Muziek in de oren van motorrijders, herrie voor fietsers en voetgangers.
Hoewel het geluid van motoren voor velen van ons als muziek in de oren klinkt, is dat lang niet bij iedereen het geval. Twee weken geleden overlegden voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s dat wegen en gebieden afgesloten konden worden voor motorrijders. Het zou dan voornamelijk gaan om ’toeristische routes’, oftewel de mooie tourweggetjes. Tijdens het paasweekend werd na klachten over geluidsoverlast door fietsers en voetgangers extra gecontroleerd.
Niet iedereen waardeert schijnbaar het geluid van een Akrapovič of Termignoni onder een heerlijke tweecilinder. Dijkbewoners omschrijven het geluid van motoren: “Alsof er oorlog is”. Kennelijk was het geluid van motoren niet hinderlijk genoeg om ze binnen te houden, want de dijkbewoners besloten te gaan turven. Gewapend met pen en papier besteedden zij hun paasweekend aan het tellen van motoren. Dat zonnig weer uitnodigt om de motor te pakken blijkt, buurtbewoners zetten 1.200 streepjes op de Zuiderdijk. Hieronder een filmpje van een bewoner van 5 april 2020.
Het mooie aan dit fragment is dat er geen commentaar bij wordt gegeven. Het kan dus door voor en tegenstanders gebruikt worden. Deze meneer woont aan een weg die gebruikt wordt en dat levert geluidsoverlast op. Onredelijk veel geluidsoverlast?
We kunnen hier natuurlijk van alles van vinden maar niemand staat boven de wet. Maar wat zijn precies de regels? Met aangekondigde extra controles de komende coronatijd zijn we gewaarschuwd. Hoog tijd om eens in de regelgeving rondom dempers, db-killers en geluid van motoren te duiken!
Typegoedkeuring
De uitlaat van motoren moet een typegoedkeuring uitlaatsystemen hebben. Met deze typegoedkeuring voldoen ze aan de wettelijke norm voor geluid. Op het VIN-plaatje dat op het frame van je motor is bevestigd kun je meer informatie vinden. Hier staat op wat het toegestane geluidsniveau van de motor is en bij welk toerental dit gemeten dient te worden. Dit kun je ook terugvinden op de kentekencheck van de RDW.
Geluid van motoren meten RDW
De RDW zorgt voor meting van het geluidsniveau en toerental per motor. Op de testbaan van de RDW in Lelystad rijden ze met een fabrieksmotor een vaste route tussen twee microfoons. Bij deze meting mogen motoren volgens de Europese wetgeving niet meer dan 80 dB produceren. Deze dynamische meting wordt in het kentekenregister overgenomen.
dB(A) eenheid
Geluid drukt men uit in decibels. Met dB(A) worden deze gecorrigeerd naar de gevoeligheid van het menselijk oor. Wij horen lage tonen amper en zijn juist gevoeliger voor hoge tonen. Voor de regelgeving en handhaving van het geluid van motoren hanteren we dB(A).
Geluid van motoren meten door politie
De politie meet langs de openbare weg. De microfoon plaatsen zij op 50 cm van de uitlaatmond onder een hoek van 45 graden (mag 10 graden afwijken). De sensor plaatst de politie op de bougiekabel. Lukt dat niet meet de politie de pulsen van de bobine. Het toerental van de typegoedkeuring wordt ingegeven in de meetapparatuur. Meneer de agent draait vervolgens driemaal het gas open en het hoogste geluidsniveau telt.
Boete
Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro. Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen. De politie handhaaft pas vanaf 5 dB(A) overschrijding en dan krijg je dus een boete. Demper inleveren, daar zal pas sprake van zijn als het geluid van jouw motorfiets 10 dB(A) of meer afwijkt.
Een originele uitlaat zal geen problemen opleveren. Heb je een ander dempertje onder jouw motor geschroefd zit er standaard een DB-killer in. Mits de demper is goedgekeurd uiteraard. Deze DB-killer dempt het geluid van motoren. Een after market uitlaat mag niet meer geluid produceren dan de originele uitlaat.
Overlast
Vooral de laatste tijd klagen bewoners, fietsers en voetgangers veel over de geluidsoverlast van motoren. Het geluid van motoren zou oorverdovend zijn en op oorlog lijken. Rijden jullie met een standaard uitlaat of hebben jullie een ‘herriepijp’ onder jullie motor hangen, of is het nog belangrijker dat je gewoon een paar versnellingen opschakelt?
reactief zegt
Ik vind nogal sneu vragen om aandacht, zo’n herriemakende uitlaat. En dan als smoes dat het om je veiligheid gaat…
Woon zelf in de stad en regelmatig hoor ik motoren minuten lang rijden van de ene kant naar de andere kant van het centrum. Dan ben je toch wel heel zielig op zoek naar aandacht volgens mij.
Buitenproportioneel veel mensen hebben daar last van, dus wat mij betreft handhaven! En gewoon bij elke overschrijding, niet pas vanaf 5dB.
dirkjeeeee zegt
@reactief: huilen
rhellema zegt
@dirkjeeeee: lachen
vonklausenburg zegt
@reactief: Eens, vaak genoeg hang ik thuis met klanten aan de lijn. In de winter met ramen dicht is het geen probleem als er een motor zo veel geluid maakt, nu de ramen permanent open kunnen klanten mij niet meer horen.
Laat staan hoe een baby’tje schrikt van het geluid.
Dit land zit vol met pubers en mislukte volwassenen met een attitude “ha is grappig” terwijl ze voornamelijk hun eigen falen tonen aan de wereld…
87sandyd zegt
@reactief: Sneue manier om aandacht vragen en zich heel wat voelen op de weg.
Dat je het al leuk vind om iemand tot last te zijn geeft al aan dat je gefaald hebt in het leven…
robert zegt
Misschien heb je zelf wel gefaald in het leven en kun je het gewoon niet hebben dat andere van die vrijheid kunnen genieten, en daar bij als je je een beetje zou verdiepen in de mensen met een Harley davidson zul je zien dat er vele bij zijn die duizenden euro’s uitgegeven aan uitlaten die gewoon dicht slaan als ze in de stad rijden. En tegenwoordig zijn er bepaalde wagens met een veel irritanter geluid .
850t5restate zegt
Ik woon net bij het eind van de bebouwde kom aan de n310. Met name die sneue rukkers met een harley met open pijp zijn irritant, dan tril ik echt mn stoel uit. Wat mij betreft gewoon verkoop van dat soort pijpen verbieden en in plaats van flitsen eens flink wat dB controles langs de populaire routes organiseren. Er zijn genoeg motorrijders die gewoon rekening houden met de aanwonenden en even wachten voor ze t gas erop gooien (vooral de enduro en toerfiets rijders zijn vaak sociaal valt me op). Maar de Vtwin garde heeft er gemiddeld genomen het vaakst schijt aan en trakteert me dan op een geluid warvan ik aanneem dat het dient ter compensatie van een moeilijke middelbare schooltijd.
djsilo zegt
Eindelijk een keer iemand die niet alleen het negatieve benoemd. Aangezien we als groepage altijd zwart gemaakt worden in de media.
robert zegt
Jaloers of watte op die mensen met een Harley davidson
goodvibrations zegt
@reactief: zo wat een bak frustratie.. En ook meteen maar even invullen dat het om aandacht gaat…
Veiligheid is overigens wel een legitiem argument..
Continu toeren maken/hard optrekken vind ik ook overdreven, maar een (legale) sportuitlaat omdat het mooi klinkt moet toch echt kunnen.. En dat is wat je hier, (voornamelijk) hoort.. Dus controleren gaat niet zo veel oplossen.. Verhuizen wel..
Hoop niet dat je je zo snel aan alles van anderen irriteert.. Maakt het leven er niet makkelijker op..
reactief zegt
Geef me één goede reden om een uitlaat te monteren die zo’n bak herrie maakt dat je kilometers lang / minutenlang gehoord wordt door iedereen waar je langs rijdt.
Een sportuitlaat kan inderdaad een mooier geluid opleveren. Maar teveel mensen kunnen daar blijkbaar niet mee omgaan door zich in te houden wanneer er anderen in de buurt zijn. En waar ligt dan de grens, de één vind het sneller te luid dan de ander. Dus dan lijkt mij het simpel, gewoon de legale grens aanhouden en daar dien je je maar aan te houden.
Veiligheid vind jij een argument. Ik niet. En andere motorrijders hieronder ook niet. Laten we het erop houden dat we van mening verschillen. Of kan jij daadwerkelijk met onderzoek aantonen dat er bijvoorbeeld meer ongelukken gebeuren op elektrische scooters?
Verhuizen lost helemaal niets op. Zoals gezegd, ik woon zelf in hartje centrum van een middelgrote stad. Maar in een zijstraatje waar eigenlijk nauwelijks verkeer / mensen langs komen. Hartstikke stil, maar toch hoor ik veel motoren met te luide uitlaten die vele straten verder rijden. Dus verhuizen waarheen? Die motoren rijden dus ook, misschien juist nog meer, door de polders. Dus er is geen ontsnappen aan.
Volgens mij is de simpele oplossing dat ze zich toch maar aan de wet moeten houden. Laat er een jaarlijkse APK komen. Dan zullen er nog steeds wat mensen zijn die even snel wisselen bij de APK, maar het aantal zal wel enorm afnemen. Daarnaast komt een APK de veiligheid ten goede als ik naar de staat van sommige motoren kijk.
robert zegt
Een legale uitlaat van Harley-Davidson kost rond de 3000 euro deze gaan automatisch dicht bij een bepaald toerental binnen de bebouwde kom of laag snelheids gebied. Het ligt ook wel aan de persoon die erop zit maar zo als met alles niet iedereen over één kam scheren
specialveloce zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Harm de Vries zegt
Zeker is het veiliger als je meer uitgeluid hebt, zo heb je kans dat de smartphonede autorijder weer op kijkt van zijn telefoon. Je als motorrijder makkelijk zien dat veel automobilisten met hun telefoon bezig zijn, erg gevaarlijk. Ook fietsers die naast elkaar fietsen, soms met 3 man, door mijn uitlaat geluid horen ze mij beter, meestal maken ze dan ruimte. Kortom meer uitlaatgeluid zal voor mij wel mogen.
Charles zegt
Een erg trieste uitleg om meer geluid te maken. De schrik reactie die je teweeg brengt levert waarschijnlijk meer ongelukken op dus koop een stille elektrische motor!!
Harm de Vries zegt
Charles het is niet mijn bedoeling om iemand te laten schrikken en daar ben ik ook niet op uit, je hoort mijn motor wel men kijkt vaak op en fietsers gaan gewoon op zij, ik rij er ook gewoon rustig langs. Kijk ik heb wel begrip dat je woongenot word aangetast, lawaai is natuurlijk ook niet prettig vooral niet met zulke getale. Maar ik vraag me wel af hoe vaak dit gebeurt, kijk in de winter rijden er geen motoren in die getale. En in de zomer waarschijnlijk in het weekend op een mooie zomerdag en tegen de avond neemt het ook weer af. Wat ik bedoel het zijn maar een aantal momenten.
Mijn vraag aan u is of u wel een met het vliegtuig gaat? Veel mensen hebben veel last van vliegtuiglawaai. Of bezoekt u wel een een popconcert? Je zou dan heel veel dingen niet meer kunnen doen.
