Peugeot is er, al dan niet bewust, niet in geslaagd zijn Chinese concept onder de lakens te houden. De Franse pers kreeg gisteren heel erg super-per ongeluk een afbeelding toegestuurd van de Exalt, zoals het concept gaat heten.
De strakgelijnde vierdeurs coupé deelt zijn stamboom met de Onyx, maar is een stuk minder racy en iets conventioneler. Het two-tone uiterlijk ligt geheel in lijn met het eerdere 308 R-concept.
Op het eerste gezicht zou je zeggen dat het grijze vlak geborsteld metaal is, en dat kan kloppen. Peugeot omschrijft de auto als een “association of crude steel and an efficient textile, Shark Skin, inspired by the structure of shark skin”. Onze gok is dat de achterkant een stofje is zoals we eerder op BMW’s X-Men-tastische GINA Concept zagen. De vinnen hebben ze er af gesneden om in de soep te doen. Zijn ze dol op, die Chinezen.
Dankzij een niet nader gespecificeerde “Hybrid4”-aandrijflijn die benzine met elektriciteit combineert ligt het maxiumumvermogen op 340 Franse paarden. Overmorgen verwachten we de volledige informatie. (TF1, via Carscoops)
GH zegt
Toch eindelijk een soort van opvolger van de 406 coupé? Vind hem wel keurig eigenlijk.
norge zegt
Ja mooi hoor, alleen dat Peugeot naamplaatje oogt zo goedkoop.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
breakingpoint zegt
Peugeot maakt ons toch altijd blij met een dode mus, net als Mazda doet met zn concepts. Heerlijke concepts, maar komt toch nooit iets van. Deze gelijkt trouwens goed op een honda accord vind ik…
motoragent zegt
@breakingpoint: De RCZ is vrijwel ongewijzigd in productie gegaan, dus wat dat betreft durft Peugeot het wel. Er moet alleen genoeg vraag naar zijn.
rhellema zegt
@motoragent:
Klopt wat je zegt, alleen peugeot durft het alleen maar in de niche markt om een concept praktisch ongewijzigd in productie te nemen. Ze moeten juist de ballen hebben om dit eens met hun volume modellen te doen, want de 308 is nou niet echt het toonbeeld van een gewaagde vorm;)
Esprit_de_Flandre zegt
@rhellema: De 308 moet in de eerste plaats goed verkopen; en dus klanten van de Golf en Astra afsnoepen. Anders redt PSA het niet…
rhellema zegt
@Esprit_de_Flandre:
Klopt, vandaar dat ik het juist zal toejuichen als ze eens een echt mooi model neer zetten. Een model waarvan men opkijkt….wat begeerte oproept. Ook daar is een markt voor en wellicht zou dat misschien wel de markt voor peugeot kunnen zijn.
motoragent zegt
@rhellema: Een model waarvan men opkijkt….wat begeerte oproept. Alfa Romeo Giulietta bijvoorbeeld? En iedereen weet hoe het met Alfa gaat momenteel…
Als je veel wil/moet verkopen, mag je gewoon niet te veel buiten de boot vallen. De meeste mensen willen gewoon een ‘normale’ auto die ze van A naar B kan brengen.
desjonnies zegt
@rhellema:
406 coupé was toch een verrekt mooie wagen.
En ik weet niet of je het weet, maar bij Peugeot heeft men momenteel hele andere prioriteiten.
Geheel tegen de wens van de familie Peugeot in, is een groot gedeelte van de aandelen in Chinese handen terecht gekomen, om te kunnen overleven.
En Peugeot’s middenklasse chique, zoals in de zestiger en zeventiger jaren de 404 en de 504 gewoon een toonbeeld waren van een goede, degelijke maar toch bescheiden smaak, is voorbij.
En als echte super volume producent hebben ze het gewoon nooit meer kunnen maken na de 205.
En daarna, daarna maakten ze de allergrootste fout: ze gingen Duits doen qua auto’s.
berlinetta zegt
En bouwt Peugeot ooit nog eens zoiets mooi of gaat dat er nooit van komen?
mrrallycross zegt
Vind die rand aan de zijkant van de motorkap een beetje raar maar verder ziet t er best prima uit.
endofline zegt
@mrrallycross: ja vroeg me ook al af waarom er een opening aan de zijkant van de motorkap zit. Dit is natuurlijk wel een concept tekening en er is meer dat niet klopt. Geen klinken, te kleine spiegels, ontbreken wissers en de diepe gleuven onder de deuren.
Captain zegt
Peugeot heeft altijd waanzinnig mooie concepts maar brengt die toch helemaal niet uit. Citroen kan er ook wat van, wat zou ik toch graag zo’n DS9 op straat kunnen zien. En als er iets gewaagder uitkomt zoals de RZC dan leggen ze er een dwaas 1.6je of een dieseltje in..
Captain zegt
@Captain: Dat vind ik bijvoorbeeld zo leuk aan de CL klasse, je neemt de V8 of V12 benzine of je neemt em niet. Terwijl de rest van het motorenpallet perfect zou passen hou je zo het model lekker hoog gepositioneerd
406_v6 zegt
In 2004 had Peugeot al een geweldige concept…. de 907 coupe met 6 liter V12.
Breng die eerst eens uit in een kleine oplage.
[img]http://www.french-concept-cars.com/wp-content/uploads/2010/03/Peugeot-907-Concept-1.jpg[/img]
torsen zegt
@406_v6: Peugeot is eindelijk van die verschrikkelijk overtrokken neus af dus laat ze het a.u.b. zo houden.
406_v6 zegt
@torsen: concept updaten naar huidige vormgeving, rest intact laten.
ohoogeveen zegt
Peugeot is wel de koning van de concept cars van de afgelopen jaren!
Waren hun consumentenmodellen maar zo interessant…
jaguarjunk zegt
Een Hybrid4 is geen benzinehybride, maar een vierwielaangedreven diesel..
torsen zegt
@jaguarjunk: In het artikel staat “avec des blocs essence et électrique combinés”.
Geen idee of dat klopt, maar ze kunnen eventuele benzine hybrides ook Hybrid4 noemen uiteraard.
406_v6 zegt
@jaguarjunk: Hybrid 4 staat alleen voor Hybride vierwielaandrijving, niet voor diesel of benzine.
jaguarjunk zegt
@406_v6: ik heb bij Peugeot gewerkt en zit nu bij Citroen, en een Hybrid4 is een 200pk vierwielaangedreven hybridesiesel.
tupperware zegt
@jaguarjunk:
Ja und, dit is een concept van wat er mogelijk is. Geen wetmatigheid dus dat dit een diesel is, het kan natuurlijk maar 340pk lijkt mij een beetje hoog gegrepen voor de bestaande Hybrid 4.
mashell zegt
Zo met dat rode kontje was Baviaan ook een goede naam geweest.
Hupke zegt
Is dat een waardige opvolger voor de 406 coupe?