Een elektrische Ferrari: het gaat toch gebeuren. Of je het nu leuk vindt of niet.
Tegenwoordig is het niet de vraag of een merk elektrische auto’s gaat bouwen, maar wanneer. Sommige merken weten niet hoe snel ze eraan moeten beginnen, terwijl andere merken het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Ferrari zal eerder tot die laatste categorie behoren, maar vroeg of laat gaan ook zij overstag. Daar was al langer sprake van. Nu is er echter tastbaar bewijs in de vorm van pattentekeningen.
Qua carrosserievorm zal de auto in ieder geval nog vrij traditioneel te blijven. Het lijkt namelijk te gaan om een tweezits GT. Een 2+2 zou ook nog kunnen, maar het is in ieder geval geen SUV of vierdeurscoupé. Bovendien geven de tekeningen prijs dat de auto beschikt over vierwielaandrijving, met voor ieder wiel een elektromotor. Naar de specificaties is het verder nog gissen.
We konden al voorzichtig wennen aan het idee van een elektromotor in een straatauto van Ferrari met de LaFerrari. De V12 werd namelijk bijgestaan door een elektromotor. Met de nieuwe SF90 gaan de Italianen een stapje verder. Die krijgt namelijk drie elektromotoren, naast de V8. Wat is de volgende stap? Een Ferrari die het volledig moet hebben van elektromotoren.
Op korte termijn gaat dit echter nog niet gebeuren. De planning is dat de eerste elektrische Ferrari pas in 2025 het levenslicht zal zien. Tot die tijd zullen we dus nog maar extra genieten van de V8- en V12-geluiden.
caspert79 zegt
Ik ga even huilen in een hoekje.
tierelier zegt
De Ferrari EV is even levendig als die poppetjes in die tekening.
jdeboer zegt
Logisch gevolg, wie niet meegaat verzuipt.
Zie hoe lekker de dinosaurussen bij onze oosterburen draaien.
En dan dat gezever over beleving, dat vindt je hooguit nog bij een moderne Lotus. Bij de rest is dat er decennia geleden al uitgefilterd.
racerx zegt
@jdeboer: nog nooit in een moderne Ferrari gereden zeker
Robert zegt
Het onvermijdelijke…
Over twintig jaar lachen we erom, net als om die ene blunder je je élke verjaardag weer onder de neus gewreven wordt.
tierelier zegt
https://youtu.be/5h67iFm7U7Q
camber24 zegt
@willeme @michaelras @wouter ;
Reacties via app worden niet geladen en kunnen ook niet geladen worden. Als betalend lid zie ik echter geen kroontje meer (ook niet bij andere betalende leden) en zie ik nu ook weer advertenties. Dit terwijl ik jaarlijks netjes betaal om juist dit niet te hebben.
Ik heb er alle begrip voor dat jullie onder de motorkap bezig zijn, maar het begint nu langer te duren (we gaan de eerste maand van ellende in), en het allerergste is; het wordt regelmatig slechter.
Ik vraag jullie met klem jullie updates vooraf te testen, ik heb het zeer sterke gevoel dat dit onvoldoende gebeurt. Mocht er behoefte zijn aan ondersteuning vanuit ons als gebruikers, waarvan vele van ons ook in de IT werkzaam zijn, zeg het, vraag het!! Het is een zeer kleine moeite voor jullie om een update aan te kondigen, en voor ons om te beta testen.
Ik hoop dat er snel verbetering komt, mijn persoonlijke aanbod voor hulp blijft staan.
Gr
Camiel
Robert zegt
+1
Oh wacht, dat lukt nu ook niet meer…
Ik wacht trouwens al drie weken op het moment dat ik m’n betaalde account weer kan verlengen/vernieuwen. Zit nu achter de pc, maar via m’n telefoon bezoek ik de site altijd via de browser (wegens brakke app). En die weigert de laatste dagen weer regelmatig pagina’s in te laden, ik vermoed omdat de banners en/of advertenties niet goed inladen…
Positieve feedback tenslotte: de vandaag geactiveerde nieuwe lay-out is wel beter leesbaar op een telefoonschermpje.
fanboy zegt
Op basis van deze tekeningen en dat artikel van Lamborgini denk ik toch dat Ferrari het beter bekeken heeft.