Charles zegt
Handhaving is beduidend onder de maat. Niet dus. Op populaire routes is de geluid overlast niet te harden. Bij het getoonde filmpje woonde deze mijnheer nog 100 meter van de weg. Geluk voor hem. Mijn huis staat helaas slechts 10 meter van de weg waar hetzelfde gebeurt. Maar de gemeente heeft de weg tot 30 km gebied verklaard zodat er geen geluid gemeten hoeft te worden en er geen wettelijke normen geleden. In normale 30 km zou dat niet hoeven, maar de wet is wat slechts in elkaar gezet wat dat aangaande.
robert zegt
Zielig is dat je zelf zo jaloers bent dat je de vrijheid niet hebt
mikeyman zegt
Ik heb een standaard pijp onder mijn vfr. En word eerlijk gezegd ook enigszins gestoord van die drang om zoveel mogelijk herrie te maken. Vreselijk irritant.
Ook hier verkloten de idioten het voor degenen die zich wel netjes gedragen.
Lekker handhaven dus.
racerx zegt
Kan het er niet meer mee eens zijn: mijn sport toer heeft de standaard pijp, mijn racer een af fabriek gemonteerde Akrapovic met typegoedkeuring. Ik houd me keurig aan de regels dus, klein landje, veel mensen, rekening houden met elkaar is wel zo netjes. Laatst een proefrit gemaakt op een Panigale en Streetfighter V4 waarvan de SF een Akra had zonder dB killers. Dat gaat me veel te ver en is ronduit asociaal. De Panigale V4 had de standaard uitlaat en die was op t randje, maar nog prima te doen. Onder de 3000tpm bij deellast sluit er bovendien een klep in de uitlaat waardoor hij wel ontzettend stil wordt. Wel zo prettig als je langs een vol terras rijdt of door een stadskern.
goodvibrations zegt
@mikeyman: en juist die klinkt zo lekker met iets meer geluid..?
Rick-dos zegt
Ik heb er een SC project onder hangen. Lekker kort en lekker luid. Weet niet eens of het legaal is maar daar ga ik wel van uit. Weet ook niet wat de max db van een BMW S1000R mag zijn. Ga er van uit dat het meer dan 100 db is.
Anyway voor mij is het geluid redelijk verslavend. Als ik stilsta voor het stoplicht of door een tunnel rij kan ik het niet laten om een beetje te revven. Maar zeker ook als weer een eikel op een fiets of auto een zijstraat uitschiet zonder om te kijken dat ik dan mijn rev limiet opzoek. Werkt veel beter dan mijn claxon.
Vaker wel dan niet is het adagium “loud pipes saves lives” voor een motorrijder zeker van toepassing.
Tegelijk begrijp ik ook wel mensen die langs dit soort dijkjes en weggetjes wonen. Heb je dat huis speciaal gekocht voor de rust. Denk je in je vrije weekend lekker te gaan genieten komen mensen als ik de hele dag voorbij in het weekend.
Ik weet niet. Kan het van beide kanten begrijpen.
mikeyman zegt
Uiteindelijk gaat dat erop neer komen dat je nergens meer mag rijden. Heb je dan je zin?
fernie zegt
@Rick-dos: SC heeft maar 2 uitlaattypen met goedkeuring. Weet niet welke jij hebt natuurlijk:). Zwager waar ik wel eens me rijdt heeft een nieuwe R1 met open uitlaat en zonder kat, klinkt als een MotoGP ding, vast leuk op circuit maar om gek van te worden als je er achter rijdt. In de stad in zijn 1 en maar gassen, buiten hijzelf vind niemand het leuk… zelf twee ducati met open pijpen maar als je beetje rustig aandoet waar mensen wonen valt wel mee toch :)
Rick-dos zegt
@fernie Deze heb ik: https://www.youtube.com/watch?v=YnJWcNBMQ7E
Nee, het is geen open uitlaat en de kat zit er nog op. Ik doe over het algemeen rustig aan maar waar het kan geniet ik er toch even van. ;)
felixff zegt
-edit: nutteloze bijdrage, cursus anger-management kan geen kwaad-
gjvp zegt
@felixff: kun je proberen toch? Droeftoeter
Rick-dos zegt
@felixff Ja, precies. Heerlijk toch, drama queen. Niet alleen stoer doen op internet. Hoop dat je mij een keer tegenkomt en dat je het dan probeert om mij van mijn motor te trekken….
RobUSA zegt
@Rick-dos : Altijd al gedacht dat je een leather boy was hahahaha.
Maar waarom revven bij een stoplicht ???
Rick-dos zegt
Waarom vind jij het geluid van een Amerikaanse V8 mooi?
dutchneon zegt
Vanwege de schaarste….. af en toe hoor je er eentje en dan geniet je weer even. Die schreeuwen ook niet zo hard als de motorfietsen.
freez65 zegt
Juist op het circuit wordt er streng op geluidsnormen gecontroleerd! Daar kom je niet met een blerpijp rond.
racerx zegt
Ik vermoed dat je 103dB mag produceren, net als mijn S1000RR. Ik ben zelf niet zo kapot van een hele bak herrie, mijn fabrieksgemonteerde Akrapovic maakt het geluid voller maar niet zozeer luider. Precies goed. Ik heb liever een gierend inlaat geluid, krijg je als rijder tenminste nog wat van mee.
Rick-dos zegt
Met een SC is het niet anders.
none zegt
” Heb je dat huis speciaal gekocht voor de rust.” Dat is dus geen argument, het is gewoon openbare weg en daar mag iedereen rijden. Hadden ze de weg ook moeten kopen, of beter anticiperen dat dit kan gebeuren.
crashingduke zegt
@none: En op de openbare weg heb je je aan de regels te houden, dus geen open pijpen.
dutchneon zegt
Van A naar A rijden, meestal plezierritten en dan “loud pipes save lives” verkondigen.
Als je niet was gaan rijden had je ook geen gevaar gelopen.
posthumus zegt
Terecht dat er wordt geklaagd. Naast motorfietsen mogen de uitlaatsystemen met kleppen, inspuitingen, of nog erger, speakers (om maar een “sportief geluid” te hebben) ook opnieuw worden bekeken. Die plofjes en scheetjes horen niet op de openbare weg.
musclecar85 zegt
@posthumus: ga achter de geraniums zitten zeg. Ook als je straks weer naar buiten mag.
onlyporscheman zegt
@musclecar85: niet ieder motorgeluid is mooi, meeste getunede motoren klinken toch helaas als troep.
252hirsch zegt
-edit: nutteloze bijdrage, volgende keer zonder scheldwoorden-
fanboy zegt
Die zijn nog wel het meest irritant, die opgefokte motorscooters met soms 2 voorwielen, rode puntjes op de helm en plofuitlaat. Steeds dat kort en hard optrekken.
ouwedibbes83 zegt
@fanboy: hebben die gasten graag motoren met twee voorwielen omdat ze eigenlijk niet kunnen rijden? Staat toch een beetje alsof je nog met zijwieltjes fietst…
racerx zegt
Als je voor 2013 je B rijbewijs gehaald hebt mag je op zo’n driewieler zonder motorrijbewijs… dus in zekere zin heb je gelijk.
none zegt
:D inderdaad
jeroenm83 zegt
“Steeds dat kort en hard optrekken”.
Net een Tesla. “De 911-killer bij het verkeerslicht”.
kle500 zegt
@jeroenm83: tjah, maar daar heb je dus geen geluidsoverlast van
motorherrienee zegt
Voor de mensen die denken dat het leuk is om met een opgepimpte knalpijp de stad te terroriseren: Er slapen ook overdag mensen. Bijvoorbeeld mensen in de zorg en andere hulpdiensten die in de nacht werken.
mwti zegt
@jeroenm83: 911 killer haha…grapjas
jeroenm83 zegt
Ja, moest ik dat sarcasme even verduidelijken voor je?
RebelwithoutaClue zegt
Qua acceleratie is er niks wat een Tesla bijhoudt, zeker niet de performance uitvoering. 0-100 in 1.9 seconden. Dat houdt een motor niet eens bij laat staan een 911
kenner zegt
@fanboy: dat valt niet onder motoren vind ik. Die kan je rijden zonder A rijbewijs.
kennone zegt
@252hirsch: heb 2 weken geleden een Vespa GTS 300 gekocht waar een open Leovince onder zit. Qua herrie is mijn Duc 900ss met Termignoni er niks bij! Ik houd wel van wat geluid maar dit slaat alles!, heb gelijk een originele uitlaat besteld.
sportevo zegt
@252hirsch: die rode hoorntjes, dat valt mij ook wel eens op maar zijn dat niet gewoon lipjes van het vizier wat dan achterover geklapt is? Of is het weer zo’n sneu statement?
gjvp zegt
@sportevo: klopt. Pinnetjes van de systeem/jethelm
Gulli zegt
Is een Roof Boxer helm, daarvan kun je idd de chin bar helemaal achterover klappen terwijl je vizier nog steeds dicht kan. Dan krijg je idd die rode hoorntjes te zien. Noem me stigmatiserend maar als ik zo’n helm zie weet ik vaak genoeg. Ik heb zelfs een vriend van me uitgelachen toen hij er een wilde kopen en nu heeft hij iets normalers gekocht
kle500 zegt
@Gulli: Hoe stereotyperend ook, ik heb nog nooit een niet-rokkie met een roof boxer zien rijden. Ik vind het wel een mooi waarschuwingssignaal.
252hirsch zegt
@sportevo: klopt! Maar ze hebben vaak deze helm
sagaris zegt
Tja als de weg het toelaat dan is het verleidelijk om de drie-cil huil even goed te laten horen. Maar snap dat die mensen er op een gegeven moment ook een beetje klaar mee zijn. Het is daarentegen wel te verwachten als je aan een dijk gaat wonen vind ik.
pramm zegt
Hoezo is dat dan te verwachten. Je mag m.i. verwachten dat anderen er rekening mee houden en zich op een of andere manier aan de regels houden.
Is hetzelfde als zeggen, laat de politie in de grote steden maar minder actief zijn tegen mensen die overtredingen begaan. Dat weet je als je in een grote stad woont?
racerx zegt
Het is te verwachten dat er motorrijders langs komen omdat het leuk sturen is. Dat is niet zo moeilijk te snappen toch? Dat sommige van die lui zich niet aan geluidsnormen of snelheidslimieten houden is een ander verhaal…
jasperh zegt
@pramm: omdat deze dijkbewoners niet enkel en alleen klagen over open uitlaten maar iedere motorrijder die voorbij komt, ook met een standaard uitlaat. Dan gaat “je kunt het verwachten” toch echt wel op langs zo’n dijk. Natuurlijk kan je rekening met elkaar houden en om je gas denken maar de dijkbewoners denken dat zij alleen recht hebben op een dergelijke dijk en dat is een vreemde houding.
none zegt
Inderdaad, daar gaat het gewoon om, ze zijn dat verkeer zat, kan me niet voorstellen dat het de herrie is, als ik dat filmpje zo bekijk valt het toch best mee met die herrie. Of beoordeel ik het verkeerd?
jasperh zegt
@none: Ik woon zelf om de hoek en er is natuurlijk wel geluid van de motoren. Herrie is voor eenieder anders, ik ben een liefhebber en geniet van iedere mooie motor of auto die voorbijkomt en ook wanneer het eens niet uitkomt gun ik ook eenieder zijn plezier. Deze klagende mensen daarentegen hadden een droombeeld bij het kopen (ongeacht hoe lang geleden) van hun woning dat zij daar altijd in de rust zouden zitten tussen de fluitende vogeltjes en dat is in het overvolle Nederland simpelweg nooit het geval.
