Lamborghini staat niet te popelen om elektrische sportwagens te bouwen.
Elektrische sportwagens, het blijkt toch een lastig product. De Rimac Nevera verkoopt niet bepaald als warme broodjes, de nieuwe Bugatti krijgt gewoon een V16 en Tesla maakt absoluut geen haast met de nieuwe Roadster. Alleen Lotus en Porsche lijken echt voor een elektrische sportwagen te gaan.
Andere sportwagenbouwers kijken toch liever de kat uit de boom. Zo ook Lamborghini. CEO Stephan Winkelmann is niet erg enthousiast over een elektrische sportwagen. “Het is niet iets wat verkoopt, tot dusver,” aldus de Lamborghini-baas. “Het is te vroeg, we moeten afwachten wat er gaat gebeuren.”
Winkelmann vindt dat het emotionele aspect van een supercar niet geëvenaard kan worden met een EV. Daar heeft hij natuurlijk volledig gelijk in. Daarom heeft de nieuwe Revuelto ook nog steeds gewoon een atmosferische V12. De Huracán-opvolger gaat weliswaar downsizen, maar die krijgt een V8 die 10.000 toeren kan draaien.
Hoe zit het dan met de bovenstaande Lanzador die Lamborghini vorig jaar presenteerde? Dat moest toch de eerste elektrische Lamborghini worden? Die auto wordt niet benoemd door Winkelmann, maar dat is misschien omdat het een cross-over is. En Stephan heeft het specifiek over sportwagens.
Overigens maakt Lamborghini ook met de Lanzador geen haast. Die komt op zijn vroegst pas in 2028. En als het aan Lamborghini ligt blijven ze ook na 2035 nog verbrandingsmotoren bouwen. Maar dat moet de EU dat wel toelaten, door auto’s met e-fuels te tolereren. “Er kan een kans ontstaan, als er dingen veranderen,” aldus Winkelmann.
Via: Bloomberg
Headerfoto: de elektrische Lamborghini Terzo Millenio concept uit 2017
Johanneke zegt
Het is ook onzinnig. Hoe moeilijk is het eh, om als EU te zeggen: je mag een x duizend auto’s op fossiele brandstoffen blijven verkopen, de rest moet een EV zijn.
Ik wil ook dat er meer EV’s verkocht worden, maar ga eerst eens zorgen dat het stroomnet zo ver is en er genoeg b en c segment EV’s zijn.
Richmond zegt
Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden? In het grote geheel zijn dit soort fabrikanten volgens mij niet belangrijk voor de economie.
Stefje zegt
Schaf dan kleinpodium ook maar af. Maakt geen impact economisch gezien toch? Rare opmerking. Plus, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Bentley, Aston, alle draaien miljarden omzetten in eigen land en de dealers doen het vaak ook niet slecht. Werkgelegenheid, ontwikkeling, schaalvergroting (mainstream producenten die motoren en knoppen/opties elders kunnen leveren en daarom kosten omlaag kunnen brengen voor auto’s voor de gewone man).
Daarnaast wil niet iedereen een elektrische auto hebben. Ik betaal wel 4 euro de liter voor dat enkele ritje op een zondag met mijn zoon in een leuke auto. Geen zorgen. Dus ja, het heeft wel degelijk nut.
melcon zegt
Waarom zouden EVs uberhaupt verplicht moeten worden c.q. de verkoop van ICEs verboden? In het grote geheel draagt het Europese wagenpark nagenoeg niets bij aan de uitstoot.
lincoln zegt
De EU danst naar de pijpen van de oligarchen ..
Winkelmann kan dan wel geheimzinnig doen ..
Maar hij zal toch echt niet achterlijk zijn ..
Redrum zegt
Kan de “Elite” toch alvast blijven doorverbranden..heerlijk dit.
lincoln zegt
Er zijn zat landen die niet meedoen aan de klimaat hype ..
Of de Corona hype .. of de ozon hype .. of de Veluwe poema hype ..
Toevalligerwijs allemaal landen met een flink lagere staatsschuld dan we hier in Europa hebben ..
Johanneke zegt
Echt heerlijk die paar weken per jaar dat je je inloggegevens weer hebt maat. Fuck de ozonlaag, hebben we niet nodig.
lincoln zegt
Er is maar 1 hype ..
En dat is de hypercar hype ..
roadster zegt
Ozonlaag, dat ging om cfk’s uit spuitbussen. CO2 gaat om Eindhoven aan zee. Ken je milieuhype.
Redrum zegt
Zit er wel genoeg aluminium in de dakbekleding van die Lincoln? 😉
lincoln zegt
Ja ..
Dat is veilig en effectief tegen de snelwegschutter(hype) ..
William zegt
Maserati lijkt wel flink in te zetten op EVs. Tegen forse prijzen. Maar afwachten hoe dat gaat aflopen, idem voor Jaguar..
panam1 zegt
Ik zeg dit al jaren lang – mensen gaan geen electrische lambo of Ferrari kopen, en dat begint duidelijk te worden nu de sportwagen jongens langzaamaan wat electrische wagens op de markt brengen. Wat is het nut om 400k te betalen voor dezelfde beleving als een tweede hands tesla model 3…..deze fabrikanten moeten hopen dat E-fuels het gaan worden, anders zijn ze ten dode opgeschreven indien alles 100% electrisch moet. Er is trouwens wel ontheffing vanuit de EU – dat kleine fabrikanten geen 100% electrisch wagenpark hoeven te hebben (in hoeverre Ferrari en Lamborghini als klein worden beschouwd als onderdeel van grote concerns is niet aan mij)…..
audirs3 zegt
@panam1 Wat een onzin, mensen kopen een Lambo of Ferrari voor het design en het logo, de rest interesseert hun geen bal.
audirs3 zegt
Er is nog geen enkele normale EV sportauto. De Rimac is te duur, te lelijk en een onbekend merk. De eerste Tesla Roadster was te vroeg. De enige echte andere opties zijn de Taycan of Ioniq 5 N, maar dat zijn toch andere segmenten.
Ik vind het dus wat te kort door de bocht om te stellen dat er geen vraag is naar een EV sportauto.
Alle ‘onderzoeken’ die de fabrikanten ook laten uitvoeren bij hun bestaande cliëntele zijn ook gekleurd. Als je iemand die net een V12 heeft aangeschaft gaat vragen of hij ook een EV zou kopen, is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’.
Ik hoop dat er tenminste 1 old-school sportwagen fabrikant gaat opstaan om een echte EV sportauto te ontwikkelen. En dat die auto ook goed is, met de nieuwste technologie (hope densiteit accu, 800V, etc). Dan zullen we het echt weten. Ik denk dat er namelijk vanuit oorden als Californië zeker wel vraag naar zal zijn.
jurgen80 zegt
Een hypercar is altijd de overtreffende trap geweest, of het nou acceleratie, topsnelheid of rondetijd was. Met een elektrische hypercar valt de overtreffende trap weg want veel sneller dan een tesla wordt het niet (tenzij je straaljager piloot bent en met 2000+ pk overweg kan). Daarom zullen ze meer beleving moeten bieden in de vorm van emoties/cilinders.