Elektromotor per wiel is veel beter dan elektromotor in ieder wiel. Dan kun je tenminste motorbereik aanpassen op wielen met vertanding. En rijdt beter denk ik.
vaakbenjetebang zegt
Om over onafgeveerd gewicht nog maar niet te spreken.
911targa zegt
Wat bedoel je met “vertanding”? Je weet dat een elektromotor een vlakke koppelkromme heeft en geen versnellingsbak?
fanboy zegt
Ja dat is een fabeltje wat iedereen hier gelooft.
Een elektromotor presteert weliswaar veel beter dam een brandstofmotor maar heeft nog steeds een max toerental en een bepaald toerembereik waarin hij goed werkt.
Er zit nagenoeg altijd een vaste vertanding op, in een diff. Bij de meeste EVs. Dus 1 versnelling op zijn minst.
Als je de motoren in een wiel stopt zit je vast aan rpm van het wiel en kun je niet optimaliseren.
Prima in een scooter of golf karretje, maar niemand doet dat zo in een EV. Geen Nissan of Tesla of wat dan ook.
melcon zegt
Niet iedereen maar 911targa blijkbaar in elk geval wel ;-) Geheel eens met je betoog overigens, goed verwoord. Het koppel is alleen in theorie vlak en dan ook nog eens alleen in een bepaald toerenbereik. Daarom gebruiken inderdaad alle fabrikant gewoon een eindoverbrenging (1 versnelling dus, of in het geval van de Taycan zelfs 2 versnellingen). Wat veel mensen daarnaast niet weten is dat hoe de elektromotor presteert ook afhankelijk is van:
– hoe het accupakket presteert, vergelijkbaar met je RC auto van vroeger(? ;-) ). Lege batterijen vs volle batterijen…
– de temperatuur van datzelfde accupakket heeft dus ook direct invloed op de prestaties van de elektromotor
– de temperatuur van de motor zelf (hogere temperatuur –> hogere weerstand –> daling van koppel constante en spanning constante). Meer stroom door de motorwikkelingen is een hogere temperatuur.
– afname van koppel constante en spanning constante leidt tot afname van magnetische flux en heeft dus ook invloed de prestaties (in extreme gevallen kan de afname van magnetische flux zelfs permanent zijn en zullen de prestaties van de elektromotor dus ook permanent afgenomen zijn)
– Boven een bepaald toerental zal de spanning te laag zijn om de tegen-EMK te overwinnen en loopt het koppel dus gewoon terug
Dus ja in theorie zijn elektromotoren perfect, in de praktijk zijn ze daar zeer zeker niet. Dat is verder niet erg natuurlijk, ondanks dat zijn ze efficiënter en beter dan de gemiddelde ICE.
hashtagger zegt
Jammer…
ericc zegt
V12+Elektro, V8+Elektro volgende stap V6+Elektro. Hopen dat ze nog lang een benzine inbouwen in samenwerking met elektrische motoren!
tjorque zegt
Op den duur wordt er gewoon een klein “brandertje” ingebouwd dat uitlaatplofjes, gebrul, trillingen en geuren van uitlaatgassen genereert. Met een maximaal verbruik van 0,12l/h bio-ethanol.
Voor de beleving!
kevertje zegt
Ik wacht toch nog steeds op het instorten van die ‘all electric dream’. Hij is mooi als je alleen naar de exploitatie van de auto kijkt, en zelfs dan kan je je afvragen hoe we ooit deze electriciteitsnoden annex distributie gaan realiseren. All de rest van ontginning van grondstoffen voor motoren en batterijen geven een heel minder rooskleurig beeld, zeker het ecologisch drama dat ver van alle media en politiek verborgen wordt richting oosten en ook Afrika. Daar wordt zelfs voor kobalt kinderarbeid niet gevreesd. Om nog maar te zwijgen over het vele lichtgewicht materiaal nodig in deze EV’s – waar ook de petrochemie qua kunststoffen nog royaal aan te pas komt, of metalen zoals aluminium die massa’s energie vreten in de productie. Je zal je Ferrari wel niet moeten opladen voor je deur in de straat en de verlengkabel op de stoep leggen. Een zwaardere aansluiting moeten vragen, waarbij de energieleverancier vraagt of je nu plots een industriële gebruiker bent. Ach nee, die grote villa met ellenlange oprit hangt sowieso aan een net waar de meesten alleen maar kunnen van dromen ;-) – en dat is precies wat ik vrees: EV’s zijn voor een groot gedeelte het dure speeltje van mensen die op een heel gemakkelijke manier over de meerkost van dit verhaal kunnen praten, wanneer ze naar hun Tesla, E-tron, Ferrari of wat dan ook kijken.
