Met dank aan Chinese modelautobouwers, lijkt de Volvo S90 vroegtijdig zijn wulpse lijnen vrij te geven. Verrassing: het is geen sedan, maar een vierdeurs coupé!
We moeten natuurlijk enige slag om de arm houden voor wat betreft de lijnen van deze Volvo S90. Het is echter niet de eerste keer zijn dat een nieuw model vroegtijdig uitlekt doordat niet een écht, maar een schaalmodel vroegtijdig op het net belandt. Dat de Volvo S90 komt, daar maken de Zweden zelf ook allerminst een geheim van, maar het lijnenspel mag gerust een verrassing heten.
Aan het model is niet heel duidelijk te zien of het nu gaat om een vijfdeurs, of dat we toch met een sedan te maken hebben. Maar vijfde deur of niet, net als de Audi A7 Sportback, mag ook deze S90 het predikaat vierdeurs coupé zeker dragen. De lijnen aan de voorzijde zijn geen verrassing, zo gaven onder andere de schitterende Volvo Concept Coupe en Concept Estate al een goede hint in de juiste richting. Aan de achterkant zien we vaag wat overeenkomsten met de Volvo Concept Universe uit 2011, al werd destijds al snel aangekondigd dat die voor China ontworpen auto niet in productie zou gaan.
Over China gesproken: Volvo is eigendom van Geely en deze S90 gaat dan ook belangrijk zijn voor Volvo op de tweede thuismarkt. In China zijn ze dol op grote auto’s. Ook al kan maar een zeer klein deel van de Chinese bevolking zichzelf zulke dikke wielen veroorloven, een klein deel van een enorme populatie is nog altijd een aanzienlijke afzetmarkt. Overigens komt de S90 en de daarvan afgeleide V90 stationwagen ook gewoon deze kant op.
Met dank aan dick1980 voor de tip!
alexlaba zegt
Geen fan van de achterlichten. Voor de rest is ie mooi
loremipsum zegt
@alexlaba: Helemaal met je eens. Ik verwacht echter niet dat het echte model er precies zo uit gaat zien. In het schaalmodel lijkt de hele achterlichtunit één groot geheel te zijn, wat voor een hele rare kofferbakopening zou zorgen. Het lijkt mij logisch dat het horizontale, platte gedeelte als het ware met de klep mee omhoog klapt, net zoals nu bij de S60 het geval is. Aangezien dit detail niet in het schaalmodel te zien is, hoop ik dat er zo meer details zijn die ze hebben weggelaten (denk aan verschillende kleuren glas in de achterlichten, zodat die grote rode vlek een beetje doorbroken wordt).
exotic zegt
Wauw..
Inderdaad een waardige concurrent voor de A7, CLS en 6 GC!
kroon zegt
@exotic: Volvo is met de grote modellen nog nooit concurrentie geweest voor de top Duitsers en zal het voorlopig ook niet worden.
exotic zegt
@kroon: De richting die Volvo de afgelopen periode aan het maken is duid daar wel anders naar.
De XC90 is voor mij (en vele anderen) > X5, ML, Q7.
eklasse zegt
@kroon: Volvo was zeker altijd een concurrent voor de Duitsers. (760bv)
Volvo besloot echter op een gegeven moment beetje tussen de segmenten te gaan zitten waardoor ze het vaak ‘net niet waren’ of ‘iets te’.
Ondanks alle niches houdt de auto consument van hokjes denken.
super zegt
@kroon:
In de jaren 80 reed iedere kakker met kids anders in een 740 station, parkeerplaatsen van zeil of hockeyclubs stonden helemaal vol met die dingen.
w0o0dy zegt
@kroon: niet voor de s-klasse, A8 of 7 serie maar kijk voor de grap wat er bij menig villa op de oprit staat… S80 scoorde goed bij mensen met (te) veel geld die niet zo’n opzichtig slagschip wilden. Daarnaast veel advocaten, accountants, architecten, Artsen en tandartsen etc… Alleen bij ondernemers waren ze minder populair.
458ferrari zegt
@kroon: moet zeggen dat ik de nieuwe xc90 een stuk mooier vind dan de nieuwe Q7
japhy zegt
Prachtig!!!
quadruple zegt
Gaaf ding
awesome zegt
Een heel klein deel van 1,3 miljard mensen is nog steeds best veel, dus er ligt best een markt.
OT: als ie zo komt is het wat mij betreft één van de mooiste in zijn segment. Mooier dan de CLS en A7.
Careltje zegt
Komt hier ook weer zo’n achterlijk viercilindertje in te liggen..?
dick1980 zegt
@careltje: vast wel. Met >300pk.
