Dat was niet de bedoeling.
De foto’s die je bij een artikel ziet van een gloednieuwe auto moeten uiteraard eerst worden geschoten. Sommige autofabrikanten kiezen voor computerplaatjes. Merken als Ferrari en Lamborghini kiezen hier vaak voor. Andere autofabrikanten geven de voorkeur aan het echte werk. Om een zo natuurlijk mogelijke foto te maken kun je geen plaatjes schieten in een verlaten hanger. Je moet de open wereld in.
Meestal lukt het een autofabrikant om de boel geheim te houden, maar in het geval van Ford is de missie mislukt. In Cascais, Portugal was het merk bezig met een geheime fotoshoot van de nieuwe Focus. Een lezer van het Hongaarse autoblad Vezess was in de Portugese plaats aanwezig en zag de gloednieuwe hatchback zonder afdekhoes.
Nog voor Ford kon ingrijpen maakte hij een kiekje. Op de foto is de Ford, een cameraman en een paniekerige Ford medewerkster te zien. “No photo, no photo”. Je hoort het haar gewoon zeggen. Helaas voor haar en Ford werd de foto doorgespeeld naar de media en kunnen we vroegtijdig naar de nieuwe Focus kijken.
Het lijkt een ingrijpende verandering te worden. Ik zie er persoonlijk wat Aziatisch, maar ook wat van Renault terug in het ontwerp. De dikke uitvoering schetst een beeld dat dit de ST of een ST-line is. De verwachting is dat Ford de nieuwe Focus in april gaat onthullen, tijdens een eigen event.
Met dank aan @shibby voor de tip!
SpeedfreakR zegt
Lijkt in deze hoek wel erg veel op een Hyundai…
awesome zegt
Subaru Impreza uit 2004.*
*deze reactie is geëdit. Voor de aanpassing stond er 204 i.p.v. 2004.
ikschrijfookoverautos zegt
@awesome: ZO OUD?!
awesome zegt
@ikschrijfookoverautos: ja man.
Ik had de typo al gezien natuurlijk, kun jij niet zorgen voor een edit knop?
ikschrijfookoverautos zegt
@awesome: jup :)
awesome zegt
@ikschrijfookoverautos: doe dan :)
ikschrijfookoverautos zegt
@awesome: je reactie is aangepast, verder dan dat ga ik niet ;)
awesome zegt
@ikschrijfookoverautos: topper!
berlinetta zegt
Lijkt de Hyundai I30 wel. En de koplampen hebben wel iets weg van de Thor-koplampen van de V40.
rpaolo zegt
@berlinetta: En de velgen van de nieuwe Renault Scenic
87sandyd zegt
@rpaolo: Die van de audi R8 komen….
Dutchdriftking zegt
Kruising Renault met i30.
cloverleaf zegt
Hoop dat het interieur wat minder “Ford” is
jack_abarth zegt
@cloverleaf:
Nou inderdaad, wat heeft Ford de laatste jaren toch wanstaltige creaties neergezet m.b.t. het interieur. Als ze wijs zijn ook meteen afstappen van die inferieure Sony-meuk en het zou wel eens wat kunnen worden.
cloverleaf zegt
@jack_abarth: echt zonde idd. Bijna allemaal stuk voor stuk leuke goede auto’s met helaas een interieur dat rechtstreeks uit de halfords te zijn getrokken.
nasty zegt
@cloverleaf: zo ook de kwaliteit. Al verschillende wagens gezien, waar compleet het pictogram van de knop geveegd is
davelepeef zegt
@nasty: dat gebeurt bij mij nu ook, is lullig maar een laagje vernis helpt. Maar dat euvel heb ik ook veel gezien bij Audi en zelfs een 550 Maranello die nieuwe decals nodig had…
Loek zegt
@jack_abarth: ze zijn bezig met een nieuwe designweg onder leiding van een Nederlander. Het eerste deel daarvan is te zien in de nieuwe Fiesta, en ziet er wat mij betreft prima uit.
lekkerlinksrijden zegt
@720s: dat is al een hele verbetering
davelepeef zegt
@jack_abarth: Huidige fiesta is leverbaar met een systeem van Bang & Olufsen. Zou dat beter zijn? Of verwacht je iets van Burmester :)?
