De V8 gaat eruit, maar Maserati blijft gelukkig nog wel mooie auto’s bouwen. Dat is ook wat waard.
Waar Ferrari nog geen haast maakt met elektrische auto’s, wil Maserati dat wel gaan doen. Dat is op zich niet zo vreemd, want Maserati is een beetje het Italiaanse Porsche: het is een sportwagenmerk, maar ze bouwen vooral SUV’s en sedans. En die moeten langzamerhand elektrisch worden.
Wat wel een beetje lastig is: de motor was nu juist wat Maserati’s altijd zo gaaf maakte. De V8 die in GranTurismo en de Quattroporte lag kan tot de best klinkende motoren ooit gerekend worden. De vraag is dus: wat blijft er nog over van het Maserati-DNA als het een elektrisch merk wordt?
Één ding wat Maserati in ieder geval nog heeft is fraai design. Zo is de GranTurismo Folgore een van de mooiste EV’s, om de eenvoudige reden dat de GranTurismo er niet uitziet als een EV. Daar is ook een praktische reden voor: de GranTurismo wordt nog met V6 geleverd.
Dat geldt echter niet voor de nieuwe Quattroporte. Dit wordt de eerste Maserati die uitsluitend als EV op de markt komt. En daarom is er geen reden meer om de auto een fraaie, lange motorkap te geven. Dat roept de vraag op: wordt het straks niet een of andere raar geproportioneerde EV?
Eerdere uitspraken van CEO Davide Grasso deden het ergste vrezen, maar Bernard Loire, de commerciële baas bij Maserati, kan ons nu geruststellen. Tegenover Auto Express zegt hij dat de elektrische Quattroporte er totaal niet uit gaat zien als een elektrische auto. We kunnen dus gewoon een fraaie Italiaanse sedan verwachten.
De elektrische Maserati Quattroporte moet het op gaan nemen tegen de Porsche Taycan en de pas onthulde Lotus Emeya. De Maserati verschijnt wel iets later ten tonele dan deze modellen: de nieuwe Quattroporte komt pas in 2025.
Via: Auto Express
Met dank aan AI voor de headerfoto
Johanneke zegt
Ik hoop natuurlijk dat het een prachtding wordt, maar kijk mercedes. Dingen zien er vaag uit, maar zijn wel loeiaerodynamisch. Er is een reden dat EV’s er een beetje maf uit zien.
hehe zegt
Dit is wel het probleem inderdaad
EV’s vragen gewoon om een andere packaging en hebben dus een ander soort vorm nodig.
Maserati’s zijn wel vaker vorm over functie, dus mogelijk zal de focus op uiterlijk ten koste gaan van de interieurruimte.
Aan de andere kant kan het wel: ik vind de proporties van de Model S nog steeds heel fraai
rollingstoned zegt
Gezien de GT Folgore zal dat wel loslopen denk ik.
https://www.maserati.com/global/en/models/granturismo/granturismo-folgore
mashell zegt
Als je al een snellader naast een benzine auto fotoshopt, alsjeblieft maakt van de laadkabels dan geen onbegrijpelijke spaghetti. Nu is mijn OCD helemaal over de toeren.
kennone zegt
Dan kunnen ze nog 5 jaar een V8 leveren.
rismo zegt
Is een dubbel geloopte flux, je weet wel…
crashingduke zegt
Verplichte regel routine in de software:
X=rnd(0;25)
If x=13 then start.not
Wolflow zegt
Wie wil er nou een Maserati zonder motor?!?
Autofanaat1990 zegt
Uitgerekend een van dé auto’s die je koopt vanwege de geweldige sound/emotie.