dutchneon zegt
sorry ik woon zelf een halve kilometer van de dijk af maar ook in mijn tuin werd ik op 1e paasdag toch echt wel lichtelijk geprikkeld van de non-stop motorrijders. Het was werkelijk af en aan met soms een onderbreking van 2-3 minuten. Dat is voor mij niet te begrijpen in tijden waar half NL zich opsluit in het huis om risico te mijden.
jasperh zegt
@dutchneon: Dan woon je net iets dichterbij. Ik zit hier in Wijdenes op ongeveer een kilometer. Jij bevestigd enkel en alleen wat ik zeg. Voor de één is het herrie en voor de ander niet. Leef en laat leven, het kost je denk ik ook veel te veel energie om je hier een hele dag druk over te maken. Corona aangrijpen om de motorrijders iets te verwijten is een onzinnige redenering daar anderhalve meter zeker gehaald wordt en de helm meer bescherming biedt dan een mondkapje en een skibril.
pomoek zegt
Dat vind ik zo’n kul argument. Als dijk bewoner mag je verwachten dat mensen zich aan regels houden.
potver7 zegt
@sagaris: Ja, die mensen zijn aan een dijk gaan wonen in de wetenschap dat die dijk aantrekkelijk is voor fietsers en motoren. Maar met de groeiende populariteit van motorrijden groeit daar dus ook de overlast, en is handhaving op weggedrag en geluidsproductie ver te zoeken. Dus dat mensen gaan klagen, ik snap het wel. Alles is aan regeltjes gebonden, behalve als je op een motor of racefiets zit…
none zegt
Tja wat verwacht je, politie is overbelast. Ga jij ze dat verwijten? Of dat ze keuzes maken voor urgentere zaken? Ik neem aan dat als je kind (ik gebruik deze referentie maar, schijnt op deze site standaard te zijn) aangerand wordt, dat je wil dat de politie daar voorrang aan geeft.
Ik heb een keer aangeboden bij de politie te betalen om een agent op een kruispunt te zetten daar bij de VU en de A10, maar daar wilde ze niet aan beginnen. (Omdat het klootjes volk niet kan anticiperen dat alhoewel het misschien groen is, je beter toch niet kunt gaan rijden, want aan de andere kant is het vol, waardoor je stil komt te staan op iemands rijstrook.)
pramm zegt
Volgens mij heeft hier niemand problemen met motorrijders die het qua geluid gewoon netjes op orde hebben. Het gaat er om dat er zoveel motorrijders zijn die die normen aan hun laars lappen.
jasperh zegt
@pramm: ik ben bekend met de situatie langs deze dijk en wat je stelt is onjuist. Deze mensen hebben een hekel aan de hoeveelheid motoren die voorbijkomen en niet de veel geluid producerende in het bijzonder, alhoewel ze hier dan wel een net wat grotere hekel aan hebben.
87sandyd zegt
@sagaris: Mag je verwachten als je op een dijk woont…
Die mensen vinden het vast niet erg dat de dijkweg goed gebruikt wordt. Maar het kan nooit normaal. En dat doet echt niet iedereen, dat snap ik ook wel. Maar er zijn altijd mensen die zich achterlijk moeten gedragen. En daar moet dus wat aan gedaan worden.
knapzuur zegt
Mwah leg die apparaten eens aan een 4 gassen meting en beoordeel dan even of het nog wel verantwoord vervoer is. De gemiddelde motorfiets gebruikt meer brandstof dan een B-segmenter.
Een beetje geluid is niet erg maar ik woon op zo’n afstand van de dijk dat ik amper de kleur van de motor kan zien en dan nog is het soms luid, dat is zeker geen 80 db.
kle500 zegt
@knapzuur: welke b segmenter rijdt 1 op 30?
ouwedibbes83 zegt
@kle500: Lupo 3L? Of is dat A-segment?
poes zegt
@kle500: welke beetje leuke motor rijdt 1 op 30? Ik haal amper de helft…
racerx zegt
Mijn motor mag op kenteken 103dB produceren, waar je die 80 vandaan haalt weet ik niet. Ik denk dat mijn suffe sport toer met volledig standaard systeem zelfs over de 80 gaat als ik een beetje gas geef.
torsen zegt
Denk dat dit het verschil in meting tussen stationair en rijdend is waarbij ze vanaf een grotere afstand meten.
Kan het zo snel ff niet terug vinden.
mashell zegt
103 dB is eigenlijk absurd veel, dat geeft gehoorschade na 5 minuten.
racerx zegt
Dat is wat wettelijk toegestaan is, maar zoveel wordt enkel boven de 10.000 toeren geproduceerd. Zie het als een soort piekvolume, als een motor stationair 103dB produceert komt hij echt de weg niet op. Boven de 10K kom ik niet zoveel op de openbare weg, tenzij ik ‘m een keer doortrek, langer dan 5 minuten boven de 10.000 toeren op de openbare weg is muv snelweg sowieso garantie op een laatste rustplaats. ;-) Veelal zit ik er dus ver onder.
nietcreatief zegt
@racerx
Op dat super lullige sv650je staat dat ie 90 dba bij 4000 toeren mag doen. Van die ouwe gsxf kan ik het niet eens vinden op de kenplaatjes maar die is fors luider met nog fabrieksorigineel en redelijk smetteloos spul eronder. Zal wel tot 94 mogen of zoiets
schuiftrompet zegt
In een eerder artikel schreef iemand als reactie: Vooral die A2 35kw motoren zijn vaak veel te luidruchtig en dan ook nog nieteens vooruit te branden. Dit klopt inderdaad, ik zit ook nog vast aan mijn a2 rbw en heb onder mijn a2 motor een herriepijp. Dit is een van de dingen die het leuk houden voor mij. Ik overweeg toch een db killer erin te zetten omdat ik me soms schaam omdat de snelheid en het geluid niet aan elkaar matchen.. Ik begrijp ook de mensen uit het artikel, als ik langs fietsers, ruiters, voetgangers of huizen rijdt op een dijkje zorg ik er vaak voor dat het gas zo goed als dicht is (al lukt dat natuurlijk niet altijd).
ouwedibbes83 zegt
@schuiftrompet: ik ben geen motorrijder, maar zijn er geen systemen om binnen de bebouwde kom de pijp te dempen en m daarbuiten open te zetten (met een knopje)
schuiftrompet zegt
@ouwedibbes83: uhh ja, als je een klep inbouwt (tevens illegaal geloof ik) kan je kiezen tussen volledig gedempt of ‘zonder demper’. Misschien bestaan er elektrische decibelkillers ofzo maar ik ken het niet.
rulefollower zegt
Allemaal elektrisch.
Met scooters is dat ook een enorme vooruitgang.
fanboy zegt
Ja scooters klonken sowieso allemaal kl*te, dat is heerlijk met elektrisch.
Poulusma zegt
Ja precies wat een vooruitgang(sarcastisch voor de duidelijkheid)! Je hoort ze niet aankomen net als al die electrische auto’s. En dan hebben we het nog niet eens over de pedelecs. Die electrische apparaten worden vaak gebruikt om hard te rijden. En vooral electrische brommers en fietsen rijden overal in de bebouwde kom steevast te hard. Je hoort ze niet aankomen en kan de snelheid bar slecht inschatten. Hoe meer er van dit soort electrische apparaten op de weg komen de meer ongelukken er gaan gebeuren.
Dat gezeur over motoren ben ik ook wel een keer zat. Net zoals mensen die naast een circuit gaan wonen en dan klagen over geluids overlast. Ik woon zelf ook aan een doorgaande route tussen 2 dijken waar veel motoren voorbij komen. Als ik daar niet mee kan leven had ik ook verhuisd. Daarbij hoeveel maanden per jaar (en hoeveel dagen in die maanden) wordt er nou actief motor gereden? Dat zijn er niet heel veel. Het zijn ook vaak de groepen met grote aantallen motoren die voor de overlast zorgen, misschien dat daar een maximum aan gesteld moet worden.
We betalen allemaal netjes onze wegenbelasting en worden gewoon gediscrimineerd. We leven hier met z’n allen en net zoals met alles in het leven kan je niet iedereen tevreden houden. De een vindt dit de ander vind dat. Enige eerlijke manier is dat er gehandhaafd wordt, en daarbij buiten motorrijders ook mensen die gevaarlijke situaties creëren door in bochten op dijken grind te strooien keihard aan te pakken…
none zegt
Oh ja gebeurd dat echt? Mensen strooien grind?
goodvibrations zegt
@poulusma: Eens! Iedereen die zich aan de regels houdt valt niets te verwijten! Als je overlast hebt vanwege je woonlocatie heb je pech.. Ik heb nu last van mijn keuze om kinderen te krijgen.. Thuiswerken met jonge kinderen een hel “K*’t KINDEREN” of kan ik het hen niet verwijten..? ?
nissanfairladyz zegt
Als de condoom uitscheurde, kun je het altijd nog verhalen op de condoom fabrikant. Heb je iig een schoon geweten. ;)
Tonnie zegt
@rulefollower: behalve dat je van alle kanten van je sokken gereden wordt door die elektrische scooters. Laat ze alsjeblieft lawaai maken. Levensgevaarlijk.
rolov zegt
@thijsj: dat is echt zulke klets. In de grote steden in China rijden alleen maar elke scooters. Na een halve dag was ik er aan gewend . Je moet namelijk om je heen kijken als je de straat oversteekt. Tip van het jaar
Tonnie zegt
@rolov: goede tip, doe ik normaal nooit. Maar zonder gekheid, waarschijnlijk woon je niet in een stad met overal hordes van die bezorgers op scooters. Doe scheuren overal langs zonder te kijken, te toeteren of wat dan ook. Ik heb geen ogen in m’n achterhoofd, maar die lui drukken zich overal naast en tussen. Als ze gewoon van tevoren eens zouden toeteren zijn we al een heel eind. Anders graag weer een herriescooter, dan hoor je gelijk dat er weer iemand langs je heen racet.
E34M5Touring zegt
Ik kan best genieten van een motor met een mooi geluid. Alleen lijkt het meer richting volume te gaan tegenwoordig. Sommige van die potten klinken echt beroerd maar wel heel hard. Die heb ik nooit begrepen.
poes zegt
@E34M5Touring: komt door de trend vanuit de Moto GP. Allemaal super korte pijpjes, die amper meer iets dempen. Ik vind het geen gezicht en vaak veel te schel klinken. Doe mij maar de dikke dubbelzijdige dempers die je tussen 2000 en 2010 veel zag.
steventure zegt
Die herrie is hartstikke schadelijk voor je oren, dat kan elke KNO arts je uitleggen maar dat helpt toch niet. Als je zou weten hoeveel mensen lijden onder oorsuizen zou je misschien een keer extra nadenken over het
monteren van herrie uitlaten
focusrs1 zegt
Suizen en een piep 24/7 en gaat nooit meer weg kan er helaas over meepraten.
Overdag is het wel te doen maar ’s nachts wordt je er soms echt leip van…cadeautje van die houseparty’ s vroeger dus mijn eigen schuld.
