
We dachten te kijken naar een nieuwe Alfa, maar de vork zit toch anders in de steel.
Zie update onderaan het artikel!
De wegen van Alfa Romeo zijn soms onnavolgbaar. Zo brachten ze in 2023 opeens weer een supercar uit, waar er extreem weinig (33) van gemaakt worden. En nu duiken er mysterieuze patenttekeningen op van weer een nieuwe sportwagen.
De patenttekeningen zijn geregistreerd door Stellantis. De naam Alfa Romeo wordt daarbij niet genoemd en we zien ook geen Alfa-logo’s. In de koplampen en achterlichten zien we echter de designtaal van de 33 Stradale terug, dus het moet haast wel een Alfa zijn.




Nog een nieuwe Alfa supercar lijkt misschien onlogisch, maar Alfa Romeo had al dergelijke plannen aangekondigd. De 33 Stradale zou de eerste zijn in een serie gelimiteerde halo cars. In 2026 zou er nog eentje volgen. Dat zou zomaar deze auto kunnen zijn.

In tegenstelling tot de 33 Stradale lijkt dit design niet geïnspireerd op een model uit het verleden. Tenzij we een auto compleet over het hoofd hebben gezien. Laat het dan vooral even weten in de reacties.
Het is in ieder geval geen elektrische supercar, want we zien gewoon uitlaten. Het is dus aannemelijk dat ook deze auto gebaseerd is op de Maserati MC20. De elektrische versie daarvan is komen te vervallen, dus dat was sowieso geen optie meer.



Het interieur is ook alvast gepatenteerd. Dit is qua stijl vergelijkbaar met de 33 Stradale, maar zeker niet identiek. We zien wat leuke klassieke elementen in de vorm van het driespaaks stuurtje en de diagonale strepen op de portieren.
Uiteraard moeten we nog een slag om de arm houden. Dat een ontwerp gepatenteerd wordt betekent nog niet dat zo’n auto er daadwerkelijk gaat komen. Maar het is wel in lijn met de plannen van Alfa Romeo. We zijn benieuwd.
UPDATE: Motor1 heeft verhaal gehaald bij Alfa Romeo en nu weten we hoe de vork in de stijl zit. Het is inderdaad een Alfa Romeo supercar, maar dan wel een afgekeurd ontwerp. Dit laat de PR-baas van Alfa Romeo weten. Het was een ontwerpvoorstel voor de 33 Stradale, maar dit is ‘m dus niet geworden. Wel is er een 1:1 model van gemaakt, dus wie weet duikt die ooit nog eens op in het Alfa Romeo-museum. Dat neemt overigens niet weg dat we nog steeds een nieuwe Alfa supercar kunnen verwachten.
Dat naar beneden buigende zwarte element richting luchtinlaat heb ik eerder gezien, ik weet alleen niet meer waar… Het zou me ook niet verbazen als dit een Lancia moet worden, of misschien zelfs wel een Fiat. We zullen zien.
Ferrari SF90, daar lijken de intakes op de zijkant op
Nee niet echt, daar is de luchtinlaat een duidelijk losstaand element. Ik denk dat hij de Ferrari P80/C bedoelt.
Lijkt me een Lancia, en iets specifieker, een model die het merk ook niet gaat redden.
Een beetje Ferrari (koplampen, motorkap voor), Lancia (achterlichten van de Stratos, maar ook Alfa), maar toch wordt dit een Alfa Romeo. Zie het m.n. interieur. De luchtinlaten aan de zijkant zou je met veel fantasie bij de Alfa Romeo Pandion Concept (2010) kunnen zien.
Waarom niet de energie stoppen in een leuke, kleine, aantrekkelijke sedan in lijn met de supertjes van weleer?
Laten ze eerst eens zorgen dat ze weer relevant worden. Je hebt niks aan een Halo car als er in de showroom niks staat wat de deur uit vliegt.
Iets als een Giulia Sportswagon met een 1.7 TBI zodat de aanschafprijs een beetje valt te behappen. Of een pakket batterijen eronder voor degenen die van de baas per se aan de stekker moeten. Er moet iets zijn om hebberig van te worden wat financieel ook binnen bereik ligt.
Nee, je hebt het mis. Alfa Romeo heeft ingezien dat ze als massa-fabrikant in de huidige markt geen kans van slagen hebben. Als je USP is dat je 1 schermpje meer hebt in je SUV/crossover dan je buurman valt er voor een autobedrijf dat zich laat voorstaan op design en rijkwaliteit geen eer meer te behalen.
Maar!
Alfa Romeo heeft een rijke geschiedenis als constucteur van exclusieve automobielen (voor WOII) en ziet ook dat dure super- en hypercars niet zijn aan te slepen. Dus waarom daar niet op terugvallen? En voor genoeg mensen valt dat financieel binnen bereik.
Misschien wordt het wel een soort 4C opvolger? Als ze die dan iets minder hardcore en iets meer luxe maken dan heb je een aardige verkooptopper in huis.
Maar alsnog moeten er ook gewoon hatchbacks en sedans bijkomen in het gamma.
Dit lijkt me passen bij de nieuwe design taal van Lancia. Dus een Lancia versie van de MC20.
Aan de achterkant te zien denk ik eerder een Lancia dan een Alfa.
Nieuwe Lancia Stratos of 037?
Blij dat ze hem afgekeurd hebben, want dit is dus heel erg lelijk. Hadden ze ook met de 33 Stradale moeten doen trouwens, daar had je een veel mooiere moderne interpretatie van kunnen maken dan het ding dat een aantal vermogende mensen nu hebben besteld.