rolov zegt
@davelepeef: b&o was toch ook gewoo.n Phillips onderdelen ?
davelepeef zegt
@rolov: dus?
davelepeef zegt
@jack_abarth: btw, die nieuwe styling van de dashboards betekende wel dat het niet bij m’n benen in de weg zat, wat bij een Mk2 wel het geval is. Het was volgens mij vooral een nogal mislukt idee om de meest gebruikte bedieningselementen zo te plaatsen, zodat je minder je blik van de weg hoeft af te wenden. Wat tegenwoordig weer wordt nagestreefd met zo’n tablet op je dashboard…
C6_R zegt
Fraaie kleur wel, design lijkt vanuit deze hoek op een heleboel andere merken. Overigens lijkt me dit een ST te zijn, gezien de rode klauwen en spoilert.
E34M5Touring zegt
Vanuit deze hoek had ik Hyundai ook geloofd.
misterdrogba zegt
Hallo Fiat Tipo hatchback.
henk_he zegt
Ford Fiesta XL
jorden zegt
Wordt wel altijd heel erf op safe gespeeld in dit segment zeg… Iets anders doen dan andere lijkt er niet mee. Wel benieuwd of ze Focus (weer) sportiever weggedrag als de concurrentie mee kunnen geven.
papkar zegt
@jorden: De Honda Civic is één van de weinige auto’s in dit segment met nog een beetje een gedurfd design.
thearchitect zegt
Een “paniekerig” Ford medewerkster… jaja… ze speelt het spel leuk mee.
Als een automobiel gigant als Ford niet wil dat een auto gelekt wordt, dan word hij echt niet gelekt.
Is hetzelfde als er een of andere celebrity in de Playboy komt… dan zijn er op miraculeuze wijze een week van voor de uitgave van het nummer een aantal foto’s “gelekt” op het internet..
Marketing heet dat.
Een beetje buzz ontwikkelen voor het product officieel getoond gaat worden.
robert110 zegt
Alsof iemand een Subaru achter in een Volvo heeft geparkeerd. Vanuit deze hoek wel een leuke combo.
peekaas zegt
Hij zal vast op de andere auto’s uit het segment lijken maar ik vind het er goed uit zien eigenlijk
viezefreddyw zegt
Grappig, ik zie er meerdere merken in behalve een Ford.
prototip99 zegt
ziet er niet echt “ford” uit
Forza zegt
Mazda 3. De vorige.
generaalalfa zegt
Gelukkig niet meer de hele lelijke achterlichten die veel te ver waren doorgetrokken naar de zijkant. Hier stoorde ik me mateloos aan. Want voor de rest vond ik de Focus een mooie auto.
fordnut zegt
Het is in ieder geval duidelijk anders dan het vorige model. In tegenstelling tot vele andere merken kun je wel zien dat er wat veranderd is.
Wat me verder opvalt is dat het tankklepje naar de andere kant is gegaan, lijkt me in het begin wennen als je anders gewend bent.
mcaa zegt
@fordnut: tip: kijk naar je brandstofmeter daar zie je een klein pompje met een pijltje.
fordnut zegt
@mcaa: Die kende ik, maar zou toch uit gewoonte verkeerd rijden.
davelepeef zegt
@fordnut: uiteindelijk maakt dat ook niet uit. Volgens mij kun je bij elke pomp prima achterlangs met de slang. Zie mensen soms zo stumperen met wachten of omdraaien dat ik me afvraag of ik de enige ben die dat met regelmaat zo doet…
lekbak zegt
@davelepeef: Lekker met een zanderige slang langs je lak schuren zeker. Daarom draai ik ook om zodat de opening naar de pomp wijst. Maar dat ziet er dan weer niet klungelig uit…
arjontje zegt
@lekbak: nergens voor nodig om de lak te raken. Ik doe dit ook regelmatig. Iets verder door rijden en met 1 hand de slang van de auto af houden.
