De facelift voor de Volvo XC90 is gelekt door Volvo Car Switzerland. Zo gaat de bijgepunte XC90 er uitzien.
Volvo had plannen om volledig elektrisch te gaan en heeft dan ook al weer enige tijd geleden een gloednieuwe Volvo XC90 in de vorm van de elektrische EX90 gepresenteerd.
De productie hiervan ging eerder dit jaar van start, maar intussen staat ook de oude XC90 nog in de prijslijsten. Want ja, alles inzetten op elektrisch ziet Volvo toch niet zitten met dit model.
Frisse nieuwe smoel
De huidige Volvo XC90 is alweer negen jaar onder ons en zal voorlopig nog naast de EX90 op de prijslijsten blijven staan. Wel enkel als hybride uiteraard. Bij Volvo wordt natuurlijk wel zoveel mogelijk opgeschoven naar elektrisch rijden.
Nu zijn door Volvo Car Switzerland dus de eerste foto’s gelekt. Ze hadden op hun socials alvast de nieuwe bestelsite live gezet. Wellicht zijn de eerste exemplaren dus zelfs al verkocht.
Subtiele facelift Volvo XC90 gelekt
Zoals verwacht betreft het hier een subtiele facelift. De hamer van Thor zien we nog altijd terug in de koplampen en we krijgen een eerste blik op het interieur waar het nodige up-to-date gebracht is qua infotainment en bediening.
Verder valt vooral de grille op. Het Zweedse merk lijkt naar BMW gekeken te hebben en introduceert asymmetrische diagonale lijnen in de grille. Love it or hate it. In ieder geval is de Volvo XC90 weer helemaal fris.
Voor scherpe foto’s en alle details, de “nieuwe” Volvo XC90 zal officieel onthuld worden tijdens een evenement genaamd 90/90 Day op 4 september 2024. Tot die tijd moeten we het doen met de gelekte Volvo XC90.
Mocha Joe zegt
Doe mij maar de EX90. Of beter nog, de Polestar 3. Of nog beter, een middenklasse sedan of station.
Dutchdriftking zegt
De Giulia is nog altijd te koop.
MarcoM zegt
Die vertonen wel problemen als je op de startknop drukt, dan weigert die en moet de accupool er even af.
rollingstoned zegt
Totaal overbodig bestelbusje in een land waar het gemiddelde aantal kinderen per gezin slechts 1,49 bedraagt…
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/geboren-kinderen
Richmond zegt
Alleen is het geen bestelbusje
rollingstoned zegt
Qua formaat wel: 4,953 mm L x 1,931-1,958 mm B x 1,776 mm H
Een random VW busje:
https://i.pinimg.com/originals/50/33/66/503366179957d4d02050c752bf33a9f0.jpg
Richmond zegt
Dan is elke soortgelijke auto in die klasse een busje?
mashell zegt
De Range Rover wordt steeds gladder en vierkanter en lijkt zo steeds meer op een busje.
rollingstoned zegt
In feite wel. Maar SUV of crossover klinkt natuurlijk wat stoerder.
Motomoto zegt
Er zijn kinderlozen waardoor -om dit gemiddelde te halen- er ook grotere gezinnen zijn. Die zijn maar wat blij met een veilige zevenzitter. Check de verkoopaantallen van de XC90 maar en je zult zien dat dit helemaal geen overbodige auto is.
rollingstoned zegt
Ja, duh. Dat er ook grotere gezinnen zijn snap ik. Maar goed, verkoopaantallen zegt verder vrij weinig over de gezinssamenstelling van degenen die ze kopen. Het zegt meer over hoe succesvol de marketing-afdelingen zijn geweest in het wijsmaken dat de mens zo’n lompe zeecontainer nodig heeft ;-)
William zegt
De S90 en V90 zijn “overbodig”. In de zin van “weinig vraag naar”. XC90 verkoopt prima omdat kopers SUV’s en crossovers willen. Bouw je die niet dan loop je als fabrikant het risico om te verdwijnen. Zie McLaren.
werf76 zegt
V90 weinig vraag naar? Je ziet er zat rijden.
kennone zegt
Klopt, zijn in het begin redelijk verkocht. Maar op nieuw kenteken zijn ze toch behoorlijk schaars
horch zegt
Erg origineel die grille, verder weinig nieuws eigenlijk.
mashell zegt
Het lijkt een facelift, en dat dan heel letterlijk, te zijn.
spacemoon24 zegt
Beter front dan dat taxi bordje bij de EX90
hehe zegt
Heerlijke auto, rijd echt als een personenauto en niet als een tereinauto (je zit relatief laag er in)
Heb er 5 jaar fijn mee gereden en weinig issues mee gehad.