En het lijkt ook wel hoe ouder ik wordt hoe erger het wordt.
jerudo zegt
@steventure: als je geen oordoppen draagt heb je meer last van het windgeruis rond je helm dan van het geluid van je uitlaat. Die uitlaat zit namelijk achter je en je rijdt er bovendien nog eens van weg ook. Alhoewel ik 15 jaar geleden met die termignoni onder m’n Ducati wel het gevoel had dat die me aan het achtervolgen was. Die was dan ook asociaal luid en zou wel degelijk verboden moeten worden.
steventure zegt
Da’s helemaal achterlijk dan om wel je eigen oren te beschermen voor de takkenherrie die je zelf maakt. Ik bedoelde dat het harde geluid schadelijk voor de omstanders is. Het bewustzijn van gehoorschade is helaas nog niet aanwezig in Nederland. Misschien kun je het vergelijken met hoe men vroeger over roken dacht, daar zag men ook geen probleem in. De tragedie van de mens is helaas dat men meestal pas leert als het te laat is.
racerx zegt
Kerel, verdiep je eens in de materie. Van een luide pijp ga je niet of nauwelijks schade oplopen maar van windgeruis om je helm. Dáár draag je je oordoppen voor… je bent dus een mooie debiel als je zonder gehoorbescherming op welke motor dan ook gaat zitten, als is het een elektrische.
none zegt
Oops had ik ook. :/ Werd op een gegeven moment schijt ziek van mijn eigen herrie zelfs met oordopjes.
poes zegt
@steventure: je snapt er echt niets van. En lees even, het wordt zelfs voor je uitgelegd. Het risico van oorbeschadiging bij motorrijders ligt bij het windgeruis rondom de helm. Niet de de uitlaat. En een vootbijgang krijgt al helemaal geen gehoorbeschadiging door een voorbij rijdende motor.
admiajfe zegt
Idd hier het voorbeeld van 2takt enduro en een dikke boxer GS met Custom demper
Nu continu een piep :( en ben wel helemaal klaar met die herrie dingen, zeker als er aangevoerd word: loud pipes saves lives, dat is zon drogredenatie en verteld alles over diegene z’n ego.
toen was het lekker, kon je horen wat de machine onder je deed… lekker belangrijk, dus niet, begreep ik ook pas later toen ik technisch beter ging rijden.
helaas telaat met oordoppen gaan rijden, hoewel dat nog niet geholpen had :/
poes zegt
@admiajfe: sorry, maar je schrijft dubbele onzin. Het is op zeker de wind die je de das om de heeft gedaan. En waarom zouden oordoppen niet helpen? Ze werken uitstekend. Ik rijd geen rit meer zonder, ook korte stukken niet.
admiajfe zegt
Lezen
Oordoppen zijn goed een must zelfs, ik ben er te laat mee begonnen. En heb daar nu dagelijks plezier van.
En heb je wel eens gecrosst op een baan? Zonder oordoppen is dat ook erg fout, windgeruis was daar niet het ergste, wel het lawaai van de motoren zelf. Zeker als je de kunst van het crossen nog niet goed beheerst.
mustang750supersnake zegt
@admiajfe: hmmm,ik rij nu zo’n 2 jr motor maar die paar keer dat ik oordoppen inheb gehad hoorde ik mn motor en alles om me heen minder goed,ik kon er niet mee rijden…mschien ligt t aan ervaring…ik weet t niet maar ik vond het iritant want, (klinkt mschien dom maar ik rij op geluid/gevoel)?
mwti zegt
Ik snap dat motorrijden sowieso niet. Ze hebben het over vrijheid en de wind door je haren maar wat is vrijheid in een dik leren zweetpak, handschoenen aan en een helm op je knar. Broem broem…
jasperh zegt
@mwti: probeer het eens.
none zegt
Moet je het eens doen. De bocht nemen zodat je al het rubber van de band gebruikt, en een wheelie. Dan ben je echt wel verkocht. Tenzij je natuurlijk niets hebt met rijden in het algemeen.
racerx zegt
Dat kun je pas iets over zeggen als je het geprobeerd hebt… Wind in je haren koop je een cabrio voor, een motor is voor vrijheid in de ruimte die je op de weg hebt. En het feit dat je niet meer als een gedresseerde hamster braaf achter elkaar in de optocht hoeft te staan. ;-)
grasvreter zegt
Zelf geen motorrijder, en ik vind het helemaal prima dat mensen genieten van motorrijden, zou ik ook doen als ik er 1 had. Wat ik wel echt gruwelijk irritant vind: ik woon in een nette woonwijk, veel kinderen hier enzo, helemaal prima. Maar bij de 1e zonnestralen denken mensen ergens een paar straten verderop, ik ga motorrijden. Dat goed recht hebben ze, maar dan heb ik net mijn kind op bed voor een middagdutje, draait zo’n lul de gashendel even om, zodat de hele wijk mee kan genieten. Resultaat: irritatie, kind wakker, janken, katten schrikken zich kapot. Doe dat lekker niet in een woonwijk, ontzettende aso….
gloudertje zegt
@grasvreter: herkenbaar. Kerel bij mij in de straat heeft een Harley. Wat een grafherrie maakt dat ding. Altijd gasgeven met het maneuvreren van dat kreng.
Ik ben zelf ook motorrijder en 1 die rijdt met open arrows. In het dorp of stad hou ik er rekening mee geen overbodige herrie te maken. Niet onnodig stationair laten lopen, idioot wegrijden etc
jaromir zegt
Wij wonen in zo’n touristisch gebied. En wat een rust tijdens die lockdown…
Ik snap niet waarom die motoren doelbewust zoveel herrie moeten maken ipv te functioneren als een auto met een verbrandingsmotor?
lekkerlinksrijden zegt
-edit: nutteloze bijdrage, 1890 belde: ze willen hun ‘grap’ terug-
sudbina zegt
Standaard uitlaten op mijn fietsen. Ik heb het niet zo op herrie uitlaten, op lange ritten is het vooral vervelend en ook het overlast aspect weegt mee. Daar komt bij dat ze in Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk nog veel strenger zijn op aftermarket spul dan hier en waarom extra willen opvallen? Krijg je alleen maar gelazer mee.
Op mijn KTM (525) zit ook een standaard pijp, maar die is duidelijk toe aan verse dempingswol. Daar komen zulke enorme klappen als je het gas open trekt, dat is echt ronduit asociaal aan het worden.. Gelukkig gebruik ik die vooral op de crossbaan, bij offroad ritten en in enduro parken (Bilstain bv) en dan valt het niet echt op tussen de snerpende tweetakten, maar binnenkort toch maar eens voorzien van vers binnenwerk..
Robert zegt
@mikeyman: dank u voor dit pleidooi. Het ontbreekt veel motorrijders namelijk aan zelfreflectie.
Ik behoor tot die minderheid(?) die nog wel dagelijks mijn woon-werkverkeer aflegt en met het mooie weer van de afgelopen dagen zie je het idiote gedrag van de vele wannabe Lorenzo, Rossi en Marquez ‘coureurs’ weer exponentieel toenemen.
Het argument ‘ik houd het overige verkeer goed in de gaten’ gaat maar deels op. Je bent namelijk gewoon niet zichtbaar voor de vele automobilisten. En een extra portie herrie helpt daar niks bij. Sterker nog, het draagt bij aan de verwarring: ‘waar komt die herrie vandaan?’.
Eigenlijk verbazingwekkend dat we in dit overgereguleerde land nog zo veel vrijheid geven aan de motorrijder. Er is (nog steeds) geen apk voor motorfietsen, wat de eigenaren bijna een vrijbrief geeft hun motoren te modificeren naar eigen goeddunken, want handhaving heeft geen enkele prioriteit.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: dan kun je dus gelijk zien dat de overheid wel regels moet maken, zelf normale leefbare grenzen stellen, rekeninghoudend met anderen kunnen ze/we niet
admiajfe zegt
Idd, de eerste warme zomerdag zeg ik ook altijd: ff lezen hoeveel er nu met de motor omgekomen zijn.
Die warme dagen zijn juist die , die je niet op een motor wil zitten, zeker niet bij aanvang van het seizoen met al die wannabees.
goodvibrations zegt
@RRRobert: APK is een goed punt. Ik heb overigens we degelijk het idee dat geluid helpt om gesignaleerd te worden. Dan heb ik het niet over een bak kabaal maar gewoon Hoorbaar motorgeluid..
poes zegt
@goodvibrations: dat is ook absoluut zo
Robert zegt
@goodvibrations: ik heb eerlijk gezegd nog gegoogeld om te zien of het inderdaad klopte of er (nog steeds) geen apk voor motoren is; en dat bleek inderdaad zo te zijn. En niet alleen dat; ook blijkt er al meer dan tien jaar een sterke lobby te worden gevoerd om dit NIET in te voeren. Argumenten zijn o.a., dat de ‘meeste motoren maar weinig km’s maken’ of dat ‘de meeste motoren gemiddeld genomen veel beter onderhouden zijn dan auto’s’, etc.
Net zoals dat het eigenlijk nog heel vreemd is dat het volkomen legaal is om met een korte broek en een T-shirt op de motor te stappen en weg te rijden. Terwijl iedereen en z’n moeder weet dat snelheid >50 km/u(!) en vallen niet enkel leidt tot een kapotte broek… Ik heb één keer als passant ge-EHBO’t bij een motorrijder na een valpartij. Die valpartij resulteerde niet gewoon in schaafwonden; nee, hele lappen huid waren gewoon los getrokken. Levend gevild, als het ware.
Daarnaast moet ik zeggen dat mijn wereldbeeld van motorrijders nogal is gekleurd door twee ongevallen, waarbij in beide gevallen een motorrijder tegen mijn auto aanreed. Beide keren door gebrek aan verkeersinzicht, controle over het motorvoertuig en ‘gedoogd’ rijgedrag. De eerste keer duurde het anderhalf jaar voordat de schade was vergoed, de laatste keer was vorig jaar zomer, en pas in december ging z’n verzekeraar overstag (beide keren pas na tussenkomst van mijn rechtsbijstandsverzekering) in het betalen van mijn schade. Ik ben er dus wel een beetje klaar mee, met dat haantjesgedrag. En nog meer met het feit dat de wetgeving ons niet voldoende beschermt tegen dit soort malloten die het voor de grote massa verziekt.
sudbina zegt
@RRRobert: Met “gedoogd rijgedrag” bedoel je zeker het door de file heen rijden?
Zullen we dat fabeltje direct even uit de wereld helpen? In 1991 is de wetgeving (wegenverkeerswet) veranderd en is het gewoon toegestaan. Dit is ook al veelvuldig door de rechtbank bevestigd en er is een gedragscode opgesteld door oa KNMV en Justitie om dit in goede banen te leiden. Voor 1991 was er een gedoog situatie, maar dat is alweer een hele tijd geleden..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wetten-regels-en-vergunningen/verkeerswetten/verkeersregels.aspx
https://knmv.nl/kennisbank/veilig-motorrijden/
goodvibrations zegt
@RRRobert: Eens dat er personen bij zitten die te agressief zijn, onberekenbaar etc. Ook jakkeren zonder beschermende kleding is super onverstandig..
Veel motorrijders (maar die vallen minder op) hebben juist door motorrijden goed leren anticiperen en rijden gewoon vlot maar netjes.. En zorgen voor hun zichtbaarheid en houden rekening met dode hoeken van auto’s en vrachtwagens.. APK is gewoon verstandig. Zelf werk ik bij de technische dienst van KLM waar veel tegenstanders van APK zijn (want techneuten). Maar ook hen challenge ik.. Als je zo goed bent laat het maar met trots zien aan zo’n keurmeester. En KM registratie op motoren kan dan ook gedaan worden, want dat is nog steeds een ramp met terugdraaien…
sudbina zegt
@goodvibrations: ik ben echt hee zwaar tegen APK voor motorfietsen. Al is het maar omdat het de nekslag zou zijn voor bijvoorbeeld de enduro-sport in Nederland .