Al moet ik wel zeggen dat ik in Duitsland tank en de pistool dus vast kan zetten. Wat het makkelijker maakt.
lekbak zegt
@arjontje: Als het zo druk is dat je niet direct je ideale kant op kunt zoeken is het vaak ook zo druk dat je belt voorbij de pomp kunt rijden zonder een voorganger te raken. En als de opening een halve meter van de achterkant zit schuur je bij sommige auto’s al snel langs de lak. Is mijn ervaring tenminste dus ik ga lekker rond met de auto. Dat is ook wel tien seconden werk…
davelepeef zegt
@lekbak: zoals eerder gezegd, gewoon de slang even uithouden met je vrije arm. Nou heb ik een hatchback, kan me voorstellen dat het met een sedan lastiger is. Maar zelfde idee doe ik met banden oppompen, ff de slang van de wagen af houden en je kan helemaal rond.
baardmijt zegt
@arjontje: Vastzetten lukt hier ook prima als je er iets tussen stopt. Een tankdop heb je bijvoorbeeld vaak wel bij de hand en is prima te gebruiken.
rufctr01 zegt
Lijkt wel een beetje op de Renault Megane
mashell zegt
@rufctr01: die heeft inderdaad ook wielen.
Gulli zegt
@mashell: Ik heb eens even bij die van de buurman gekeken en verhip! Je hebt gelijk! Nooit opgevallen
Jochempie zegt
Ik haalde zondag een gecamoufleerd exemplaar in op de snelweg, maar een fotootje leek me niet zo nodig, want dit artikel was te verwachten.
michaelb zegt
Europese merken gaan meer Aziatisch worden.
fordnut zegt
@michaelb: Of Aziaten gaan meer Europees worden. De Aziaten hebben bijna allemaal Europese design-chefs.
davelepeef zegt
Het laatste beetje Focus 1 dat ik bij het huidige model nog terug zag is er wel uit nu. Op zich niet zo’n punt, beetje vernieuwing is ook leuk. Lijkt wat dat betreft niet heel verfrissend tov de rest van de markt, maar het lijkt zo best een knappe auto. Benieuwd naar de neus. Interieur is altijd leuk bij de Focus; mk1 – te moeilijk design. Mk2 – saai. Mk3 – te moeilijk design. Maar als het de kant van de Fiesta opgaat is er niet zoveel te klagen lijkt me.
Edge zegt
Als ik eerlijk ben vind ik dit geen geslaagd ontwerp, voor zover we daar op basis van deze foto’s conclusies aan kunnen verbinden. Het oogt allemaal zo saai, en dan is dit al de ST of ST-Line.
trustmeiamanengineer zegt
Lekker Fiat Tipo kontje.
Hoop dat vooral het interieur er veel op vooruit gaat, want dat is echt nodig.
arjontje zegt
Hoewel ik totaal niet ben van het vergelijken met andere merken, kan ik niet ontkennen dat ik er een Fiat Tipo, Nissan Pulsar, Volvo V40 en Subaru impreza in zie. En vooral die laatste is niet echt een compliment. Ik hoop dat ik mijn mening bij kan stellen na een hele foto serie.
futse zegt
@arjontje: je bent er duidelijk totáál niet van… ;-)
mashell zegt
Hulde voor Ford dat ze niet een studiofoto in een achtergrond shoppen.
87sandyd zegt
Wordt gewoon weer een geweldige sturende auto met alles erop wat je nodig hebt voor een schappelijke prijs. Daarnaast zullen de ST en RS modellen bovenin meedraaien kwa sportiviteit en beleving.
Zo is Ford nou eenmaal…
potjak zegt
Ik zie een auto in de kleur blauw, ford blauw. Vind het er goed uitzien en de verwijzingen naar de i30 zie ik niet. De i30 mocht willen dat deze er zo uit ziet, maar goed dat terzijde.
ronald zegt
Ik zie ook de https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hofmeister-knik?wprov=sfti1 in het ontwerp
joejojo2012 zegt
@ronald: idd lijkt de raamstijl bij de c stijl wel erg op die van de bmw 1 serie
johnwaters zegt
Een hoogdag voor de vergelijkingsmongolen.
Gulli zegt
Ik moet heel eerlijk zeggen, wat mij betreft heeft Ford het niet meer zo. Het was altijd mien merk maar na de Focus Mk1 met zijn New Edge Design vind ik de bread-and-butter modellen van het merk niet vooruit gegaan qua uiterlijk. Ik hoop dat ze er weer een beetje frivoliteit op de juiste manier in krijgen (koekenpannen als achterlichten zijn ook frivool maar worden niet door iedereen gewaardeerd).