Careltje zegt
@dick1980: Uit een heel zenuwachtig en hoogtoerig blokje. Nee, doe mij maar een rustig lopende 6 of 8 cilinder in zo’n grote auto
gtwillem zegt
@careltje: valt wel mee hoor. Ik ga absoluut niet beweren dat de T6 net zo mooi loopt als een zes-in-lijn, maar onderin heeft ie behoorlijk veel koppel (dankzij de roots kompressor) en met de turbo heb je bovenin zat power. Het is een prima motor die uitstekende prestaties levert.
nameless zegt
Ik weet dat Volvo het meest veilige merk probeert te zijn maar als je op je rem trapt in dit ding dan weet heel Nederland het gelijk.
zweed zegt
@nameless: Probeert? Hahaha laat me niet lachen!
kennone zegt
Concurrent van alleen de instap modellen van de cls/A7. Komen alleen maar 4 pitters in..
harrie zegt
Erg fraai! Goed dat Volvo weer terug gaat naar hun roots met een duidelijk herkenbaar, onderkoeld en tijdloos scandinavisch design.
De huidige V40 bv is teveel een anoniem modegrill ontwerp waar net zo goed Kia of Ford op had kunnen staan.
viezefreddyw zegt
Mooie auto zo op het eerste gezicht. De achterlichten zijn te groot, dat is niet mooi. Ben benieuwd hoe ie is in het eggie.
scottishcarspotter2000 zegt
Heel mooi, echt een begeerlijke wagen dit. Nu moeten ze zich nog even realiseren dat een dergelijke auto minimaal 6 cylinders nodig heeft en ik ben helemaal fan
gtwillem zegt
Ziet er veelbelovend uit. Ik moet nog een wennen aan de achterkant (ik moest aan de tweede generatie Superb denken), maar in het echt zal het er vast beter uit zien.
Wat ik wel kan waarderen is dat Volvo de nogal anonieme S80 vervangt voor een spraakmakender model. Als ze met de prijzen nét onder het De Duitse Drie kunnen komen, zou het nog wel eens een succes kunnen worden.
eklasse zegt
Kan aan mij liggen hoor maar ik zie gewoon een schaalmodel van een dikke sedan.
dakloos zegt
@eklasse: precies; een vierdeurs koetswerk heeft niets met een coupé van doen.
Je mag een sedan met verlaagde daklijn gewoon een ‘sports saloon’ noemen (klinkt ook leuk).
fconderkantlat zegt
als ie maar niet vd weg wordt gebeukt door een audi (dtm) chauffeur
awesome zegt
@arashrsf: ik probeer een link te leggen, naar dat lukt niet echt.
fconderkantlat zegt
@awesome: ik dacht dat audi tegenwoordig als killer bekend staat
mrs250 zegt
@arashrsf: de laatste keer dat bij mijn weten een Audi in de dtm bij een dodelijk ongeluk betrokken was, was Biela in ’95. Mislukte grap dus als je refereert naar een paar weken geleden…
fconderkantlat zegt
@mrs250: ik refereer inderdaad naar de dtm naar een paar weken geleden maar dan op een andere manier. maar niet zoals jij dat interpreteert.
awesome zegt
@arashrsf: och, je bedoelt dat tikje in de DTM.
Ja, die was smerig but: did you die?
porsche928 zegt
Wellicht een klep als in een Skoda Supurb, erg handig.
mercedesbenz63 zegt
Ik neem dan nog de a7
matthijs_vangarderen zegt
Hebben best wat leuke modelletjes: https://mogomodel.world.taobao.com, heb de volvo nog niet kunnen vinden…
appelvis zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pjeey zegt
@appelvis: wordt – nee je was niet de enige, of was het nou enigste.. :P
bsxc2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt en kopje koffie is gedronken-
bsxc2 zegt
@bsxc2: haha, lol
pomoek zegt
Zie overigens duidelijk 1800 referenties in dit model zonder overdreven retro te worden knap gedaan.
ko3n zegt
En dan toch liever een duitser
autofanaat zegt
De achterlichten vind ik veel te groot, hopelijk valt het mee bij de echte onthulling van deze auto. Verder een mooie auto alleen zo jammer dat er alleen van die kot vierpitters in komen te liggen. Volvo asjeblieft, leg er eens een lekkere vijfpitter in zo veel meer karakter dan die viercilindertjes.
mercedesclk350 zegt
Ben het er mee eens dat de achterlichten wat meer XC90 mogen zijn, niet zo dik. Maar voor de rest vind ik hem heel geslaagd. Ben echt benieuwd hij ongeveer zo in productie komt. Klaar voor Frankfurt of moeten we nog even wachten?
trustmeiamanengineer zegt
“Coupe”… Zodra er vier deuren inztiiten is het gewoon een sedan. Zit er wel gelikt uit, alleen de achterkant is nog even spannend.
awesome zegt
@trustmeiamanengineer: die marketing nichten van tegenwoordig he. Het slaat helemaal nergens op, maar alle automotive journo’s nemen het klakkeloos over waar ze eigenlijk zouden moeten boycotten.