Tevens zal het voor een drastische kostenverhoging zorgen voor de verzamelaars onder ons, drie of vier motoren in de schuur is geen bijzonderheid, die elk jaar moeten laten keuren is niet te doen. Zeker niet voor de klussers onder ons die met een restauratie bezig zijn (bijvoorbeeld). Daar komt bij dat keer op keer uit onderzoek blijkt dat de technische staat van motoren betrokken bij ongelukken eigenlijk nooit een oorzaak is. Het lost dus ook geen probleem op.
Betere en meer controle vanuit de politie op oa geluid en mafklappers die met 50 door een stilstaande file heen scheuren: dat gaat werken; maarja, met een kapot bezuinigd politie apparaat gaat dat nou eenmaal lastig..
goodvibrations zegt
@sudbina: Heb helaas zelf voorbeelden gezien..gescheurde remschijf die begon te blokkeren.. Loszittende achterwiel ophanging.. Niet iedereen is technisch en kan zelf beoordelen of zijn/haar motor nog veilig is..
Maar begrijp jou argument ook. En heb ook begrepen dat het idd weinig impact heeft op ongevallen.
Tussen de file doorrijden mag en moet kunnen. Ook is het normaal daar ruimte voor te maken als automobilist vind ik.. Maar als motorrijder moet je natuurlijk ook blijven opletten.. Want, helaas, doet niet iedereen dat netjes…
jerudo zegt
Tegenwoordig zijn standaard uitlaten te stil op motoren. Voor mij mag er wel ietsje meer uit komen van geluid. Maar dan ook niet te luid dat het asociaal wordt. De meeste open uitlaten zijn gewoon té. Ik merk ook als ik met een motor rijd waarvan het geluid te hard gedempt is het overige verkeer je simpelweg niet opmerkt. Dus voor mij redt een ietsje luidere demper nog steeds levens.
felixff zegt
@jerudo: Wat een onzin argument. Constant herrie maken omdat mensen je dan zogenaamd wel opmerken. Rij gewoon normaal en probeer je niet overal links-rechts langs te wurmen.
racerx zegt
Nee joh, dan kun je net zo goed met een auto in de file aansluiten… ;-)
none zegt
Ik kan het argument wel begrijpen. Of ze moeten gewoon niet elke koeiekop een rijbewijs geven. Als je niet eens fatsoenlijk kan inparkeren, hoor je wat mij betreft niet eens een rijbewijs te hebben. Ook die oudjes 70+, 80+ etc van de weg. Mensen die niet op de snelweg durven te rijden, rijbewijs inleveren. Mensen die minder dan 70% van de tijd bij een rit, geen twee handen aan het stuur hebben, rijbewijs inleveren.
Als we dit nu eens doen, hebben we veilige situatie gecreeerd op de weg.
9000cse zegt
@none “Ook die oudjes 70+, 80+ etc van de weg…enz… Als we dit nu eens doen, hebben we veilige situatie gecreëerd op de weg.”. Tsja @none, alhoewel dit niets met het thema van dit artikel te maken heeft, dwingt die opmerking mij er toch toe om hierop te reageren.
Allereerst een vraag: Natuurlijk hoop ik voor je, dat jij je 70ste verjaardag in goede gezondheid zult kunnen vieren, maar jij zult op die dag vanwege je stelling dus je rijbewijs gaan inleveren? Natuurlijk niet omdat jij van die ene dag op de andere opeens slechter zult gaan rijden, maar vanwege het bereiken van die leeftijd? Ik weiger te geloven dat je dat dan zult willen doen!
Maar laat ik dit voorop stellen: Zelf ben ik 72 en ik ben er een groot voorstander van om regelmatig de rijvaardigheid te laten testen. Maar niet uitsluitend voor ouderen! Nee! Voor alle weggebruikers! Laten we zeggen: Vanaf je 65e elk jaar en daar onder bijv. elke 3 jaar. Waarom? Omdat je rijvaardigheid niet afhankelijk is van je leeftijd! Dat er ouderen zijn die rustiger rijden dan jongeren kun je ze moeilijk kwalijk nemen, maar dat heeft niets met rijvaardigheid te maken. Jij zult bijv. jouw lievelingssport ook makkelijker uitvoeren dan je vader, maar dat wil niet zeggen dat hij het niet meer kan.
9000cse zegt
@none Mijn verhaal ging nog verder, maar om een of andere reden werkte het corrigeren niet. Wat ik nog wilde zeggen is:
En natuurlijk wil ik ze niet allemaal over een kam scheren. Ook ik zie ouderen waarvan ik denk dat ze hun rijbewijs beter zouden kunnen inleveren. Maar ik zie ook mensen onder de 70 jaar waarvan ik me afvraag of ze dat niet ook beter zouden kunnen (of moeten) doen.
In dit verband kan ik het niet nalaten om je enig inzicht te geven over mijzelf. Tot en met 2019 (Nu ligt jammer genoeg alles stil vanwege de coronacrisis) reed ik gemiddeld 120.000 km per jaar door een groot deel van Europa en al 32 jaar schadevrij! Dat zijn toch maar eventjes méér dan 3.800.000 km! Schadevrij! Kun jij me dat nazeggen? Nou dan! Geef mij dan nu eens een goede reden waarom ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren omdat ik boven de 70 ben!
krikke240z zegt
@felixff: Ben jij een irritant kereltje zeg! Mensen van hun moto’s trekken, alles beter weten,… Nee is geen onzin argument. Je valt gewoon minder op, op een motor dan een auto. Ik ben aangereden toen ik 50 km/u reed, met originele uitlaat. Perfect normaal dus volgens u. Alleen kijken automobilisten tegenwoordig meer op hun smartphones, gps en infotainment dan door hun ruiten. En dan heb ik het nog niet over al die andere keren dat ik blij mocht zijn dat ik tenminste uitkijk en op tijd kan anticiperen op idioten in het verkeer. Ja, met meer lawaai horen ze mij want kijken doen ze niet!! En daarom moet ik zelfs nog geen herrie maken.
Bram750 zegt
Mijn zusje woonde een tijdje aan zo’n dijk en het waren vooral de hoogtoerige motoren (als ze gas geven) die irritant zijn. Dat geluid draagt verder, dus je hoort ze in de verte al aankomen en hoort ze nog heel lang nadat ze uit het zicht zijn.
Ik vind/vond het zelf ook wel mooi; beetje herrie op de motor. Mijn GS kwam met een aftermarket uitlaat (ik weet niet eens welk merk) en die is luider dan normaal, maar wat ik van anderen begrijp is het niet storend. Heb ook nog een Ducati 900ss staan en daar de Db-killers weleens uitgetrokken, maar dat was niet meer grappig. Allereerst gingen m’n eigen oren piepen van de herrie en je kan er dan niet meer mee door smalle straatjes zonder dat bij alle auto’s het alarm afgaat…
Herrie makende voertuigen zijn uitstervend, ik denk dat we langzaam met z’n allen beseffen dat het totale onzin is en het prima is om af te schaffen.
pramm zegt
Ik woon aan een 60km weg en moet helaas constateren dat herrie makende motoren en auto’s zeker niet uitstervende zijn, sterker nog ik heb de indruk dat het het afgelopen jaar juist enorm is toegenomen ten opzichte van de jaren daarvoor. Er komen veel auto’s en motoren langs waarbij de eigenaar het belangrijk vindt zoveel mogelijk lawaai uit de uitlaat te produceren (overigens wel met snelheden die oplopen tot boven de 120).
Bram750 zegt
Met uitstervend bedoelde ik ook niet dat het nu al minder wordt. Maar het besef is er aan het komen dat we het niet hoeven te tolereren. Daarom zal het uitsterven, verwacht ik.
towi1989 zegt
Beter dan die stinkende schelle 2 takt dingen die niet vooruit te branden zijn
fanboy zegt
Motorrijders vinden zelf ook de motoren te luid als ze hun helm niet op hebben. Wat denk je dan van de overige mensen op de weg of de stoep?
ericd zegt
Hells Angels rijden vaak met illegaal veel db producerende uitlaten op hun Harleys dwars door het centrum van Haarlem heen. Politie durft niet op te treden, naar verluidt.
rolov zegt
@ericd: hou toch op man. Wat een onzin. Dorpspraat
levoi zegt
Ja, met motorrijden heeft dat dan ook helemaal niet te maken. Het is pure intimidatie. Ook wel eens over de A10, 130 en dan met z’n allen alle rijbanen gebruiken. Ik heb dan altijd de neiging er tussen te gaan rijden met mijn eigen motor en vriendelijk te zwaaien. Maar waarschijnlijk is dat een slecht idee.
jajeroenja zegt
En hoe zit dat dan met Harleys van 20 jaar oud en wettelijke dBs?
Die dingen klinken standaard al verschrikkelijk en hard.
britt zegt
Voor motoren waar nog geen geluidsnorm en toerental op de typegoedkeuring staat gelden standaard schema’s. Afhankelijk van het aantal cc’s wordt er dan een dB(A) grens gegeven.
herve11f zegt
Ach kom, hoe zuur kan men zijn. Ik zie dit als de aankondiging van de zomer. Die mensen hebben maanden gewacht om eens samen een toer te maken en genieten in het weekend, meestal enkel op een zonnige dag, eens van hun investering. Dit is iets wat afneemt naarmate de lente/zomer vordert. Trouwens, als een motorfiets gekeurd is en deze een gekeurde demper heeft is dit toegelaten. Anders moet je ook alle JBL’s en Bose’s op deze wereld ook verbieden.
En BTW? Hoe stond deze decibelmeter ingesteld? Stond hij in Lamax mode? Db’s zijn logaritmische waarden. Ik verzeker je dat een elektrisch voertuig die voorbij rijd op deze afstand ook in de 60dB(a) zal zitten.
Door deze mensen steeds een platform te geven zal er in enkele jaren geen autoblog meer bestaan.
felixff zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
herve11f zegt
@felixff: en dat wisten ze niet toen ze dat op die plaats kochten?
felixff zegt
-edit: nutteloze bijdrage, vreemde fixatie op geslachtsdelen, stop er eens mee-
carfreakjim zegt
@felixff: Misschien niet meer zoveel azijn drinken?
herve11f zegt
@felixff: kulargument is wel een feit, niet? Hoe ga je het anders aanpakken? Alles wat ronkt verbieden? Alles wat muziek is verbieden? Alles wat vrachtverkeer is verbieden? Komaan zeg, wees eens redelijk. Dit is geen ononderbroken geluid. Als je het echt, maar echt niet kan harden… Tja, dan weet ik het niet meer. Dan zit er werkelijk niets anders op dan te verhuizen naar bvb de Bardenas woestijn in Spanje. Daar kan je in alle rust genieten van een porto zonder dat je ook iets hoort behalve een ritselende hagedis. Ik herhaal, 66dB(a) is niets. Rolgeluiden van elektrische voertuigen produceren ook 60 decibel.
En ik vind het piemel argument trouwens ook laag bij de grond. Of denk je dat er geen enkele intellectuele persoon een motorfanaat kan zijn? Dat is hetzelfde cliché alsof iemand met een Ferarri enkel oesters en champagne drinkt en nooit eens een pizza zou eren. Enfin, ieder zijn gedacht zeker?
mashell zegt
In dat filmpje wordt er 66dB gemeten, dat is inderdaad niet gek veel maar het geluid van de motorfietsen ervaar ik in het filmpje wel als een stuk nadrukkelijker aanwezig dan dat van die ene auto. Ik ben bang dat decibellen eigenlijk maar weinig zeggen over de mate van hinderlijkheid van motorfietsen geluid. Op zo’n dijkweggetje is het heel open dus het geluid draagt ook vrij ver.
