Dit gaat een beest worden.
We weten dat Ferrari werkt aan een hardcore versie van de 488 GTB. Tot nu toe moesten we het hebben van vage info uit interviews, spyshots en wat lekplaatjes. Nu kunnen we het eens hebben over de officiële feiten. De Italiaanse autobouwer organiseerde een exclusief preview event voor Ferrari-klanten. Een aanwezige had lak aan de regels en maakte stiekem enkele foto’s van de specsheet. De heetste info over de hardcore 488 ligt nu op straat, met dank aan ferrariphotopage.
We beginnen bij de naam. Modelnamen als 488 GTO of 488 Speciale hebben we al regelmatig gezien. Het is op dit moment echter nog niet duidelijk hoe ‘ie gaat heten. In de presentatie spreekt Ferrari over V8 Sport Special Series. Voor het gemak houden we het voor nu even op 488 Special Series.
De 488 Special Series krijgt de snelste door Ferrari ontwikkelde V8 ooit onder de kap. Het merk zegt dat het blok is afgeleid van de motor uit de 488 Challenge. De geblazen achtcilinder gaat tussen de 700 en de 750 pk leveren. Ferrari spreekt over ‘de grootste upgrade ooit’. Niet heel vreemd, aangezien er nu eenmaal meer vermogen valt te peuteren uit een turbomotor dan uit een atmosferische motor. De V8 weegt 10 procent minder in vergelijking met het blok uit de 488 GTB. Daarnaast krijgt de motor een ’track-like sound’. De 488 Special Series zou zelfs sneller zijn dan een LaFerrari op Fiorano.
Uiteraard is de Ferrari op dieet geweest. De hardcore 488 krijgt nieuwe velgen, die 40 procent minder wegen in vergelijking met de velgen op de GTB. Daarnaast is het opbergvakje exit en kijk je naar een kale aluminium vloer in plaats van fraaie vloermatten. De motorkap, voorbumper, achterspoiler en achterbumper zijn van carbon. De nieuwe actieve spoiler zorgt weer voor een verbeterde luchtstroom. Ferrari heeft het over over een verbetering van 20 procent als het gaat om aerodynamica.
Net als de 360 Challenge Stradale, de 430 Scuderia en de 458 Speciale krijgt de 488 Special Series twee strepen over de motorkap. De body zal een heftigere styling krijgen, met onder meer een 488 GTE-geïnspireerde diffuser (zie foto boven dit artikel). De versnellingsbak is scherper afgesteld en de Ferrari komt op nieuwe Michelin Sport Cup 2 banden te staan.
Het uiterlijk is nog een geheimpje. In aanloop naar maart krijgen we ongetwijfeld de nodige sneak peaks te zien in de vorm van teasers. De verwachting is dat Ferrari op de Autosalon van Genève het doek trekt van de 488 Special Series.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Donstil zegt
Op het Instagram account van FCA_alberta staan nog wat meer foto’s. Inclusief een stuk van de voorkant.
kimhung zegt
@donstil: LINKJE
https://www.instagram.com/fca_alberta/
ben4dover zegt
@Donstil: ja meerdere instagramers hebben foto’s en info gelekt. Ook bij TGE ldmn kun je al alle belangrijke verschillen zien.
Gulli zegt
Rechtstreeks overgenomen uit de racerij, het ereschavot zit zelfs al in de achterkant verwerkt!
berlinetta zegt
De ultieme uitvoeringen van de V8-modellen vind ik meestal toch wel het lekkerste van Ferrari. Ik vind ze niet altijd mooier dan het model waarop ze zijn gebaseerd, maar het zijn volgens mij wel de lekkerste stuurmachines op de markt.
allesmetturbo zegt
Wat een bagger foto’s.
Ontopic:
Dit klink wel als een super fijn apparaat!
Helaas zal ik er wss nooit in rijden maar ik ben toch benieuwd naar de onthulling.
E34M5Touring zegt
Ik vind de 488 gewoon niet zo mooi. Dan sla ik mn centen liever stuk op een Speciale. Wat mij betreft een van de best gelukte moderne Ferrari’s. Performance, looks, sound alles klopt aan die auto. Donkerblauw met Cuoco interieur en uiteraard de Tricolore aub.
pexers zegt
Helaas geen opbergvakje. niets voor mij dus. De blauwe kaart kan tenslotte niet rondslingeren
w0o0dy zegt
@pexers: als je het ding wilt parkeren dan is dit model sowieso niets voor jou.
larsyboy1997 zegt
@pexers: Gewoon de opbergnetten achter de stoelen aanvinken. Die optie is een must
woudloper zegt
Benieuwd of Ferrari de performance kloof met McLaren gedicht krijgt.
Edge zegt
@woudloper: Aan die “kloof” moet je helemaal geen waarde hechten. Nu komt Ferrari met een snellere 488 en zullen zij wellicht weer wat sneller zijn, volgend jaar of het jaar daarna komt McLaren met een gepeperde 720S en scoren zij weer wat beter. Vervolgens vervangt Ferrari de 488 met een volledig nieuw model en liggen zij weer wat voor. Enzovoorts, enzovoorts. Die wagens zitten in totaal verschillende fases van hun levenscyclus, waardoor je constant een verschil in performance krijgt. De ene keer in het voordeel van de Italianen, de andere keer in het voordeel van de Britten.
berlinetta zegt
@woudloper: Welke kloof dan? Die 0,3 sec sneller naar de 300?
woudloper zegt
@berlinetta: welke races wint Ferrari nog dezer dagen? Welke groepstest van autojornalisten had Ferrari de snelste tijd? Welke quarter mile test schreef Ferrari op zijn naam?
Weinig of geen.
Denk toch dat we mogen zeggen dat Porsche, McLaren en nu zelfs lambo hen op het terrein waar zij altijd zelfverklaarde alleenheersers waren, enkele rake tikken gaf.
Hopelijk zetten ze met deze nieuwe kar een stap in de goede richting.
Zelf wil ik maar 1 Ferrari in de droomgarage: f50 baby :)
berlinetta zegt
@woudloper: Ik heb geen idee. Daar ben ik namelijk ook niet zo geïnteresseerd. Ik ben meer nieuwsgierig naar hoe een auto rijdt dan naar droge cijfertjes.
viezefreddyw zegt
@woudloper: Verkoopcijfers baby. Dat zijn de cijfers die er uiteindelijk om doen. Niet de 0,1 seconde snellere versie van welk merk dan ook.
Ferrari is geen merk. Ferrari is een begrip in de autowereld. En daarmee zullen ze altijd op nummer 1 staan.
barry355gtb zegt
@viezefreddyw: hear hear, so true
woudloper zegt
@viezefreddyw: zeker. Ik ben fan hoor en was diep onder de indruk van diegene waar ik al in reed.
Ik wou gewoon een punt maken dat ze de dag vandaag in het spel dat hen groot maakte, enkele rake klappen krijgen. Uiteraard wens ik hen het beste toe.
Ik hoop alleen op meer titels en minder SUV’s. :)
Forza zegt
De 360 CS had één streep. Verder: laat maar komen die 488SS!
barry355gtb zegt
Ik vertrouw er op, dat Ferrari weer de fijnste op de weg weet te maken.