lincoln: Ach ja. One liners met een dubbele punt zijn natuurlijk uiterst intelligent.
reactief zegt
@silverarrow: Lekker makkelijk. Maar ik schrijf geen artikel met suggestieve kop. Daar reageer ik op zonder details te weten, want ga geen onderzoek doen naar achtergronden van elk artikel.
reactief zegt
@silverarrow: En de inhoud mist nog steeds. Maar dat is je doel ook niet. Dat was al duidelijk.
lincoln zegt
@reactief:
Alles waar je reet van van snapt kan je gewoon “populisme” noemen ..
Doet jouw soortje nou eenmaal ..
reactief zegt
@lincoln: ‘jouw soortje’. Lekker neerbuigend, bevooroordeeld op basis van een paar opmerkingen, mij tot een bepaalde soort classificeren die dus duidelijk minder is dan jouw soort?
Helemaal prima hoor. Ik voel me niet snel aangevallen. En ben al helemaal niet gevoelig voor dit soort onzin.
Maar ik had vijf opmerkingen hiervoor al moeten stoppen. Dat wel. Dat doe ik nu dus maar alsnog, want dit gaat nergens over.
lincoln zegt
Kan beter de andere kant opkijken en je muil houwe ..
Of er iig over liegen ..
Dat is tenminste politiek correct ..
ghost zegt
Merry Chinastmus!