De Seat Leon Cupra wordt morgen officieel aan het publiek getoond, maar (gelukkig voor ons) is op het Internet niets meer veilig.
Op de foto’s zien we zowel de driedeurs SC als de vijfdeurs Cupra ons met argwanende ogen aanstaren. De nieuwe voorbumper kreeg enorme gril en aan de achterkant zien we een mooie diffuser met dubbele uitlaat voor dat sportieve randje. De dakspoiler is een maatje groter geworden, maar misstaat ‘m zeker niet.
Zoals de toevoeging aan de naam al aanduidt levert de 2.0 viercilinder turbomotor 280 pk, wat de Cupra op gelijk niveau met de Opel Astra OPC plaatst en de Ford Focus ST (250 pk) en Volkswagen Golf GTi (220-230 pk) verslaat. Ik voel een vergelijkende rijtest aankomen!
UPDATE: pom, pom, pom! Alle officiële informatie is vrijgeven. Bekijk het HIER!
focusrs zegt
Ziet er superstrak uit! Laat die test inderdaad maar komen! :)
stancedjetta zegt
Hij is lekker
vliegendetosti zegt
Ben benieuwd welke specs Seat morgen op gaat geven
oskaar7 zegt
Wauw! Wat een mooi ding!
xj12 zegt
Wat een gaaf ding!
quincy zegt
Mooie verschijning, maar vind 2 uitlaatpijpjes aan één kant toch wat mooier en subtieler staan. Vind dat bij de Golf GTI ook al zo jammer. Voor de Cupra kan ik het me dan nog meer voorstellen, maar zou ik een centrale uitlaat denk ik nog wel beter vinden staan.
darkpluisje zegt
@quincy: vind ik juist wel mooi, voor dit soort autos mag het iets uitbundiger dan zo’n slip-on stukje wat op elk model te krijgen is..
Maar zo ver boven de golf positioneren qua pk gebeurt niet snel, alsof de cayman sneller wordt gemaakt dan de 911. Maar 280 uit een 2 liter zal niet voor enorme kilometerstanden zorgen lijkt me
jzaero zegt
@darkpluisje: 2 liter met 280pk is lang niet zoveel. Een A45 doet het met 360 geloof ik. Een 328i levert standaard 245pk en een Golf R zit er ook niet ver vanaf
darkpluisje zegt
@jzaero: maar hoeveel daar van halen een fatsoenlijke kilometerstand? Voor mijn idee is 260+ wel evht het blok uitwringen :p
mbfanatic zegt
@darkpluisje: Maakt tegenwoordig niets meer uit…. Vriend van me heeft een E55 AMG eerste blok met 350K kilometer… Rijd als nieuw!
baap zegt
@mbfanatic: Dat is een V8. Is niet te vergelijken met een vierpitter..
darkpluisje zegt
@mbfanatic: ja oke maar 350 pk uit een 5.5 is wat anders dan 280 pk uit een 2.0 ;)
natos zegt
@darkpluisje: Cupra R is meer een concurrent van de VW R20, de Golf GTI concurrent van de FR.
Dat een Cupra R 280 pk heeft is heeeel goed mogelijk, dat een FR 280 pk heeft is minder waarschijnlijk.
stanny zegt
Bumper heeft wat weg van lexus. Mooie wagen.
rob5nismo zegt
@stanny: daar moest ik ook aan.denken
turbotoll zegt
Moet wel iets speciaals zijn want de vorige was al erg goed…
meneer zegt
Siet dat interieur er nou zó goedkoop uit of ligt dat aan mij?
alcantara zegt
@meneer: Het oogt niet alleen goedkoop, het is ook goedkoop.
Vooral als je Porsche gewend bent.
alcantara zegt
@alcantara: Zag er een 911 in met m’n schele ogen, maar Maserati moet dat zijn nu ik goed kijk…
gtwillem zegt
@meneer: bijna alle goede rijdersauto’s hebben een simpel interieur ;-). Het moet functioneel zijn en werken, ik hoef er niet dagelijks over te aaien ofzo. Ik heb liever een goedkoop dashboard dan goedkope hardware waar het echt om gaat (diff, banden, dempers, versnellingsbak etc)
alcantara zegt
@gtwillem: 280pk op de voorwielen zou ik niet als een goede rijdersauto willen bestempelen.
gtwillem zegt
@alcantara: dan heb jij nooit met een Focus RS(500) gereden… Dat stuurt beter dan veel AWD en RWD auto’s met hetzelfde vermogen!
imba zegt
@gtwillem: Bij een paar regen druppels lachen evo en sti rijders zich al een ongeluk om iemand met een RS. Droom maar lekker verder.
gtwillem zegt
@imba: Ik ben STI rijder en heb met een Focus RS gereden. De Focus is meer een rijders auto, de Impreza meer allrounder. Bij een rijdersauto gaat er niet om hoe capabel die is (in de regen in dit geval), maar hoe goed ie rijdt. De Focus stuurt beter (zwaarder, met meer gevoel), de motor is spectaculairder (mooier geluid, betere gasrespons), de achterkant is beweeglijker en de remmen grijpen beter aan.