jelmer zegt
En dat in tegenstelling tot benzine, wat zonder uitstoot aan mens en milieu gewoon bij elk pompstation uit de lucht komt..
kevertje zegt
Die uitstoot is er nog steeds, want alles uit windmolens en zonnepanelen halen, dat is een illusie. Tenzij we op grote schaal terug naar kernenergie gaan en dat zie ik echt niet gebeuren.
tjorque zegt
Een paar dingetjes om over na te denken:
De zon levert dagelijks evenveel energie aan de aarde als dat de mensheid op een jaar verbuikt.
We kunnen nog een heel eind verder met het terugdringen van ons energieverbruik door eea efficiënter te maken.
Met wat een nucleaire centrale kost in totale life cycle kost (ook opslag afval en risico beheersing enz meetellen), kan je aardig wat zonnepanelen, windmolens en energie-opslag realiseren.
Ik heb het (nog) niet becijfert maar ik geloof dat er verdomd veel mogelijk is om klimaatneutraal te gaan.
Verder geloof ik ook dat er synthetische brandstoffen gemaakt moeten kunnen worden uit zon en wind om een beperkt aantal toepassingen met verbrandingsmotoren te kunnen behouden. Ik denk dan aan motorfietsen sportwagens, oldtimers, off-road, noodtoepassingen etc.
Maar dat er (fossiele) brandstoffen verbruikt worden voor winkelwagentjes en andere dertien in een dozijn onzin. Dat mag wel stoppen
melcon zegt
https://www.youtube.com/watch?v=YjFWiMJdotM
Henk_he zegt
Je zet de problemen van vandaag af tegen de oplossingen van vandaag. Je vergeet dat we continu nieuwe oplossingen aan het bedenken en uitvinden zijn. Toen de eerste auto’s met interne verbrandingsmotor in het straatbeeld kwamen, was er ook nog geen infrastructuur die daar bij pastte. Ik heb er echt vertrouwen in dat de accutechniek nog grote stappen gaat maken waardoor we minder schaarse grondstoffen nodig hebben voor de productie, verder komen op één lading, en sneller kunnen laden.
karaya zegt
2025 gaan we gelukkig toch niet meer redden.
kempenaer zegt
Om te janken. Als de fossiele brandstoffen op zijn (nog lang niet) moeten ze bio-brandstoffen gaan ontwikkelen uit algen bijvoorbeeld zodat een Ferrari een Ferrari blijft in plaats van een opgevoerde stofzuiger.
petrolhead89 zegt
GVD…. sorry jongens. Leuk om het zo objectief en nuchter te brengen, maar dit is toch in en in triest? Dat mag best gezegd worden. Een Ferrari op batterijen? Enzo zou zich in zijn graf omdraaien. Wat een kutwereld wordt dit.
tjorque zegt
Zolang niemand het koopt is er toch niks aan het handje?
antielectrischeautos zegt
je steelt de woorden uit mn vingers ;) :P
flatsixx zegt
Kan mij nog goed herinneren dat Sir Machionne in 2014 zei dat er absoluut geen Ferrari komt met een Turbooo… Zo zie je naar hoe hard de ontwikkelingen gaan.
antielectrischeautos zegt
hijs dood, dus kan niemand meer tegenhouden helaas.
onlyporscheman zegt
Laat ze maar allemaal elektrische auto’s bouwen, zodat de echte puristen kunnen genieten van de V8 en V12 die nog over zijn.
Dutchdriftking zegt
Hangen de elektromotoren nu voor de vooras en achter de achteras? Welke idioot is op dat idee gekomen?
antielectrischeautos zegt
Nieuws om bij te janken, en niet zomaar, nee belachelijk veel janken
sidewalkjoe zegt
Deze octrooiaanvraag beschrijft een modulaire elektrische aandrijfas. Het is geen ‘design patent’ dus tekeningen zijn schematisch, waardoor we geen carrosserievorm kunnen afleiden. Het is ook niet echt een ‘lek’ te noemen aangezien zulke aanvragen gewoon worden gepubliceerd. Excuses voor de zure inslag deze ochtend.
dappers zegt
gelekt? dit is toch gewoon het process met patenten?
sidewalkjoe zegt
Klopt!