De Lancia Ypsilon keert terug als een frisse Italiaanse dame.
Het design van de Ypsilon. Laten we het daar eens over hebben. Generaties lang had je voor- en tegenstanders. Het was nog niet zo uitgesproken als een Fiat Multipla, maar ‘niets’ vinden van deze Lancia was er ook niet bij. Ondergetekende had altijd de associatie met een tapir als ik naar de Ypsilon keek. Blijkbaar duurde het een paar generaties voordat ik hem ook mooi ging vinden.
Want de nieuwe Lancia Ypsilon ligt niet vervelend op het netvlies. Sterker nog, dit is gewoon een prima hatchback toch? De onthulling van het model laat nog even op zich wachten. Toch kun je de nieuwe nu al in vol ornaat zien. Die eigenwijze Italianen zijn nu al begonnen met het schieten van promotiemateriaal. Niet op een afgesloten terrein, maar gewoon in de stad.
Wellicht dachten ze bij Lancia dat niemand een moer zou geven om de nieuwe Ypsilon. Nou, wel dus. Daarom zijn er nu al gelekte beelden op het web verschenen. Of je echt van ‘gelekt’ kunt noemen als het merk doodleuk met een nieuwe auto door een stad gaat rijden? Denk het niet hè.
De kenmerken van de oer-Ypsilon zijn moeilijk terug te vinden op dit nieuwe model. Als Lancia er stiekem een andere naam op heeft geplakt zou ik het ook geloven. Het Stellantis-sausje is duidelijk te zien. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Een Peugeot e-208, een Opel Corsa-e of de nieuwe Ypsilon? Doe mij de Lancia maar!
Omdat de Italiaanse hatchback zijn genen deelt met de genoemde concurrentie kun je een vergelijkbare aandrijflijn verwachten. De Ypsilon komt vermoedelijk met dezelfde motoren als haar Stellantis-zusjes. Mik op benzinemotoren tussen de 100 en 130 pk en een volledig elektrische versie met 156 pk en een 54 kWh accupakket.
Met het schieten van promotiemateriaal komt de onthulling steeds dichterbij. Dus kom maar op met die kersverse Lancia. Het merk trekt het doek van de nieuwe Ypsilon op 24 februari.
Video/foto via Masera op Facebook
Robert zegt
Oké, die ronde achterlichten zijn geinig, maar zeker van opzij is het allemaal niet reuze spannend of zo. Het stoot hoogstwaarschijnlijk ook geen mensen tegen het hoofd, maar brengt ook ze er ook niet mee op hol.
mashell zegt
Net als bij de Corsa gewoon een heel knap verbouwde 208. Vorm van de portieren, tankdeksel etc. allemaal identiek. Alles wat anders is dat is ofwel een gemonteerd onderdeel zoals een bumper of lichtunit of gewoon lak. Ik denk dat het achterste zijruitje hier gewoon lak is. Wel de gaafste achterlichten in het B segment!
moveyourmind zegt
Van opzij zitten er wel een paar stijlelementen van de Y van eind jaren ’90 in., zoals de boog over de flank die voor laag begint en achteraan afloopt. En de opliggende motorkap en de van opzij knijpende koplampen.
Maar de grootste kracht kon nog wel eens het interieur zijn. Dat is iets waar Lancia altijd sterk in is geweest en het interieur 208 biedt een uitstekende basis.
Dutchdriftking zegt
De achterkant is schitterend, de voorkant is erg inwisselbaar.
Rokende Wielen zegt
Inderdaad, ik dacht eerder aan een Koreaanse auto…
Thieuke zegt
13 in het dozijn Stellantis ontwerp.
Enige lichtpuntje zijn de achterlichten, voor de rest niks spannends aan, feitelijk Lancia onwaardig.
Bedankt, maar niet bedankt!
str8six zegt
Fraai bakkie, sexy kontje
tmenges zegt
Vanachter is t wel een leuk ding om te zien, ben verder geen fan van die afgezakte koplampen , en van opzij zou t inderdaad net een corsa kunnen zijn.
Edge zegt
De achterkant vind ik erg goed gelukt, vooral de achterlichten vind ik heel erg geslaagd. De voorkant weet ik nog zo net niet. Op deze donkerblauwe variant staat het top, maar ik heb ook lekplaatjes van een witte Ypsilon gezien en daar vond ik het eerder goedkoop dan fraai en luxueus ogen.
aerohead zegt
Meh.
Afgezien van de achterlichten en een m.i. lelijke neus is het van opzij een 13 in een dozijn auto.
Ik vond de Y uit de 90’s veel meer een uitgesproken typische Lancia design.
Waarom maken ze niet een leuke retro van de geestelijk voorvader van de Y: de Autobianchi A112.
Bij de Mini en Fiat 500 is dat ook erg goed gelukt.
jensoffbutton zegt
De nieuwe mini is toch echt een gedrocht.
De AutoBianchi is ook te groot om een afgeleide te zijn van de 500.
De 500 is dacht ik ook nog een oud recept, pre-stellantis.
Je moet ook beetje kijken wat ze in de stal hebben bij Stellantis.
Ik snap soms niet wat mensen willen. Een totaal nieuw lancia model is toch economische zelfmoord.
Hallo. China staat voor de deur. We moeten als Europeanen vooral zien dat we daar tegen weerwerk kunnen bieden en dat zal niet lukken met compleet andere modellen te geven waarbij de Corsa, 208, Lancia nog meer verschillen.
Idem met wat ze met de 2008 doen, Avenger, DS3 crossback,..