Dizono zegt
@awesome @trustmeiamanengineer: Da’s niks van tegenwoordig hoor. Rover kwam in 1963 met de Mk II van de P5 en daarvan kwam toen ook een ‘coupé’. Het enige verschil was dat de wagen een lager dak had.
https://spct2000.files.wordpress.com/2015/06/roverp5bcoupe.jpg
Verder heeft deze auto niet echt het standaard three box design van een klassieke sedan. Je mag het afdoen als marketingtaal, maar iedereen weet wel gelijk waar het over gaat en da’s dan ook wel weer makkelijk.
eklasse zegt
@trustmeiamanengineer: dit lijkt ook meer op een A6 dan op een A7.
Beetje overdreven napraten inderdaad.
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij een hele mooie verschijning.
philipf zegt
Achterkant is niet heel mooi. De voorkant is wel erg goed gelukt.
schellekens006 zegt
Ze hadden heel de kofferbak ook wel van achterlicht materiaal kunnen maken. Verder netjes hoor, slim om de A7 als voorbeeld te nemen en niet een grote sedan die meestal zo saai zijn.
Edge zegt
Prachtige wagen, al had ik liever gezien dat ze de subtiele achterlichtjes van de Concept Coupé hadden overgenomen.
uberpkw zegt
Als ze hier weer alleen maar viercilinder motoren in leggen, word ik er niet vrolijk van.
smoothoperator zegt
Nice! Alles om minder audi’s op de weg te zien! Mooie auto die Volvo, zal wel weer prijzig worden…
O plaat zegt
Ik pleit voor een veroordeling tot standrechtelijke executie voor al wie de term 4 deurs coupe gebruikt.
gtwillem zegt
@shiva: het is wel een beetje een marketing hype aan het worden. Maar bij de eerste CLS kon ik de term wel enigzins begrijpen gezien de zeer lage en aflopende daklijn. Was zeker toen best een knap ontwerp. De A7 is gewoon een Liftback en de 6 GC gewoon een sedan, zoals de CLS dat ook gewoon is.
mashell zegt
@shiva: precies, een coupé heeft 4 deuren aan de buitenkant, een paar schuifdeuren aan de binnenkant en minstens 6 zitplaatsen… Als je het de Nederlandse spoorwegen vraagt.
clarkson zegt
Ben benieuwd hoe hij er straks in het echt uit ziet!
redbeams zegt
Doen ze goed bij volvo…zakelijk,strak en een spannend design…ik zeg bring it on!
prop zegt
Goeie zet denk ik weer. Als nog als ik zelf de knaken zou hebben kwam er een A7
mdm4 zegt
Mooi ding zeg, goed gedaan van Volvo, ook de achterlichten vind ik knap. Dit wordt een aparte verschijning op de weg.
prop zegt
Waarom zouden de achterlichten afwijken van de daadwerkelijke productieversie. Dit wordt m gewoon hoor
hehe zegt
Die achterlichten doen mij aan de Renault Safrane denken, is even wennen. Ben benieuwd of dit een sedan of hatchback wordt
gerjanm zegt
Ik ben ook nog geen fan van die led streep midden in de koplamp. Bij de xc90 kan het me ook nog steeds niet helemaal bekoren.
toyotafortuner zegt
Erg mooi! Benieuwd naar het eindresultaat
9000cse zegt
Eindelijk weer eens een Volvo die mijn smaakpapillen weet te raken!
Laat ik hopen, dat dit schaalmodel overeenkomt met de werkelijkheid. Ik vind dat de huidige S80 nodig aan vervanging toe is. Bovendien vind ik hem -als Volvo-liefhebber- niet zo mooi als het vorige model. Al zal de nieuwe achterkant even wennen zijn. Toch heeft hij daarmee een “eigen gezicht” dat hem onderscheidt van de rest in dit segment. Ik vind dat ze bij Volvo goed bezig zijn. Alleen hoop ik dat ze ook in staat zullen zijn om er goede en aantrekkelijke motoren in te leggen. Een zuinige 6-cylinder in lijn zou hem volgens mij nog aantrekkelijker maken. En dan de V90. Daarin hoop ik een moderne versie van zijn voorganger te kunnen herkennen. Al hoeft het voor mij niet zo vierkant te zijn.