Denk aan de E30 M3, niet echt snel in de regen ook niet in zijn element. Maar wat een rijdersauto :-D Dus ik ga niet verder dromen, imba ;-)
samasama zegt
@gtwillem: alleen hier hebben ze dat niet bewust gedaan hoor. T is geen Clio cup RS maar gewoon een dure auto
gtwillem zegt
@samasama: Seats hebben bewust een minder interieur dan een Golf of A3/S3. Maar qua rijden zijn ze minimaal even goed. Soms zelfs beter. Ik heb de voorlaatste Cupra R (265pk) gereden. En dat was behoorlijk goed (beter dan de Golf VI R en Audi S3, die dezelfde motor hebben).
samasama zegt
@gtwillem: Dat betwist ik ook niet. Maar je kan hem vast niet zonder airco en audio bestellen.
gtwillem zegt
@samasama: dat is een beetje onzinnig om niet te doen. Het merendeel van alle E46 M3 CSL’s had gewoon airco, (gratis optie), evenals alle Superlegera’s, Scuderia’s en Black Series van deze wereld. De laatste echte was de 996 GT3 RS. (Die had niets :-))
berlinetta zegt
Gelukkig is het niet zo’n sjonniebak als de Golf R geworden. Mooie auto!
stefan_ijff zegt
Super super nice. ziet er echt mooi uit. Nu maar hopen dat de verkopen voor Seat hier ook weer eens mee omhoog gaan.
woot zegt
Strakke wagen, alleen vind de velgen een iets te hoog aftermarket gehalte hebben. Astra OPC is wel een stuk mooier mijn inziens.
exotic zegt
Fantastische auto. Vind het vooral gaaf dat de bumpers de sportiviteit beter accentueren dan bij de normale Leon.
Puik staaltje werk Seat Design!
geronimo zegt
Hebben ze goed gedaan! Zou de Golf R dan 300+ pk krijgen? Het lijkt me vreemd dat Seats sportiefste meer pk krijgt dan die van VW.
r32turbo zegt
@geronimo: nee golf r heeft 300 peekaa
r32turbo zegt
@geronivind ik ook raar er is nog een cupra r die zal waarschijnlijk boven de 300 zijn
cuprani zegt
@geronimo:
Waarom is dat raar, dat is altijd al zo geweest. De Golf GTI heeft altijd minder PK’s gehad dan de Cupra’s. Zelfs tov de dikkere Edition 30. Volkswagen is dan ook de degelijke tak van de VAG groep, en Seat de sportieve… Vreemd is het dus niet…
geronimo zegt
@cuprani: Daar heb je inderdaad een punt! Dus kunnen we ervan uit gaan dat GTI-rijders degelijkheid boven pk’s kiezen, anders zouden ze Seat rijden. Of zie ik dat verkeerd?
cuprani zegt
@geronimo: Dat denk ik inderdaad wel. Qua rijeigenschappen doen ze elkaar natuurlijk bijna niet onder. De buitenkant van de Golf is altijd wat saaier, zeker niet lelijk, maar gewoon goed en degelijk. Het verschil qua kwaliteit zit hem dan vooral in het interieur. De Seat is wat gewaagder en oogt zowel van binnen als buiten wat minder degelijk, maar je krijgt wel meer “bang for your bucks”… Keuze is altijd persoonlijk.. ik zou voor de PK’s kiezen ;-)
tupperware zegt
@geronimo:
De GTI koop je om indruk te maken op de buren, een Cupra koop je voor je eigen plezier.
saxoke zegt
Ik zou dr geen nee tegen zeggen
loyalty zegt
Mooie auto,
Nu nog een stationuitvoering en een cabrio.
Prachtdinf
loyalty zegt
Prachtding
kiasoulrocks zegt
Mooiste VAG product van het moment misschien wel!
matje140 zegt
Nu nog een gifgroene kleur en t is een waardige opvolger!
kabaampje zegt
Super mooi, goed gelijnd. Wel vind ik de vorige versie radicaler voor zijn serie
mistere zegt
Eindelijk de weg terug gevonden…kom maar op met die 2.5tfsi :-)
rotaxmax zegt
Moore auto. Maar de klokken beetje saai
jessetje zegt
Die ziet er gped uit! En ook nog best veel vermogen