







Dat is immers iets waar je nooit genoeg van kunt hebben.
ABT heeft weer eens een fijn speeltje naar buiten gebracht. De huistuner van VAG-producten kwam vorig jaar nog met de smakelijke RS4-R op de proppen en deze zijn klaarblijkelijk als warme broodjes over de toonbank gevlogen. Vandaag presenteert de Duitse tuner namelijk een vergelijkbare RS4, die we de RS4+ dienen te noemen. Daarmee is de wereld weer een rappe powerwagon rijker.
Hoewel de naam van deze bijgepunte RS4 (rijtest) iets afwijkt van de naam van de RS4-R, is het in feite dezelfde auto. Goed, qua design mag hij er misschien anders uitzien, onderhuids hebben we wel degelijk met hetzelfde beestje te maken. En, laten we eerlijk zijn, dat is hoogstwaarschijnlijk waarvoor men de auto zal kopen. Waar een originele RS4 over precies 450 pk beschikt, is de 2,9-liter biturbo V6 in de ABT opgeschroefd tot 510 pk en 680 Nm. Zij die op zoek zijn naar nog dat beetje extra, moeten ABT vragen om het meest extreme pakket. In dit geval komt er nog eens 20 pk bij. ABT wil nog niet delen hoe snel de machtige A4 een sprint naar de 100 km/u kan afleggen. Ook de topsnelheid komt niet aan bod.
Wel laat ABT weten dat de zescilinder fatsoenlijk kan grommen, door een nieuw uitlaatsysteeem met vier dikke pijpen. Ieder van deze stortkokers heeft een diameter van ruim 10 centimeter. Mede dankzij het vernieuwde aerodynamische koolstofvezel pakket kan de auto goed op de plaat worden gezet, al moeten we zeggen dat de kleur Misano Red ook meehelpt. Zeker zo in een besneeuwde omgeving ziet het er uitermate puik uit.
Klanten die tijdig met ABT contact opnemen kunnen één van de in totaal vijftig exemplaren bestellen. De gelukkigen kunnen hun wagen dan nog verder personaliseren. In maart zullen de eerste exemplaren geleverd worden. Tevens staat de auto diezelfde maand ook op de Autosalon van Genève.
Zoals hij had moeten zijn!
Ik vind hem zo iets lomper lijken.
Standaard ziet ie er veel sportiever uit.
Potdikkeme wat een lekkere bak! Doe mij deze maar ipv de RS6+
Abt houd het meestal nog wel een beetje ingetogen. Stock met alleen de power upgrade lijkt mij ook al leuk anders.
@clubbtraxx: de aanpassingen zijn in principe niet slecht. De roosters aan de zijkant daarentegen…
Hij is erg dik geworden zo!
Ben geen Audi fan en al helemaal niet in combinatie met Abt. Maar dit is gewoon affengeil!
@str8six: he kijk eens bij MTM, 575 pk en 800 Nm? Kein probleem.
https://www.mtm-online.de/en/products?FZID=RS4B9331Q&KIT=m4rs4450575qc
Voor weinig geld 532 pk
https://www.mtm-online.de/en/products?FZID=RS4B9331Q&KIT=m4rs4450532qm2
612 pk kan ook, je betaald wel de hoofdprijs.
Een S4 upgraden kan natuurlijk ook ook.
Razendsnel je huisafval naar het stort met deze overpowerde stationbak! :-) Voor de liefhebber ongetwijfeld de heilige graal.
@tge1: hier past dan wel wat meer huisvuil in, in vergelijking met een yaris
@fouadski: Nou, onze oude trouwe diesel Yaris kan ik goed vol stampen met rommel. Vorige week had ik een volle lading mee naar het stort. Het luxepaard staat nu veilig op stal.
@tge1: waarom veilig? Rijd je er niet dagelijks mee?
@fouadski: Nee het is een hebbedingetje, ik rijd er regelmatig mee, maar ik ga er geen pekel mee vangen.
