Een lange en ruime Volkswagen in een bijzondere verpakking.
De Volkswagen Arteon staat al een tijdje in de prijslijsten, maar wil in elk geval in Nederland nog niet echt aanslaan. Niet zo gek ook, want het model kost bijna 50 mille. En voor dat geldbedrag is er zoveel te kiezen dat de Arteon niet op de eerste plaats kom te staan bij veel mensen.
Misschien dat een andere carrosserie-variant wel je aandacht trekt? Wat dat betreft is deze shooting brake interessant te noemen. Het is niet een of ander knutselproject van een coachbuilder, maar een nieuwe model van Volkswagen. De onthulling moet nog plaatsvinden. Echter zijn er al stiekem kiekjes gemaakt van een exemplaar in een fabriek van Volkswagen.
Kijk niet hoopvol uit naar de release van dit model. De shooting brake is, voor zover bekend, speciaal voor de Chinese markt. Er is geen indicatie dat deze auto ook naar Europa gaat komen. Ze noemen het in China de Volkswagen CC Travel Edition.
De foto’s zijn via diverse Chinese media, waaronder Autohome, naar buiten gebracht. De plaatjes zouden zijn geschoten in de Changchun fabriek in het Aziatische land. De auto is ontwikkeld door Volkswagen in samenwerking met de Chinese partner FAW. Met dit lek lijkt een officiële aankondiging niet meer ver weg.
cossiekiller zegt
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit prachtige carrosserievarianten en mijn volgende wordt er ook eentje. Maar noem het in hemelsnaam geen shooting brake. Er staan echt weer 4 deuren in…
gandini zegt
@cossiekiller: Inderdaad, imo is dit gewoon een sportieve SW. Anders hadden ze de 156 en 159 ook wel shooting brake kunnen noemen…
mashell zegt
@gandini: gemiste kans van de marketing afdeling. De Alfa 156 met rare verstopte plastic deurgreepjes achter (terwijl de voorportieren zulke mooie deurgrepen had) was goede een kandidaat voor de term vierdeurs coupe.
Shenkie zegt
@mashell: soms is minder, meer. Liever 2 mooie deurgrepen in de hand en 2 verstopte dan 4 deurgrepen in 4 handen. Ofzo
lekkerlinksrijden zegt
@shenkie: mooi, is dat ook weer duidelijk
toniominestrone zegt
@cossiekiller: een shooting brake ontleend zijn naam niet aan het aantal deuren, een shooting brake kan dus makkelijk 4 of 5 deuren hebben, je moet het meer zoeken in de aflopende daklijn en het feit dat het een afgeleide is van een sedan.
bernoulli zegt
@toniominestrone: afgeleide van een coupé toch?
sportevo zegt
@toniominestrone: Een shooting brake combineert de stijlelementen van een coupé en een station en niet van een sedan.
Oorspronkelijk was een shooting brake overigens een koets die aangepast was voor het transporteren van jagers en hun (jacht)geweren.
toniominestrone zegt
@sportevo: sedan, cabrio en nu net niet de coupe variant.
loggy zegt
@toniominestrone: een 5 deurs sedan, heet een station
vondick zegt
@loggy: of hatchback
mats106rallye zegt
@cossiekiller: eens! Maar wat is die Arteon goed gelukt zeg! Mooie auto’s maken hoeft niet zo moeilijk te zijn
9000cse zegt
@cossiekiller:
Weet je? Ik kom nog uit het tijdperk dat er –vooral- Engelse carrosseriebouwers waren, die van een –vaak dure- coupé een soort 2-deurs combi met achterklep maakten. Voornamelijk bestemd voor de gefortuneerde Engelse jagerselite, zodat er genoeg plaats was voor hun jachthonden en wapens. En die auto’s werden toen shooting-breaks genoemd. Maar tijden veranderen en voornamelijk de huidige marketingboys moeten iets bedenken om hun combi’s, stationcars of caravans een naam te geven die meer geld in ’t laadje brengt. Laat dus het achterruitje van een 4-deurs combi iets schuiner aflopen en noem hem dan maar gewoon shooting-break! Want als je dat het koperspubliek maar vaak genoeg inpepert, dan geloven ze op den duur vanzelf dat ze voor veel geld iets kopen wat zich op bijzondere wijze weet te onderscheiden van een doodordinaire combi.