Top value for money, maar rijd nu X5
audirs3 zegt
Ik had er wel meer van verwacht, ik dacht dat het toch wel meer een nieuw model op een oud platform zou zijn, maar dit is wel een heel summiere facelift. Blijft een 10-jaar-oud model, moet je wel gek zijn om dit te bestellen boven de EX90.
R82 zegt
Ik zou zelf als Volvo PHEV rijder altijd de XC90 kiezen boven de EX90. Meer dan 100KM bereik in de zomer en 50KM in de winter zou ik prima vinden. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Zelf zou ik er nog niet aan moeten denken met de huidige technologie om volledig elektrisch te gaan. Maar dat komt wel als deze techniek volwassen is over 5 tot 10 jaar.
Afgelopen vakantie eens voor de grap getest hoe lang mijn stops duren en hoe lang ik zou moeten wachten tot mijn auto vol is (80%), uitgaande dat er altijd iets te vinden is en hoe lang ik echt stop. Ook eet ik graag niet bij zo’n benzine station / laadplek, veel te duur voor vaak slecht eten. Ik zoek liever iets in een dorpje waar ik goed kan eten. Dan heb ik meestal ook nog een stopplek om lekker te eten, wijntje te doen en lekker te slapen, ook dan moet ik weer rekening gaan houden met plekken waar ik ook nog mijn auto kan laden.
Daarbij als ik met een EX90 op wintersport zou gaan, moet je waarschijnlijk al na 280KM laden (50% capaciteit bij 130 en lage temperaturen), waarna ik hem weer tot 80% kan opladen en dan weer 230 kan rijden. Ik denk dat de gemiddelde XC90 rijder daar geen zin in heeft. Daarbij kosten ze beide rond een ton.
Dus ik zie nog geen reden om de EX90 te kiezen. Volvo heeft niet voor niets de XC90 vernieuwd en de volledige elektrificatie afgeremd. Het gemiddelde Volvo publiek ziet hier denk ik nog niet op te wachten. Ook ziet Volvo de markt veranderen, ze hebben niet voor niets (Geely) geïnvesteerd in diverse nieuwe fabrieken waar ze ICE’s gaan maken in samenwerking met Renault.
audirs3 zegt
Bereik is inderdaad minder in de winter. Mijn ervaring is 3/5e van de opgegeven range met 130km/u. Dus zeg 350km range voor de EX90. Je vertrekt natuurlijk met een volle accu, en gaat laden bij 15%, dat is dus 300km non stop. Dan inderdaad kwartiertje laden tot iets boven de 80%, en dan krijg je zo’n 250km range inderdaad. Dan nog een keer dat trucje met laden na 250km, zit je nu dus op 800km. En dan nog een kort stopje om op de bestemming te komen. Dat is dus realistisch, 3 stopjes van een kwartier. Ik denk dat dat geen dealbreaker zou moeten zijn. Ik ben al 3 winters met een Ioniq 5 naar Zwitserland en Oostenrijk gegaan (opgegeven range 500km, realistisch 300km), ook in hoogseizoen, geen problemen ervaren. Zeker met kids zijn de stops geheid langer dan een kwartier en laadde de auto soms tot bijna 100%. Ook vorige zomer naar Montenegro en Bosnië, deze zomer naar Cote d’Azur, echt wel prima te doen allemaal. Snel kunnen laden met 800V is echter wel een must naar mijn mening.
enrique zegt
Waarom zit er een accordeon in het dashboard verwerkt?
Motomoto zegt
Omdat een tuba te groot was en je toch muziek in je auto wilt
thjvanvlerken zegt
Neusje van een cadillac xt6 als je het mij vraagt. Leuke verschijning
p993 zegt
Gelukkig hebben ze niet ál te goed naar de bmw grils gekeken. Dit kan er wel mee door.