@tge1: begrijpelijk.
@tge1: Wat voor luxepaard?
@tge1: weggooien incl. verpakking dus…
@mwti: Dat paste niet meer…. Iemand had zijn Audi RS4 station al in de oud ijzer container gegooid. :-)
Een flinke vermogensupgrade met behoud van fabrieksgarantie, altijd fijn. Persoonlijk zou ik (wanneer ik ooit in de gelukkige positie terecht kom) mijn RS4 naar MTM brengen.
@dutchdriftking: garantie ja, maar niet bijster lang…
Ik scroll even losjes door de foto’s en krijg daarbij de indrukken: mooie rode kleur, A4 met frutsels, verlaagd om dienst te doen als sneeuwschuiver maar helaas wel vaak naar de garage moet.
@mashell: dat dacht ik ook, zo verlaagd weinig sneeuwfun, de ruimte rond het wiel zal goed vollopen. Levert wel leuke plaatjes op.
Het lijkt misschien extreem veel voor een 2.9 V6 maar Alfa doet precies hetzelfde met de Giulia. Ik denk zelfs dat het getal 510 hier niet geheel toevallig is..
Het koppel is dan toch weer 80 Nm hoger voor de Audi (680 vs 600).
@dare2think: Die Alfa is volgens mij wel een stuk lichter.
@berlinetta: en is geen station.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heel mooi!
Zo te zien een potente sneeuwruimer!
Heel dik dit! BMW waar blijven die tourings?
ABT aka dokter bibber software. Veel te duur en een koppelkromme om te huilen.
Gewoon een standaard RS kopen en daarmee naar JD of een ander gerenommeerde VAG tuner.
@gtveej: Dat heb ik nooit begrepen. Ik was laatst in de fabriek van ABT in Kempten. Een gigantische showroom, fabriek en werkplaats. Ze doen de meest uiteenlopende projecten. Ze runnen al 30 jaar raceteams. Eenvoudige raceklassen én ook dingen als Formule E en DTM. Ze tunen enorme hoeveelheden auto’s op jaarbasis. Het is echt een gigantisch bedrijf dat met name in Duitsland maar ook daarbuiten hoog aangeschreven staat. Het gaat er bij mij niet in dat alles wat zo’n enorm bedrijf doet gigantisch slecht is en wat een paar geëvolueerde hobbyisten in schuur kunnen doen veel beter is. Niets ten nadele van JD, maar zo groot kan het verschil toch onmogelijk zijn?
Is er statistische data om die bewering te onderschrijven? Op basis waarvan worden de uitspraken gedaan? Als het echt allemaal fruit met peren was, kan zo’n bedrijf toch onmogelijk bestaan?
@willeme: nauwe banden met vw misschien? Klachten die ik ken betroffen de Cupra 310, diverse exemplaren daarvan zouden tegenvallen qua werkelijk vermogen. Zou zelf ook voor de ‘hobbyisten’ gaan en de dealer zo min mogelijk laten fratsen (ga er even vanuit dat Abt via de dealer gaat).
@hotze: Niet echt statistiek, van horen zeggen :-D
@willeme: het waren er diverse in ieder geval. Klachten gingen richting PON, zij leverden ook de tuning. Beste bewijs is meeleveren van een vermogenstest. Kweet niet of Abt dat doet…
@gtveej: JD geeft aan dat de tuning van deze motor nog in ontwikkeling is, nog even afwachten dus…
Doe mij deze maar idd, exact zoals ik m zou willen hebben. Nu eerst de loterij!
Eén van de weinige VAG ’s die ik serieus zou overwegen als ik het geld had. De begeerlijkste break van het moment.
Netjes. Maar gezien het vermogens toenamen hadden ze misschien beter voor de 5pitter kunnen kiezen. Heb het idee dat daar veel meer vermogen uit valt te halen
Heerlijk! Doe mij er maar 1 in Porsche Viper Green.
Prachtige machine, dat rood met zwart staat hem waanzinnig goed!