De oplossing lijkt me eenvoudig: limiteer het aantal motorfietsen per dag op de dijk. De gemeente verkoopt elke dag 100 tickets voor €1 stuk en op basis van kentekenregistratie gaat de slagboom open. Aan beide kanten een slagboom met kenteken registratie, meesluipers worden gepakt en trajectcontrole is meteen geregeld zodat het ook geen circuit wordt. Als motorrijder kun je nog steeds daar rijden, kost niet gek veel maar we houden het wel in de perken.
Ik denk dat de oplossing met toegangskaartjes ook voor de stranden moet worden toegepast deze zomer als de coronocrisis dan nog duurt. Keihard verbieden gaat te ver, er een schaars goed van maken is een acceptabel compromis.
rw1994 zegt
@mashell: dit is echt het slechtste idee ever. Tol invoeren alleen voor motoren, en zelfs een limiet instellen, is 100% discriminatie.
herve11f zegt
@mashell: ik vind het OK dat je een oplossing bedenkt en voorstelt, maar ik vrees dat er voor die mensen die hier een probleem van maken geen enkele andere oplossing bestaat dan ze hun zin geven, wat in dit geval betekend de verbrandingsmotoren te verbieden. En geloof me, dan zullen ze een ander argument vinden zoals bvb de horizonvervuiling van die windmolen in de verte, of de 4/5G straling van die zendmast, of simpelweg het feit dat ze op een zendmast moeten kijken. Ook de boer die met de kar voorbij rijdt om zijn land te bewerken.
We moeten ook eens durven zeggen dat ze moeten stoppen met zagen en ons belastingsgeld erdoor draaien aan allerlei studies en wegenwerken. Weet je wat het plaatsen van één verkeersbord kost in België? Minimum € 250,-
Reken maar uit…
goodvibrations zegt
@felixff: haha tegen jou zou ik willen zeggen had je maar niet geboren moeten worden..nu maak je al deze ellende mee… Heftig hoor..
racerx zegt
Standaard kut argument dit. NL is nou eenmaal druk en motoren maken geluid, ook met standaard uitlaat. Het zijn vooral die pijpzeikers die geen geen drukte willen, die hadden dus inderdaad beter elders kunnen gaan wonen. Ik was zelf de drukte in centrum Breda ook zat en woon nu in een dorp. De wereld om je heen willen aanpassen is onbegonnen werk en een bron van frustratie die alleen verliezers kent, beter een leefomgeving zoeken die beter bij je past. En ja, ik heb zelf ook een bloedhekel aan onbenullig luide uitlaten.
none zegt
“Door deze mensen steeds een platform te geven zal er in enkele jaren geen autoblog meer bestaan. ” Dat is natuurlijk van de gekke, mensen de mond snoeren. Ook al is het misschien een idioot niet te volgen standpunt, er moet altijd plaats zijn voor openheid en een discussie.
herve11f zegt
@none: ik wil gewoon een punt maken dat de roepende minderheid blijkbaar steeds zijn gelijk haalt boven de zwijgende meerderheid.
Dit gesterkt door een pers apparaat die steeds sensatie zoekt en je krijgt verkiezingsuitslagen waar het bemiddelende middenveld opgevreten word door extreme partijen.
Ik vind dit artikel weer een mooi voorbeeld van onze egoïstische, egocentrische maatschappij.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik vind geen andere manier om het ei te bakken zonder de schaal te breken.
reactief zegt
De zwijgende meerderheid is toevallig altijd aan de zijde van degenen die dat als argument gebruiken. Maar hoe weet je dat, als ze stil zwijgen?
herve11f zegt
@reactief: Tel de “Proteststemmen” bij de verkiezingen, dan weet je het.
reactief zegt
@herve11f: Dan weet je dat ze het niet eens zijn met het politieke systeem. of dat ze geen partij hebben die aansluit bij hun mening en vast nog vele andere opties mogelijk.
Maar jij weet niet of ze hetzelfde denken als jij. Wie weet denken ze juist het tegenovergestelde van jij! Of zijn ze het gewoon eens met die roepende minderheid.
Rob zegt
Mijn ouwe leu wonen in het buitengebied, dicht aan een doorgaande weg. En ja, bij het eerste zonnige weekend in het voorjaar racen de motoren voorbij. Vervelend? Jawel, want je hebt er motoren tussen zitten die je een half uur van te voren hoort aan komen, én een half uur later nog hoort. En dat zijn zowel de hoogtoerige straatracers als de Harleys. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dan kun je beter een drukke spits hebben met een miljoenmiljard trekkers en vrachtwagens.
Maar aan de andere kant; het eerste mooie weekend is het druk. Daarna verspreid de drukte zich en dan gun ik iedereen zijn penisverlengende open uitlaat wel… Doe dan wel oordoppen in beste motorcoureurs, want oorsuizen zijn zwaar kloten.
lekkerlinksrijden zegt
@Rob: nee, geen oordoppen en geen helm. We gebarentalen over een paar jaar met jullie hoe het voelt om continue met oorsuizen te moeten leven. Maar wel heerlijk hoor die herrie……. toen
steventure zegt
Vrachtauto’s hebben soms ook van die V8 herriepijpen, die herrie gaat nog wel, maar de laatste rage is van die gruwelijk luide treinhoorns. Die dingen kunnen echt niet
vluggejapie zegt
Ik woon zelf praktisch aan de dijk in de Betuwe. Prachtig vind ik al die motoren. Realiseer me dan ook dat ik verhoudingsgewijs veel rustiger / stiller woon dan in een doorsnee Vinex-wijk. Af en toe een motor met mooi weer.. poe poe.. ik heb dan ook een hekel aan azijn. Misschien dat ik me er daarom niet zo druk om maak..
red5 zegt
Waarom mensen zich nu ergeren aan (het lawaai van) motorrijders:
De ene na de andere groep komt hier vol kabaal voorbij (ik woon aan een invalsweg van een dorp, limiet 50 km / uur, (momenteel nog) advies 30 km / uur). Geluidsnormen overschrijden ze altijd al. Snelheidslimieten hebben ze ook maling aan. Echter in deze Corona tijden komen ze nog steeds in groepen voorbij razen, oftewel overtreding samenscholing. Soms met z’n tweeën op de motor, oftewel overtreding van de afstandhoudrichtlijn. En uiteraard puur voor eigen vermaak buiten, oftewel ze hebben ook lak aan zoveel mogelijk binnen blijven.
Ik heb deze geluidsoverlast al terwijl ik binnenshuis zit, 35 meter van de middenlijn van deze weg in een goed geïsoleerd huis. Auto’s, tractoren en vrachtwagens hoor je amper. Maar die motoren hoor je duidelijk.
En waarvoor? Moet dat lawaai zo hard zodat je het in je helm kunt horen? Wordt volwassen of koop een open auto.
racerx zegt
Lees de regels van het RIVM nog maar eens: strafbaar bij 3 of meer personen. Daarnaast kun je op een aantal meter achter elkaar aanrijden moeilijk samenscholing noemen, nietwaar? Of gaan we straks ook mensen beboeten die in de file staan? Snap dat het vervelend is, ik houd daarom ook altijd rekening met mn omgeving op de motor, maar dit noemen ze spijkers op laag water zoeken geloof ik…
jasperh zegt
@red5: wat een kul is dit zeg!? De Corona situatie aangrijpen om motorrijders extra zaken kwalijk te kunnen nemen gebeurt de laatste tijd te vaak. Met twee man op een motor is toegestaan zolang je uit hetzelfde huishouden komt, net als in de auto met twee man. In groepen samen rijden kan een toevallige samenkomst zijn of netjes georganiseerd zijn in groepen kleiner dan 4.
rw1994 zegt
@jasperh: samenscholing telt alleen als de afstand kleiner is dan 1m50, en vanaf 3 personen. Dus groepen motorrijders zijn gewoon toegestaan.
techniekmeneer zegt
Mensen zitten nu hele dagen thuis en gunnen een ander geen plezier meer. Elk jaar rond deze tijd is het druk met motoren op de weg, maar nu tijdens de corona “crisis” kunnen we het niet meer hebben. Betutteling en misbruik maken van de situatie. Vieze GroenLinksers.
Rob zegt
Tis allemaal hartstikke simpel.
Men hoeft niet perse te lopen zeiken bij ieder voertuig dat meer geluid maakt dan een Prius, en een ander gewoon zijn/haar pleziertje gunnen.
En men hoeft ook niet perse zoveel mogelijk herrie lopen te maken, omdat het een kick geeft, en een ander gewoon zijn/haar rust gunnen.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Maar zowel de zeikers als de opgefokte motormuizen snappen dat niet…. Ikke ikke ikke….
mashell zegt
Ik ben bang dat er nu ook gewoon meer motor gereden wordt. We zitten heel de dag opgehokt met het gezin. De voetbal is er niet meer, even naar het café kan niet meer, dat de mannen dan maar een extra stukkie gaan motorrijden is goed voor hen, een uitlaatklep moet je hebben, maar is natuurlijk wel problematisch voor anderen.
reactief zegt
Toch bijzonder dat je weet dat degene die klagen op Groenlinks stemmen en vies zijn.
Zegt misschien wel iets over jou, dat je graag in hokjes denkt. Houdt het lekker makkelijk toch!?
Maar een ander geen plezier gunnen? Waarom gunt de motorrijder degene in de tuin niet zijn plezier door in rust te kunnen zitten!?
Die luide uitlaten zijn gewoon illegaal en voor zo’n bewoner blijft het niet bij één iemand plezier gunnen, maar aan continue nieuwe motorrijders die langs blijven komen. Ofwel, de hele dag in het geluid zitten van een ander zijn ‘plezier’..
torsen zegt
De type goedkeuring voor mijn motor geeft voor stationair 98 dB(A) bij 7250 tpm aan.
Wat de geluidsdruk is bij 16k tpm geen idee.
D’r komt met de standaard uitlaat al meer dan genoeg herrie uit als je hoger in de toeren zit.
Nou zit er een klep in het uitlaatsysteem die afhankelijk van de toeren, snelheid en hoe ver je het gas open draait verder open of dicht gaat.
Bij lage toeren komt er dus ook minder herrie uit.
Maar het blijft een hoop herrie. Ben een keer om half één thuis gekomen een paar jaar terug dat m’n overbuurvrouw uit het raam hing te schreeuwen terwijl ik nog m’n best deed om zo laag mogelijk in de toeren te blijven.
Nou is die ook niet helemaal goed maar het geeft wel een indicatie.
Vorig weekend ben ik ook over een dijk gereden met veel woningen ernaast en dan schakel ik gewoon door, hou me aan de snelheid en geniet van het mooie weer.
heyhuub zegt
Woon zelf naast een drukke 50km/h weg en heb een stuk meer last van al het bandengeruis van allle auto’s en vrachtwagens die dag en nacht langskomen. Doe mij dan maar die paar open pijpen die op een zonnige dag voorbij komen.
juels zegt
Ik heb mijn allerlei huizen gewoond, van rijtjes huizen, vrijstaande huizen, en altijd was het in het weekend met name met mooi weer vaste prik. De motoren werden van stal, lees uit de schuur, gehaald en op vol vermogen aangezet, zonder demping of wat dan ook. Was de motor in de ene tuin klaar, dan ging er in de volgende tuin wel weer een motor loeien. En soms had je ‘mazzel’, dan hoorde je een ongeregiseerd orkest van meerdere motoren tegelijkertijd uit verschillende tuinen tegelijkertijd komen. Gedurende het gehele jaar stond de grasmaaier op nummer 1. Vooral in de lente hoorde je de hogedrukreiniger van tuin naar tuin gaan. Hier en daar nog een schuurmachine, en een enkele buurman was zo verslingerd aan zijn cirkelzaag, dat die minstens kom de twee weken uitbundig te horen was. Zijn hele huis stond inmiddels gevuld met zelfgemaakte houten knutselwerken.