Met de huidige veiligheidsverplichtingen is er geen andere keuze want er is al amper marge op auto’s onder de 50K. Dan is de logica om dat af te schrijven over 5 modellen, waarbij ze hopen dat het ene populair is in duitsland, (Opel), het andere in Frankrijk, iets in Italië en ga zo maar door.
nameel zegt
best inhoudelijke reply van het jaar!
aerohead zegt
Natuurlijk, puur economisch gezien zullen eenheidsworsten meer opleveren dan kekke unieke modelletjes.
Ik zie overigens even iet in waarom de Mini een gedrocht is: ja, het ding is vele male groter dan het origineel, maar qua looks heeft het juist heel veel weg van het origineel.
En denk je dat doelt op techniek en de debiele sub-varianten die ervan zijn gemaakt zoals de Coupe en de Countryman. Zelfde geld overigens ook voor de 500L.
Lancia was in mijn ogen altijd een eigenzinnig merk met een eigenzinnig design, juist voor de mensen die geen eenheidsworst willen en daarvoor iets dieper in de buidel wilde tasten.
Er is een markt voor en dat zal niet de massa zijn, dus een verkooptopper zal het dan ook nooit worden.
Moeten ze m.i. ook niet gaan proberen.
Krijg je een beetje het Saab effect van GM, pakte ook niet zo uit zoals ze hadden verwacht.
harrie zegt
Ja best wel aardig voor een dertien in een dozijn waggie.
Maar toch een enorme tegenvaller na die teasers.
nameel zegt
als je bedenkt hoe vooruitstrevend het klassieke lancia was en wat een meelopersmerk het nu is, moet ik toch een beetje huilen
leaper035t zegt
In hoeverre verschillen de Stellantis-modellen van elkaar? En wat me al helemaal niet duidelijk is, is hoe ze tov elkaar zijn gepositioneerd. Is Opel meer luxe dan Peugeot? Wat met de Jeep cross overs tov de rest? Bij VW is het duidelijk welke de budgetauto’s, middenklassers en luxemerken zijn. Bij Stellantis is het allemaal sub middenklasse? Behalve Alfa?
alassad zegt
Ik denk:
Citroen – comfort
Peugeot – luxe ex/interieur
DS – comfort met luxe ex/interieur
Opel – Simpel / Degelijkheid (a la Skoda)
Fiat – sympathieke stadsauto
Abarth – sportieve stadsauto
Lancia – luxe stadsauto
Jeep – stoerder
Alfa – premium
Chrysler – amerikaanse Opel
Dodge – amerikaanse Alfa
Maar moet zeggen dat ik bijv de meerwaarde van DS niet echt zie. Maar wellichtdat ze met hun merkenportfolio de verschillende grote Europese landen willen bedienen met hun ‘eigen’ merken
leaper035t zegt
Nice, mooi overzicht! Idd de Fransen zullen voorkeur geven aan hun ‘eigen’ modellen. Van Italianen weet ik dat ze graag Duits rijden, ook Alfa beschouwen ze niet echt als iets speciaals zoals wij dat doen. Conclusie: het zijn allemaal volumemerken die zich voornamelijk richten op hun thuisbasis.
potjak zegt
Ziet er erg fraai uit ook het front waarbij de koplampen verwijzen naar de oude Lancia Fulvia vind ik wel mooi. Dat het dan weer chinees zou zijn (gezien de reacties) zie ik niet. Alles wat modern is vormgeven is niet meteen Chinees…
rollingstoned zegt
Ik weet niet, maar de Fulvia die ik ooit heb gehad had toch echt heel andere koplampen. Of doel je op de Zagato versie? Maar die vind ik dan weer niet zo geslaagd. Net als deze trouwens.
potjak zegt
Zie nu pas je reactie. Je hebt gelijk. De Lancia Fulvia Zagato inderdaad.
raoufff zegt
Getver, nog meer stellantis meuk!
potver7 zegt
Noem het maar verfrissend… als je had geroepen dat Hyunday een nieuw modelletje heeft uitgebracht dan had ik ’t ook geloofd.
Loek zegt
Italiaanse automerken hebben volgens mij nog het idee dat hun land een soort utopie is waar je nog dingen in het openbaar kan doen zonder dat dit op het internet lekt. Dit, maar ook hoe vaak YouTuber Varryx wordt uitgekafferd als hij op openbare grond Lamborghini testmules aan het filmen is. Terwijl hij buiten de fabriekspoorten staat, waar hij toch echt recht heeft om in het openbaar te filmen.
De Fiat Topolino is ook gelekt doordat iemand aan het speedboaten was en de Topolino voor promotiedoeleinden vóór release achterop een jacht stond midden in de Middellandse Zee. Worden ze boos, terwijl er op zee al helemaal geen regels zijn voor openbaar filmen.
Is dat nou iets wat bij het welbekende Italiaanse temperament hoort of zijn die lui gewoon echt nog niet op de hoogte van sites als Facebook e.d.?
HZW zegt
De Lancia Ypsilon is niets meer dan een omgebouwde Opel Corsa, met een ander interieur, en is er niet bepaald mooier op geworden, t.a.v. de Opel Corsa.
De 4 blokken op de voorbumper zullen open zijn bij de brandstof versies.
Schijnt dat ook de Nieuwe FIAT Panda, niets anders gaat worden dan een omgebouwde Citroën ë-C3.
FIAT, Lancia, en alle nog te volgen Italiaanse merken uit de Stellantis stal, zullen geen van allen een Italiaanse auto meer zijn, wordt allemaal Franse meuk.
baardmijt zegt
Niet direct een coherent ontwerp.
Maar ten opzichte van de uitgaande Hyundai Yaris oogt-ie wel aardig.
pimk68 zegt
Ik hou mijn hart vast; beautyshots met zwarte wielen. Iets té tokkie IMHO