Maar! Omdat dat achterruitje niet perse zo schuin hoeft af te lopen om die shooting-break op een afgeleide van een coupé te laten lijken –ik denk hierbij terug aan de prachtige Peugeot 404 coupé van mijn vader en aan de Jaguar XJS, waarvan de achterruit heel erg stijl stond- heb ik naar aanleiding van deze naamsverbastering onlangs een klein feestje gebouwd! Samen met enkele vrienden heb ik, om mijn Ford Mondeo Combi 2.0 CDTi staande, een fles champagne ontkurkt en hem omgedoopt tot shooting-break! Wat een feest! En weet je wat? Toen ik hem uit vreugde een ferme tik op z’n achterste deur gaf, begon hij uit enthousiasme spontaan met zijn alarmknipperlichten te knipperen! Maar het mooiste is natuurlijk, dat ik nu ook met een shooting-break rijd! Zo’n zalig gevoel! Je kunt je nauwelijks voorstellen hoe dat is! Dat hij er al 470.000 km op heeft zitten maakt helemaal niets meer uit, want hij is nu opeens zeker € 200,- meer waard and still going strong! Better than ever! Dus: Lang leve alle combi’s! eh…. Shooting-breaks!
troljedemoeder zegt
De natte droom van de vertegenwoordiger.
mark997gt3 zegt
@troljedemoeder: haha!
joki zegt
@mark997gt3: Die rijden toch een segmentje lager hoor…
karhengst zegt
@joki: Google anders even op het concept “droom”
adyton zegt
Shooting brake… Zeg maar Allroad.
barendbotje zegt
Had mooier gekund, dit is zeker zo’n custom shooting brake, net als die model s destijds..
johnwaters zegt
Een schietende rem
kareljansen zegt
@johnwaters: In dit geval komt het woord Brake niet van remmen, maar is een verbastering van het Nederlandse “brik”. Tot zover de dagelijkse geschiedenisles.
MDA zegt
Waarom komt dit nou weer niet naar Europa? Als er 1 continent is waar stations (dat is dit uiteindelijk toch) populair zijn, dan is dat hier…
Dutchdriftking zegt
Schitterend apparaat. Raar dat deze in station land (Noord Europa) niet leverbaar wordt. Deze met V6 Bi-turbo (S4 motor van voor de facelift) als Arteon R zou geniaal zijn.
ghost zegt
Wel baas als je dit importeert uit de Oriënt!
mashell zegt
Ik weet niet, zo langgerekt heeft het al snel een lijkwagen uitstraling.
sntial zegt
@mashell: iets tegen lijkwagens?
mashell zegt
@sntial: ja, ik heb er zeer sombere associatie mee.
vaakbenjetebang zegt
@sntial: Wil er nog niet dood in gevonden worden.
berlinetta zegt
Lijkt eerder een Allroad-versie met dat zwarte plastic zo.
niek93 zegt
Ik vind m strak!
parasite888 zegt
@ RubenPriest: Een nieuwE model… man man man…
niek93 zegt
@parasite888: nee, Rob Geus daar worden we vrolijk van…
RiKe zegt
Ik vind hem wel gaaf, ook al lijkt het er op alsof hij schade aan de achterkant heeft
slisse zegt
Teveel Passat met André neus, zie geen toegevoegde waarde… Aanbod van VW heeft ondertussen iets van bomen door het bos niet meer zien
frank2b zegt
Gaan we nou elke station maar een shooting brake noemen?
Sexyyy hoor!
flik2punt0 zegt
Ik snap alleen niet dat ze hem dan niet in Europa gaan verkopen. Toch een markt van wagons ookal blijven dr SUV’s winnen helaas
87sandyd zegt
De Arteon en zijn voorgangers CC en Passat CC heb ik altijd al de mooiste Vw’s gevonden. De shooting brake (slechte naam) vind ik er erg vet uit zien hoor!
tourannetje zegt
Ekker Aziatisch. Lijkt wel een Mazda 5
jometdebanjo zegt
Afschuwelijk
dolledries zegt
Zo dat is lelijk
gromit zegt
Een shooting break is afgeleid van een coupé en is een mix tussen een estate en een coupé.
Een shooting break heeft nooit meer dan twee deuren plus de echterklep.
gromit zegt
Oh ja, er is geen enkele reden om het woord ‘brake’ te gebruiken en niet ‘break’. Zelfs niet als topmerken hun auto zo noemen. Het zit zo: in Angelsaksische landen (UK, US) betekend ‘to break a horse’ zoveel als het ‘temmen’ van een paard oftewel het paard ‘gebruiksklaar’ maken om te gebruiken als rijdier of om een kar, koets,…te trekken. Dus vaak werd een paard afgericht om een kar te trekken. Die karren werden ook gebruikt om mee op jacht te gaan en werden dus ‘shooting break’ genoemd. Later, in het gemotoriseerde tijdperk, is ‘break’ door de tijd ‘brake’ geworden omdat het woord meer geassocieerd word met auto’s (remmen). Maar ‘brake’ is geen stijlbenaming (zoals coupé) maar een gewoon zelfstandig naamwoord. En vermits break wel verwijst naar een stijl of model mag een ‘shooting brake’ dus net zo goed een ‘shooting break’ genoemd worden.
oxidizers zegt
Ik heb niets met ‘stations’ maar dit is een van de minst lelijke moet ik zeggen..