Ergo, je kunt altijd klagen over iets, waar je ook woont. De truc is om jezelf er niet helemaal over op te vreten, want dan maak je het jezelf en in sommige gevallen anderen ook alleen maar erger.
alfapeter zegt
In vele Belgische gemeenten is het verboden op zondag het gras te maaien met een benzinemachine.
rw1994 zegt
@alfapeter: Mijn elektrische grasschaar is niet veel stiller…
pomoek zegt
-edit: nutteloze bijdrage en nog niet eens grappig ook-
techniekmeneer zegt
@pomoek: 4e oplossing: miemels zoals jou permanent in quarantaine zetten in een ondergrondse bunker. Wat een gejank zeg. Stelletje sneeuwvlokjes.
pomoek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
techniekmeneer zegt
@pomoek: haha, oke.
racerx zegt
Voor minder doe je het niet nee?
elemento zegt
Wat een onzin. Zij kunnen weekend een keer rijden. Geluid vibratie van motor geeft kick. Dit is net als vrijen maar je mag niet komem
jordiiii zegt
Ik rij zelf een MT-09 met Akra zonder Db killer. In mijn ogen hoort het geluid bij de beleving van het motorrijden en met een standaard uitlaat hoor je gewoon bijna niks.
Ik snap ook best dat mensen zich aan het geluid kunnen hinderen. Maar zo lang het nog mag blijf ik zo lekker doorrijden.
torsen zegt
Je bedoelt zolang je niet op de bon geslingerd wordt omdat je zonder dB killer teveel herrie maakt?
jasperh zegt
@jordiiii: Als het die akra is die stopt voor je achterwiel dan maak je echt wel belachelijk veel herrie. Heb er zelf eentje in de garage staan met dat systeem en durf eigenlijk niet meer zonder db te rijden. Moet bekennen dat ik de diepe klappen uit de uitlaat wel mis.
jordiiii zegt
@jasperh: het betreft inderdaad de volledige titanium set die bij je achterwiel stopt! Ik had eerst de db killer wat kleiner gemaakt, maar daarna toch besloten om hem eruit te halen. Vooral met een koude start is het geluid heel erg hard
felixff zegt
Jij gaat door voor aso van de week!
jasperh zegt
@jordiiii: ik hoop dat je goede oordoppen gebruikt. Ik vond vooral de resonantie ondraaglijk.
Dizono zegt
Dan ben jij er zo eentje die het voor de rest verpest. Dankzij jou en je vriendjes kan ik niet meer in het weekend van mijn favoriete route genieten omdat deze nu voor motorrijders is afgesloten. Ja, mijn Termi’s klinken ook zalig zonder DB-killer, maar het is gewoon asociaal.
Robert zegt
@Dizono: jij snapt het. En daar mee kom je gelijk bij de kern van het probleem.
heyhuub zegt
Overigens hilarisch dat men op autoblog over de motor praat in relatie tot kleine ego’s en compenseergedrag. Gezien de auto toch wel het schoolvoorbeeld is als het gaat om het strelen van de ego.
herve11f zegt
Ik heb een nieuwe titel: Als de bus bij mijn huis voorbij rijdt, trilt alles…
caprio zegt
Jaren heb ik in Zandvoort gewoond, daar had je met mooi weer ook van die malloten die hoog in de toeren heen en weer aan het paraderen waren. Daar had je geen geluidsmeter voor nodig om te weten dan die ver boven de 80dB norm zaten. Maar de politie leek er schrik voor te hebben, ik heb ze ten minste nooit zo’n malloot staande zien houden, laat staan een motorclub. Scooters met tieners op weg naar school in Haarlem daarentegen wel.
Waar Zandvoort ook wel kast van heeft zijn van de clubjes wielrenners, die komen uit de duinen en denken dan dat het normaal is dat ze met een snelheid van 30-40km dwars door het centrum kunnen racen. Wat een ruzies en (bijna) ongelukken heb ik daarvan gezien.
Kortom, NL is vol en vaak is de grens bereikt
daan83 zegt
Wat een zeikerds allemaal zeg…
Maar als er een Lamborghini of een Ferrari over het dijkje volgas voorbij scheurt staan ze te kijken met een harde.
snorrie zegt
@daan83: deze zuurpruimen krijgen geen harde meer zonder inname van de nodige hulpmiddelen.
alfapeter zegt
Dat zal snel veranderen als er ieder zonnig weekend er 500 Lambo’s of Ferrari’s voorbij scheuren.
snorrie zegt
Nu er niet meer om de minuut een vliegtuig laag over komt horen mensen opeens de vogeltjes fluiten en de motoren voorbij rijden.
Overigens is het niet best voor je gehoor wanneer je zonder db killers rijdt. Doppen of niet.
carfreakjim zegt
Ik heb zelf jaren lang langs een weg gewoond die erg populair was bij motorrijders, maar ook bij trekkers. En ja sommige motoren maken veelste veel geluid en klinken ook nog eens gewoon kut, luider is niet beter. Maar als er iets was waar ik echt last van had als ik in de tuin zat waren het wel die kut trekkers. Die rijden ook allemaal met open pijp en rijden ook nog eens langzaam voorbij zodat je ze extra lang hoort. Ik snap nu nog steeds ook niet waarom die dingen altijd over die weg reden, want die ging alleen maar verder de bebouwde kom in.
RiKe zegt
Het is in mijn ogen niet erg dat een motor wat geluid maakt, ze worden over het algemeen niet dagelijks gebruikt. Echter zijn er ook mensen die het overdrijven bij zowel auto’s als motoren. Een Harley-Davidson is bijvoorbeeld vaak letterlijk oorverdovend en doet pijn als dat langs komt, net als sommige sport motoren. Daar mag in mijn ogen hard tegen opgetreden worden. Dat wordt in mijn ogen niet gedaan. En dat zal denk ik in mijn ogen ook een hoop schelen voor de mensen die er last van hebben.
erikhj zegt
Handhaven. En voor motoren APK invoeren. Ik rij zelf al ruim 30 jaar (het hele jaar) motor en geen heilige. Maar op de motor hoor je je eigen (te harde) uitlaat niet. Windgeruis overstemt dat. Dus het is storend voor een ander en je hebt er zelf niets aan.
Heb het gebrek aan controle nooit begrepen. In dit jaargetijde laait de discussie altijd weer op. Her en der wat afsluitingen en weer door. Maar aanpakken bij de bron gebeurt niet.
techniekmeneer zegt
@erikhj: Apk? Want? Bij andere apk plichtige voertuigen is geluid geen keuringseis.
mashell zegt
Dan doen wel dat wel bij motorfietsen, want het adresseert een bekend probleem. De viergastest doen we dan niet, aan motoren stellen we amper emissie eisen en omdat motorfietsen gemiddeld minder kilometers per jaar maken is dat ook minder relevant.
spence zegt
Lawaai ! Of is het geluid ?
Wanneer een luidruchtige Ducati voorbij rijdt is dat een heel andere ervaring dan een sportmixer met open uitlaat.
De eerste luidt heel wat aangenamer.
Ik woon in een straat die vaak door rijdende toeristen gebruikt wordt, en dan nog in een stukje dat vernauwd is.
Met rijdende toeristen bedoel ik elk voertuig dat op een mooie dag gebruikt wordt om te genieten van kleine wegen, van dorp naar dorp.
Het zijn sportauto’s met of zonder kleppen uitlaat, motoren, fietsers, paard en kar, … noem maar op.
En wat is nu het luidst en het meeste storend ? DE FIETSERS ! Althans in groep. Al die mannen met hun superlicht carbon fietsen (en evenveel eigen overgewicht in belachelijk spannende uitrusting) vinden het zo nodig met elkaar rijdend te spreken. Wat zeg ik, spreken ? ROEPEN !
Aan elk kruispunt roepen ze naar de naderende wagens dat ze moeten stoppen (al hebben die voorrang) en roepen ze naar elkaar om het gevaar aan te geven. Soms komt daar ook een politiefluitje bij te pas . Knettergek wordt ik daar van. In de zomer kan het gebeuren dat er elk kwartier weer zo’n groep doorkomt. Veeeeeel meer dan motoren.
De eerst volgende groep zijn de sportmixers met open uitlaat. De hoge tonen dringen door merg en been. Absoluut onaanvaardbaar ! En eigenlijk is elke uitlaatpijp zonder dB-killer onaanvaardbaar.
Maar wederom, het ene geluid wordt als storend ervaren, het andere als melodieus.
Een 6-in-lijn, een flat-six, een R5,… klinken allemaal veel leuker.
De motorrijders zijn de weggebruikers die het vaakst hun motor en uitlaat veranderen, ALTIJD met de bedoeling meer geluid en meer vermogen te bekomen. Dat ze daarbij de katalysator wegnemen is voor hen totaal normaal.
Ik rij al bijna 40 jaar met de moto. De huidige Nine-T Scrambler heeft standaard een Akrapovic die ik limiet te luid vind. Er is heel veel (esthetisch) aan veranderd, maar motor en uitlaat blijven zoals ze af fabriek geleverd zijn.
Al meer dan 30 jaar neem ik actief deel aan fora. Het argument dat het vaakst aangehaald wordt is ” loud pipes save lives “. Dat is niet helemaal onjuist. Maar het niveau dat sommige hiervoor benutten heeft niets meer te maken met veiligheid.
mercedesclsfan zegt
Tja het zijn vaak types als mijn buurman. Luide motor, luide auto, luide muziek uit de auto, luide muziek uit huis, luide feestjes, luide ruzies en luide werken. Er is toch wel een grens om comfortabel te wonen. Het gaat met name om asociale types die overal lak aan hebben. Btw hij belt wel de politie bij vuurwerk omdat zijn eveneens luide hond daarvan schrikt.
rolov zegt
@mercedesclsfan: klinkt als een buurman die het ervan neemt in het leven.
maotje zegt
@rolov: klinkt meer als een buurman die geen rekening houd met anderen en alleen aan zich zelf denkt.
gelatobm zegt
Er klopt geen reet van de goedkeuring van motoren. Een Harley maakt met originele uitlaten al teveel herrie voor de omgeving. Is gewoon een kut-herrie.
Rijd zelf een GS1200 met originele uitlaat. Die hoor je niet, alleen het gezoem van de boxer.
thegreasemonkey zegt
Hier een Ktm 990 smt met akrapovic en db killers. Verder nog een Honda cb200 caferacer met open dempers. Zijn beide gewoon binnen de geluidsnormen en hebben een heerlijk donkere toon. Kan er van genieten om ze zo nu en dan eens heerlijk open te trekken.
kenner zegt
Ik woon aan de N210 en het is net een racebaan. Bij het stoplicht wordt altijd wel geraced. Ik heb er geen last van hoor.
techniekmeneer zegt
Net nog een stukje gereden, heerlijk. Nu lekker in de achtertuin met een biertje; ik hoor schreeuwende kinderen, en motoren in de verte. Laat die kinderen lekker stil zijn, kan ik genieten van het mooie motorgeluid.
turbobrick zegt
Welkom in Nederland.
Als automobilist of motorrijder mag je alleen betalen en verdere het liefst stil staan met de motor uit en je muil houden.
Zat motoren met favrieksuitlaten die velen veels te hard vinden, dus je gaat niks oplossen.
Dit land kan over 10 jaar wat gaan vinden van geluidsoverlast van electrische voertuigen.
jdpetrolhead zegt
Als ze nou eens de circuits wat meer toegankelijker en betaalbaar maken voor motorrijders, dan kan iedereen zich daar lekker uitleven. Lijkt mij een veel beter plan. En bouw er ook nog wat extra circuits bij rond de randstad. En zorg dat je daar elk weekend/maand kan rijden. Lost een hoop op. Kan iedereen zich als een debiel gedragen en zichzelf eventueel totaal in de kreukels rijden. Voor de puristen is dat sowieso de betere optie ipv op straat rijden. Je leert er ook nog wat van en we ontlasten de klagende dijkbewoners… Iemand zin om samen een crowdfunding op te zetten? Ik ben voor!
coaster zegt
Rekening houden met elkaar werkt altijd maar één kant op. Degene die, ongeacht de grond daarvan, iets te klagen heeft die krijgt z’n gelijk. Vier breed fietsers op zo een dijkje hoort ook niet. Al ben ik dan wel degene die de vinger krijgt als ik er een keertje langs kan. Laat mij lekker toeren met halfgedempte aftermarket pijpen op m’n chopper, en ga me dan ook niet extra dwars zitten.
tjorque zegt
Niemand moet weten hoe hard ik aan het doorpoeieren ben… dus wat mij betreft, graag zo stil mogelijk.
Mijn GS is quasi “full-option” maar voor de (luidere) akrapovic heb ik bedankt.
jasperh zegt
@tjorque: een full option GS is als je het mij vraagt pas echt full option als je er een Jekill & Hyde uitlaat onder hebt zitten. Het beste van twee werelden en wanneer het uitkomt zelfs stiller dan de standaard demper en dat alles met een druk op de knop.
tjorque zegt
Sjah, da’s geen optie die je bij de dealer kan aanvinken bij mijn weten.
Bovendien ook eentje waar ik geen geld aan zou geven omdat ik geen behoefte heb aan meer lawaai.
yupyup zegt
Tja, die mensen hebben gewoon gelijk. 1200 motorrijders in één weekend. Zeg dat je van 09.00 tot 23.00 rijdt, dan is dat er 1 per 1,5 minuut.
motorbjr zegt
Om even alle klagende mensen aan te spreken over veiligheid motorrijders op provinciale wegen en dijken en of in de stad.
Meerdere malen is het ondervonden als motorrijders met standaard uitlaat aankomen. De “gewone” mens die het zo verstandig vind breed op de weg aanwezig te zijn waar autos en motorfiets met een snelheid van 60 tot 80 rijden gewoon dood leuk door blijven lopen fietsen skieleren etc…
Beste mensen DOOR die herrie uitlaten hoor je ze aankomen waardoor je ook aan de kant gaat. Dat is toch een stuk veiliger dan dat er op eens plotseling een motorfiets langs je op zoeft met 60 a 80kmh. Wees verstandig en hou rekening mee dat er een snelheids verschil is van 50 kmh. En ga alsjeblieft niet met je kinderwagen de dijk op. Dan ben je gevaarlijk bezig!
Wat je moet doen ipv zeuren. Zorg dat er een stoep komt op de dijk zodat je dan veilig op een provinciale weg kan lopen. Je gaat toch ook niet langs een 80weg gezellig met het gezin lopen zonder fietspad of stoeprand??
degrotemuis zegt
Mijn motoren zijn origineel. En heel veel stiller dan een Ferrari 488. Net als die van een deel van de motoren in het filmpje. De titel van het filmpje wekt sterk de indruk dat de filmpipo de motoren toch wat luid vindt. Maar aan het filmpje te zien is er geen probleem. Nog geen 67 decibel terwijl er een groep voorbij komt betekent dat iedereen zich prima aan de geluidsregels houdt. Geen reden voor gezeur dus. Jammer joh!
Ik ben dat weekend niet op de motor gestapt maar snap het wel. Het was mooi weer, mensen zaten al even opgesloten, dus niet alleen wandelend en fietsend, maar ook motorrijdend Nederland wilde eruit. Ook de luidere. Dat er de nodige lawaai makers tussen de motorrijders zitten, betekent niet dat iedere motorrijder een illegale motor rijdt. Helaas zijn er toch weer genoeg mensen die het graag zo wegzetten. Ook mensen hier, die waarschijnlijk wel genieten van een mooi vol Maserati V8 geluid bijvoorbeeld.
Ik draag meestal oordoppen op de motor want wind geruis langs de helm sloopt je gehoor gewoon, zeker als je op de snelweg rijdt. Ik heb bij een terrasje van een voorbijganger serieus de vraag gehad waarom ik geen stillere motor koop in plaats van oordoppen in doen, zodat hij er geen last van hoefde te hebben. Ik had nog niet eens gestart en reed toen met mijn standaard FJR1300… Dat is een motor waar de marechaussee ook nog mee gereden heeft, niet bepaald een brulboei.
De laatste weken is het punt APK voor motoren om luide uitlaten uit te bannen meer in het nieuws. Leuk dat medialand nu even dom moet zwetsen over een motor APK vanwege luidruchtige motoren, maar er wordt geen geluid gemeten met APK. Anders was die Golf V GTI hier om de hoek die helemaal geen uitlaat lijkt te hebben niet door de apk gekomen en de Dodge Ram met open pijpen bij m’n vriendin in de wijk ook niet, om even twee erg luide voorbeelden te noemen. Zelfde voor de gemiddelde Scania V8. Een APK voor motoren kan best goed zijn als je ziet hoeveel troep er verkocht wordt als zgan motor, maar voor het lawaai? Onzin.
goodvibrations zegt
Volgende keer graag met een video van de motorfiets erbij.. Alleen geluid is minder aantrekkelijk.. Kan die vogel ook een keer zijn snater houden?! Afschieten die beesten.. Overlast!
Dutchdriftking zegt
Ach, als je de ruimte hebt even genieten van een roffelende twee pitter is toch niets mis mee? er zijn alleen een heleboel momenten waarop dit vooral níet kan. De meeste motorrijders snappen dit prima, maar er zitten altijd een paar asbakken tussen. Het valt mij trouwens op dat het bij racefietsers precies andersom is. Het lijkt wel of je een gecertificeerde klootzak moet zijn om op zo’n fiets te mogen…. Van het weekend meerdere malen mij moeten bedwingen om niet het hele peloton het kanaal in te rijden…. Hoe anders zijn mountainbikers, rijden keurig achter elkaar, geven gewone fietsers de ruimte…..
Jacco zegt
Geneuzel………paarden schijten op het fietspad, fietsers fietsen in te grote groepen, en golf rijders verlenen geen voorrang.
Leven en laten leven, ik trek het gas los waar het kan, heb een twin met luide pijpen. Ik rijdt stapvoets in de bebouwde kom als ik anderen tot last denk te zijn en neem ik gas terug.
Mooi weer mensen, ramen open en de gedachten open! Leven en laten leven!
roadrunner92 zegt
Mensen moeten niet zo vreselijke janken!! Normaal (voor Corona) hoor je om de paar minuten vliegtuigen, horizon vervuiling en dat 24/7 het hele jaar door!!! Mensen zijn hypocriet door zich te ergeren aan motoren terwijl ze wel op vakantie gaan in luidruchtige vliegtuigen. Mensen zouden gdomme dankbaar moeten zijn dat een boel mensen op 2 wielen gaan ipv op 4 wielen want 10% meer motorrijders zijn 40% minder files. Ik zeg leven en laten leven!
bleermoel zegt
Handhaven ho maar.
Heb nog nooit een agent een motorrijder aan de kant zien zetten vanwege het geluid.
Die hebben daar echt geen zin in.
Meeste echte aso’s vind ik de Harleys. Zit je ergens buiten en komen die langs, dan moeten ze ff laten horen dat ze geen dempers hebben maar pijpen vanaf de cilinders tot aan het einde.
Rijd maar eens een toertocht met zo’n gefrustreerde rocker er tussen en hang maar eens 10 km achter zo’n stuk rammel, dan vervloek je ze.
Dat zoiets de dealer mag verlaten gaat er bij mij niet in.
Ben zelf ook motorrijder, en niet vies van een mooi geluid uit een motor (of auto)!
Hou het netjes en hou a.u.b rekening met een ander.
Enne, van mij mag er meer gecontroleerd worden!!
jdeboer zegt
Hoe zit dit eigenlijk met sportuitlaten onder personenauto’s?
Nu maken die over het algemeen minder herrie maar ik kan mij voorstellen dat daar dezelfde regels voor gelden.
Zo weet ik dat in Denemarken alles wat meer geluid veroorzaakt dan standaard al APK afkeur is (zelfs een dumpvalve is uit den boze).
In het VK staat er £1000 boete op het gebruik van een uitlaat zonder E keurmerk.
Dus niet om te zeuren over geluid (geen enkele van mijn auto’s heeft een standaard uitlaatsysteem) maar puur om te weten of ik nog een beetje binnen de lijntjes kleur.
napo zegt
waar kan ik en stoeltje reserveren aan de dijk? heerlijk! genieten!
prototip99 zegt
een speciale site en alles. hoe triest kan je zijn…
subzero079 zegt
Ik begrijp de klachten over geluidsoverlast zeer goed. Het is geen pretje om in je tuin te zitten en elke 2 minuten het gedonder langs te horen komen. In mijn optiek zijn er 3 problemen. 1: de hoeveelheid luide motoren in bepaalde gebieden 2: het rijden met luide motoren in groepen en 3: zeer lage pakkans bij overschrijding van geluidsnorm.
Zelf rijd ik sinds kort net een R NineT welke origineel over een Akrapovic beschikt die een stevig geluid maakt. Ik ben me daar van bewust en probeer de overlast te beperken door drukte te vermijden en het gas niet vol open te trekken als ik dicht langs mensen/dieren/woningen rij. Ook rijd ik niet in groepen. Dat zijn de concessies die je van een sociale motorrijder mag vragen wat mij betreft. Helaas moet ik constateren dat er behoorlijk veen asociale motorrijders zijn, die het verpesten voor de anderen. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat motorrijders vaker en op meer plekken geweerd zullen gaan worden.
Harm de Vries zegt
Mijn vraag is als je wegen zoals dijken wil verbieden voor motorrijders kun je Schiphol direct wel sluiten, mensen daar hebben enorm last van vliegtuig lawaai. Vraag aan de mensen die aan de dijken wonen gaan jullie ook wel eens een popconcert of nemen jullie ook wel eens het vliegtuig?
Motorrijden doe je niet het hele jaar, dus het zijn maar bepaalde dagen in het jaar en waarschijnlijk in het weekend. Ik begrijp wel dat het je woongenot aantast, maar dan kan er heel veel niet meer.
RebelwithoutaClue zegt
Ik vond de herrie heel erg meevallen op het filmpje maar kan ook juist genieten van zon donkere brul die voorbij komt. Heb meer moeite met die tweetakt quads op de weg qua geluid.
Zelf een MT01 met standaard Akras met de DB killers erin en vind het precies goed geluid. Maar zie wel in dat er een tijd en plek is om het gas even open te draaien. Nooit dicht bij dieren, fietsers of in dorpjes. Hooguit om kut wielrenners te laten schrikken die vijf man breed fietsen.